Csorba Béla: Tekiai búcsújárókMegjelent: Csorba Béla: Még azt mondják, Temerinben... Cnesa kiadó, Kanizsa, 1997. 49-60.old.
Temerin katolikus magyarságának életében
mindenkor jelentős szerep
jutott a búcsújárásnak, a zarándokutaknak. A
gyakran látogatott búcsújáróhelyek közé tartozott a múltban Máriagyűd, a
szeged-alsóvárosi Havas Boldogasszony temploma, a doroszlói
szentkút (Bajkút), a péterváradi
Jézus Szíve-templom, de volt, aki eljutott
Mariazellbe, sőt, a hetvenes
években a plébánia által szervezett
zarándokutak során Lourdes-ba, Fatimába, Rómába, Medugorjéba s a Szentföldre is. A temeriniek igazi búcsújáróhelye azonban, ahová minden évben legalább egyszer elzarándokoltak, mindenkor a szerémségi Tekia volt, s maradt is napjainkig,1 noha népszerűségéből sokat veszített. Volt, akit a gyógyulás vágya, mást a vigaszkeresés, a bűnbocsánat óhajtása, ismét mást a szokás, a kíváncsiság vitt oda. Tekia Pétervárad közelében található, a péterváradi Majornak nevezett településrészen kívül, a Duna partján, a belgrádi műút mellett. A középkorban a péterváradi cisztercita apátságé volt, a rendet IV. Béla királyunk hívta be 1235-ben a franciaországi Champagne tartomány troisfontanes-i kolostorából.2 A török hódoltság idején derviskolostor (törökül takija) állt itt, majd kiűzésüket követően, 1693-ban a jezsuiták birtokába került. Minden bizonnyal ők hozhatták magukkal a római Santa Maria Maggiore kápolna Fekete Madonnájának a másolatát. A képnek eredetileg betegségtől (pestistől) óvó jelentőséget tulajdonítottak, azonban az a korabeli Magyarországon, amelynek egyes területein még a szultán volt az úr, hamarosan törökellenes tartalmat is kapott, különösen Savoyai Jenő újabb hadjáratának idején.3 Tekia hírét és a kegyhely vallásos kisugárzását tovább növelte, hogy, mint Bálint Sándor írja: „Savoyai Jenő 1716-ban éppen Havi Boldogasszony napján, azaz augusztus 5-én aratta a döntő fontosságú péterváradi győzelmet. A legenda szerint a harc már elveszettnek látszott, amikor Jenő herceg a kegykép előtt könyörgött segítségért. És íme csoda történt: nyár derekán, augusztusban hó kezdett hullani, amely a keresztényeket elrejtette a már-már fölülkerekedő törökök elől és így a csata Mária híveinek győzelmével végződött. A diadalban egyébként Jenő mellett igen jelentős része volt a magyar Pálfy Jánosnak is. A nap újra kisütött, dél volt, éppen Úrangyalára harangoztak. A legenda megformálásából az tűnik ki, hogy maga a néptudat is új fehérvári (értsd: nándorfehérvári - Cs. B. megjegyzése) diadalt érzett a győzelemben." 4 Van olyan vélemény is, amely magát a templomot és a kegyképet is Savoyai Jenő fogadalmi ajándékának tartja: „... imával fogadta a csata előtt, hogy templomot emel a Szűzanyának, s kegyképet adományoz oltárnak a dervisek szent he- lyén, ha győz." 5 A Temerini Újság névtelen cikkírója (aki valószínűleg Ollinger Károly német anyanyelvű községi kántorral azonos) feltehetően délbácskai katolikus német szájhagyomány alapján 1929-ben a következőképpen beszéli el - igaz, a csata eredetét tévesen 1760-ra datálva - a kegyhely eredetét: „Ali pasa török nagyvezér elővédje Karlovcinál tűzött össze Jenő herceg csapatával és a török pasa 50-60 piaszterrel jutalmazta a levágott keresztény fejeket, amelyeket a nagyvezér sátra előtt póznákra tűztek ki. Ugyanaz év augusztus 