A magyarság műveltségét, az ember őstudását, a csak ránk
jellemzővel együtt a lehető
legteljesebben még napjainkban is Erdély őrzi. Erdély, ahol
az ember keltében legelőbb
az Égre néz, s csak aztán tekint a földi sokféleségre,
mindarra, amit, akiket a Teremtő rábízott. A gyimesi csángó némely patak mentén még mais, minden
hajnalon eképpen fogadja a Napot:
„Köszöntelek tégedet, Istennek szent igéje,
Istennek Szent eredménye,
Istennek Szent rendelése,
Fényes világ,
Ki a fényes világot megfényesítetted,
Édes áldott napom,
Adj szerencsés mái napot,
Boldog munkálatot, értelmes eszet, okosságot,
És minden jóra menendőséget..."
S mert a fönt a legfontosabb számára, elfogadja, mindig is
elfogadta a teremtett sokféleséget: az időhozta változások számlálhatatlan más-más ízét,
csakúgy, mint a más-más fajta
téri létezőt, közöttük a másik fajtájú, s szokású embert is; ha néha
úgy érzi, hogy Isten megpróbálja vele „erőst", akkor is. Erdély adta a keresztény
világnak a vallás türelmi rendeletét, s gyakorlatát, s itt kötött egymással alkotmányos
szövetséget három büszke nemzet: a
magyar, a székely és a szász, s a románt se taposta el;
amikor más vidékén a Földnek vér
folyt azért - s nem életet újító, áldozati - hogy egy legyen a
nyelv és a vallás. Pedig nemzetünkre a török uralom miatt rossz idők jártak ekkor; s a
háromfelé szakadt hazában az önálló Erdély volt egyedül így is, és éppen így, ilyen sokszínűen
maradéktalanul magyar.
Európának (s talán a világnak) volt-e, van-e olyan tája, ahol
annyiféle nép és vallás él
együtt, megtartva ki-ki sajátosságát, mint itt, és élt -
együtt! - mostoha időben is?! A Gyergyóba és Csíkba telepedett örményeknek két vallásuk működik, s e
földön késő, új vallás is
született, s maradt meg napjainkig: a Jézust embernek,
emberek között a legelsőnek hirdető unitárius. A múlt század végéig az Aranyos völgyi mócok és
Gyimesben a csángók a patakok mentén, távol az utaktól és a vasúttól ősidők életmódját
tartották meg, s másutt is a
„zsákfalvak" lakói: székelyek, magyarok, románok egyaránt, s a
sátorozó cigányok is; s a
városok pedig, s lakói Kolozsvárott, Brassóban,
Marosvásárhelyen magyarok, szászok, székelyek, s románok a korszerűt testesítették - és e két véglet
között hányféle átmenet létezett?! Kilométerre egymástól az idő „végtelenje" lélegzett, s
nem egymás ellenében: az
„idejemúlt", „az elmaradt", s a „korszerű'!
Talán, mert a legősibb itt őrződik, itt érthették meg igazul
az emberek a Teremtő időszerű parancsát. Úgy váltak kereszténnyé, hogy minden fontos
régi rítusforma megmaradt, megmaradt mind a hasznos ősi „edény", csupán hagyták,
hogy új „itallal" töltse tele
azokat az Úr. S ebben, itt segített leginkább táltos
királyunk, Szent László is, aki népünk
Eget Földdel összekötő fényes állatát, a szarvast nem tüntette
el, annak időszerű angyal
tartalmát mutatta meg csupán a mogyoródi dombon Gézához,
testvéréhez eképpen szólva: „Nem szarvas az, hanem angyal." Regős énekeink, amelyek
a szarvast Istentől való
küldöttnek, angyalnak nevezik, s régi imádságaink a tanúk, hogy
népünk megértette e
változást:
„Égen menő szép madár,
De nem madár szárnyas angyal,
Szárnya alatt szent oltár,
Szent oltárban igaz hit,
Igaz hitben boldogasszony.
Kelet felől tekint a Nap,
Ott látta az Ő szent fiát..."
