E kis jegyzetben Törökszentmiklós rövid,
valamint az ottani Kálvária-templom és a város újabb plebániájának
történetét veheti kézbe az olvasó.
Alighogy odahelyezésem után elfoglaltam új
állomáshelyemet, 1989
nyarán, az illetékes főesperes utasítást
adott, hogy írjam le a Fájdalmas Szűzanya (Kálvária)-templom és plebánia
történetét. Kérését
szívesen teljesítettem, hogy az érdeklődők
tájékozódhassanak tárgyunkról.
Hálás köszönetet mondok ezúton Dr.Póka Elek
szervita atyának, aki
Törökszentmiklóson működött, hogy a dolgozat
elkészítéséhez az itteni rendház Historia Domusát /a rendház
történetét tartalmazó jegyzetet/ rendelkezésemre bocsátani szíves volt.
Köszönetemet nyilvánítom
azoknak a kedves Híveknek is, akik sok
olyan adatot szolgáltattak,
ami sehol írásba foglalva nincs.
Szívből kívánom, hogy szerény munkám által az
emberekben növekedjék a szeretet Egyházunk és templomunk iránt.
Törökszentmiklós, 1991. Pünkösd ünnepén.
Parádi Félix
TÖRÖKSZENTMIKLÓS RÖVID TÖRTÉNETE
A magyar Alföld nagykunsági részén, a
megyeszékhelytől, Szolnoktól
keletre, 17 km távolságra, a Debrecen felé
vezető, nemzetközi főút
két oldalán, fekszik Szolnok megye egyik
városa, Törökszentmiklós, közel 30.000 lakossal, 57.456 hold határral.
A lakosság szép kiejtéssel beszéli a magyar
nyelvet, tájszólás nélkül.
A város kiterjedése, mint alföldi városé - nagy.
Jellemzők hosszú,
egyenes utcái. Nyáron lombos fái nagyon széppé
teszik. Főutcája, a
Kossuth Lajos utca, nagyon forgalmas. Ezért
nagy óvatosságra és elővigyázatosságra van szükségük azoknak a
járó-kelőknek, akik át akarnak menni az úttesten, az egyik oldalról a
másikra. A város nagy kiterjedése miatt sokan kerékpáron járnak
bevásárolni és ügyeiket elintézni. Ezért látni oly sok kerékpárt és kerékpárost
az utcán. Sokszor
és sok kerékpár látható mindkét templom körül is,
akik tulajdonosai
nagyobb távolságról jönnek, hogy eleget tegyenek
a vasárnapi misehallgatási kötelezettségnek.
Törökszentmiklós régi település. Története messze
visszanyúlik hazánk és népünk történetébe, egészen az Árpádok korába.
Törökszentmiklós elődjét képező Bala településen állítólag átvonult
1044-ben Péter
magyar király. IV. Béla király oklevelében
1261-ben említi. Bala fel
van jegyezve az 1332-1337. évi pápai
tizedjegyzéken. Vidékünk keresztény élete a Szolnok nemzetség népének
megkeresztelkedésével kezdődött a XI. században. Egy 1332-ből származó
iratban már nyoma van és
"Fanum S.Nicoali" néven említik. Fanum Nicoali
= Szent Miklós szent
helye. (Valószínileg az első templom védőszentje
Szt. Miklós püspök
volt.)
Viselte a Bala-Szent Miklós nevet is, amelyet
vagy a Bala-családtól kapott, amelynek egyik tagja, Bala Miklós,
építette az első templomot. (A Bala-család az Árpáddal egy törzsből
származó Özséb-Usubu-fiának, Szalóknak, a nemzetségéhez tartozott. ),
vagy a Bala folyótól,
mely egykor a mai főtemplom közelében folyt,
amelyet a Tisza szabályozásakor másfelé irányítottak, mivel a
kiöntések miatt eléggé veszélyes volt. A folyónak ez a része kiszáradt és
teljesen eltűnt. Bala-szentmiklós plébánosa 1550 körül Bertalan nevű
pap volt, aki magyarra
fordította a Benedictust (Lk. i, 68-79) és a
Magnificat (Lk. 1, 47-55).
Fordításának szövege becses magyar nyelvemlék,
ma Esztergomban van.
Jelenlegi nevét, "TÖRÖKSZENTMIKLÓS", a város a
törököktől kapta
(Török=Turcae), akik 1552-ben elfoglalták és
hosszú időn át megszállva tartották. 1552-ben itt török-vár épült, erről
a neve: Szent Miklós
vára. (Castellum S.Nikolai) lesz. Itt a török
megszállás idején 34 községből szedték a tizedet. Ekkor nevezték a
magyarok "törökök szent
miklósának".
A török hódoltság alatt elnéptelenedett. Sem a
középkori lakosság,
sem a törökök kiverése után idetelepedett
lakosság nem volt kun. Törökszentmiklós nem tartozott a Nagykun
kerülethez, hanem Szolnok megyéhez.
1552-ben augusztus 20-án, Ali budai pasa,
azon a területen amelyen
a mai főtemplom és főplebánia épülete áll,
Szolnok ostroma alatt török várat építtetett. Ez a vár kerületi székhely
/náhie/ lett. Azon a
helyen, amelyen most a főtemplom és a
főplebánia épülete, valamint a
Rózsa-téri iskola (egykori Pánthy-iskola) áll,
volt a törökök által
épített és árokkal körülvett tábor, amelynek
közepén volt egy magas
torony. A törököktől 1555-ben és 1570-ben
vissza akarták venni ezt a
területet, de e törekvés nem sikerült. (Ekkor
600 halott maradt a harcok színhelyén.) 1595-ben a törökök a tábort
elhagyni kényszerültek.
Ugyanebben az évben Miksa főherceg
leromboltatta a várat és a falut.
1657-ben a vár újra felépült. A törökök ismét
birtokukba vették. A tábort is helyreállították. A falu is benépesült.
