TÜSKÉS GÁBOR:
A ZARÁNDOKLATOK
TÉRBELI SAJÁTOSSÁGAI A 17-18. SZÁZADBAN
Megjelent: Néprajzi
Látóhatár, 2000. IX. évfolyam 3-4. szám, 253-266. oldal.
A
vallási rendszerek történetében meghatározó tényező az ember természeti
környezete.1 (1 A fejezet
alapjául szolgáló monográfia: Tüskés Gábor 1993. Itt a teljes forrás- és
irodalomjegyzék, illusztrációs anyag, valamint a megállapítások tágabb
összefüggései is megtalálhatók. Néhány további irodalom: L'espace
et le sacré, Annales de
Bretagne et des pays de l'Ouest, t. 90, 1983, n°
2 (tematikus szám); Lenz und Ruth Kriss-Rettenbeck-Ivan
Illich 1984. 10-22; M. Büttner-K.
Hoheisel-U. Köpf-G. Rinschede-A. Sievers 1985.; Helmut Jäger 1987; Kulturlandschaft.
Zeitschrift für Angewandte Historische Geographie. Hg. v. Seminar für Historische Geographie in Bonn, 1991. ff.; Bartha Elek 1992.) A
természeti környezetnek fontos összetevője az a tér, amelyben a vallási
cselekmények végbemennek. A vallásos élet térszerkezetének és általában a
vallásosság térbeli dimenziójának változásai különösen azoknak a vallási
rendszereknek a történetében jelentősek, amelyek szorosan kötődnek a helyhez, a
földrajzi környezethez. Jól ismert, hogy a keresztény vallásosság lényegében
mind a mai napig területi elven szerveződik és működik, s a térbeli
környezethez fűződő viszonyát különféle integrációs törekvések határozzák meg.
A
vallásosság térformáló erejét, a tér és a vallásosság kölcsönhatását elemző
vallásökológiai, vallásföldrajzi kutatások két nagy területen folynak. Vizsgálják
egyrészt a különböző vallásos szokások térszerkezetét, másrészt keresik a
sajátos szerepköröket betöltő vallási objektumok térszervező erejének
összetevőit. A két megközelítésmód elválaszthatatlanul összekapcsolódik a
zarándoklatok történetében. Ennek oka, hogy a keresztény zarándokhelyek, mint
szakrális központok jelentős környezetformáló, tájalakító szerepet játszottak,
s létrehozták a vallási cselekmények sajátos összetételű és koncentrációjú,
másutt nem megtalálható együttesét.
Meghatározások,
források
A
szakrális célú építmények, az ún. szent helyek
hierarchiájában a zarándokhelyek regionális jellegű funkcionális központokként
határozhatók meg, amelyek a szakrális funkciók térbeli tagolódása során
meghatározott feladatok ellátására jöttek létre. Elsődleges feladatuk
kifejezetten alkalmi, ünnepi jelleggel megfelelni a lakóhelyen nem kielégíthető
vallási igényeknek. Ebből következik, hogy a zarándokhelyek nem a helyi, hanem
a kisebb-nagyobb távolságot átfogó, regionális vallásgyakorlat sajátosságait mutatják
elsősorban. A zarándokhelyek körül eltérő nagyságú és funkciójú, speciális
térszerkezetű kisugárzási területek, vonzáskörzetek, ún. akcióterek jönnek
létre, amelyek kimutatható hatással vannak például a települések fejlődésére, a
népességszám és a társadalmi rétegződés alakulására. A zarándokhely a vallásos
térélmény számára olyan kitüntetett helyként, szent térként jelenik meg, amely
alapvetően különbözik az otthoni környezettől és az idegenben megtett úttól,
ugyanakkor mindkettővel több ponton érintkezik, s hatással van azokra.
A
zarándokhelyeken a helyi közösségek kultikus központjának számító templom,
kápolna hagyományos funkcióihoz további speciális feladatok kapcsolódnak,
illetőleg az ott is meglévő feladatkörök eltérő formában és arányban jelennek
meg. Ezek közül érdemes kiemelni a vezeklés eszméjének és gyakorlatának
meghatározott helyekhez kapcsolódását, a thaumaturgikus
funkció helyhez kötöttségét, a területi mobilitás elősegítését és a táji,
regionális összetartozás tudat kifejezését, erősítését. Pusztán fenomenológiai
szinten a zarándoklatot úgy is meghatározhatjuk, mint a kisebb-nagyobb
területet átívelő, egyénileg vagy csoportosan, döntően vallásos szándékból
végrehajtott helyváltoztatás egyik formáját. A kultusz egészét tekintve a zarándoklat
egyfajta mérceként is felfogható a mobilitást igénylő, nyilvános kultuszformák
hierarchiájában, amely megmutatja, hogy a meglévő adottságok közül adott tér-
és időbeli keretek között mi tudott búcsújárás-képző erővé, a helyi
jelentőségen túlemelkedve különböző helyek, tájak, országok összekötőjévé
válni.
A
kora újkori zarándoklatok térszervező szerepének forrásai rendkívül sokfélék.
Amikor ezekről a forrásokról beszélünk, látnunk kell, hogy a források
túlnyomórészt egyházi szerzőktől származnak vagy egyházi megbízás alapján
készültek, s így elsősorban egyházi szándékokat tükröznek. Másfelől ezek azok a
források, amelyeket a zarándokok használtak, amelyekből tájékozódtak, s amelyek
befolyásolták cselekvéseiket és gondolkodásukat.
A
legfontosabbnak számító írott források első csoportját az ún. Mária-atlaszok
alkotják. A 16-17. században megújuló Mária-tisztelet egyik Európa-szerte
elterjedt megnyilvánulása, hogy a katolikus területeket topografikus
értelemben is tudatosan Mária országaivá kezdték alakítani. Ennek keretében
leltárba vették és leírták a Máriával kapcsolatos kultuszképeket és -helyeket.
A legkorábbi ilyen leírások a 17. század első és második évtizedéből valók Brabantból és Szicíliából. Ezeket csakhamar terjedelmes
munkák követték Itáliáról és az egész világról. Jellemző, hogy egy felekezeti
szempontból olyan vegyes összetételű ország, mint például Csehország, a 17.
század második feléből legalább öt különböző dokumentációt tud felmutatni a
Mária-zarándokhelyekről. A korábbi francia, olasz és német előképek után
született legismertebb ilyen vállalkozás Wilhelm Gumppenberg először 1657-ben megjelent, majd számos
rézmetszettel ellátott és további kiadásokat megért munkája az egész világon
található Mária-kegyképekről, amely aztán további ilyen típusú munkáknak is
mintául, illetőleg forrásul szolgált. Az Atlas Marianus ettől kezdve egyik kedvelt része lett a különböző
Máriával kapcsolatos áhítatirodalmi munkáknak, mariológiáknak
és a Máriát különösen tisztelő szerzetesrendek historiográfiájának. Ezek a
történeti adatokból, legendákból és képekből összeállított egyházi földrajzok
mindenekelőtt a kegyképek feltérképezésére, optikai megragadására és
dokumentációjára törekedtek. Egyben párhuzamba állíthatók a “lelki
zarándoklat" néven ismert kegyességi gyakorlattal, amely a távoli helyek
valóságos felkeresése helyett azok lelki javait az otthon falai között tették
elérhetővé. A műfaj legismertebb magyar példái Esterházy Pál, Szentiványi Márton, Nedeczki
László és Jordánszky Elek nevéhez fűződnek.
