Megjelent: Molnár V. József: Örökség c. kötetében. Örökség könyvműhely, Budapest, 2001.,119-121.old.
"Az advent Krisztusvárás volt nékünk... az olyan volt, hogy vártunk, kértünk,
örültünk.
Az advent András napja után kezdődött. András napja zárta be a muzsikát.
Amikor már közelgett (András) tudtuk, hogy jaj vége a vígságnak. András napkor
mentünk
az első hajnali misére. Mikor jött adventnak az első napja, mi már készítettük a
szállást, de
nem a háznál, hanem a szívünkben. Édesanyánk mondta: ... Gyűjtögessétek a Kisjézus
jászolába
a szalmaszálakat, nehogy kevés legyen alatta. Na de ez azt jelentette, hogy
most
már evésben-ivásban, nótázásban (egyaránt tartóztassuk magunkat)." (Advent
Mezőkövesden -
Gari Margittól gyűjtötte és megírta Fél Edit - Vigília 1985/12.)
A régi ember (még ma is némely vidékünkön az öregek) adventon böjtjével, rorátés
imamalmával, szokásjátékával, a szűzet varázsolta (varázsolja) „izzóvá' lelkében, hogy a
csillagnyi hites óhajtás a „szűzzé" változhasson, az Istenszülő Asszonnyá. Segítette
ebben a
Szeplőtelenség, az Immaculata Conceptio december 8-i ünnepe, amelyben az ősi
Boldogasszony
hitünk a lehető legteljesebben volt (s van) jelen. Hazánk a kereszténységnek
talán
e legmisztikusabb ünnepét a legelsők között tartja számon.
„A XII. század végéről, tehát a Bizáncban nevelkedett Béla király idejéből származó
Pray-kódex már jeles ünnepként örökíti meg... jellemző középkori francia hagyomány
szerint
a Szeplőtelenség ünnepének szerzője egy magyar pap, Magyarország királyának
féltestvére." (Bálint Sándor: Ünnepi Kalendárium I.)
Ez ünnep tartalmát, a szűzen foganást és szülést, az eredeti bűntől való mentességet
hazánkban
az egyházatyák sem vitatták, míg a középkor Európájában igen. Ennek oka bizonyosan
Boldogasszony hitünkben keresendő, s az ebben fogant Emese mítoszban, amely
szerint Álmos anyja éjszaka álmában héja forma madártól (a Turultól) fogadott magot;
de
ide tartoznak az „állatküzdelem" azon képjelei is, amelyeken ragadozó madár vagy
griff
"küzd" a szarvassal, a Fönt és a Lent, az Ég és a Föld szűzi nászának megidézői. A
szkítáktól
a közelmúltig folyamatosan jelen van népünk műveltségében a magadás és -fogadás ősi
mítosza. Úgy tűnik, a Teremtő bennünket választott ki e titok őrzésére, tőlünk várja a
Fény
legteljesebb óhajtását, különösképpen a téli napfordulat, karácsony előtt.
„A magyar egyház - írja Bálint Sándor idézett művében - az egész középkorban nagy
tisztelettel ünnepelte meg e napot (az Immaculata alkalmát), sőt Mátyás király
uralkodása
alatt Bécsre is kiterjesztette. A Habsburgok... átveszik a középkori
Magyarországnak Béccsel
már megismertetett Immaculata hagyományait. Mátyás király módjára I. Ferdinánd is
Mária képét vereti pénzére... A Szeplőtelen Fogantatás tisztelete a dogmai rangra
emeléssel
(1854) majd a Lourdes-i jelenéssel válik teljesebbé."
Talán ezért található a Kárpát-medencében és közvetlen környékén, föltehetően a magyarság
ösztönző hatására a karácsonyra való készület, a „szűzzé válás" legösszetettebb
rítusrendszere.
Advent első vasárnapján - a húszas évek német egyházi szokásának hatására - szerte az
országban koszorút készítettek.
Az adventi koszorúk többségének szerkezete
kör-kereszt volt, fűzfaágakból fonták, feszítették, s örökzölddel „öltöztették föl", igen
sok
helyen lucfenyő ágaival. Ahol a négy-négy vesszőből álló kereszt-szárak a koszorú
fonatába bújtak,
oda került a négy méhviasz gyertya; a keresztezés helyén, ahol egymáson átfonták a
vesszőket,
a csipkebogyó (némely helyen a fagyöngy), amely tele-pirosával Jézust
idézte meg. A kör-kereszt, az ősidők óta ismert rítusszervező forma, amely minden
gyerekkel vele születő
„tudás", az advent első vasárnapján rítusttevő ember lelkét rendezte, kedvét a majdani születésre tájolta. A kör- egyebek között - a fényt óhajtó örök anyaölet
idézte
meg számára, Boldogasszony ölét, a kereszt pedig a benne megfoganó, s belőle
világra
születő Igét. A koszorút számos vidékünkön ebéd után készítette el a család, az asztalt
körbe állva, imádkozva és énekelve. Hagyták, hogy „bemenjen" a hajlékba a sötétség, hogy
körben öleljen mindeneket, csak a körben állók, a hites emberek arca „világított"
(szóhasználatunkban a rossz, rendetlen életű embernek sötét arca van); aztán
meggyújtották az első
gyertyát, élő fénye fokozatosan a sarkok felé „űzte" a sötétséget, árnyékokat mozgatva a
falon; a lélek megmozdult (a régi ember számára az árnyék a lelket idézte meg), mert
"íme
megszületett!" A karácsonyi születést játszották eképpen el.
Advent csönd volt, s áhítat. November 30-án, András napján a kisfarsang zajos
vidámságának
vége szakadt. Az emberek, a fiatalok is sötét ruhában jártak, s böjtöt tartottak.