1659-ben június 12-
én, II. Rákóczi György vezérletével a magyar
sereg kiűzte a törököt,
a tábort pedig a községgel együtt felépítették.
Bizonyos idő után ismét török birtok lett ez a terület. 1683-ben a
Bécs ostromára siető
tatár khán itt pihent meg, majd a környék
összes magyar falvait elpusztította. Heissler és Merczy hadvezérek
serege 1685-ben a törököket innen elűzte. A törökök távozásuk előtt
mindent leromboltak, és
felégettek.
A török hódoltság alatt lakatlanná lett
területet 1720-ban Almásy
János földesúr katolikus és református
telepesekkel benépesítette. Balaszentmiklós helyett ekkor lett a neve
TÖRÖKSZENTMIKLÓS. Ekkor a katolikusok a volt török vár területén és környékén
telepedtek le. Az
íttení katolikusok 1740-ig a tiszapüspöki
plebáníához tartoztak.
Az első plébános a török megszállás után, 1740-ben
érkezett a városba.
Az új telepesek kápolnát építettek a volt török
mecset helyén. Ezen
kápolna helyett és helyén (régebben a török tábor
helyén) 1748-ban
templomot építettek. Ez a templom ugyanazon
a helyen állt, ahol 1900
óta a mai főtemplom áll. Ez a templom a török
mecset és a minaret
anyagából épült. Az Almássy-család bőkezűségéből
1796-1803-ban, új
templomot építettek az előző templom helyén.
Az Almássy-család királyi adományként kapta a
község területét.
A község 1720 után erős fejlődésnek indult.
1730-ban már mezőváros
lett. Kezdetben a reformátusok voltak
többségben. Egyenlő számban
1956-ban lettek, vagyis 4666 katolikus és
ugyanannyi református lakott
a városban.
Ma a lakosságnak kb. 2/3-as része van a
katolikus vallásban megkeresztelve. 1/3-ad része a reformátusban. De
jelentős a megkereszteletlenek száma is.
A KÁLVÁRIA-KÁPOLNA TÖRTÉNETE. A SZERVITÁK LETELEPEDÉSE: PLÉBÁNIASZERVEZÉS
A Kálvária-dombon álló, ma plebániatemplom jellegű
épületet ma is
kápolnának nevezik az itteni lakosok. Ezt a
kápolnát 1756 és 1761 között építtette az említett Almássy-családból származó
zsadányi Almássy
János a "Kálvária" dombon, a Fájdalmas Szűz
tiszteletére, éspedig azért,
hogy a halom körül elterülő, akkor katolikus
temetőnek méltó dísze legyen. Ezt a temetőt bátran nevezhetjük
Kálvária-temetőnek, mert a sírok zöme a Kálvária-halom körül volt. 1908-ban az
ottani iskolához
két tantermet és tanítói lakást építettek. (Ma három
tanterme van.)
A földmunkával sír mellett sírt találtak. Néhol a
lejtőn ásott sírban
még a koporsó maradványai is elég épek voltak. A
katolikusok... legalábbis én úgy sejtem, hogy az 1810-es évekig a
Kálvária-temetőbe is,
meg az új temetőbe is temetkeztek. A
katolikusok 1780 körül kapták meg
a mai temető területét.
A kálváriai temető az 1800-as évek elején megszűnt
s a dombot és
környékét szőlővel telepítették be.
A kápolnát 1817-ben az Almássy-család lebontatta
és egészen megújíttatta. A kápolna 1854-ben ismét javításra
szorult. A javítási költségeket Almássy I. György viselte. Azután nem
tudjuk miért, a XIX.
század közepén a területet eladták egy szajoli
földbirtokosnak, Fehér
Lajosnak. Az ő engedélyével néha miséztek a
kápolnába. A területet az
örökösök továbbadták egy Lelovics nevű valakinek,
akitól Fehér Sebestyén törökszentmiklósi gazda vásárolta meg
1896-ban.
A Kálvária-kápolna egyébként Törökszentmiklós
legrégibb épülete.
A körülötte kiveszett szőlő helyén a XIX, század
végére új városrész
keletkezett.
1894-ben ide iskolát terveztek. Ekkor Fehér
Sebestyén azt a telket,
amelyen a kápolna állott, a katolikus
egyházközségnek adományozta s
a kápolna fenntartására 600.- Ft-ot biztosított.
Nemes tettét örökíti
meg a kápolna előcsarnokában az üvegajtó fölé
elhelyezett emléktábla felirata, mely így olvasható: "Örök emlékül! Ezen
szép kápolnát 600
négyszögöl beltelekkel és 600.- Ft fenntartási
alappal újjáépítve és teljesen felszerelve 1896-ban Fehér Sebestyén és
neje, helybeli lakos, a
törökszentmiklósi róm.kat. egyházközségnek
ajándékozta. Áldott emlékük-
re."
1895-96-ban a kápolnát nagyobbították,
felszerelték. Augusztus 20-ára
lett kész. A munkálatokat Fehér Sebestyén
végeztette. Építő mester volt:
T.Tóth József, asztalosmester: H.Csaba Mihály.
A kápolna a mai főtemplom építésekor kapta a
körfalat és a lépcsőzetet. A bástyafal azért épült, hogy a falat el
ne mossa az eső, mivel
a föld hordott föld volt. Később ezért süllyedt.
Nagypénteken - emberemlékezet óta - minden
évben körmenet jött a főtemplomból a kápolnába. A menet délben 2 árakor
indult. A hívek ötös-
hatos sorban jöttek egymás után. Kb. 60-70 sor
volt. Elől jöttek a nők,
utánuk férfiak. A keresztjáró napok egyikén -
amikor még ez létezett -
és erre lehetőség nyílott, az egyik körmenet
szintén a Kálvária kápolnához jött. Ott volt a szentmise minden évben
egyszer az említett alkalormal. A kápolna állandó misézési hellyé akkor
lett, amikor a mai római mária-kegyszobrot idehozták.
