Előszó
Vasvár hosszú évszázadokon keresztül fontos
világi és egyházi központ volt. Szent István király
a nyugati határvidék egyik központjául Vasvárt
szemelte ki, e központ körül szerveződött meg a
későbbi Vas megye. A közigazgatással párhuzamosan alakult ki az egyházszervezet is, így a
győri püspökséghez tartozó vasi főesperesség
székhelye is Vasvár lett. A főesperes személye
körül jött létre a vasvári káptalan; ez a papi
testület egyházi és világi feladatokat is ellátott.
Vasvár a középkor századaiban jelentős polgári
település is volt, a Nyugat-Dunántúl egyik
legjelentősebb városaként tartották számon.
A város sorsát a török hódoltság pecsételte
meg, a káptalan és a vármegye is ekkor költözött át Szombathelyre. Nevében azonban mindkét intézmény máig őrzi eredetének emlékét:
a megyét Vasvárról nevezik Vasnak, a szombathelyi puspök mellett működő káptalan neve pedig ma is Vasvár-Szombathelyi Székeskáptalan.
A város egykori templomai
Vasvár hajdani jelentőségét mutatja, hogy évszázadokkal ezelőtt öt temploma volt, ma ezekből
már csak kettő áll, a temetői templom és a domonkos rendi plébániatemplom.
A város legszebb és egyik legrégebbi épülete a káptalan Szent Mihályról elnevezett temploma lehetett. A
Szent Mihály-templomot csak leírásokból és a régészeti
kutatásokból ismerjük, ezek alapján egy háromhajós, kb.
25 m hosszú kéttornyú, kőből épült templomot képzelhetünk el, amelyet kívül-belül faragványok díszítettek.
Építésének ideje a 12. század közepére tehető.
A történelem folyamán ez a templom teljesen megsemmisült, a török hódoltság idején romba dőlt, később
pedig széjjelhordták köveit a város újjáépítéséhez.
Tudunk egy Szent Erzsébet tiszteletére szentelt kápolnáról is, amely nem messze a domonkos kolostortól
állt,
de a török háborúk idején szintén elpusztult. A későbbi
leírások szerint ez egy köremplom, ú.n. rotunda
lehetett,
amely épülettípus a 11-12. században volt divatos.
Ugyancsak elpusztult a Szent Margit tiszteletére
emelt templom is, amely valamikor a 14-15. század
fordulójára épülhetett mint a növekvő város második
plébániatemploma. Pontos helyét nem ismerjük, a
temetői templom közelében állt.
A domonkosok kolostora és temploma - a mai
plébániatemplom
Vasvár mai plébániatemploma, a Szent Kereszt-templom
hajdan kolostori templom volt. A domonkos
kolostort a
hagyomány szerint IV. Béla király alapította, és a
történeti adatok is arra utalnak, hogy a domonkosok
első
pártfogója Vasváron IV. Béla király volt, ő állította ki a
kolostor számára az első ismert adománylevelet 1254
körül. Az építkezések valamikor ekkortájt kezdődhettek, és nagyrészt a 14. század elejére be is
fejeződtek.
A 750 évvel ezelőtt épült falak egy része még ma is
áll, a templom falai teljes magasságban középkoriak, a
kolostor nyugati és déli szárnya pedig emelet magasságig őrzi az első építkezések maradványait. Ezek alapján
megrajzolható az eredeti épületegyüttes képe, amely
egy,
a maival megegyező méretű templomból és egy hozzá
kapcsolódó L-alakú, egyemeletes kolostorépületből állt.
Az 1985-86 között végzett műemléki kutatások után
az elkészült helyreállításokkal az eredeti épület külső
megjelenését igyekeztek bemutatni: a templom románkori külsejét a nyújtott féköríves ablakokkal, az
egykori
díszes északi kapuzattal és az emeletes
kolostorépületet a
kisméretű cellaablakokkal (csak a plébánia felőli szárny
készült el). A templomban eredetileg csak a szentély
volt
boltozva, a hajó sík fedésű lehetett, a szerzetesek
részére a szentély és a hajó első része ún. szentélyrekesztővel
volt leválasztva. A templomban több oltár állt, a
falakat
festmények díszítették, egy későbbi leírásból tudjuk,
hogy a szentély falán a Golgota jelenet volt
megfestve.