2-án a törökök elfogták Jenő főherceg egyik tábornokát, gróf Breunert. A herceg éppen Mária Schneei-napján (értsd: Havas Boldogasszony napján - Cs. B. megjegyzése) támadt a törökre. Hatalmas csata fejlődött ki, végül is Jenő herceg seregei megfutamították Ali pasa csapatait és gazdag zsákmánnyal tértek vissza. A fogságba került gróf Breunert a visszavonuló török csaptok egy tölgyfára, amely ma a Mária-schneei kápolna előtt áll, felakasztották. Ezt a tölgyfát most Breuner-tölgynek nevezik. A csata színhelyén a nagyvezér sátra előtt egy fából készült mecset volt, amelyet később kápolnává alakítottak át. Ezt a kápolnát gróf Breuner családja állította az áldozatul esett tábornok emlékére és azt Mária Schnee kápolnának nevezték el, mert a csata Mária Schnee napján történt." Egy későbbi cikkében feltehetően ugyanez a szerző megjegyzi, hogy a kápolnán „ma is megvan a török félhold, amelynek a tetejébe állították a keresztet."6 A temeriniek napjainkig a Szent Anna-napi kisbúcsút (július 26.) és a Havi Boldogasszony-napi (augusztus 5.) nagybúcsút látogatják. Előbbit olykor asszonybúcsú-ként is szokás emlegetni. De régebben sokan eljártak a péterváradi templom búcsújára is, október 1-jén. Ezt azért említjük itt, mert közvetlen összefüggésben van a tekiai kegyhely kultuszával. Ezen a napon hozták be ugyanis Tekláról a Mária-képet a vártemplomba. Az eseményhez legenda is kapcsolódik: „Október elsején Tékijárul béhozták a Szűz Mária-képet nagy ünnepséggel a vári templomba. Emlíkszek arra, mikó meséték, hogy éccé nem hozták bö, oszt bémént maga. Zeneszóval vitték, papok kíséretibe. Ott vót télen. Tavaszkő, nem tudom, mejik napon vitték ki."7 „Egyszer a harangozó kintfelejtette a képet, és az egyedül bement arra a hejre, ahol tartották." 8 Adatközlőink ugyan már nem emlékeztek arra, hogy mikor vitték ki a Mária-képet a vártemplomból, de a két háború közötti sajtóból tudjuk, hogy az ünnepélyes eseményre, melyen sok vidéki zarándok is részt szokott venni, általában húsvéthétfőn került sor. Több mint egy évtizeden keresztül (1930 és 1940 között) embérbúcsú-t (hivatalos nevén férfibúcsút) is szerveztek, amelynek valószínűleg az vetett véget, hogy 1941-től a Független Horvát Államhoz került Szerémségbe csak útlevéllel lehetett átjutni. A férfibúcsú időpontja változhatott, de valószínűleg leginkább Kisasszony napján (szeptember 8.) tartották. Erre enged következtetni egy 1939-ből származó újsághír: „A tekiai férfibucsusok szervező-bizottsága aláírással csütörtökön röpcédulákat osztogattak. Anélkül, hogy a röpirat minősíthetetlen tónusával amely az egyházi előjáróság (sic!) elleni lázítás kritériumát teljes mértékben kimeríti, foglalkoznánk, megállapítjuk, hogy tartalma szerint a tizedik jubileumi férfibucsu Kisasszony napján, 8-án lesz olykép, hogy a bucsu menet Temerinből 7-én reggel indul és 8-án délután tér vissza."9 A cikkből az is kiolvasható, hogy a búcsú szervezői,és az egyházi hivatalosságok közötti viszony korántsem volt mindig felhőtlen, amire máshonnan és más időpontokban is akad példa. A búcsú szervezését rendszerint a rózsafüzér társulatok, vagy a skrapulé-társulat tagjai végezték.. A zarándokutat a gyerekek és a betegek vagy nagyon öreg személyek kivételével gyalogszerrel tették meg. Ez az állapot 1944-ig állt fenn. A gyalogos zarándokutat a világháború után (1946- ban) mégegyszer megpróbálták, el is jutottak Tekláig, de ahogy az egyik [...itt hiányos a a könyv N.Z. ...] oszt többet nem csinátuk." 