A
második nagy forráscsoportba a mirákulumos könyvek
tartoznak. A középkori mirákulumgyűjtemények utódának
tekinthető könyvtípus középpontjában az egy-egy zarándokhely patrónusának
tulajdonított csodás megmenekülések, gyógyulások elbeszélései állnak. Ezeket
gyakran egészítik ki a hely történetére vonatkozó részek és különböző áhítati
szövegek, illusztrációk. A zarándokhelyek keletkezéséhez fűződő
eredetlegendákban és a mirákulumelbeszélésekben
valamiképpen az adott hely történeti valósága
tükröződik. Az eredetlegendáknak fontos részét alkotják a kultuszhely helyének
meghatározására, a szakrális centrum kijelölésére, hangsúlyozására utaló
motívumok, motívumkombinációk (csodás megtalálás, mutató állatok, égi
szállítás, feltalálási helyre való visszatérés, helyhez kötés motívum). Ezek az
eredet természetfölötti jellegének kiemelése mellett egyben az első lépést
jelentik a tér szakrális tagolásában. A mirákulumelbeszélések
rendszerint közlik a fogadalmat tévő zarándok származási helyét, ami egyrészt -
nyomtatott formában - hozzájárult a zarándokhelyek hírének növeléséhez,
másrészt lehetőséget ad a helyek kisugárzó területének meghatározására. A
történeti Magyarország területéről az 1600-1780 közti időszakból harminchat
zarándokhelyről ismerünk kéziratos és nyomtatott mirákulumos
könyveket, számuk megközelíti a százat. A nyomtatványokkal rendelkező
zarándokhelyek az adott területen található helyek számához viszonyítva
megközelítően arányosan oszlanak meg. Ezek csaknem kivétel nélkül nagy
jelentőségű, egy kisebb vagy nagyobb tájegység vallási központjának számító
helyek voltak, ami jól mutatja a zarándokhelyek nagysága, hírneve és a
nyomtatott mirákulumos könyvek kiadása közti szoros
összefüggést.
A
források harmadik csoportjába a zarándokok által útközben mondott ének- és
imádságszövegek sorolhatók. A szövegek egyik részét a kor általános egyházi
ének- és imádságirodalmából válogatták. Másik része azonban speciális, a
zarándoklatokhoz illő tartalmú szöveganyag, melynek darabjai a cselekvéssorozat
különböző alkalmaihoz kapcsolódnak. Ezek a szövegek jól elkülöníthető részekre
tagolták a zarándokutat és a teret, s így jelzik azok hangsúlyos pontjait és fő
állomásait.
A
zarándokhelyek térbeli megoszlása
A
történeti Magyarország területén a 17-18. században különböző, itt nem részletezhető
szempontok alapján összesen 142 zarándokhelyet vettünk számba. Míg a középkorra
a lényegesen kevesebb számú, egymástól viszonylag nagy távolságra elhelyezkedő
zarándokhely jellemző, a barokkban a helyek száma ugrásszerűen megnövekszik.
Ezzel párhuzamosan kisebb vonzáskörrel rendelkező, helyi vagy regionális
zarándokhelyek alakulnak ki. A kora újkori zarándoklatok egyik fő sajátossága a
lokális kultuszhelyek előtérbe kerülése. A zarándokhelyek területi megoszlása
azt mutatja, hogy a helyek csaknem fele (46,5%) a
Dunántúlon található. Különösen nagy sűrűségű az előfordulás a
Nyugat-Dunántúlon, mivel a dunántúli helyek csaknem fele ezen a viszonylag kis
területen van. A zarándokhelyek számát tekintve ezután következik
Felső-Magyarország (31%), majd némileg lemaradva a Délvidék (11,3%), az Alföld (7%) és végül Erdély (4,2%). Ez az
előfordulási arány nem magyarázható csupán egyetlen okkal. Itt elég annyit
megjegyezni, hogy szoros kapcsolat áll fenn az ország vallási térképe és a
helyek sűrűsége között: a legtöbb zarándokhellyel ugyanis a túlnyomó részben
katolikusnak maradt vagy gyorsan rekatolizált
területeken találkozunk. Jórészt itt fordul elő az is, hogy egy-egy nagyobb
településen belül egy időben vagy egymás után több zarándokhely alakult ki.
Értékes
következtetésre ad alkalmat a zarándokhelyek és a településtípusok
kapcsolatának, valamint a helyek településhez viszonyított elhelyezkedésének
vizsgálata. A településfejlődés változásait figyelmen kívül hagyva, a faluhoz
kapcsolódó zarándokhelyek száma az egész országot tekintve megközelítően két és
félszer több a városhoz kapcsolódó helyek számánál (71, ill. 29%). A
településhez viszonyítva ismert elhelyezkedésű helyek közül (122 = 100%) a
településen kívül található helyek száma (55,7%)
ugyancsak meghaladja a településen belül lévő helyekét (44,3%). A viszonylag
kevés külső behatásnak kitett Felső-Magyarországon a falun (44,1%) és városon kívül (23,5%) található helyek száma
egyaránt meghaladja a településen belül (falu: 17,6%, város: 14,7%) található
helyek számát. A Dunántúlon ez az arány csak a falvaknál érvényesül. A
zarándokhelyeknek ebben a középkoritól jelentősen eltérő elhelyezkedési
arányában - amikor a helyek legnagyobb része valamilyen fontos egyházi
központhoz társult - a kultusznak többnyire a falvakhoz kapcsolódó táji
jellegén és a vidéket fokozatosan kultúrterületté
alakító hatásán túl megnyilvánul a zarándoklatok egyfajta határjellege,
peremhelyzete is az intézményesült egyházi kultuszformákkal szemben. Ebben a
megvilágításban a zarándoklat szokása a kora újkorban úgy is felfogható, mint
egyfajta ki-szakadási kísérlet a hivatalos vallásosság egyházilag ellenőrzött
keretei közül.