A középkorban jelentősebb átalakítás nem történt a
templomon és a kolostoron, valamikor a 14. század
folyamán a kolostorudvart kerengővel (körfolyosó)
vették körül, az 1490-es években pedig az épület emeleti keresztfolyosóinak végébe egy-egy nagyméretű
későgótikus ablak került (ezekből ma két részben
helyreállított darab látható a plébánia oldalában).
A kolostort először még Mátyás király idején dúlták
fel a törökök, de igazán csak akkor kezdett el
pusztulni
az épületegyüttes, amikor az 1570-es években a
szerzetesek egyrészt a törökök, másrészt a terjedő reformáció
elől menekülve végleg elhagyták. A török háborúk idején a kolostor nagyrészt romokban állt, az épületeket
és a
kolostorhoz tartozó birtokokat a Pethő, majd a
Sárkány
család vette birtokba. Egy időben végvárként is
szolgált
a romos kolostor, ekkor épült a délnyugati sarkon
álló
torony, amelyet építtetője, Sárkány János dunántúli
főkapitány révén Sárkány-toronynak neveznek
A török hatalom hanyatlásával a kolostort és birtokait Széchényi György érsek vásárolta meg, majd ő
adományozta vissza a domonkos rendnek. Az adományozás 1684-ben történt, de a szerzetesek csak a
háborús
viszonyok elmúltával, 1689-ben tértek vissza
Vasvárra.
Visszatelepülésük után hozzáláttak a templom és a
kolostor helyreállításához, a kolostorszárnyak újjáépültek, a templomot pedig használható állapotba hozták.
Jelentősebb építkezések a 18. század második felében
történtek, ekkor új ajtó- és ablaknyílásokat alakítottak
ki,
a hajót beboltozták, és valószínűleg ki is festették a
templomot. A kolostort is bővítették, déli szárnyán
díszes ebédlő épült. A barokk újjáépítés 1771-ben
fejeződhetett be, legalább is erre utal a szentély
diadal-
ívén ma is látható feliratos tábla. A felirat latin
szövegé-
nek kiemelt betűi, mint római számok összeadva a
templom történetének fontosabb dátumait adják (1244:
IV. Béla megalapítja a kolostort; 1689: Széchényi
érsek visszaállítja; 1771: többek segítségével felújítják).
A 19. század folyamán két alkalommal voltak
nagyobb munkálatok a templom körül, 1848-ban a
tornyot renoválták, 1868-ban pedig a templomot
tatarozták. A kolostoron is csak a század végén
történt
jelentősebb átalakítás, ekkor épült meg a keleti,
főtér felőli szárny földszintje (itt korábban csak
kerítés állt), ebben a szárnyban a Vasvár és Vidéke
Fogyasztási Szövetkezet kapott helyet, melynek
egyik
alapítója Glasics Egyed akkori házfőnök volt.
1912-bcn nagy átalakítások történtek. Az addigi
fazsindelyes tetőt cserépre cserélték, a templom
kívülről
neoromán vakolatdíszítést kapott, és ekkor került a főtér
felőli homlokzatra a Rózsafüzér királynéja-dombormű.
A kolostor épülete 1929-1930 között bővült jelentősen, a keleti és déli szárnyra egy-egy újabb szintet húztak, de ezek az épületrészek már világi célokat szolgáltak
(járásbíróság, földhivatal). Ennek az építkezésnek esett
áldozatul a kolostor barokk ebédlője, ennek helyén
készült el ugyanis az új szintekre vezető lépcsőház.
A kolostor hétszázéves fennállásának tiszteletére
1942-ben jelentős átalakítások történtek a templomon.
