I.
Czestochowa, a lengyelek - századunkra nemzetközi
jelentőségűvé vált -
nemzeti kegyhelye már alapításában is szoros szálakkal
kötődik a magyar
katolicizmushoz. A Jasna Góra-i kolostort ugyanis
1382-ben, Márianosztráról
kiindulva, magyar pálos szerzetesek alapították. Amíg a
magyar pálos rendtartomány az évszázadok viharaiban kétszer is
megsemmisült - előbb a török pusztításai, később II. József császár, a kalapos király
korlátozó intézkedései következtében -, addig a czestochowai kolostor
fokozatosan a pálos
rend legfontosabb központjává vált. Híres kegyképe
történelmi kapcsolatok
révén került Lengyelországba. A Mária-ikont Opuliai László,
Nagy Lajos király rokona, Magyarország nádora, Lengyelország későbbi
helytartója ajándékozta a czestochowaiaknak. Királyi eredetére utalnak
a Szűzanya köpenyét díszítő Anjou-liliomok. A viharos lengyel történelem
során a kegyképpé
magasztosult Mária-ikon a Regina Poloniae
(Lengyelország királynéja) nevet
kapta. Tisztelete különösen a XVII. századtól erős, bár
czestochowai zarándoklatokat már a XV. század elejétől ismerünk. Főbúcsúján,
május 3-án, a
búcsújárók száma több tízezer volt, ez századunkra évi
egymillió fölé emelkedett. Nagyon népszerűek máig, s azok voltak az elmúlt
évtizedek alatt is,
a Varsóból és más városokból a Czestochowai Fekete Máriához
vezető gyalogos zarándoklatok, amelyeken magyarországi fiatalok is
rendszeresen részt
vettek és részt vesznek.
Magyarországi búcsúsok a történelmi, gazdasági és
dinasztikus kapcsolatok miatt az elmúlt évszázadokban is sűrűn felkeresték
Jasna Górát. A zarándokok neveit a középkor óta egy kódexben vezették A
névsorban több magyar főurat is találunk. Homonnai Drugeth ungvári főispán
például 1552-ben
a kegyhelyen Szent Anna tiszteletére oltárt építtetett.
Egy másik főúri magyar
asszony, Bánffy Dorottya három lányával és fiával együtt
beiratkozott az itteni Szűz Mária-társulatba.
Az újabb kutatások megállapították, hogy a hársfa lapra
festett ikon egy
jeles itáliai festő, Simone Martini műhelyéhez
kapcsolható, amely kapcsolatban állt az Anjoukkal. A' bizánci Hodégétria típusú képen
Mária bal karján
tartja áldást osztó fiát, a gyermek Jézust, akinek bal
kezében az élet könyve látható. A Fekete Mária néven ismert ábrázolás nemcsak a lengyelek királynője lett, hanem a pálos szerzetesek patrónája is. Másolatát lehetőleg minden pálos rendi templomban elhelyezték. A pálosok török hódoltság utáni
magyarországi talpraállásakor így került a másolatokból több helyre hazánkba is, melyek nem szolgai kópiák, hanem sajátos, ízes átköltések.
A másolatnál a körülöttük kibontakozott búcsús tiszteletet vizsgálom:
elsősorban Márianosztra, majd Sopronbánfalva tekintetében.1
A pálos remeték márianosztrai kolostorát Nagy Lajos király alapította a
Boldogságos Szűz Mária tiszteletére. Innen származik neve is: Maria Nostra,
a mi Máriánk. A török hódoltság idején elnéptelenedett kolostort Széchényi
György esztergomi érsek állította helyre romjaiból, aki 17 000 forintos
alapítványával lehetővé tette, hogy 1718 és 1721 között felépüljön a régi helyén a
templom. Az ekkor már élő rendi szokás szerint itt helyezték el a czestochowai kegykép másolatát, a pálosok patrónájának képét, hogy évszázados
kultusza, oltalmazó ereje kisugározzék a kolostor körzetére, s minél több
Mária-tisztelőt vonzzon ősi fundusukra. A kegykép népszerűségét bizonyítják a különböző fogadalmi jegyek, amelyeket a zarándokok ajánlottak föl hálából, valamint az ünnepélyes megkoronázás, amely 1749. augusztus 31-én
történt. Legújabb megkoronázása 1983. október 2-án volt, amikor Lékai László prímás, esztergomi érsek a magyar Szent Korona imitációjával ékesítette
föl a képet. A márianosztrai kegyképet 1720 körül Laskivi Cyprián pálos szerzetes festette. Előképe a czestochowai kegykép.2
A prototípus jelentésrétegeit a másolatok, köztük a márianosztrai is képviseli. A kegyképet - legendája szerint -, a Hodégétria-típusokhoz hasonlóan, maga Szent Lukács evangélista festette, mégpedig a názáreti Szent Ház
Szent József által készített asztallapjára. Szent Lukács remek barokk oltára a
czestochowai bazilika bal oldali részén helyezkedik el, oltárképén a kegyképüket festő evangélistával. Annyi bizonyos, hogy a besötétült ikonok mindig
azt a képzetet keltik a szemlélőben, hogy messzi évszázadokban készültek.