1939-40-ben özv. Kóródi Mihályné törökszentmiklósi
lakos, több mint
100 hold földet és két házat adományozott az
itteni egyházközségnek
szerzetesplebánia felállításának költségeire.
Az 1940-es évek elején Angelo Rotta budapesti
pápai nuncius (követ)
kezdeményezésére a Magyar Püspöki Kar
elhatározta, hogy az Alföld azon
városaiban, amelyekben nincsenek
szerzetesek, őket letelepíti. Voltak
erre vonatkozólag tárgyalások, de a gondolat a
háború miatt csak ennek
befejezése után került megvalósulásra.
Mivel a hívek száma városunkban'a 40-es évekre
nagyon megnövekedett és a hívek lelkipásztori ellátásához az
egyházi vezetőség még
egy plebánia felállítását látta szükségesnek, a
szervita rend (mely
Szűz Mária fájdalmainak tiszteletére alakult),
vállalkozott az új plébánia vezetésére.
Dr. Czapik Gyula, az akkori egri érsek, inkább
tanítórend letelepítésére gondolt, de mégsem így történt, hanem úgy, hogy
a szerviták
személyében lelkipásztorkodó szerzetesek kerültek
Törökszentmiklósra.
Ekkor a Kálvária-kápolnát jelölték ki a felállítandó új
plebánia részére istentiszteleti helynek, a mellette levő
iskolaépület egy részét
pedig szerzetes rendháznak, lakásuknak és plébániai
irodának. Ide költözött be három szervita szerzetespap és egy
(fizikai munkát végző),
nem felszentelt pap, segítő testvér, 1948. május
2-án. Névszerinti
P. Kovács M.Angelus, P.Póka M.Elek, P.Andorkó Hilár
és Fr.Takács
M.Béla segítő testvér.
A szerviták bevonulása a városba 1948, május 2-án,
vasárnap történt.
A 10 árakor érkező gyorsvonattal jött P.Ángyán Fülöp
tartományfőnök és
vele a már említett szerzetesek. Az állomásra 16
virágdíszes kocsival
mentek ki: Dr. Bőthy Lajos prépost,
törökszentmiklósi plébános, P.Kováts szervita atya, és még sokan mások, hogy
fogadják az érkezőket:
Az érkezők fogadására az állomáson megjelentek még:
Rónai István vezetó jegyző, Kerekes István főbíró, a város részéről,
valamint Csintalan György állomásfőnök.
A Kálvária hívei részéről: Tivadar József, Szecsei
Ferenc, Kiss András, Benedek György, id. Hegedűs János, Kenyeres
István, Németh Balázs,
Szőlősi István, Szécsi Mihály, Molnár Lajos, Vízkeleti
József, Polgár
József, Galsi Pál, Soós Kálmán, ifj. Kiss Sebestyén és
még sokan mások.
A vonatról leszá11ó szerzeteseket Dr. Bőthy Lajos
prépost-plébános üdvözölte ezekkel a szavakkal: "Isten hozta a
szervita rendet Törökszentmiklósra." Majd rövid beszédet mondott. Az üdvözlésre
a Rend nevében
a tartományfőnök válaszolt.
Az állomásról a Kálvária felé a hosszú útvonalon a nép
rokonszenve
nyilvánult meg. A Kálváriánál nagy néptömeg fogadta az
érkezőket. Itt
P.Kováts üdvözölte a rendtagokat, majd a helybeli
Irgalmas Nővérek, a
polgári és Kálvária-iskola növendékei köszöntötték,
virágcsokrokat
nyújtva át a tartományfőnöknek. Miután Boros István a
kálváriai hívek
nevében örömét fejezte ki a Rend letelepedése miatt,
a szerzetesek
előbb otthonukba, majd a kápolnába mentek, ahol
Póka Elek atya felolvasta Dr. Czapik Gyula egri érsek 2609/1948 sz.
levelét. A levelet
teljes terjedelmében alább olvashatjuk.
Nagyontisztelendő Tartományfőnök Atya!
Örömmel vettem e hó 28-ról 25. sz. alatt kelt
értesítését arról,
hogy a Szent Kongregáció és a Szervitarend
elöljárósága a Rendnek Főegyházmegyém területén Törökszentmiklósra való
letelepedéséhez az engedélyt megadta, és hogy Nagyontisztelendőséged
rendtársaival együtt
ez évi május hó 2-án fog ünnepélyesen
Törökszentmiklósra bevonulni.
Ebből az alkalomból a Rend munkásságára a jó
Isten bőséges áldását
kérem, és szívből kfvánom, hogy a Szervita Atyák
új munkahelyükön mindazokat a feladatokat maradéktalanul
megvalósíthassák, amelyeket úgy én
magam, mint pedig a nagykunsági
egyházközségekben nagyobbrészt másvallásúak közé ékelten lakó katolikus hívek működésükhöz
fűznek.
Küldöm Nagyontisztelendőségedre, mint
rendtársaira főpásztori áldásomat.
Eger, 1948. évi ápr. 30.
Krisztusban jóakarója:
Dr. Czapik Gyula s.k.
egri érsek
A főpásztori leirat falolvasása után a
tartományfőnök a Szervita
Rend nevében a helybeli prépost-plébánostól
átvette a kápolnét, mint
rendi templomot és megköszönte, hogy a Rend
letelepedését lehetővé
tették. A helybeli plébánosnak abban döntő szava
volt. Or. Bőthy prépost-plébános válaszolt a tartoményfűnök
szavaira, majd megkezdődött
az első szentmise.