Ekkor belülről teljes egészében új festést kapott, kívülről pedig a korábbi vakolatdíszek részleges megtartá-
sával új neobarokkos homlokzatokat alakítottak ki.
A kolostor államosítása után, az 1960-as években a Sárkány-toronyhoz csatlakozva építették fel
a művelődési házat, ami sajnálatos módon megbontotta a kolostorépület egységes képét.
A külső falakon 1985-1986 között műemléki kutatásokat végeztek, s elkészült a templom
és a nyugati szárny helyreállítása.
A templom belsejében a barokk formák a meghatározóak. Eredetileg a belső festés is barokk stílusban
készült, 1942-ben azonban ezeket a festményeket
átfestettek, sem a képek témáját, sem festőjük nevét
nem ismerjük. Jelenleg is az 1942-ben készült képek
láthatók, melyeket ötven év után, 1992-ben újítottak fel.
Témájuk a kórus felől nézve: magyar szentek, domonkos
szentek, a Szent Kereszt megtalálása; a szentély boltozatán az evangélisták jelképeit láthatjuk, két oldalt a
falakon pedig Aquinói Szent Tamást és Szent Imeldát.
A templom. oltárai és szobrai is nagyrészt a barokk
korból származnak. A főoltár felett a Golgota jelenetet
látjuk, az oltár bal oldalán Aquinói Szent Tamás, jobb
oldalán pedig Veronai Szent Péter szobra áll. A Mária és
a Szent Domonkos-oltár főbb részei a 18. század közepén készülhettek, de mindkét oltárt jelentősen átalakították a múlt század végén. Eredeti barokk munka a
Mária-oltáron álló kegyszobor és Szent Jácint, valamint
Sienai Szent Katalin szobra. A Szent Domonkos-oltár
szobrai már későbbiek, itt a rendalapító Szent Domonkos
mellett V. Szent Pius pápa és Nagy Szent Albert
látható.
A barokk korból származik a szószék is, melyen Aquinói
Szent Tamás szobra áll. A 19. század végén, vagy
később készült a Jézus Szíve- és a Szent Vince-oltár.
A templomban található az egyházmegye legnagyobb
orgonája. Az orgonaszekrény még abból a barokk
orgonából származik, amelyet a 18. század végén hoztak
Szombathelyről Vasvárra. Az orgonát az első világháború után a hősök tiszteletére közadakozásból építették át,
modernizálására, átépítésére pedig 1977-ben került sor.
A domonkos templom lényegében 1689-től tölti be a
plébániatemplom szerepét. Először ideiglenesen bízták
meg a szerzeteseket a plébánia vezetésével, majd
1740-ben véglegesen megkapták ezt a jogot, és 1950-ig, a szerzetesrendek feloszlatásáig gyakorolták azt. A
kolostorban az újkorban már nem élt nagyobb számú
szerzetesközösség, általában négy-öt szerzetespap és
egy-két segítő testvér.
A helytörténeti Múzeum
A kolostorban ma több más intézmény mellett múzeum is működik. A Helytörténeti Múzeum egyháztörténeti kiállítása bemutatja Vasvár templomainak
múltját, a vasvári domonkosok történetét és a helyi
búcsújárás emlékeit. A kiállítás anyagában - amely
részben a múzeum gyűjteményéből, részben pedig
a plébánia tulajdonát képező műtárgyakból áll -, számos értékes tárgy és dokumentum található.
Többek között itt látható a rendházat visszaállító Széchényi György érsek korabeli életnagyságú olajképe, Vargha János vasvári származású győri kanonok mellképe az 1840-es
évekből, a Vasvár környéki juhászok 1871-ben
készült Szent Vendel-zászlójának restaurált zászlóképe, a hagyomány szerint a káptalani templomból származó Szent Flórián-szobor, továbbá
számos búcsúi emléktárgy és egyházművészeti darab.
A domonkos apácák zárdája és kápolnája
Az 1868-ban Kőszegen alapított domonkos harmadrendi nővérek kongregációja Szenczy Ferenc szombathelyi püspök alapítványának jóvoltából telepedett meg.