Ezt
a megfigyelést támasztja alá a zarándokhelyekhez kapcsolódó településtípusok és
a zarándokhelyek településhez való viszonyának időbeli alakulása. A falusi és a
városi zarándokhelyek kialakulásának eltérő időbeli képe megmutatja, hogy a
különböző településtípusok milyen időbeli eltolódással váltak zarándoklatok
középpontjává. Eszerint a falvakhoz kapcsolódva egészen az 1690-es évekig
lényegesen nagyobb számú zarándokhely jött létre, mint a városokkal
összefüggésben. Ekkor a városi zarándokhelyek száma ugrásszerűen megnő, majd
fokozatosan csökken, 1730-tól pedig csak szórványosan
fordulnak elő. Ezzel szemben a falvakhoz kapcsolódó helyek kisebb-nagyobb
ingadozást mutatva egészen az 1770-es évekig nagy számban folyamatosan
jelentkeznek. A zarándokhelyek településhez való viszonyának időbeli alakulását
vizsgálva, településen belül az 1690-es évekig lényegesen kevesebb zarándokhely
jött létre, mint településen kívül. Az ezt követő húsz évben viszont
ugrásszerűen megnőtt a településen belül keletkezett zarándokhelyek száma és
meghaladja a településen kívüli helyekét. Ezután az 1740-es évek kivételével
ismét a településen kívül keletkezett helyek jutnak túlsúlyba. Az arányoknak ez
az időbeli alakulása a zarándoklatok belső szerkezetváltozása mellett tükrözi a
kultusz fokozatos intézményesülését, azt a folyamatot, melynek során a
zarándoklatok - legalábbis a helyek földrajzi helyzete szintjén - lényegében
ellenálltak az egyházi intézményesítési törekvéseknek. Ezen kívül több példát
ismerünk arra, hogy az egyházi irányítás egy, a településen (egyházi központon)
kívül keletkezett zarándoklatot a kultusztárgynak a plébániatemplomba vagy más
egyházi létesítménybe történő átszállításával igyekezett jobban ellenőrizhetővé
tenni.
A
zarándokhelyek keletkezésében és fellendülésében az egyházi személyeknél jóval
nagyobb szerepet játszottak a világi földbirtokosok, kegyurak. Ez a szerep
jórészt azzal magyarázható, hogy a földbirtokosok a birtokaikon élőket helyhez
kívánták kötni, ezeket a területeket zárt vallási egységben akarták megőrizni,
s nem tartották kívánatosnak, hogy a fennhatóságuk alatt élők zarándoklatok
alkalmával más vallású vidékeken utazzanak keresztül. A legjobb példa erre
Esterházy Pál, aki a nagyobbrészt saját birtokát alkotó nyugat-dunántúli
területeken 1660-1710 között nem kevesebb, mint nyolc zarándokhely esetében
játszott a kultuszt kezdeményező vagy fellendítő szerepet. Mindez világosan
utal a barokk kori zarándokhelyek összefogó, tájhoz, helyhez kötő hatására.
A
zarándokút térbeli elemei
A
kora újkori zarándoklatok meghatározó része volt maga a zarándokút, a különböző
szakrális övezetekre tagolódó lakóhelyről a kultuszhelyre való eljutás és a
hazajutás folyamata. Ez az esetek túlnyomó többségében gyalog, ritkábban - és
akkor is csak az út egy-egy szakaszán - kocsin, hajón vagy csónakon történt. A
precessziókhoz hasonlóan gyalog ment az egyéni és családi zarándokok többsége,
s ez - különösen az időszak elején - a magasabb társadalmi rétegek tagjaira is
érvényes. Szállítóeszközt elsősorban a beteg, járni nem tudó zarándokok vettek
igénybe.
A
zarándokok használatára szánt különféle ének- és imádságszövegek az út tagolása
révén segítették a távolság leküzdését, s egyben jelzik az út fontosabb
állomásait. Az ilyen típusú összeállítások gyakran külön szövegeket
tartalmaznak például az elindulás, az út menti keresztek, szobrok, kálváriák
melletti elhaladás, a templom tornyának megpillantása, a zarándokhely bejáratán
való áthaladás és a kegykép elé érkezés alkalmára, s minden szöveghez, illetve
helyszínhez speciális cselekvésforma (letérdelés, arcra borulás, zászlók
meghajtása stb.) tartozik. Többnyire előre rögzített helye és rendje volt a
gyülekezésnek, az útközbeni mise- és
prédikációhallgatásnak, étkezésnek és pihenésnek. A csoportosan érkezőket még a
zarándokhelyen kívül, meghatározott ponton, ünnepélyesen fogadták, s onnan
vezették be a kultuszhelyre. Az egy településről ugyanarra a helyre menők
rendszerint azonos útvonalon közlekedtek. Az útvonalak szerveződésében szerepet
játszott a terület felekezeti összetétele, domborzati képe, a meglévő
úthálózat, a települések sűrűsége és több más tényező. A hazafelé vezető útvonal
nem mindig volt azonos az odafelé vivő útéval.
A
zarándokhelyek közelében, illetőleg az útvonalak mentén található kereszteket,
szobrokat gyakran maguk a zarándokok állíttatták, s felszentelésüket a
kultuszhely gondozói végezték. Ezek a speciális szokásokkal és szóbeli
hagyománnyal felruházott, a zarándokhelyhez ikonográfiailag is kötődő, önálló
kultuszhelyek általános védő-óvó szerepük mellett néha az út meghatározott
állomásainak jelölésére készültek. Fontos feladatuk a tájékoztatás: a szakrális
tér láthatóvá tétele, tagolása. Emellett kapcsolatot teremtenek az otthon és a
kultuszhely között, s gyakran szolgáltak pihenőhelyként.
A mirákulumfeljegyzések tanúsága szerint a zarándokok
megérkezésük után gyakran közölték a hely gondozóival, hogy milyen távolságot
hagytak maguk mögött, máskor utaltak a megtett út különféle nehézségeire. A
távolabbi helyekről érkezők néha nem ismerték az utat, s keresniük,
kérdezősködniük kellett. Az utazás természetes nehézségeit a zarándokok egy
része számos egyéb, önként vállalt nehezítő körülménnyel tette súlyosabbá (pl.
kiterjesztett karral mennek, böjtölnek). A szokások egy része a középkori
vezeklő és engesztelő zarándoklatok speciális gyakorlatait őrzi.
A
megtett út jelentőségét húzzák alá azok az esetek, amikor egy szükséghelyzetben
lévő személy többszöri zarándoklatra tett fogadalmat, a kegyhelyet többször
felkereste vagy egymás után több különböző helyet is meglátogatott. A többszöri
zarándoklatra tett fogadalmakban általában a hely háromszori felkeresése
szerepel, de találkozunk fogadalom alapján a kultuszhelyek négy, hét, tíz, sőt
tizenöt alkalommal történő felkeresésével is. A mirákulumfeljegyzések csupán néhány esetben szólnak arról,
hogy egy személy különböző helyeket látogatott. Ez
többnyire a gyógyulás érdekében történik, de az is előfordul, hogy a bajban
lévő egyszerre több, különböző helyre tett fogadalmat, s azt mindenhol
teljesítette. Ezek a több helyet felkereső vállalkozások részben a középkori
zarándoklatok kései utódainak tekinthetők, még akkor is, ha céljuk eltért
azokétól. A barokk kori zarándokok ezekben az esetekben a középkori távolsági
zarándoklatok több állomást érintő útját átalakítva, a
szűkebb táji kerethez alkalmazták. Ebben alkalomszerűen kifejeződik a különböző
nagyságú helyek és ennek hátterében a helyek hatóerejének eltérő értékelése.
A
betegségben szenvedő zarándokok útjának fontos mozzanata, amikor a gyógyulás
bekövetkezik. Ez történhet nem sokkal az indulás után, útközben, a hely felé
közeledve, annak megpillantásakor, “ahogy az első útjelet a dömölki
mezőn érintették", a templom közelében, a templomba lépve, a kegykép
előtt, a templomból útban a kálváriára. A gyógyulás bekövetkezhet fokozatosan,
amint a következő andocsi elbeszélés tanúsítja:
“Amikor közeledtek a helyhez, [a korábban vak lány] meglátta a fehér templomot,
és megkérdezte testvérét, mi az a nagy fehér ház? [...]