A szerviták szolgálatára bízott új plébániához a
város nyugati meghatározott része tartozott, 3000 hívővel. /Ma
is ez az állapot á11
fann./
A szentmise után a hívek megtekintették a
szerzetesház belsejét,
mely egy osztályteremből és egy szolgalakásból
alakult ki és négy
cellából állt, valamint egy irodából és egy
konyhából, és egy ebédlőből.
A letelepedést és az új plebánia fe1á11ítását
összekapcsolták az
1948 május hó 7-8-9-én Törökszentmiklóson tartott
Nagykunsági Mária-Napokkal, amelyen megjelent Mindszenty
József bíboros, esztergomi érsek, Magyarország hercegprímása is. A
Mária-Napok középpontjában állt
annak a Fájdalmas Mária" szobornak a
Törökszentmiklósra való megérkezése, amely ma a kápolna főoltára fölött van.
Ezt a szobrot Rómában a
pápa 1949 április 30-án megtekintette és
megáldotta. A megáldási szertartás után őszentsége azt mondta: "Minden
magyart különös áldásomban
részesítem s mondják meg, hogy ezt a szobort
mi küldjük Magyarországnak." A szobor XII. Pius pápa személyes
ajándéka a magyar népnek.
A szobor eredetije az olaszországi Via
Reggioban lévő Szent András templomban található kegyszobor, amely
előtt már sok csodás és
csodálatos imameghallgatás történt. Az itteni
szobor ennek a szobornak a pontos másolata, amelyet Rosa vatikáni
művész készített.
A szobor 1948 május 4-én repülőgépen érkezett
Rómából Budapestre.
A szobrot fővárosunkban a szerviták
tartományfőnöke vette át ünnepélyesen, majd ideiglenesen a Rend budapesti,
Martinelli téren lévő
templomában helyezték el. Onnan május 8-án
érkezett a törökszentmiklósi
vasútállanásra. A Nagykunsági Mária-Napok
ünnepségét 1948 május 7-én
nyitotta meg az egri érsek, akit délután 4
órakor a Kálvária előtt
lovasbandérium és kerékpáros csoport fogadott.
Május 8-án este, 18 ára 30 perckor érkezett
Szajolból Törökszentmiklósra Mindszenty József Magyarország bíboros
hercegprímása, akit
54 lovas és előttük 130 kerékpáros várt, és
fogadott a város nyugati
határánál lévő keresztnél. A bíborost a Kálvária
előtt is üdvözölték,
aki válaszában örömét fejezte ki, hogy a
Szervita Rend Törökszentmiklóson is letelepedett, és kérte a szerviták
számára a hívek támogatását.
A kegyszobor Csintalan György állomásfőnök
jóvoltából a vasútállomáson várta behozatalát.
Szombaton, május 8-án, este, körmenet indult
Dr. Pétery József,
egykori egrí egyházmegyei áldozópap, akkor váci
megyéspüspök vezetésével a vasúti állomásra, hogy a kegyszobrot
behozza. A kegyszobrot
az állomáson hat legény vette a vállára. Mivel
esteledett, mindenki
meggyújtotta a gyertyáját s elindult a
végeláthatatlan körmenet a főtemplom felé a szoborral az Almássy-úton, az
állomással szemben lévő
és a városba egyenesen vezető utcán. Az
énekeket és a közös imákat az
egész város hallhatta, mert a
villanyoszlopokra hangszórók voltak felszerelve. A városháza, nem volt kivilágítva.
De azért megállt a menet
és elénekelték a "Boldogasszony anyánk"
kezdetű, ősrégi magyar Mária-éneket. Majd tovább haladt a körmenet a
főtemplom előtti térre. Itt
az akkori irgalmas nővérek iskolájának bejárata
(ma be van falazva)
előtt felállított tábori oltárra helyezték a
kegyszobrot (szembe a
főtemplom bejáratával.) Ott Dr. Czapik Gyula
egri érsek több mint
10.000 ember jelenlétében megkoronázta a
kegyszobrot. A koronát Mészáros Lajos budapesti művész készítette. Éjfélig
egyházi énekeket tárogatóztak a főtemphn tornyából. Hajnalban a
főtemplomba vitték a kegyszobort.
A hercegprímás szentmiséje május 9-én, vasárnap
9 árakor volt a
Pánthy-téren (ma Hunyadi tér) felállított
szabadtéri oltárnál, ahol
22.000 ember hallgatta Magyarország legfőbb
papjának a szentbeszédét.
Akik hallgatták, ma 1991-ben is emlékeznek a
beszéd gondolataira és
ma is sokat idézik. Délután 3 órakor litánia
volt a főtemplomban. Onnan Dr. Kiss Péter címzetes prépost,
kunszentmártoni plébános által
vezetett körmenettel hozták a kegyszobrot a
Kálvária-kápolnába, ahol
a főoltár fölött nyert elhelyezést és ma is ott
áll, várva a vigasztalásért oda menekülő emberi szíveket.
A KÁPOLNA TEMPLOMMÁ BŐVÍTÉSE
Az ünnepségek befejezése után tovább
folytatódott a Kálvária fejlesztése. Ingatlanok ajándékozása és vásárlása.
Szelei Mihály, Illés
Vendel, PalatInus Mihály és Palatínus Józsefné
38 négyszögölt ajándékoztak, 11 négyszögölt pedig a: 6.- Ft
értékben eladtak a rendháznak.
A P.Prior Szőke Páltól és feleségétől, Németh
Krisztinától 129 négyszögöl területet vett át a: 6.- Ft értékben,
összesen 774.- Ft-ért.
Június 11-ére a kápolna tetőzetének
becserepezését befejezték. A fazsindelyes tető teljesen elkorhadt és
hiányos volt. A házfőnök cserépjegyek árából cseréppel megújította a tetőt,
3.000.- Ft értékben.
Az apszist bádoggá vonták be, amely bádog a
helybeli zsinagógáról került le.