10 A következő években a tömeges búcsújárást a hatóság már nem engedélyezte. A búcsúsok menete a reggeli mise után a templomból indult el. Miután a pap kikísérte őket az utcára, a társulatosokkal az élen megkerülték a templomot, a menet élén két lobogót és egy feszületet vittek. Amerre elhaladtak, a járókelők megcsókolták a „Jézuskát", sőt, aki tehette, a házból is előjött megcsókolni a feszületet. Az indulást harangzúgás jelentette be, de meghúzták a harangokat akkor is, ha más települések búcsújárói haladtak át a falun. A búcsújáró csoportok minden faluban megkerülték az útjukba eső katolikus templomot. Útközben imádkoztak, ájtatos búcsúsénekeket énekeltek. Temerinen áthaladt az egész Tisza mente búcsújáró magyarsága, a helybéliek számára a legemlékezetesebbnek mégis a zentaiak, mert ők rézfúvósokkal kísérték a zarándokokat. A menet irányítását rendszerint egy-egy tapasztalt férfira bízták, amellett egy ember viselt gondot a szekerekről, illetve az útközben elfáradókról. A búcsúsok vezetőjét Temerinben bandagazdának hívták, valószínűleg az idénymunkások és a kubikosok elnevezéséhez alkalmazkodva.11 A zarándokutat gyakran a falu papja is együtt tette meg a búcsúsokkal, de ez nem volt kötelező. Voltak, akik a zarándoklat idején szigorú böjtöt tartottak, kenyéren és vízen, mezítláb tették meg az oda-vissza utat, különösen azok, akik valamilyen belső emberi dráma miatt vállalták a vezeklést, vagy akik úgy érezték, testi-lelki megpróbáltatásaik, betegségük vagy egyéb gondjuk miatt igen nagy szükségük van a lelki megújulásra vagy a segítségre. A temeriniek első megállóhelye Járekon túl, az út bal oldalán ásott kútnál volt (kb. a mai benzinkúttal átellenben). Rendszerint itt frustukoltak (reggeliztek), majd Vaskapuig (Rimski Sancevi) „egyhuzomban" folytatták az utat. Kb. délelőtt tizenegy óra tájban a vasútállomással szemközti kútnál tartottak pihenőt. Déli tizenkét óra és egy óra között érkeztek meg az újvidéki nagytemplomhoz, a templomudvarban (vagy korábban a mai ún. báni palota helyén húzódó réten) megpihentek, megebédeltek. A nagytemplomból az útjuk a péterváradi templomba, majd onnan a Majorban levő templomba vezetett. A templomból kijövet egy sort imádkoztak a kőből készült feszület előtt is, majd stációról stációra járva és imádkozva fölmentek a Kálváriára. Ezt elvégezvén a Kálvária alatti Jézus-sírhoz mentek imádkozni, könyörögni, gyertyát gyújtani s adományt felajánlani. Rendszerint késő délután vagy estefelé érkeztek Teklára, ahol először a feszülethez járultak, majd a „Bemegyek szent templomodba" kezdetű búcsúséneket énekelve bevonultak a templomba. Innen távozóban néhány ember elment „helet nézni": ha szerencsésebbek voltak, akkor a templomhoz közeli gyepen, ha nem, akkor a távolabbi búzatarlókon telepedtek le. Ezt a napot, vagyis a búcsúra , menetel napját búcsú böjtjinek is hívták. Reggeli ébredéskor az „Ébredjetek, kik szunnyadoztatok/ Akik szívből nem imádkoztatok" kezdetű énekkel biztatták a még szunnyadozókat, a tisztálkodás után gyónni mentek. A gyóntatást a papok a templomban és a szabad ég alatt egyaránt végezték, magyarul, horvátul és egészen 1944 -ig németül is. A gyónás és a magyar mise közötti időt használták fel arra, hogy a közeli szentkúthoz menjenek s ott vizet igyanak, megmosakodjanak, korsóikat, üres üvegeiket megtöltsék a csodatevő forrás vizével. „Ojan méj az a kút, hogy nincs feneke, de nagyon tiszta vize van. Ottand, aki, ha valami seb van a lábán, mégmossa, akkó elmúlik."12 „Temerinbül nem tudok senkit se, aki meggyógyút vóna. Egy kúlai lány, aki egyik lábára sántított, azt nekém mutatták, hogy az a szentkút vizitű méggyógyút." 