Majd ezt mondja a lány a testvérének: már a tornyot is látom. [...] Amikor a
templomba bement, meglátta a Boldogsá-gos Anyát, utána pedig térden állva körüljárta az oltárt és látását
teljesen visszanyerte." Ezek az esetek arra utalnak, hogy a zarándokhelyek
csodatévő erejét a kultusz középpontjához közeledve egyre erőteljesebbnek
érzékelték, illetőleg így próbálták meg bemutatni. Ez az egyetemes
vallástörténetben is ismert és a középkori zarándoklatoknál is megfigyelhető
jelenség a “koncentrikus szakralitás" törvénye.
Az idézett példák egyben mutatják azokat a kultusztárgy körül koncentrikusan
elhelyezkedő, nagyobb területi egységeket, amelyeken át kellett haladni, amíg
megérkeztek.
A
zarándokhelyek építészete és topográfiája
A
barokk kori zarándokhelyek építészeti sajátosságai elsősorban bizonyos tartalmi
jegyek és tendenciák alapján ragadhatok meg, míg a formai jellemzők nehezebben
meghatározhatók. Így többek között ki lehet mutatni a zarándokhelyek
építészetének bizonyos öntörvényűségét az építészetre vonatkozó egyházi, rendi
előírásokkal szemben. Mindenekelőtt jellemző a nagy előképek elvonatkoztató
vagy idealizáló követése, elsősorban azok kultikus jelentősége alapján (páldául Máriacell-Dömölk).
Jellemző az épületegyüttes jól látható elhelyezése, a szakrális tér többszörös,
a szokásosnál differenciáltabb tagolása, továbbá az eredeti, már korábban
meglévő formák fokozott tisztelete. Ez utóbbi jól megfigyelhető például az
elsőként létesült kápolnák integrálásában a későbbi építményekbe (Andocs, Búcsúszentlászló). Ezen
kívül megragadható a törekvés a természeti környezet mesterséges kialakítására
(mesterséges hegyek, barlangok, például Kismarton), valamint a halmozás elvének
alkalmazása a rombolással szemben. A speciális tartalmi és formai jellemzők
különböző arányú jelenléte azt eredményezi, hogy szét kell választani egyrészt
azokat az építészeti formákat, berendezéseket és térelrendezési megoldásokat,
amelyek többek között megfelelnek a zarándoklat céljaira is, másrészt azokat,
melyeknek kiindulópontja maga a búcsújáró kultusz, tehát alapvetően a szokás
határozza meg őket, s csak másodsorban elégítenek ki esztétikai igényeket.
A
zarándokhelyen lezajló események bizonyos követelményeket támasztanak mind a
kultikus térrel, mind pedig annak szakrális és profán
részre tagolható közvetlen környezetével szemben. Ezeknek a követelményeknek
gyakran - de nem kötelező módon - építészeti következményei is vannak, amelyek
aztán visszahatnak a cselekményre, egy zarándokhely kultikus jelentése azonban
jórészt független az építészeti megjelenéstől. A külső tér a kultikus
cselekmények szempontjából sokkal jelentősebb, mint maga a kultusztárgyat őrző
templom vagy kápolna, mivel a mise, prédikáció, áldás, körmenet többnyire mind
a szabadban, egy meghatározott területen belül megy végbe. Ennek ellenére a
zarándoklatok központi európai területein ki lehet mutatni bizonyos építészeti
vonásokat, amelyek a zarándokhelyekre jellemzők. Speciálisan magyarországi
keletkezésű építészeti sajátosságról a barokk kori zarándokhelyekkel
kapcsolatban nincs tudomásunk.
A
különböző szentföldi kultuszhelyek másolatai a 9. század óta készültek
Európában. A külföldről származó sajátos építészeti megoldások közül első
helyen állnak a Loretó-kápolnák. A Loretó-kultusz alapja végső soron az a legenda, amely
szerint 1291-ben a szent család názáreti házát a török veszély elől angyalok
előbb a dalmáciai Terzátóba, majd onnan az itáliai Loretóba szállították. Loretó már
a 13. században zarándokhelynek számított. A legnagyobb fellendülés akkor
kezdődött, amikor a hely gondozását 1554-ben jezsuiták vették át. Ettől kezdve
az ide látogató főurak svájci, bajor és osztrák területeken egymás után építik
fel a loretói kápolna pontos mását, s a speciális
szokásformákat is létrehozó kultusz fokozatosan a török támadás elleni
védekezés egyik szimbolikus formájává válik. Terzátóban
már nem sokkal a szent ház “továbbrepülése" után felépült annak másolata,
amely köré a barokk templomot Frangepán Miklós
építtette fel 1644-ben. Bécsben Eleonóra császárné kezdeményezésére az ágostonrendiek udvari templomában
1627-ben épült az első szent ház, amely rövid időn belül Bécs egyik
legjelentősebb zarándokhelyévé vált. Ettől kezdve az ausztriai és magyar főúri
családok fokozottan igyekeztek kivenni részüket a kultuszból. A terzátói kápolna után magyar területen az első loretói kápolnát itáliai útja után Stotzing
Rudolf emeltette 1644-ben nyugat-magyarországi birtokán. Ezt 1651-59 között a Nádasdy család templommal és kolostorral bővítette. Az
1683-ban leégett együttest Esterházy Pál építtette újjá, mivel a hely időközben
a táj egyik fontos zarándokhelyévé vált. A 18. század folyamán számos további,
nagyrészt főnemesi, egyházi alapítású Loretó-kápolna
épült, ezek közül azonban csak kevés vált zarándoklatok középpontjává. A Loretó-kápolnák Európa-szerte lényegében azonos, az
eredetit lehetőség szerint pontosan követő építészeti megoldásokat mutatnak. Az
állandó jegyeket az egyedülálló alaprajzi beosztás (szoba, kamra, konyha), a
szűk belső méret (4,10 x 9,50 m), a szokatlan
falmagasság (5 m) és a körbefutó párkány fölötti dongaboltozat alkotják.
Mindezt további jellemzőkkel együtt a legapróbb részletekig kidolgozott
metszetek, tervek írták elő. A templomok, kápolnák égi szállítására utaló ún. Loretó-motívum egy idő után függetlenné vált a kötött
építészeti formától, s olyan kultuszhelyekhez is hozzákapcsolódott, ahol ilyen
együttes nem található (pl. Andocs, Búcsúszentlászló).
Egy
külföldi építészeti minta annak kultikus jelentősége alapján történt, egyenes
átvételét mutatja a dömölki templom, melynek
megvalósítása a máriacelliét követi. Az egy ideig Máriacellben is szolgáló Koptik Odó St. Lambrecht-i
bencés szerzetes, dömölki apát a máriacelli
kegyszobor Dömölkre hozott másolatának 1744-től a máriacelli templom mintájára készített hajlékot. A dömölki templom mérete valamivel kisebb a mintakép
méreteinél, de alaprajza és felépítése a korabeli leírás szerint lényegében
megegyezik azéval. Az Erdődy
György által építtetett kegykápolna itt nem a hajóban, hanem a szentélyben
található, oltára egyben a templom főoltára, s a máriacelli
kegykápolna oltárához hasonlít. A kápolnát ugyanúgy, mint Máriacellben,
ezüstözött rács zárja el a templomtértől, s az áldoztató korlát is a máriacelli mintájára készült.