Esetünkben mégis inkább az arcok és a kezek tudatosan festett sötét tónusáról van szó, amiért is Fekete, illetve Szerecsen Madonnának nevezték el. Bibliai értelemben a feketeség a súlyos megpróbáltatások jelképe, amit a gyakran Máriára alkalmazott Enekek énekében is olvashatunk: „Fekete vagyok,
de szép, Jeruzsálem leányai; [...] Ne nézzetek engem, hogy feketés vagyok,
mert a nap színtelenített meg engem: anyám fiai harcoltak ellenem."3 A bibliai idézet beteljesedését érezhették Mária tisztelői a képrombolás harcos
éveiben éppúgy, mint a huszitizmus és a protestantizmus küzdelmeiben.
Mária arcán a kardvágás nyoma ennek az ellenséges érzületnek az emléke.
Sobieski III. János lengyel király, amikor 1683 szeptemberében a török hadaktól szorongatott Bécs megmentésére vonult, magával vitte a kegykép
egyik másolatát, amely előtt imáit végezte. A szeptember 12-én bekövetkezett győzelem palladiuma - a Passaui Segítő Mária
mellett - a Czestochowai
Istenanya lett. Ezért hagyta a győztes hadvezér emlékül
a csata színhelyén,
a kahlenbergi kápolnában az általa tisztelt ikont,
amely ma is ott látható.
A czestochowai kegykép kultuszának jelentősebb emlékei
Magyarországon: a pesti Egyetemi, egykor pálos templom főoltárán,
rézlemezre festve, va-
lamint az egervári plébániatemplom főoltárán.
Mellékoltárokon 1639-ből a
nagyszombati Keresztelő Szent János-, egykori
jezsuita Egyetemi templomban, a pesti Rókus-kápolnában, a terézvárosi
plébániatemplomban, a bajai,
kassai és váci ferences templomban, a bölcskei és
perkátai plébániatemplomban látható. A kismartoni ferencesek kegyoltárára
emelték. Legnevezetesebb
változatát, amelyet ma is élő és virágzó kultusz vesz körül,
a szeged-alsóváro-
si ferences templombejárat jobb oldali oltárán látjuk,
amelyet Morvay András
szegedi festő készített 1740-ben. Ehhez írta Juhász
Gyula szépséges versét
A Fekete Mária címmel. A kegyképet a sekrestyeszekrény
számára Hogger
János festette. A Báthori István lengyel király
leszármazottja és II. Rákóczi Ferenc nagyanyja, Báthori Zsófia által alapított kassai
jezsuita templom falán a
czestochowai kegyképnek feltehetőleg az alapítónőtől
származó, XVII. századi másolata függ. Ezzel egykorú a szabadkai ferencesek
kegyképe is.
A hazai másolatok közül emeljük ki a sopronbánfalvai
képet, amely körül
jelentős búcsús tisztelet bontakozott ki! A
sopronbánfalvai, Szent Wolfgang
(Farkas) tiszteletére szentelt középkori kápolnát a pálos
rend kapta meg a XV.
század végén. A török előrenyomulás miatt Bécsújhelyre
menekült pálosok
1614-ben tértek vissza, majd megkezdték templomuk és
kolostoruk újjáépítését. Ettől az időtől kezdve Mária ünnepein tömegesen
keresték fel Nyugat-Magyarország lakosai a kegyképet.