13 A tekiai forrásvizet szentelménynek tekintették, s ugyanolyan vagy még nagyobb értéket tulajdonítottak neki, mint a szenteltvíznek. Hazatérve behintették vele a házat, az istállót, ólakat, a gazdasági épületeket, ami pedig fennmaradt, azt eltették fájós tagjaik lemosására, kenegetésére. Idősebb családoknál napjainkban is találunk tekiai vizet. Rendszerint még a mise megkezdése előtt látogattak el a templomtól nem messze egy magaslaton állított aranykereszthez, amely tulajdonképpen nem más, mint egy aranysárgára festett feszület. A temeriniek úgy vélik, hogy: „Ott is valami jelenés vót, annak emlékére lett az a kereszt csinálva. Aki nem mént el az aranykereszthö, az nem is mondhatta el, hogy búcsún vót."14 A magyar mise után a szent fához vonultak, ahogy mondják, elbúcsúzni a Szűz Máriától. A tekiai eperfának, más adatok szerint tölgynek, melyet többszáz évesre becsültek és amely az 1980-as évek elejéig megvolt, központi szerepe van a tekiai kegyhely mitológiájában. Hosszú ideig a Mária-képet is a fára akasztották ki, mintegy Savoyai Jenő hasonló cselekedetének emlékére. Egy, a múlt század hetvenes éveiből származó kéziratos énekeskönyvben a következőket találjuk a szent fáról:15
Nézzétek csak jó hívek, itt van a Tekija,
Az első ág jelenti az Atya Istent,
Azért hogy ha fát láttok, jusson eszetekbe,
Oh te édes Szűz Anyánk, mért jöttél a fába?
Jertek ide özvegyek, jertek ide árvák,
A hagyomány a szent fa környékén történt
csodákat egyrészt Mária
egykori megjelenéséhez, másrészt a Mária-képhez
köti. Török császár bánatja
Itt a fáná török császár de megharagudott,
Török császár Máriára itten fegyvert fogott,
Török császár a magyarnak jobb kezét nyujtotta,
Török császár szomorúan feltekint az égre,
Dicsősség legyen égben az Atya Istennek, Az ígéretét álnokul megszegő ellenség és a szentképről visszaforduló golyók motívumát egy másik búcsúsénekben is megtaláljuk: 21
Tekiai drága szűzmária,
Megköszöntünk, tekiai szent szűz,
Az ellenség orvul megtámadott,
Másodízben ismét védelmezted,
Nemzetünknek koronája voltál,
Szent ez a hel melre most eljöttünk, Az idők során a fán függő Mária-kép legendaköre tovább bővült. A harmincas években elterjed a híre, hogy egy férfi rálőtt a képre, de a golyó nem tett kárt benne, noha áthaladt rajta. A história egy háromoldalas ponyvanyomtatványon is terjedt, egy másik történet szomszédságában, amely egy kisfiúról szólt, akit gonosz nevelőszülei azért lőttek le, mert tilalmuk ellenére csókolgatta a keresztet. A nyomtatvány nem került elő, de egyik adatközlőnk még emlékezett a Szűz Mária-kép elleni merénylet versbe szedett legendájának néhány sorára:22
Ezerkilencszázharmincegynek májusába
A múltbéli csodás események mellett a „tekijai
nagyfa" tiszteletét növelte,
hogy a fa levelének és kérgének gyógyító erőt
tulajdonítottak, s szentelményként használták.