A
zarándokhelyekhez kapcsolódó építészeti megoldások külföldről átvett, korai
példája a kismartoni kálvária. Kálváriaépítményeket más zarándokhelyeken is
gyakran állítottak (pl. Boldogasszony, Dömölk, Gyűd, Bodajk), itt azonban egyedi
megoldással van dolgunk. Esterházy Pál az alsó-ausztriai Mária Lanzendorfban találkozott a kismartoni kálvária előképével.
Ez annyira megnyerte tetszését, hogy ugyanazt a bécsi építőmestert és kőfaragót
kérte meg a munka elkészítésére, aki Mária Lanzendorf
kálváriáját is emelte. A kismartoni kálvária azonban csupán alapszerkezetében
hasonlít előképéhez: ez is mesterséges dombon áll, a stációk
pedig folyosókkal összekötött fülkékben vannak elhelyezve. Az 1701-ben
elkezdett építmény már 1707-es felszentelésekor is sokkal monumentálisabb volt
a lanzendorfinál: ekkor összesen 10 kápolna és 18
oltár állt benne. 1711-ben került sor a kegyszobor átvitelére Nagyhöflányból a kálvária “Jézus az Olajfák hegyén"
jelenetet tartalmazó kápolnájába. A Krisztus kigúnyolását ábrázoló jelenethez
egy ún. szent lépcső vezet, amely a római scala santa (a hagyomány szerint Pilátus jeruzsálemi háza Rómába
vitetett lépcsőinek) kicsinyített másolata. Ez a scala
santa a kálváriáktól függetlenül más zarándokhelyeken
és a zarándokhelyeken kívül is előfordul, tiszteletét külön áhítatformák és
búcsúengedélyek segítették elő. Így például a fraknói
szervita templom és kolostor mögött lévő szent lépcsőt Esterházy Pál építette.
A
kultusz középpontjában álló tárgyat rendszerint a lehető legdíszesebb
körülmények között, jól látható módon, az ún. kegyoltáron helyezték el, ami nem
feltétlenül a templom vagy kápolna főoltára is egyben. A képek többnyire
aranyozott, sugárdíszes keretezést kaptak, a szobrokat gyakran fülkeszerű mélyedésbe
vagy oszlop tetejére állították. Képeknél és szobroknál egyaránt előfordult,
hogy baldachint emeltek föléjük. A kegyoltár közelében helyezték el többnyire a
zarándokok által felajánlott fogadalmi képeket és tárgyakat. A kultusztárgyat
magában foglaló oltár csaknem mindig körüljárható volt, ami szerepet játszott a
zarándokok által végzett cselekményekben.
A
rituális cselekmények, szokások térbeli sajátosságai
A
vallásos
térélményt rituális formában kifejező, azt megerősítő liturgikus cselekmények legünnepélyesebb
formája a körmenet. Körmenetet az egyházi előírások szerint az év több ünnepén
mindenütt tartottak, de a zarándokhelyeken ezeket is nagyobb fénnyel ünnepelték
a szokásosnál. Így például Máriavölgyben az úrnapi
körmenetet a szent kúthoz vezették. Dömölkön minden
hónap első vasárnapján és a nagyobb Mária-ünnepeken a nagymise után körmenetben
járták körül a templomot, s a szent kereszt két ünnepén a templomban tartott
prédikáció és énekes nagymise után körmenetben vonultak a kálváriához. Ugyanitt
a keresztjáró napokon a régi apátsági templomba mentek körmenettel.
A
körmenetek külön csoportját alkotják az általánosan kötelező egyházi
előírásokon kívüli körmenetek. Ilyenek voltak a nagyobb búcsúnapokon tartott
látványos felvonulások, amelyekben körülhordozták a kegyképet, s amelyek a
zarándokcsoportok, processziók reprezentációját is szolgálták. Ezeknek a
körmeneteknek többnyire szigorúan megszabott rendjük volt, melynek betartására
nagyon ügyeltek. Az 1719-ben nagyboldogasszony napján
az ország jólétéért tartott boldogasszonyi körmenet például a részt vevő
nemzetiségek és nemek szerint tagolódott. Kolozsváron évente két nagy
körmenetet tartottak. Az egyiket a kép első könnyezésének évfordulóján, amikor
a piactéren lévő “öregtemplomból" lobogókkal és énekszóval mentek a
képhez, ahol énekes misét és beszédet hallgattak, a másikat nagyboldogasszony
napján.
Az ünnepeken,
búcsúnapokon kívül is tartottak körmenetet a zarándokhelyeken. Ez rendszerint
valamilyen természeti csapás elhárítása érdekében történt. Így például Sümegen
az 1700-ban kisboldogasszony napján kitört tűzvész
alkalmával, amikor már több ház leégett, a kegyszobrot kivitték a kápolnából,
“és a Convent, s Kápolna között le-tévén, a Bóldog-Aszszony Litaniait
mellette el-énekeltük volna". Az 1748. július
22-én Andocson sáskajárás miatt tartott körmeneten
részt vett a szomszédos mezővárosok lakossága is, akik processzióval jöttek a
helyre. Először könyörgés volt a kegyszobor előtt, majd a szobrot levették az oltárról és selyembaldachin alá tették. Ezt követően az
éneklő, könyörgő nép kíséretében négy pap a vállán vitte a kálváriára a
szobrot, ahol misét tartottak.
A
zarándokhelyek leglátványosabb, legnagyobb tömeget megmozgató, számos térbeli
vonatkozást felmutató eseménye a kegyképek ünnepélyes átvitele, transzlációja.
Erre egy-egy hely történetében általában csupán egyszer-kétszer került sor,
többnyire akkor, amikor a kegyképet korábbi helyéről áthelyezték újabb,
díszesebb környezetbe. A transzlációk mintegy magukba sűrítik mindazokat a
képi, szöveges, zenei és színjátékszerű elemeket, amelyek egyébként csak
külön-külön találhatók meg a zarándokhelyeken. Máriavölgyben
például a kegyszobrot kezdettől fogva a középkori templomban őrizték, s nem
volt szükség az áthelyezésére. 1717. június 7-én azonban sor került a
transzlációk egy speciális formájára, melynek során Szent Theodóra
Rómából származó katakombaszent ereklyéjét több napos ünnepségsorozat keretében
helyezték el. A Homokkomáromba került Szent Félix
katakombaszent ereklye 1751. pünkösd harmadnapi transzlációja mintegy 16 000
ember jelenlétében ment végbe, s az esemény a kultusz számottévő
fellendülését eredményezte.
Két
átvitel volt Sasváron, melyek közül az elsőt
viszonylag szerény körülmények között, 1732. november 9-én tartották. A szobrot
ekkor kb. 25 000 zarándok jelenlétében őrzési helyéről, a loretói
kápolnából a hely plébánosai vállon, fegyveresek között előbbi helyére vitték.
