A környezetétől megfosztott, csupasszá tett jelet, amely formai tulajdonságából következően mozgásra, cselekvésre ösztönöz, „lábujjhegyre" állította, fokozva ezzel eredendő lendületességét. Eképpen alkalmassá vált a villámgyors, gondolkodás nélküli, tébolyig fokozható cselekvés megidézésére. (A középkor gondolkodásában a kimondott szónak, a lerajzolt formának varázsos ereje van.) A lábujjhegyre állított svasztika, a horogkereszt a vörös drapériamező
fehér
kör-udvarában kapta meg igazi erejét. A vörös szín vonzata a lendületesség, csakúgy, mint
formában a svasztikáé. Hasonlóképpen, és hasonló céllal születtek az indulók, s a dagályos,
indulatos hanglejtéssel és taglejtéssel tűzdelt - szónoklatok, és a megdönthetetlen
hatalmat
szuggeráló hatalmas betonstadion. Aztán már csak az eszközökhöz kellett igazítani a rítust: a mesterséges, alkalmi, javarészt egyenruhás „fajtiszta" közösségek fáklyás, indulós körmenetét, a modern anti-zarándoklatot; s a nagygyűlést, amelyen a stadiont égig érő horogkeresztes vörös zászlók övezték - és a precízen megfelelő magasságú emelvényen, a mindig alulról látott és titokzatosan megvilágított földi istenség, a vezér mutatta be a kitűnően megrendezett misztériumjátékot. E rítus - nem csak a hangszórók miatt - a zaj volt maga: a pusztítás és pusztulás fészke, a szomjazó léleknek -a szupernarkotikum. A bolsevizmus, lényegét tekintve, azonos módon és tartalommal kreált korbácsos feketemisét, teremtett földi istenséget. Az előbbi a porosz szellem vadhajtását virágoztatta ki, emez a „cárit" fokozta őrületté. Európa ma már joggal szégyenli szélsőségeit; s szeretné kívülhelyezni kultúráján. Pedig szabadulni csak akkor tud e mais kísértő rémektől, ha elismeri, hogy belőle, s féloldalassága miatt nőttek nagyra e torzszülöttek; és imitt-amott még segítette is növekedésüket. A feketemisék mellett mindig létezett és létezik ma is a valóságos mítosz és rítus, amelyet a „benti' és egyben a „fönti" hatalom rendez és igazít. A Mindenség örökkön időszerű parancsát tiszteletben tartó, magát gyarlónak, esendőnek ismerő (és elismerő!) természetes közösségek zarándoklata, misztériumjátéka. E közösségek nem a játékra hatalmi szóval kijelölt, kinevezett helyeket keresik fel, hanem az Isten által varázsos erővel megáldott, csodás cselekedetekkel megmutatott szent helyeket; s nem akármikor kinevezett ünnepen indulnak útnak fölkeresésükre, de akkor, amikor a változások és átváltozások esztendős ritmusában annak alkalma, s szüksége érik. |
![]()
Székelyszenterzsébeti abroszközép világ-virága a XVIII.
századból. A nyitott és zárt formakettős fölülnézetei a tér,
a nyugvó tulajdonság megidézői; a forgásképlet kettőse,
amely cselekvésre ösztönöz oldalnézetű: a napirányú
forgás a lendületesebb, az ellenkező irányú forgásrend
"fékezi" a lendületét. A nyitott belső formában jelen van
a zártság is, miképpen a nyitottságot körbeölelő zártságban szirmossága okán a nyitottság; egyik sem kizárólagos, csupán meghatározó érvényű.
|
Vissza a kezdő oldalra