A Hyngeller János pálos művész készítette, díszesen
faragott rokokó keretben lévő Mária-kegyképen az évszázados áhítat jeleit a
ráaggatott éksze-
rek és koronák bizonyítják. A kegykép feltehetőleg már a
XVI. században az
ottani pálosok tulajdonában volt. A czestochowai
kegykép egyik legkorábbi
hazai másolata lehet.4 Esterházy Pál nádor jelentős
művében megemlékezik
a bánfalvai kegyképről, Bondorfi csudálatos Boldog
Asszony képe Magyarországban címen: „Midőn á Sopron Városiak ez előtt Két száz
Esztendővel mind
Catholicusok, avagy Pápisták vóltanak, építettek a
Remete Szent Pál
Szerzetín lévő Barátoknak Bondorff nevű Falu fölött egy
Klastromot Szent
Farkas Püspök tisztességére, Vittenek azon Péternek egy
Bóldogságos Szűzképit oda, melly á Czesztokoi képnek hasonlatosságára
vagyon írva, az holott most is fölötte nagy aétatosságok lévén, malasztokat
is nyernek az jámbor Keresztények, az Bóldogságos Szűz esedezése által."5
A másik, szintén a XVI. századra datált másolatot Sőtér
Benedek Pálosveresmartról vitte a gyöngyösi ferencesekhez az 1600-as évek
elején. A kép később
a mátrafüredi templomba, majd onnan a Mátra Múzeumba
került.
II.
A Krisztus kínhalálát és Mária keserűségét kifejező művészi
kompozíció a
középkor végi áhítatformának, az úgynevezett devotio
modernának egyik legegyetemesebb szimbólumává magasztosult szakrális
együttese.
Az 1413-as kölni tartományi zsinat adata szerint a
husziták a Pietá-ábrázolások ellen „esztelenül dühöngtek".6
A kor passió-misztikájától motivált lelkiséghez a reformáció
idejétől kezdve ezen ikonográfiai típushoz vezeklő, engesztelő
gondolat kötődött, miszerint a hitújítás által megtépázott keresztény egység
jelképeként siratva tartja
ölében Krisztusnak sebekkel borított holttestét a
Fájdalmas Anya mint a Mártírok Királynéja.
Az eredetileg kőoszlopra állított, fafaragású, festett
Pietá-szobrot gróf Czobor Imre és felesége, Batich Angelika fogadalomból
emeltette 1564-ben.
A mű ismeretlen felvidéki mester alkotása a XVI. század
elejéről. Az évszázadok során sokszor átfestették. Krisztus és Szűz Mária
fejét mintegy háromszáz év óta korona ékesíti, s a kegyszobrot a hívő nép az
ünnepi alkalmakra
külön is összpontosító kegyelettel öltöztette.
Esterházy Imre esztergomi érsek, a pálos rend eminens
tagja, 1733-ban
rendtársaira bízta az akkor már köztiszteletben álló
kegyszobrot. A szobor
egy háromszögletű kápolnában volt elhelyezve, amely köré
évtizedek munkájával uralkodói rangot reprezentáló, nagyszerű
épületegyüttest emeltek.
A legfőbb mecénás Esterházy érsek mellett Mária Terézia
királynő volt, aki
férjével és gyermekeivel számos esetben fölkereste az
akkor már messze földön híres búcsújáró helyet. Az uralkodó pár szívesen fogadta
a pálosok vendégszeretetét. A kolostornapló írója 1762,
Nagyboldogasszony ünnepének
vigíliájáról följegyezte, hogy a kegyszobor előtt
zsolozsmázó barátok énekét
a királynő „clara voce" - csengő hangon - kísérte.7 Nyilván
a ma is látható,
uralkodói emblémákkal ékes oratórium emeleti üvegezett
erkélyéről kapcsolódott be az ünnepi liturgiába a királynő és házanépe.
A sasvári Pietá barokk kultuszának számos művészeti emléke
máig fennmaradt. Pest város akkor egyetlen magyar szenátora,
Szalay István pálos
konfráter és felesége, Torpis Zsuzsanna, a
franciskánusok harmadrendjének
megbecsült tagja, a pálosok akkortájt megépült pesti
templomában oltárt
emelt a Sasvári Fájdalmas Szűzanya tiszteletére.8
Oltárképnek a kegyszobrot
festették meg. Ez a kép rövidesen maga is kegyképpé vált,
amint a ráfüggesztett, máig látható fogadalmi jegyek mutatják. A
Fájdalmas Anya fölött
még azt a baldachinos előző kegyoltárt látjuk megfestve,
amely korábban borult a kegyszobor fölé. Helyette az 1770-es években a
királynő az ízlésének
jobban megfelelő, mai oltárarchitektúrát emeltette. A
pesti kegykép olaszos
stílusára utal a Pietá alatt elterülő tájkép, a korábban
Komáromból Pestre
kerülő nemes ifjúnak, Szalay Istvánnak ökörfejes címere,
jelezve maga és elődjei érdemes mesterségét, a mészárosipar ugyancsak
elismert jelentőségét.