A második átvitel 1762-ben nagyboldogasszony napján
történt. Az ekkor már a császári család tagjai által támogatott zarándokhelyen
a szobrot baldachin alatt vitték, melyre a szobor történetét jelképező
géniuszokat festettek. A körmenet számára nagy díszkaput készítettek, középen
felirattal. A kaput tartó középső oszlopok tetejét a birodalom országainak és
tartományainak címerei díszítették. A kapu bejárati
oldalán középen két ferences szerzetes festett alakja térdelt, kezükben bibliai
idézetet tartalmazó felirattal. A főoltár előtt egy ezüstlámpát helyeztek el 16
ezüstszívvel, császári-királyi ajándékként. Az ünnepség reggel hét órakor
misével kezdődött a császári család jelenlétében a régi templomban. Ezt
követően az esztergomi érsek vezetésével a világi és szerzetes papság az új
bazilikából processzióval ment a régi templomhoz, ahol az ezüstruhákkal és
koronákkal díszített szobrot már a hordszékre helyezték. A körmenet útvonala
mellett kétoldalt a lovas gárda tagjai álltak, s a szobrot így vitték át a régi
templomból a kolostor elé, majd a díszkapu alatt be az új templomba. Itt a
kegyoltárhoz mentek, s a helyére tették a szobrot.
A
legfényesebb körülmények között végbement transzláció minden bizonnyal a dömölki kegyszobor átvitele volt 1748. szeptember 15-én az
újonnan elkészült templomba. Itt a cselekmény az eddig bemutatott átvitelekhez
viszonyítva több új elemmel bővült. Ezek közül itt az a táblára festett
képsorozat érdemel említést, melynek darabjai különböző magyarországi és
külföldi zarándokhelyek kegyképeit ábrázolták. A sorozat az egymástól távol
fekvő helyek kultusztárgyait egy helyen összesűrítve jelenítette meg, s ezzel
eszmei kapcsolatot teremtett a régi és az új zarándokhelyek között.
A
zarándokok számos vallási cselekvésformát önállóan végeztek. A helyszínre érve
először imádsággal vagy énekkel köszöntötték a kegyképet. Ez történhetett
például a kép előtt térden állva, leborulva, térdet, fejet hajtva vagy felemelt
kezekkel. A beteget rendszerint az oltár elé állítják, esetleg a földre
fektetik. Általános kérő cselekmény az oltár vagy a templom, kápolna
körüljárása. Ezt többnyire térden állva, egymás után három alkalommal végzik, s
előfordul, hogy a gyógyulás éppen eközben, fokozatosan vagy röviddel ezután
következik be. Gyakori a kegykép megérintése vagy megcsókolása. Ez történhetett
egyrészt úgy, hogy a képet levették eredeti helyéről, másrészt úgy is, hogy az
oltár mögött lépcső vezetett föl, amin a zarándokok a kultusztárgy közvetlen
közelébe juthattak. A kálváriával rendelkező helyeken többször megfigyelhető,
hogy a beteg térden állva megy fel oda, s néha megkerüli azt. Mindezek a
cselekmények általában nem önmagukban állnak, hanem más szokásformákkal együtt,
a kultuszhelyek különböző pontjain, meghatározott sorrendben végzik őket.
Vonzáskörzetek
Az
egyházi központok - például a kolostorok - kisugárzó hatása környezetükre
régóta ismert, s ugyanez érvényes a zarándokhelyek szerepére a kultúrtájak létrejöttében és rekonstrukciójában. A
zarándoklatok térszerkezetének alapvető vonása a kultuszhelyek körül kialakult
vonzáskörzet: az a terület, ahonnan egy zarándokhelyet rendszeresen
felkeresnek. A nagyobb helyeknél általában lehetőség van egy szűkebb és egy
tágabb vonzáskörzet megkülönböztetésére, a kisebbeknél ez nem mindig
lehetséges. A szűkebb (vagy tiszta) vonzáskörzet az a terület, amelyről
rendszerint egyetlen helyet keresnek fel, bár átfedések - különösen a nagyszámú
zarándokhelyet felölelő területeken - itt-ott lehetségesek. A tág
vonzáskörzetbe többnyire más helyek vonzáskörzete is belenyúlik, sőt egészen
bele is tartozhat abba. A zarándokhelyek a vonzáskörzeteknek kisebb-nagyobb
jelentőségű központjai, melyek hatása a körzet különböző területein eltérő
erővel érvényesül. Ez a hatás a vonzáskörzetbe tartozó településekhez fűződő
viszony mellett meghatározza a zarándokhelyek egymással való
kapcsolatrendszerét is. A helyek nagysága nemcsak saját belső fejlődésüktől,
hanem vonzáskörzeteik kiterjedésétől is függ.
A
zarándokhelyeknek csupán kisebb része tölti be egy-egy terület kizárólagos
kultuszközpontjának szerepét. Nagyobb részét más zarándokhelyek mellett
felváltva keresik fel a vonzáskörhöz tartozó településekről. A kisebb-nagyobb
területek egyedüli központjaként működő zarándokhelyek olyan vonzáskörzeteket
hoznak létre, amelyekkel rendszeres kapcsolatban állnak, ezért e területek
lakosságára jelentős kisugárzó hatással vannak. A tiszta vonzáskörzettel rendelkező
zarándokhelyek egy része további kisebb-nagyobb területekre is kiterjeszti
hatását, amelyek más helyek vonzáskörzetébe is beletartoznak. Ez jól
megfigyelhető például a Dunántúl északnyugati részén, ahol a zarándokhelyek
sűrűsége mellett az úthálózat fejlettsége is hozzájárul a tág vonzáskörzetek
egymásba mosódásához. A zarándokhelyek további csoportja nem elég erős ahhoz,
hogy nagyobb, önálló vonzáskörzetet alakítson ki, ezek csupán más helyek
mellett, illetőleg azokkal együtt látják el funkcióikat.
A
vonzáskörzetek térképre vetítésével lehetőség nyílik a körzetek nagyságának,
valamint a szűkebb és tágabb körzetek viszonyának meghatározására, s ezzel egy
pusztán a helyek nagyságán alapuló csoportosításnál differenciáltabb tipológia
megalkotására. Ennek alapján a vonzáskörzetek négy fő típusát különböztethetjük
meg egymástól:
1.
A nagy területű szűkebb vonzáskörzethez más vonzáskörzetekkel csak a
határterületeken érintkező, kisebb kiterjedésű tág vonzáskörzet kapcsolódik. Ez
elsősorban a Dunántúlon, valamint az Északi-középhegység nyugati részén fordul
elő. Ilyen vonzáskörzete van például Bodajknak, Andocsnak, Homokkomáromnak és Mátraverebélynek.
2. Nagy kiterjedésű szűkebb és nagy, egymásba
olvadó tág vonzáskörzetek kombinációja. Ilyen az erdélyi, a Buda környéki, a
dunántúli és az észak-magyarországi zarándokhelyek vonzáskörzeteinek egy része,
így például Radna, Kolozsvár, Máriamakk,
Óbuda-Kiscell, Boldogasszony, Sümeg, Dömölk és Máriavölgy
vonzáskörzete.