A püspök egy vasvári házat hagyott a nővérekre,
amelyet 1889-ben vehettek át. 1905-ben építették meg
az iskolával és kollégiummal egybekapcsolt zárdájukat, amelyet a későbbiekben még több alkalommal
bővítettek. A zárda és az iskola, amelyben körülbelül
250 leány tanult, az iskolák államosításáig (1948) illetve
a szerzetesrendek feloszlatásáig (1950) működött.
A zárdának szép kápolnája is volt, amelyet azonban az 1970-es években lebontottak. Az épület egy részében
ma kollégium működik, másik
része elhagyottan áll.
A temetői templomv
Vasvár ősi plébániatemploma a mai temetői templom
helyén állt. A Nagyboldogasszony tiszteletére emelt
templomról a 14. század elejétől maradtak írásos emlékek, de a templom története bizonyosan visszanyúlik
egészen a település kezdetéig, az államalapítás koráig.
A török hódoltság idején a többi templomhoz hasonlóan romba dőlt, a 17. század végén már csak a falai
álltak. A templomot valószínűleg az eredeti falak
felhasználásával a 18. század elején újjáépítették, az
egyszerű egyhajós, kis huszártoronnyal ellátott épület
első ábrázolását az 1740-es évekből ismerjük.
A század második felében a templomot beboltozták, talán ehhez az építkezéshez kapcsolódik a
búcsúk történeténél említésre kerülő 1774. évi felszentelés. A templom tornya 1822-ben épült, berendezése pedig az 1840-es évek második felében
készült abból a pénzből, amelyet Vargha János
győri kanonok hagyott a templomra.
A templom az újabb időkben már csak temetői
kápolnaként volt használatos. Hagyományosan éven-
te csak néhány alkalommal miséznek benne, a város fogadalmi ünnepén: Szent Flórián napján, a
juhászok ünnepén: Szent Vendel napján, valamint
búcsúkor és Halottak napja előestéjén.
A szentkút és a vasvári búcsújárás
Vasvár már a középkor végén jelentős búcsújáróhely
volt. Ebben az időben egy Szent Vér-ereklyét
tiszteltek.
itt. Az ereklyéről csak annyit tudunk, hogy az egy
„csodálatos vérrel hintett Szentostya" volt, eredetéről
azonban semmit sem árulnak el forrásaink. Hasonló
ereklyék a 14-15. században Európa-szerte keletkeztek, többnyire olyan eseteket ismerünk, amikor a
kenyér és a bor átváltoztatása során az Oltáriszentség lényegében kételkedő pap kezében vércseppeket eresztett az ostya, vagy vérré válta bor.
A 16. század elején már nagy tömegek látogatták
a vasvári Szent Vér-ereklyét, a zarándokok számára 1500-ban VI. Sándor pápa búcsút engedélyezett.
A török hódoltság idején azonban megszűnt az
egyházi és nagyrészt a világi élet is Vasváron, így
a búcsú hagyománya is elenyészett.
A 18. században a város újjáéledése során a búcsújárás is új formában éledt fel, ekkor a barokk vallásosságnak megfelelően a Mária-tisztelet került előtérbe.
Bizonyára a visszatelepülő domonkosoknak - különösen
azok szombathelyi (szentmártoni) kegyszobrának - is
fontos szerepe volt a Mária-búcsúk kialakulásában. A
vasvári kegyszobor első írásos említése 1747-ből való, és
a Szentkút neve is ekkortájt tűnik fel a forrásokban.
Ugyancsak hozzájárult a Mária-tisztelet megerősödéséhez Vasvár ősi plébániatemplomának, a Nagyboldogasszony-templomnak az újjáépítése. Egy leírás szerint
1774. augusztus 15-én a templom felszentelésére nagy
tömeg jött össze, a szentelést végző Batthyány József
győri püspök szentbeszédének buzdítására a környékbeli hívek azóta évről-évre megismétlik zarándoklatukat.