A képre függesztett votívékszerek az egykor oly intenzív
kultuszt hirdetik, s
megjegyzendő, hogy ez az egyetlen régi kegyképe a
fővárosnak, amely károsodás nélkül, eredeti formájában a régi offerekkel díszítve,
érintetlenül, máig
megmaradt. Az oltár ikonográfiai fölépítésében eszmei
program realizálódik
a barokk művészet nyelvén, ugyanis az oromzati
domborművön a teremtő
Atya küldi vigasztaló Lelkét a kesergő Anyához, aki az
Isten Fiát tartja ölében;
Krisztus öt szent sebét sugaras ezüstfoglalat emeli ki.
A kegykép alatti predella-domborművön a kor legnépszerűbb szentjét, Nepomuki
Jánost láthatjuk a ravatalon. Ez az ábrázolása különösen a néhány évvel
korábban pusztító pestisjárványok idején nyert aktualitást, tudniillik a
prágai vértanú
ravatalánál számos súlyos beteg nyert gyógyulást. A
ravatalkép formai megoldásában érzékelhetjük a XVII. század folyamán olyannyira
divatos profán
ravatalképek utóéletét, szakrális változatként a templomi
művészetben.
A kegyoltár két oldalán, az elegáns oszlopok előtt, a
donátorok védőszentjeinek, Szent István első vértanúnak, illetve római Szent
Zsuzsanna vértanúszűznek a stukkószobra áll. A jó tehetségű, ismeretlen
mester az ikonográfiai
programot elegáns harmóniában valósította meg, ahol István
és Zsuzsanna
arcában talán az alapítók vonásai rejlenek. Az 1762. év
utolsó napjaiban elhunyt donátort az oltár alatti kriptaüregben helyezték
örök nyugalomra, míg
özvegyét, a török uralomtól fölszabadult Pest egyik
legősibb családjának sarját, az egykori nemes Torpis György csizmadiamester
leányát, a ferenciek közeli templomába temették.9
Utóbbi a Fájdalmas Anya iránti tiszteletét azzal is
kifejezte, hogy betegségében kíséretével együtt elzarándokolt Pestről Sümegre, a
Betegek Orvosához a franciskánus atyák templomába, ahol - egészségét
visszanyerve -
ünnepi Te Deumot tartottak.10
Az egykor virágzó pesti kultuszt átvette a testvérváros
is. Kühtreiber Antal
óbudai molnármester öreg szolgálója, Pfürts Katalin
harminc forintért festette meg az oltárkép másolatát, s a budai Szent
Anna-templomnak adományozta. Itt korábban a szentélyben lévő kredencián állt, majd
1804. december 7-én
a Szent Kereszt-oltárra helyezték. Ettől kezdve a budai
kép kultusza is növekedett, bizonyára azért metszették rézbe a templommal
szomszédos Binder-műhelyben, alján felirattal: „Megáldva és hozzáérintve."11
Ugyancsak Budán a korábban ferences, de akkor már a
Szent Erzsébet-apácák templomában is megvolt a Sasvári Pietá, amely ma
is látható a kórus
előtti helyiség falán.
A festmény- és szobormásolatok a barokk kori sokszorosító
grafika gazdag
termésének köszönhetően tudtak elterjedni, ezért jelentős e
műfaj közvetítő
hatása mind a kultusz, mind pedig a stílus
terjesztésében. A grafika műfajá-
ba tartozik egy, az Esterházyak Fraknó várában őrzött
mezzotinto tézislap is,
a Sasvári Boldogasszony képével. Disputáját gróf Erdődy
Györgynek ajánlva, az unikális ábrázolást P Pothorsky Lőrinc máriavölgyi
szerzetes 1748-ban,
a jeles augsburgi rézmetszővel és fiával, Philipp és
Christian Rugendassal
készíttette el.12
A Sasvári Szűzanya virágzó tiszteletét hirdeti néhány köztéri
szobra is,
melyek városok, falvak terein, út mentén, vagy
temetőkben ma is láthatók.
Legszebb, monumentális kőszobra a váci ferences templom
előtti teret díszíti. Sarródon és az e tájegységhez tartozó fertődi falvak
útjain találhatók szobrai, s a fertőszentmiklósi, napjainkban búcsújárók
seregétől körülvett kegyszobor is a sasvári filiációja.
A márianosztrai kálvárián és a bajai Rókus-kápolna népies ízű,
festett
domborművén is megtalálható barokk szobra, csakúgy, mint
a Nyitra melletti Nagycétény Hármasmária nevezetű útkereszteződésnél álló
festett kőszobor, vagy az ipolyhídvégi temető Mater
Dolorosa-emléke, s még sorol-
hatnók tovább.