Júniusban a szervita házfőnök megvásárolta Török
Menyhért Püspöki
út (ma Vörösmarthy út) 3. sz. alatti fél házát a
fél telekkel együtt
3.000.- Ft-ért, harangozói lakásnak.
Augusztus elején vásárolta meg a Szakmár és
Hevesi testvérektől a
templomépítéshez szükséges 201 négyszögöl
területet, négyszögölenként
9.- Ft-ért, összesen 1809 Ft-ért.
Szeptember 19-én hirdették meg a
templomtest bővítését. A Pozderka-halom dűlőről 22 szekér építőanyagot hordtak
be, szeles időben.
Délután 3 órára értek haza, Mindenki jó szívvel
adakozott. Az építkezés a szervita rendnek létkérdés volt. A
házfőnök minősíthetetlenül
csúnya és fenyegető levelet kapott.
Érthetetlen, hiszen sem a Rendet,
sem annak tagjait nem ismerték, akik írták.
Rosszindulatú emberektől
csak oktalanságot és gonoszságot várhatunk.
November 8-án Szenttamásról egy kb. 40 kg-as
harangot kapott a kápolna. Ez a kisebb harang. Rajta e felírás
olvasható: "gróf Almássy
Kálmánné adta először a szenttamási kápolnának
1900-ban. id.gróf A1mássy Imre a Kálváriának." Évszám nincs a
harangon, de szervita rendház története 1948-at jegyez föl.
A nagyobb harang felirata: "Gráf Almássy Imre
ajándékozta a Kálváriának 1923-ban."
Dr. Litván János törökszentmiklósi lakos tanyája
Szenttamáson volt.
Azt lebontották s annak anyagát a nevezett a
Kálváriának adományozta.
Ezúton is köszönetet érdemel érte, hiszen ma is
él és mindennapos látogatója a kápolnának. Az említett anyagot
értékesíthette volna és saját
javára fordíthatta volna, de nem ezt tette,
hanem Egyházának adományozta. Isten jutalmazza meg ezért.
Nagy tanya volt. Annak anyagából építették kis
pótlással az oldalhajót. A hívek lovasszekérrel hordták be a
tanyáról a városba az anyagot. A szentélyt is és a sekrestyét is ekkor
építették. Sekrestye addig nem volt. Ekkor készült az oldalhajó fölött
a kórus folytatásaképpen a kis oratórium (kápolna), és az oldalhajó
a kórussal együtt.
Kiss Pál plébános vett egy kis tanyát a
strandfürdő után, a "Réten",
majd ezt eladták és annak árából épült mosókonyha
céljára a plébánia
udvarán lévő kis épület.
Az altemplom építését, melyet a tervet ábrázoló
képen láthatunk, az
akkori körülmények megakadályozták. Ugyancsak
megakadályozták a másik
oldalhajó felépítését is.
A templomépítés céljára téglajegyet árultak a
minisztránsok, és a
kegyszerárusok, az egyházi adószedők. A
tervezett templom képét, szerte az egész megyében árulták.
A külföldi segítség sem maradt el. Akik egyházi
építkezést folytatnak, azok tudják, hogy milyen nagy gond a
pénz. Különösen akkor, amikor nincs.
1949 március 16-tól július 3-ig a kápolnát
kibővítették a baloldali
oldalhajóval, a fölötte készített karzattal és a
márvány főoltárral.
A márványoltár díja 12.000.- Ft volt, 1949-ben.
Ára ma elképzelhetetlenül magas volna. Hiszen nagyon szép.
A kápolna eredetileg csak a hajóból állt.
Minden más építkezés a
Szervita Rend letelepedési idejéből való.
Az egész építkezés rengeteg társadalmi munka
mellett 150.000.- Ft
volt. Az adományozott anyag és a társadalmi
munka díja talán még en-
nél is több.
Az építkezést szervezte és vezette Lipták János,
törökszentmiklósi
építész. Építők voltak: H.Tóth József, Pintér
István, Gulyás István,
kőművesek: Kiss Imre asztalos, Valentiny
Ágoston, bádogos, Boros Ist-
ván, Tóth Dezsó fiai lakatosok, és Karakas
villanyszerelő.
A homokkitermelés Balogh András homoktároló
helyén történt, aki a
szerviták rendelkezésére bocsátotta,
díjmentesen, a tulajdonát képező
területet. Itt 22 munkás dolgozott. Március
4-én kapta. meg a Rend a
szolnoki járási Főjegyzőtől az építési engedélyt,
személyes utánajárás
után. Március 6-án a Rendház 6000 db épitőjegyet
bocsátott ki, hogy az
ezek árából szerzett pénzt az építkezés céljára
felhasználja. Március
16-án kezdődött meg a templomépítés. A reggel fél
8-kor mondott szentmise
után a Prior (szerzetes elöljáró) megáldotta a
helyet és a munkásokat. Nyolc munkás kezdett. A munkásokat a
Közvetítő-Szakszervezet
adta. A földmunkálatok órabére 1,70 Ft + 4%
volt, a kőműveseké 2,60
+ 4%. Fizetni kellett még az akkor fennálló
rendelkezések értelmében
minden munkás után 20% illetékadót. (ez csak
az alap volt. Ehhez még
jöttek egyéb járulékok, azután 13%-os OTI
(akkori betegsegélyező szervezet rövidített neve) fizetni való.
Sokan segítettek díjmentesen, mai szóhasználat
szerint: "Társadalmi munkával." Volt olyan nap, amikor 60-80
ember is segített, dolgozott, fizetést nem kérve. Egyszer volt 90
személy. A legtöbb 106 személy.
Április 6-án kezdték a szentélyt építeni. Alapja
4,5 m mélyen van a
földben. A fundamentum sok téglát emésztett
föl, mivel a templom padlózatát 90 cm mélyre süllyesztették. A
munkálatok közben sok emberi koponyát találtak, mivel a domb alatt
eredetileg temető volt.