3. Kis területű, viszonylag élesen elhatárolódó
szűkebb és jelentéktelen nagyságú tág vonzáskörzet összekapcsolódása, ahol a
tágabb körzet esetleg egészen el is maradhat. Ez a típus a Dunántúlon, Buda
környékén, a Duna-Tisza köze északi részén és Erdélyben egyaránt megtalálható.
Ilyen a vonzáskörzete például Pécs-Szentkútnak,
Ercsinek, Solymárnak, Máriaremetének és Máriabesnyőnek, míg Jásdon és
Gyulafehérváron a tág vonzáskörzet teljesen hiányzik.
4. Kis kiterjedésű, szűkebb és nagy, erősen
egymásba olvadó tág vonzáskörzetek együttese. Erre példa a buda-krisztinavárosi
kápolna vonzáskörzete.
Az 1. típusú
vonzáskörzettel rendelkező zarándokhelyek sajátossága, hogy kivétel nélkül
katolikus többségű vagy homogén katolikus területeken, nagyrészt szerzetesi
gondozás alatt álló helyek körül jöttek létre. Így például Bodajk
szűkebb vonzáskörzete Fejér megye súlyponttal a Dunántúl északkeleti része.
Ehhez északnyugaton a Kisalföld, a Sokorói dombvidék
és a Csallóköz, délkeleten Külső-Somogy és Tolna megye néhány települése által
alkotott tág vonzáskörzet kapcsolódik. Ezenkívül
szórványosan felkeresték a helyet néhány távolabbi városból (Pozsony, Bécs,
Szombathely, Szekszárd, Pest) és ezek környékéről, valamint a Duna-Tisza köze
Kalocsától északra fekvő néhány településéről. A tág vonzáskörzet természetes
határa északon és keleten a Duna vonala, nyugaton a Bakony, ehhez járul a
Balatontól északra fekvő két zarándokhely, Sümeg és a 18. század közepétől Dömölk vonzáskörzetének korlátozó hatása is. Ezen túl a
vonzáskörzet csak kivételes esetben terjed. Délen a vonzáskörzet némileg
belenyúlik a Somogy megye Balatontól délre fekvő részét uraló Andocs szűkebb vonzáskörzetébe, sőt esetenként túl is
terjed azon. Az egyéni zarándokok mellett processziók elsősorban a szűkebb
vonzáskör peremén elhelyezkedő nagyobb településekről érkeztek (Székesfehérvár,
Veszprém, Palota, Csákvár, Tata), melyek egyben
jelzik a csákvári és a tata-gesztesi
Esterházy-uradalmak vonzáskört formáló szerepét. A mirákulumszövegekben
említett és a Bodajkon áttért zarándokok származási
helyének összevetése azt mutatja, hogy az áttértek lényegében ugyanerről a
területről jöttek, s származáshelyeik sűrűsége is nagyjából megegyezik a mirákulumszövegekben szereplő zarándokok származáshelyeinek
eloszlásával.
A
nagy kiterjedésű szűkebb és a nagy, egymásba olvadó tág vonzáskörzetek
együttesének (2. típus) többsége vegyes vallású területeken alakult ki, amelyek
a zarándokhelyek által is támogatott rekatolizációs
folyamat során részben ismét katolikus többségű területekké váltak. Ezeknek a
zarándokhelyeknek a többsége a 17. században jött létre. A 18. században
keletkezett helyek közül csupán azoknál alakult ki ilyen vonzáskörzet, amelyek
mögött speciális rendi vagy személyi aktivitás állt. A tág vonzáskörzetek
abszolút nagyságát figyelembe véve az ide tartozó helyek egyik részénél ez a
vonzáskörzet egy bizonyos időszakban az egész országra, sőt azon túl is terjed
(Máriavölgy, Boldogasszony, Dömölk),
másik részénél azonban belül marad az adott országrész keretein (Sümeg,
Kolozsvár) vagy az országrészek érintkezési területein (Máriamakk,
Óbuda-Kiscell, Radna).
Az
ilyen típusú vonzáskörzet kialakulására a legkorábbi példa Máriavölgy.
A szűkebb vonzáskör itt Pozsony megye a Csallóköz nyugati részével, a határ
ausztriai oldalán Bécsig terjedő szélességben a Lajtától északra és a Thaya folyótól délre fekvő terület. A tág vonzáskörzetbe
nemcsak Nyitra és Trencsén
megye, hanem Észak-Magyarország nagy része, a Dunántúl, Erdély, Szlavónia, az
országgal határos külföldi területek közül Morvaország, Szilézia és
Alsó-Ausztria távolabbi helységei is beletartoznak. Pásztor Lajos térképe
szerint rendszeres processziók elsősorban a szűkebb vonzáskörzetből jöttek,
alkalomszerűen azonban a távolabb fekvő nagyobb településekről is megjelentek.
A szűkebb vonzáskörzet sajátossága, hogy sem nyelvi, sem természetes, sem
politikai határokat nem ismer, a Duna és a Morva folyót éppúgy átlépi, mint
ahogyan egybekapcsolja a hazai nemzetiségeket és a külföldi zarándokokat.
Lényegében ugyanez érvényes a jórészt csak a 17. században élőnek mondható tág
vonzáskörzetre, amit a század végén és a 18. század elején keletkező új
zarándokhelyek nagymértékben korlátoznak és részekre osztva saját hatáskörükbe vonnak. A 18. század második harmadától kezdve
a közelben keletkezett új nagy hírű zarándokhelynek, Sasvárnak
a szűkebb vonzáskört csökkentő hatása érvényesül.
A
kis területű, viszonylag élesen elhatárolódó szűkebb és a jelentéktelen
nagyságú tág vonzáskörzet összekapcsolódása (3. típus) különféle korlátozó
tényezők hatására jött létre. Ilyen vonzáskört mutat fel
például Pécs-Szentkút, ahol a szűkebb vonzáskör Pécs
és környéke, valamint Tolna megye déli részének néhány települése. A tág
vonzáskört a Duna-Tisza közének, a Dráván túli területnek (Bácska, Szlavónia)
és Nyugat-Dunántúlnak egy-egy nagyobb települése (Zombor,
Eszék, Győr) jelzi. A tág vonzáskörnek különösen a déli része ennél valamikor
lényegesen nagyobb lehetett: a historia domus megjegyzése szerint ugyanis a török alatt Belgrádból,
Péterváradról, Szegedről és e helyek környékéről is
jártak ide. Itt tehát minden valószínűség szerint a török alatti időszak tág
vonzáskörének leszűkülésével állunk szemben, melynek során ezeknek a
területeknek a nagy része a török elvonulása után kialakult újabb
zarándokhelyek (Pétervárad, Máriagyűd,
Almás) vonzáskörébe került át. A Pécs-Szentkútnál
megfigyelhető leszűküléssel szemben az ebbe a típusba tartozó vonzáskörzetek
másik részére a kibontakozás lehetőségének hiánya jellemző a vizsgált
időszakban. Ennek ismétlődő oka, hogy a helyet felkereső zarándokok túlnyomó
része valamilyen nem magyar etnikumhoz tartozik (pl. Ercsi, Solymár,
Gyulafehérvár).