Elvégeztük ájtatosságunkat,
Szent Domukus letérdelt a földre,
Felajáljuk élőkért, holtakért,
Jaj Istenem, de sokat vétettem,
Ó, fájdalmas szentséges Mária, Az útvonal ugyanaz volt, mint Tekia felé, azzal a különbséggel, hogy nem tértek be az útbaeső templomokba. Amikor átlépték a falu déli határát jelképező vasutat, a templomtoronyban meghúzták a harangokat, így adva hírül a zarándokok szerencsés hazaérkezését. 1945 után a gyalogos zarándokutak megszűntek, hiszen a hatóság, akárcsak a többi kelet-európai kommunista államban, rossz szemmel tekintett a népi ájtatosság e megnyilvánulási formáira. Ennek ellenére Tekia továbbra is fontos szerepet játszik Temerin katolikusságának vallásos életében, noha a zarándokhely egykori fénye kissé elhomályosult, különösen azóta, hogy a szervezett vallási turizmus lehetőséget teremtett távoli tájak katolikus kegyhelyeinek gyors és fáradságmentes elérésére is.30 Jegyzetek
1. Szerémség már a Hunyadiak korában fontos
zarándokhely volt,
ugyanis Újlakon (a mai lIlokon) Újlaki
Miklós erdélyi vajda birtokán temették el 1456-ban Hunyadi János fegyvertársát,
Kapisztrán Szent Jánost. A
pestisben elhúnyt ferences barát sírjánál
hamarosan több csodás gyógyulás történt, ezért 1460-ban a sírnál történt
csodákról jegyzőkönyvet állítottak össze, melyet a város olasz származású
jegyzője, Arezzói Guido
vezetett. Összesen 788 csoda leírását
jegyezték fel melyek magyar fordításban a Népélet és jogalkotás a középkori
Újlakon c. kiadványban olvashatók. Noha a törökdúlás idején vidékünk szinte
tejesen elnéptelenedett,
és a középkori lakosság s a XVlll-XlX. század
idetelepülői között jelenlegi ismereteink szerint nincsen
folytonosság, említsük meg, hogy a mai
Bácska területéről is igen sokan
elzarándokoltak Kapisztrán sírjához. Bizonyos, hogy a mai Temerin területén volt
hajdani magyar falvak (Temeri,
Szentgyörgy, Acsa, Almás, Aranyad) lakói is
buzgón látogatták a kegyhelyet. Fügedi Erik történész térképe alapján két
Temerinhez közeli középkari magyar faluból származó zarándokokkal
esett meg csoda. Az egyik
falu Szentgyörgy, amely a mai Gyórgya
határrészben feküdt, a másik
pedig Boldogasszonytelke, amely azonos a
mai Boldogasszonyfalvával
(Gospodincivel). Ennek részben ellentmond
a Jegyzőkönyv 722. bejegyzése, mely Szentgyörgyöt Apáti közelében véli
tudni. Ugyanakkor két
Acsára vonatkozó fejegyzést is találunk (12 és
82), amit Bősendorfer
Josip Crtice íz slavonske povjesti c.
munkája alapján Fügedi Sarengraddal azonosít, ami viszont korántsem ilyen
egyértelmű különösen ami a
82. bejegyzést illeti. Irodalom
BÁLINT Sándor: Bácska kegyhelyei. Kalangya,
Xll., 1943/4.
|