Nemcsak a zsíros ételektől tartóztatták meg magukat, hanem a szerelemtől is. Testük
vágyát elűzték, hogy lelkük szűzzé válhasson, méltóvá és alkalmassá a születésre. Minden
hajnalon jóval napkelte előtt kicsi gyerekek járták végig az utcákat, a még szüzek,
akik a
régiek hitében Isten tenyerén éltek, az „angyalok". Csengővel ébresztettek
mindenkit, s az
emberek hajnali misére mentek; a családok együtt, a karonülő apróság csakúgy, mint a
vén
- s énekeltek; csak a nagyon beteg vagy a tűz őrzője maradt otthon. Leheletük és
hitük,
imamalmos áhítatuk melegítette be a kőhideg templomot; ott várták meg a reggelt, a
fölkelő Napot, egyetlen óhajtássá válva.
A legények ilyenkor nem látogathatták a fonó- és fosztóházakat, ahol lányok kalákája
dolgozott; kivétel ez alól Szent Miklós ünnepének előestéje volt. Vas megyében csörgő
botos „láncos Miklós" járta e házakat, kísérete maskara-ördög volt. A „zsírosan" nevető
lányokat kikötötték a kúthoz, hogy „fagyjék ki belőlük a szerelem", s visításukat hallva
mindenekből takarodjék el, s ki a fölös vágyakozás. Palóc vidéken a maskara-csapat
járt ezen az
estén. Láncos Miklós és kísérete: a „kántor" vagy „sekrestyés", az „angyal", a
„ministránsok"
és az „ördögök". A fonó-, fosztóbeli lányokat „gyóntatták". Akit bűnösnek ítélt meg
Miklós, azt az ördögök félholtra táncoltatták a pitvarban, kezük közül az angyal
szabadította
ki a már „megtisztultat". -A játék végén a ministránsok parázsra szórt törött paprikával
füstölték végig a társaságot; s jött mindenkinek a könnye, nyála, s folyt az orra;
tréfával oldták
s zavarták eképpen el egymás iránti kedvüket.
Immaculata december 8-i ünnepén a mezőkövesdi matyó lányok kibontott hajjal és
gyalog
keresték föl Mátraverebély-Szentkutat.
December 13-án a legsötétebb napok kapujában, Szent Luca ünnepén „Luca-maskarás"
járta a Galga menti, s a palóc falvakat. Legény öltözött hófehérbe, lepedővel; arcát
liszttel
takarta el, vagy nyúlbőrből készített álarc fedte azt, némely faluban szita. (A nyúl
a keleti
zodiákusban a szűz jelölője; a belső késztetésre rajzoló óvodáskorú gyerek legkedveltebb
figurája is nyúl, s a szita is a szüzet idézi meg.) Csizmája talpára rongyot kötött;
kopogás
nélkül, halkan nyitott be egy-egy házba, s fehér lúdtollal, „angyal szárnnyal" a
háziak arcát
végig törölgette és a sarkokat.
Ezen a vidéken ma is „Szent Család"-ot járnak esténként. Szálláskereső játék ez csakúgy,
mint a betlehemezés. Minden adventi estén más családnál készítik el a házi-oltárt,
amelynek
Mária és József szobrocska a fő „dísze", s helyenként Jézuska. Hosszan imádkoznak
énekelnek; az imamalmos „dobolás" lelküket szabadítja ki a test „rabságából", átjárja
őket
a makulátlanság szentcsaládi óhaja.
Betlehemesek is járták, s járják ma egyre több helyen ismét, a városban is a
házakat.A
régiek szigorúan vették e játékot. „A (székelyek) lövétei betlehemes rendtartása előírja
-
olvashatjuk Bálint Sándor: Karácsony, húsvét, pünkösd c. könyvében -, hogy akik
Krisztus
születése emlékén, vagyis karácsonyi szent ünnepekre betlehemi folytatásban tagok
akar nak lenni, azok, csak úgy lehetnek, ha a kötelező feltételeket megtartják: nem
szabad a
kocsmahelyiségekben forogni, fonóseregben lányokhoz járni, az utcákon néma csöndben
kell járni, továbbá nem szabad világi éneket énekelni. Mindezeket meg kell tartani
attól a
naptól, amikor próbálni kezdik, egészen vízkereszt napjáig... Aki ezen
alapszabálynak nem
tesz eleget, annak büntetése nem lehet egyéb, mint hogy abból a szobából, amelyben
gyakoroltak a Kócsár és a Huszár nevű tagok kihúzott karddal kikísérik az illető személyt,
mezítláb és hajadonfővel, a templomot pedig háromszor megkerülik. Ez bármilyen zord idő
esetén is végrehajtandó..."
Így érkezett el a régi faluban december 24-e, Ádám és Éva bűnbeesésének napja, az esztendő legsötétebb „ideje". A böjt még szigorúbb lett; de a délelőtti misék után már kántálók csapata járta az utcákat. Először a legkisebbek mentek világos öltözetben, őket a
nagyobb gyerekek csapata követte, estefelé már a serdülők öltöztek a Fény színeibe, s ők
készítették mindenki lelkében a születés „szalmaágyát". Fokozatosan kivilágosodott a
falu, s
. éjféli misére már az öregek is magukra öltötték, valamilyen ruházatukkal a születés
fényes
jelét.
Az ember, mert hittel tette dolgát Isten kegyelméből a Szűz része lett, öle, méhe a
születni készülő Fénynek, aki közel kétezer esztendővel ezelőtt Isten fiaként közénk jött,
hogy
életével „láttassa" a Törvényt; de aki a kezdetek óta létezik, s aki ma is, minden
esztendőn
Karácsony éjfélén újra meg újra bennünk, Boldogasszonnyá változott népében világra szépül.
Vissza a kezdő oldalra