Április 15-én, Nagypénteken, már az új
szentélyben volt a szertartás. Délután a főtemplomból jött a Nagypénteken
szokásos körmenet.
Április 19-én a szervita házfőnök a tanyákat
járta, hogy gerendákat
vásároljon az építkezéshez. Fáradozása sikerrel
járt. Az összes vasgerendát a kengyeli Állami Hatóságtól vette meg,
(báró Urbán Gáspár egykori kastélyából). Kg-onként 35 fillér volt az
árunk. Az egyházközség
bontotta le.
A templom oldalfalainak a lebontása április
24-én kezdődött meg.
17 fizetett munkás dolgozott. Jöttek sokan
olyanok is, akik társadalmi munkában dolgoztak. Számuk sokszor
fölülmúlta a fizetett munkások
számát. Most történt a templom padlózatának
lesüllyesztése. Rengeteg
földet kellett eltávolítani a körfal alatt.
Ezekből kellett védfalat
építeni.
Május 1-jén megjelentek a templomtervet
mutató lapok. Május 5-én a
szolnoki Állami Tanfelügyelőség megengedte,
hogy az iskolában legyenek
a szentmisék a munkálatok tartama alatt,
tanítás előtt.
Május 9-én 40 m3 homokot termeltek ki és
szállítottak a templom belső vakolásához. Május 15-én volt az új
templomban az első istentisztelet. Ha már lehetett is használni a
templomot szent ténykedésekre, az
építkezés még nem nyert befejezést. Május végén
történt meg a templom
alapbetonozása, melynél sokan segítettek.
Ugyancsak ekkor készült a templomot körülvevő
térbeton. Csapadékveszélytől kellett védeni a templom közvetlen
környékét. Az oszlopos
pillérek a főhajában ekkor kaptak
vasbetonköpenyt.
A térbeton azonban nem védte meg a tornyot a
süllyedéstől. Ekkor
vásárolták a vasbeton gerendákat, hogy a
torony süllyedését megakadályozzák, és húzták fel kötélen a lépcsőkön. Kivésték
a pillérek gerendahelyét a templom alapzatában.
Mellékpilléreket is csináltak, hogy
a teher ne egy helyre nehezedjék. A torony
alá behúzták a gerendákat,
hogy a megépített alapokra át tudják adni a
terhelést.
Amikor a templomot építették, az oltárra egy
pieta (Jézust holtan
ölében tartó fájdalmas Mária szobor) szobrot
tettek, amely most a
templom főbejáratánál lévő előcsarnokban, belépve
jobb kézre látható. Művészi értéke nincs, de a hívek vallásosságának
szolgálatára alkalmas.
Mutatja ezt az a tény, hogy ma is sokszor
látunk előtte és mellette
imádkozó embereket, akik mindig hoznak friss
virágot. Van aki évtizedek óta díszíti ezt a hívek lelkéhez oly közel álló
Mária-szobrot. Ez
volt az oltárszobor mindaddig, amíg a római
Mária-szobor meg nem érkezett, 1948-ban. Ekkor került a Pieta a mai
helyére az előcsarnokba.
Az új templomot 1949 július 3-án szentelte fel
Dr. Czapik Gyula
akkori egri érsek.
A szerviták a hívek buzgóságának emelésére és
áhitatának állandósítására bevezették a Via matris (fájdalmas Szűz
útja) nevű ájtatosságot, emlékeztetőül Szűz Mária fájdalmaira. Ezt az
ájtatosságot minden pénteken tartották. Gyakorlata a szerviták
távozása után kb. három
évtizeden át még fennmaradt. Ezt az ájtatosságot
Mária hét fájdalmának
emlékére imádkozták, úgy, mint a keresztutat
szokták.
A szerviták terve a templom külsejének átalakítására
vonatkozólag
nem valósult meg, mert 1950-ben az állam a
szerzetesrendek működését
megszüntette. A szervitákét is. Az itt működő
szerzetesekből azokat,
akik áldozópapok voltak, az egri Főegyházmegyei
Hatóság az egyházmegye szolgálatába átvette s mint egri egyházmegyés
papok működtek tovább. Távozásuk után a Kálvária-templom lelkészi
teendőit az egri Főegyházmegye papjai látták el, mivel
Törökszentmiklós az egri Főegyházmegye területén fekszik, és látják el ma is.
A hitélet fellendítésére és elmélyítésére megalakult a
nők számára
a szervita harmadrendnek nevezett hitbuzgalmi
egyesület, azonban működése is megszűnt 1950-ben.
Imre János c.esperes, plebánosi működése idején,
aki 24 évet töltött e városban, négyet, mint káplán a Szentháromság
templomban, 1965-69-ig, 20 évet pedig a Kálvárián, 1969-89-ig, a
templom belsejét háromszor festették. Utoljára 1987-ben. Az
ornamentális részt a kalocsai
"pingáló" asszonyok két leghíresebb népművésze, özv.
Vén Lajosné és
leánya, Szvitek Antalné festette. A kegyszobor
mellett "szomorú" kalocsai mintát alkalmaztak. Így a sötétebb keret
még jobban kiemeli
a Fájdalmas Anya alakját. Az itteni díszítőfestés
páratlan népmúvészeti alkotás.
A templom előtti kőkeresztet Oláh József és
felesége Szécsi Julianna
készítették. E kereszt előtt vannak nagybúcsúk
alkalmávai a búcsúi főmisék, mivel a nagyszámú hívősereg miatt a
szabadban kell bemutatni.
A templom külsejét az utóbbi 20 év alatt kétszer
restaurálták. Harmadszor 1989 nyarán restaurálta Csonka József
helybeli kőművesmester
és brigádja. Ugyancsak Imre János lelkipásztori
működése alatt javították a bástyafalat és készítették a bástyafal belső
oldalán lévő kő ülőpadot is.