Különösen fontosnak tartom megjegyezni azokat a
kegyhelyeket, melyek
a Sasvári Boldogasszony kultuszából sarjadtak: a
felvidéki Nagytapolcsány,
a mátyusföldi Vízkelet-hegy fogadalmi kápolnájának kitűnő
kvalitású oltára,
előtte a szabadtéri kőszoborral, Kékkő és Kosút templomi
szobra, valamint
Kismácséd Árpád-kori templomának barokk faszobra, fején a
stilizált magyar
koronával. Hazánkban a Somogy megyei Segesd kicsiny
kegykápolnájának
remekbe faragott rokokó kegyoltára és szobra a
prototípus közvetlen leszármazottja a XVIII. század közepéről. Egerszalók közkedvelt
búcsújáró helyén
pazar ötvösművű ezüstkeretben tisztelik a Sasvári Szűzanya
festményváltozatát számos fogadalmi ékszerrel díszítve. Érdemes lenne
földeríteni a kultusz népi rétegeiből azokat a család- és házvédő, homlokzati
fülkébe helyezett szobrocskákat, melyek legszebb példánya,
Hebenstreit József pesti
szobrász műve, a vácrátóti templom homlokzatán áll. A már
említett Esterházy Imre pálos hercegérsek remek esztergomi úrmutatóján
is látni a Sasvári
Pietá aranyozott ezüstszobrocskáját, akárcsak habán
kerámiákon, a Sasvárral
szomszédos Holics kerámiatermékein, népi üvegképeken,
mézeskalácsosok
bábsütőmintáin. A szinte már díszítő motívummá vált témát a
prototípus
többszörös átköltésével egykorú metszetek közvetítették. A
karakterisztikus
ikonográfiai típusról elmondható, hogy a magyar
kegyszobrok közül ez volt
a legismertebb és legelterjedtebb a történelmi
Magyarországon.13
A Conpassio együttérző áhítatának érzelme mellett, e
páratlan méretű kul-tusz indítóokát a pálosok Krisztus öt szent sebe iránti
intenzív középkori tisztelete indokolja.
JEGYZETEK
1 SZILÁRDFY Z., A Czestochowai Fekete Mária ábrázolásai és
tisztelete Magyarországon,
in Honismeret, 1991, 31-32.
2 BARNA Gábor, Búcsújáró és kegyhelyek Magyarországon,
Budapest, 1990, 104-105.
3 Énekek éneke, 1,4-5, Káldi György Biblia-fordítása, Bécs,
1626.
4 SZILÁRDFY Z., A magyarországi kegyképek és -szobrok
tipológiája és jelentése, Budapest,
Szent István Társulat, 1994, 19-20, 28.
5 ESTERHAS Pál, Mennyei Korona az az Az egész Világon
levő Csudálatos Boldogságos Szűz Képeinek röviden föl tet Eredeti..., Nagy-Szombat, 1696,
115.
VOIT Pál, Heves megye műemlékei, IIL, Budapest, 1978,
139, 155, 168.
6 SZILÁRDFY Z., A magyarországi kegyképek..., i. m.,
1994, 12, 27-28.
7 SZILÁRDFY Z., Barokk szentképek Magyarországon,
Budapest, Corvina, 1984, 25. képmagyarázat.
8 Documenta Artis Paulinorum, IL, szerk. Gyéressy
Béla, Budapest, 1976, 242-245.
9 SZABÓ Erzsébet, A pesti ferences templom, Budapest,
1959, 18.
10 KOCSIS Ödön, A sümegi Szűz Mária története és csodái,
Sümeg, 1940, 50.
11 SZILÁRDFY Z., Barokk szentképek Magyarországon, i.
m., 26. képmagyarázat.
12 GALAVICS Géza, Program és műalkotás a 18. század végén,
Budapest,1971, 57, 21. jegyzet.
Az eddig nem publikált tézislap jelzete: „G. Ph. et
Christian Rugendas Pater et filius
sculpsit et excudit Aug. Vind." Mérete: 112 x 71,5
cm. Az adatok és fotó szíves átengedését dr. Galavics Géza akadémikusnak köszönöm.
13 SZILÁRDFY Z., Barokk szentképek Magyarországon, i.
m., 25. képmagyarázat.

Ismeretlen magyarországi festő: A Czestochowai Boldogasszony, felé rózsát emelő puttóval, 1750 k. Oltárkép Olaj, vászon Szent Rókus templom, Budapest, V. kerület |

Ismeretlen magyarországi festő: A Sasvári Boldogasszony, alatta Szalay István pesti szenátor, pálos konfráter családi címerével, fogadalmi jegyekkel, 1744 Mellékoltár Olaj, vászon Egyetemi templom, Budapest, V.kerület |