A
kis kiterjedésű szűkebb és a nagy, erősen egymásba olvadó tág vonzáskörzetek
együttes előfordulása (4. típus) figyelhető meg a buda-krisztinavárosi
kápolna esetében. A mirákulumfeljegyzések itt csak
kevés adatot tartalmaznak a zarándokok származáshelyéről, annyit azonban
tudunk, hogy egyik részük Buda és Pest környékéről (Ráckeve, Budaörs,
Budakeszi, Solymár, Weindorf) jött, másik részük pedig távoli helyekről származott (Temesvár, Arad,
Eszék, Szeged). A tág vonzáskör kialakulására kétségkívül hatással volt Buda és
Pest közvetítő szerepe, a két város országos piacközpont jellege. A
zarándokhelyet magában foglaló településen rendszeresen tartott vásárra a
kisebb településeken is van példa (Kismarton). Ez egyrészt aláhúzza a
piacközpontok és a zarándokhelyek vonzásköreinek összekapcsolódását, másrészt
jelzi a búcsúvásár 19-20. századi jelenségének előzményeit.
Összefoglalóan
megállapítható: a vonzáskörzetek átalakulásának általános törvényszerűsége,
hogy területük először bővülő, majd szűkülő tendenciát mutat. Ez megfelel a
zarándoklatok először növekvő, majd csökkenő intenzitásáról kapott képnek. A
vonzáskört befolyásoló tényezők közül első helyen kell említeni a felekezeti
viszonyokat, a felekezeti határoknak a felekezetek területi elkülönüléséből
fakadó korlátozó jelenlétét. A vonzáskört befolyásolhatja a zarándokhely
gondozóinak pasztorációs, térítő tevékenysége, ennek
a tevékenységnek az intenzitása, a terület zarándokhelytől független vallási
ellátottsága, a plébániák sűrűsége. Jelentős módosító hatása lehet a
vonzáskörre a földrajzi adottságoknak, a természetes határoknak, valamint az
egyházmegyék, nagybirtokok mint gazdasági egységek
határainak. Az országon belüli közigazgatási határok
és az országhatárok korlátozó szerepe kevésbé érvényesül. A vonzáskörök
terjedését és körvonalainak határozottságát nagymértékben befolyásolja a
településszerkezet és a népsűrűség, valamint a közlekedési lehetőségek és az
úthálózat fejlettsége. A piaci és árutermelő központok hatása a körzetek
alakulására mutatja a vonzáskörök kapcsolatait az árucsere és az árutermelés
szerkezetével. A rivális zarándokhelyek esetében a korlátozó hatás mellett a
vonzásköröket növelő, közvetítő funkció is kimutatható. Nagymértékben érezteti
hatását a vonzáskörzetekben a területek etnikai összetétele. A vonzáskörzetek
társadalmi szerkezetének átrendeződése együtt jár a körzetek területi
kiterjedésének átalakulásával: a részt vevő társadalmi rétegek számának
növekedése többnyire a vonzáskör bővülését, csökkenése annak szűkülését
eredményezi.
A
zarándokhelyek vonzáskörzetei elősegítették a vallásgyakorlat táji típusainak
kialakulását és konfrontálódását. A zarándoklatok a kulturális javak
átvételével és átadásával, differenciálásával és kiegyenlítésével jelentősen
hozzájárultak a kulturális körzetek kialakulásához, a kultúra
táji tagolódásához, az innovációs régiók és a peremterületek speciális
fejlődéséhez, valamint a különböző kulturális régiók közti kapcsolatok
megteremtéséhez. Végül a zarándoklatok az interetnikus
kapcsolatok létesülésének, a különböző népcsoportok találkozásának elősegítése
mellett fontos lehetőségét jelentették az etnikai csoporttudat és azonosság, a
regionális, táji és vallási összetartozás tudat kifejeződésének.
IRODALOM
Bartha Elek
1992 Vallásökológia. Szakrális
ökoszisztémák szerveződése és működése a népi vallásosságban. Debrecen
Helmut Jäger
1987 Entwicklungsprobleme europäischer Kulturlandschaften. Eine Einführung. Darmstadt
Lenz und Ruth Kriss-Rettenbeck-Ivan Illich
1984 Homo viator - Ideen und Wirklichkeiten. In: Lenz Kriss-Rettenbeck-Gerda
Möhler: (Hg.): Wallfahrt
kennt keine Grenzen. Themen zu einer Ausstellung
des Bayerischen Nationalmuseums und des Adalbert Stifter Vereins, München.
München-Zürich, 10-22.
M. Büttner-K. Hoheisel-U. Köpf-G. Rinschede-A. Sievers
1985 Grundfragen der Religionsgeographie. Mit Fallstudien zum Pilgertourismus. Berlin, (= Geographia
Religionum 1)
Tüskés Gábor
1993 Búcsújárás a barokk kori
Magyarországon a mirákulumirodalom tükrében. Budapest
RAUMSTRUKTUREN DES WALLFAHRTSWESENS IM 17./18. JAHRHUNDERT
Der Raum spielt in der Geschichte der religiösen Systemen, insbesonders in
der des Christentums eine herausragende Rolle. Die christlichen Wallfahrten
bieten eine gute Möglichkeit für die Untersuchung der räumlichen
Strukturelemente des religiösen Brauchtums und tragen zum Erkennen der
raumstrukturierenden Kraft von religiösen Bauobjekten bei. Die Quellen für
diese Fragestellung sind im Bereich des barockzeitlichen Wallfahrtswesens in
Ungarn besonders vielfältig. Die schriftlichen Quellen reichen von den
marianischen Atlanten über die Mirakelbücher bis zu den Wallfahrtsliedern und
-gebeten. Hinzukommen die verschiedenen Bauobjekte an und um den
Wallfahrtsorten, ihre architektonische Gliederung, die freistehenden sakralen
Kleindenkmäler an den Wallfahrtswegen sowie die künstlerischen Darstellungen
der Wallfahrtsorte und der Wallfahrten.
Der Beitrag zeigt die räumliche Verteilung
der Wallfahrtsorte auf und legt die räumlichen Phänomene des Wallfahrtsweges
dar. Das Gesetz der sog. Sakralkonzentration wird greifbar. Die Untersuchung
der Architektur und der Topographie der Wallfahrtsorte macht auf die Bedeutung
der Kultfiliationen und der internationalen Beziehungen aufmerksam. Von den
Bräuchen und liturgischen Handlungen am Wallfahrtsort sind vor allem die Umzüge
und die Translationen durch den Raum geprägt. In der Analyse der Kultgeographie
wurden vier Grundtypen der Einzugsgebiete auseinandergehalten, weiterhin ihre
allgemeinen Entwicklungstendenzen und jene Faktoren bestimmt, die die
Ausformung der Einzugsgebiete beeinflusst haben. Die Einzugsgebiete haben zur
Herausbildung von regionalen Frömmigkeitsstilen, zur kulturellen
Vermittlungsrolle der Wallfahrten und zur Entfaltung der interethnischen
Beziehungen in gleicher Weise beigetragen.
Gábor Tüskés