PLÉBÁNIAI TEMPLOM ÉS BÚCSÚJÁRÓ HELY
A Kálvária kápolnából jogilag és ténylegesen
plebánia-templom lett,
amint ezt az előbbiekben részletesen
ismertettük.
A templom titulusa (címe) Fájdalmas Szűzanya. A
Hétfájdalmú Szűzanya
tiszteletének bibliai alapja van: Máté 2,13.,
Lukács 2,35; 2,48; János 19,25. Az Ómagyar Mária siralom jelentős
nyelvemlékünk a 13. századból, amely tanúsítja a középkori magyarok
tiszteletét a Fájdalmas
Szűzanya iránt.
A plebánia alapítása és a kápolnának plebánia
templommá minősítése
1948-ban történt. A plebánia lelkipásztori
szolgálatát az egri érsek
a szervitákra bízta. A szervita
szerzetesrendet 1234-ben a Firenze melletti Monte Senarion alapította hét előkelő
olasz férfi, a Fájdalmas
Szűzanya tiszteletének terjesztésére és 1304-ben
hagyta jóvá XI. Benedek pápa.
Templomunk plébániai templom. Ez azt jelenti,
hogy az Egyház szerkezetében a plébánia - jelen esetben
meghatározott városrész - híveinek saját temploma. A templomi
lelkipásztorkodásnak elsősorban a saját
hívekre kell kiterjednie és mindenkire, aki a
plebánia területén él.
Templomunk plebánia templom is és kegytemplom
is, így búcsújáróhely,
kegyhely is. A kegyhelyekről az egyházjogi
törvénykönyv (Codex Iuris
Canonici) így tudósit: "Kegyhelynek azt a
templomot vagy más szent helyet nevezzük, ahová különleges vallásos okból
számos hívő zarándokol
el a helyi ordinárius jóváhagyásával." (1230.
kánon.) Az 1234.kánon
1.§-ban pedig tanítása így folytatódik: "A
kegyhelyeken bőségesebben
kínálják fel a hívőknek az üdvösség eszközeit,
Isten igéjének buzgó
hirdetésével, a liturgikus élet megfelelő
előmozdításával, főleg az
eucharisztia és a bűnbánat szentsége útján,
valamint a népi vallásosság jóváhagyott formáinak ápolásával."
Az egész város hívő közönsége a Kálváriát ma is
szereti. Sokan látogatják a helybeli másik plebánia területéről
is. Búcsúra az egész
ország területéről jönnek. A kápolnának két búcsúja
van. Kis és nagy
búcsú. A kis búcsú a Virágvasárnap előtti
pénteken, négynapos lelkigyakorlattal egybekötve, a nagy búcsú pedig
szeptember hó harmadik va-
sárnapján. Ilyenkor már sokan előtte való nap,
szombaton jönnek, (mint
minden búcsújáró helyre) és itt is a templomban
töltik az éjszakát.
A nagy búcsú napján a főmise a templom előtti
kereszt előtt felállított szabadtéri oltárnál van, amelyet követ a
körmenet. A körmenet
kezdetben a nemzetközi főútvonalon volt, de
mivel később nem engedélyezték, azzal a "megokolással", hogy "a
forgalmat nem lehet megakadályozni", ezért a körmenet útvonala a
mellékutcákra került. Bár ekkor is be kellett jelenteni a rendőrségnek,
de mindig engedélyezték.
Ma nem kell bejelenteni, de még nem jöttünk
vissza a nemzetközi főútvonalra. Majd ez is meg fog történni.
A FÁJDALMAS SZŰZANYA-PLÉBÁNIA TÖRTÉNETE
A szervita-rendház és a Fájdalmas Szűzanya
Plebánia hivatala egy
katolikus iskolában nyert elhelyezést. A
rendházat az egykori katolikus
iskolából a Szentháromság Egyházközség bocsátotta
a Szervita Rend rendelkezésére és használatára mindaddig, amíg
szükség lesz. Akár a Rend
megszűnik, akár a szerzetesek elhagynák
Törökszentmiklóst, az épület
a Szentháromság Egyházközség tulajdonába szállna
vissza. Amit a Rend
építtet, az megmarad a Rend birtokában.
Az iskola középső része legalább 150 éves. Az
épület baloldali része, mely jelenleg pedagóguslakás és a jobb
oldali rész, a jelenlegi
plébániaépület, később épültek az iskolához. Az
iskolaépületből alakították ki a mai plebániarészt. Az iskola
államosítása (1948) után a
plebánía felőlí bejáratot elzárták és az iskola
részére az épület nyugati oldalán csináltak bejáratot. A plebánia
jelenlegi folyosója évtizedeken át egybe volt az iskola
folyosójával, csak Imre János plébános, jelenleg budapesti pálos szerzetes, a
plebánia folyosót később
- okosan - elfalaztatta az iskolától.
A templom kibővítésekor vezették be a plébánia
udvarára a vizet,
(ahol a csap ma is látható) és a
plebániaépülstbe is. Amikor a vízvezetéki cső helyét markológéppel kiásták, a földből
sok koponya és lábszárcsont került elő, bizonyságául a lakosok
által addig is ismert
ténynek, hogy a templom körül valóban - a régi
szokás szerint - temető volt, mint ahogy néhol még ma is van, főképp
a hegyvidékeken.
1946 tavaszán P.Héder szervita
tartományfőnök~P.Kováts János rendtag kíséretében szemlét tarott a helyszínen és
majdnem teljes megegyezés jött létre a plebánia teljes kettéosztására és
Özv. Kóródi Mihályné Egyházra hagyományozott hagyatékának
átvételére. (Széchényi, ma
Vöröshadsereg utcai háza és több, mint 40
kat.hold föld). Mielőtt azonban a szerviták letelepedhettek volna, az
örökölt földet az állam az
Egyháztól elvette.