A város másik ismert búcsújáróhelye a Szentkút,
melynek búcsúnapja régebben Kisasszony volt, újabban pedig Mária nevenapja, de a zarándokok
Nagyasszonykor is szívesen felkeresik.
Az itteni búcsús hagyományok kialakulását sem ismerjük pontosan. A többféle mesés magyarázat közül
talán az a legrégebbi, amely még némileg a középkori
hagyományok emlékét is őrzi. Eszerint a török elől
menekülő domonkosok kedves Mária-képüket a Szentkút körüli erdőben rejtették el egy öreg fa odvában.
Később a visszatérők nem találták a képet, a fát kivágták, s helyén bővizű forrás fakadt, melyetek vizében látni vélték Máriát. Azóta a hívek ide járnak imádkozni.
A szentkúti búcsújárásban fontos szerepe volt a
remetéknek, akik jámbor életükkel sok hívőt vonzottak maguk köré. A Szentkútnál a 18. század
második felétől éltek remeték, közülük a búcsújárás fellendítéséért talán a legtöbbet egy hajdini
huszár tett, aki 1860 körül itt nyerte vissza látását.
Horváth Ferenc, akit a vasváriak később Szent Ferencnek neveztek el, a katonaságnál vesztette el szemevilágát. Több évig élt világtalanul, mígnem szülei
elhozták a Szentkúthoz, itt a forrás vizében megmosta szemét, és visszanyerte látását. Ezután remeteként élt a Szentkútnál, atyai örökségéből kápolnát
építtetett, majd később megházasodott, de élete végéig
gondját viselte a Szentkútnak és a zarándokoknak.
A szentkúti búcsújárás a múlt század második felében
lett széles körben népszerű. Az egész Dunántúlról
érkeztek ide zarándokok, de főleg Vas és Zala megyéből,
valamint a határmenti vend és sváb falvakból; egy-egy
alkalommal gyakran több tízezer búcsús is összejött.
Horváth Ferenc példája nyomán a szembetegségek hathatós gyógyszerének tartották a szentkúti forrás vizét,
ezért a búcsúsok meg szokták mosni arcukat benne, hozzátartozóiknak pedig kis korsóban vitték haza a vizet.
A századforduló előtt a Szentkúton kis fakápolna
állt, a forrás vizét favályúban vezették (ebben mosakodtak meg a zarándokok), a mai kápolna 1900-
ban, a lourdes-i barlang 1930-ban épült, környezetét pedig azóta többször is rendezték.
A búcsúkra ma is sokan érkeznek Vasvárra. Nagyboldogasszonykor körmenet megy a temetői templomhoz, 1989 óta pedig a Mária nevenapi búcsú
előestéjén gyertyás menet vonul a Szentkúthoz.
Felhasznált irodalom
Vasvár egyháztörténetével kapcsolatos írások:
Fehér Mátyás: A hétszázados vasvári Szent Domonkos-
rendi kolostor története 1241-1941. Budapest, 1942.
Mozsolics Amália: „Mosdatás" a vasvári búcsún.
Dunántúli Szemle X. (1943) 69-74. o.
Sill Ferenc: A vasvár-szombathelyi székes-káptalan
történetének vázlata. In: A 200 éves szombathelyi
egyházmegye emlékkönyve. Szombathely, 1977.
173-242. o.
Haris Andrea: A vasvári domonkos kolostor
építéstörténete. In: Koldulórendi építészet a közép-
kori Magyarországon. OMVH 1994. 197-229. o.
Egyháztörténeti kérdéseket is érintő munkák:
Sill Ferenc: Vasvár településtörténetének vázlata a
18: századig. Vas megye múltjából II. Szombathely,
1982. 3-32. o.
Iványi Béla: A középkori vasvár. Vasvár, 1992.
Zágorhidi Czigány Balázs: Az Árpád-kort Vasvár
topográfréja. Vasi Szemle L (1996) 389-397. o.
..