A plebániamegosztást a Szervita Rend nevében
P.Ángyán M.Fülöp tartományfőnök, a helybeli plébánia nevében pedig
dr. Bőthy Lajos, prépost, esperes-plébános írta alá, a döntést az
egri Főegyházmegyei Hatóság 1753/1948 sz. alatt fogadott el és
hagyott jóvá. Ugyanezen ügyiratával állította fel a II.sz.
törökszentmiklósi Fájdalmas Szűzanya
plébániát. Az új plébánia területét a város nyugati
részén határolták
körül és azt az egri érsek jóváhagyta.
Az új szerzetház első főnöke s egyben első
plébános P.Kováts M. János Angelus lett. A ház első tagjai a
plebános és házfőnök mellett
P.Póka M.Elek, Andorkó M.Hilár, P.Laluk
Bonfil atyák voltak, velük
fr. Takács Béla laikus (rendtag, de nem
felszentelt pap) testvér.
P.Kováts szervezte meg az iskola egy
tanterméből, egy tanítói lakásból, az iskola szolga lakásából, valamint
özv. Kóródi Mihályné által adományozott 9.000.- Ft-ból átalakított
ideiglenes rendház bebútorozásának és lakhatóvátételének ügyét. Az átalakítás
karácsonyra
készen volt. A következő év februárjában már
készen volt a teljes berendezés, gyűjtés, természetbeni adományok,
előadások, színdarabok,
teavacsorák rendezéséből befolyt jövedelemből. A
plébániai intézményhez egyházközségi szervezetet létesítettek.
PLÉBÁN0S0K NÉVSORA
1948-1950: P.Kováts M.János Angelus, 1950-1953. Tóth Sándor, 1953-1956: Regőczy József, 1956-1959: Kiss Pál, 1969-1965: Eged János. 1965-1969: Juhász Mihály, 1969-1989: Imre János, 1989 óta Parádi Félix.
TISZATENYŐ
A Törökszentmiklósi Fájdalmas Szűzanya
plebániához tartozik ma Tiszatenyő nevű község, mint filia. Filián nem lakik
helyben lelkész, hanem máshonnan jár át a lelkipásztori teendők
végzésére. Ezt a községet 1950-ben csatolták a törökszentmiklósi
Fájdalmas Szűzanya-plebániához, amikor "TENYŐTELEP"-et /addig ez
volt a neve/, önálló községgé nyilvánították.
Tenyőszíget államközigazgatásilag Szolnokhoz
nyert átcsatolást, de
egyházilag plebániánkhoz tartozik.
Tiszatenyő neve a középkorban Tenyőmonostora
volt. Tenyőmonostor
a Szolnok nemzetség családi monostora volt.
III. Endre király 1299-ben igazolta, hogy Tenyőmonostora régóta
fennáll. Ezután elpusztult.
Mint Pél nevű földet I. Géza király /1074-1077/
1075-ben a garamszentbenedeki apátságnak adományozta. 1299 körül a
jeruzsálemi Szent Sír
lovagrendnek volt itt várszerű monostora.
Szent Péter apostolról nevezett prépostsága a középkorban a váci
egyházmegyéhez tartozott. Tenyő faluban a XVI. században még 8
jobbágyporta volt, de a török hó-
doltság idején elpusztult. 1720 körül az
Almássy-birtokot képező Törökszentmiklós pusztája az egri egyházmegye
része lett.
Letelepedésüktől kezdve a szerviták jártak
Tiszatenyőre, ők végezték az ottani katolikusok lelkigondozását.
Ettő1 kezdve minden vasárnap volt szentmise. Az atyákat kocsival
hordták ki. A szentmisék az
iskolában voltak.
Az iskola közelében templomnak ki volt
hagyva hely. A pénz is meg
volt rá, de az állam építéshez engedélyt nem
adott. Imre János c.esperes-plébános /1969-1989/ akart házat venni
misézési helynek, kápolnának, de szándéka nem sikerült, amennyiben a
vételhez az akkori állam nem járult hozzá. Akkor egyházi ingatlan
vásárlásához és egyházi
épület építéséhez állami engedélyre is szükség volt.
Misézési helynek
így továbbra is megmaradt az állami iskola
egyik tanterme. Még jó, hogy
ez is lehetséges volt. Lehetett volna
rosszabbul is, úgy, hogy ezt sem
engedik meg. De megengedték. Jelenleg is
fgy van. Minden hónapban két
vasárnap van szentmise.
Az iskolakápolna búcsúja május hó 3-a, a
Szentkereszt feltalálásának ünnepe, vagy az azt követő vasárnap
volna. Ezt talán senki se
tudja ma a községben. Erről egy idős bácsitól
értesültem, aki valamikor ott lakott és teljesen biztos ebben.
Jelenleg Törökszentmiklóson
lakik.
Tiszatenyő eléggé messze van
Törökszentmiklóstól. Bár az 1985-ös
Schematizmus 2 km-t tüntet föl, de a
valóságban ez nagyobb távolság.
Épp e távolság nagysága miatt nem valószínű,
hogy egykor összeépül
Törökszentmiklóssal.
Egyébként a község eléggé fejlődik. Az emberek
dolgoznak, szép házakat építenek. Egyenes utcái vannak a
községnek, mint Törökszentmik-
lósnak. A lakosság vegyesvallású: katolikusok
és reformátusok.
UTÓSZÓ
A Szervita Rend magyarországi működésének
újrakezdéséről értesültem a közelmúltban (1991). Itteni
visszatelepülésükről még nem kaptam értesülést. A Rend vezetősége azonban
egykori törökszentmiklósi
rendházukról nem feledkezett meg.
A közelmúlt nagy eredménye a fakultatív
hitoktatás tényleges viszszaállítása az iskolákban országszerte és
Törökszentmiklóson is.
Felelős kiadó: F&jdalmas Szűzanya Egyházközség, Törökszentmiklós