(Népünk hitében a szarvas és a madár együtt alkalmai az égiekkel
való kapcsolatnak -
a szkíta művészettől napjaink pásztorfaragásáig ezért található
gyakran a szarvason madár.)
Érti, éli, s érvényét érzi ennek Bódor Róza, idős csángó asszony is
Gyimesfelsőlokon, az
Ugra-patak mentén, az erdőhöz, s ahogyan ő mondja: az
Istenhez közel. Még fiatalon magára maradt. Kemény sorsot szánt neki az Úr: két gyermeke közül
az egyik a két évet sem
érte meg, a másik, vele együtt végig kellett hogy nézze,
miképpen verik agyon az urát „kicsi magyar idő" elmúlta után a román katonák az udvaron.
Megtébolyodott a kisiskolás
gyermek, s nemsokára a havason lelte halálát - lavina végzett
vele. Róza magára maradt,
de nincs egyedül. Isten minden nap elküldi hozzá angyalát:
hegyi billegető látogatja meg
reggel, vele ebédel délidőn, s este is eljön a madár. Róza
minden esztendőn elgyalogol
Gyimes népes zarándok menetében Csíksomlyóra a csodatevő Szűzhöz,
Boldogasszonyhoz, a ferences templom kegyszobrához, akit a gyimesi
csángók Babba Máriának neveznek,
csakúgy mint a csíki székelyek. Elgyalogol, hogy hálát adjon
az angyalért, hogy lelke rendeződjék, hogy megerősödjék mindabban, ami benne, általa, az
idegenné vált országban is
magyar. Gyimesben és Csíkban a Holdnak is Babba a neve, a
Napbaöltözött Asszonyt, Máriát a Hold idézi meg, miképpen az Ő szent fiát, Jézust a Nap
„hozza el" minden hajnalon.
E tájon nemcsak Róza asszony érzi, éli, hogy a keresztény
embernek - Isten akaratából
- részt kell vállalnia Krisztus áldozatában. Erről vall a
csíksomlyói Jézus hágó egyik, a két
háború között székely nemzetség állíttatta stáció kövének szövege is:
„Keresztviselő Krisztusom taní(t)sd meg székely népemet, hogy nagy lélekkel
hordozza keresztjét." Aki minden nap reggelén legelőbb az égre néz, onnan, föntről várja az
időszerű parancsot, csak az
írhat ilyent, s viselkedhet így - s jutalmul a
legveszettebb időben is a biztonság érzetét kapja. Itt napjainkban is tudják és élik, hogy „támadat", újult
élet csak áldozatból csírázhat, s
szökkenhet égre; a székelyek karácsony böjtjén, a születés előtt
eképpen kántálnak erről:
„Soh'sem láttam szebb termőfát,
Mint Úr Jézus keresztfáját,
Mert az vérvel virágozik,
S Szentlélekkel gyümölcsözik."
Csíksomlyó Erdély magyar népének, s a moldvai csángóknak is a
Teremtő adta biztonság. E település, amely Székelyföld kellős közepén létesült, ma már
Csíkszeredához tartozik. Kegytemplomát minden esztendő pünkösdjén zarándokok
tízezrei keresik föl. A diktatúra bukását követő esztendőkben egy-egy alkalommal több mint
százezer ember kapta
itt megerősödését hitében, magyarságában. Az Arad melletti
Máriaradna szeptember 8-án,
Mária születése ünnepén Erdély különböző népeinek és vallásainak
találkozóhelye, s Erdélyen túlról is zarándokolnak ide magyarok, szlovákok,
csehek, németek, horvátok, szerbek
és bolgárok, de jönnek Moldvából is a románok és a csángók.
Csíksomlyó pünkösd ünneperejével, a ferences templom Babba Mária kegyszobrával a
magyarokat hívja. A zarándoklatot a gyergyóalfalusiak vezetik mais. Gyalog jönnek ők
is, mint számos falu közössége kereszt és zászlók alatt, s az emberek többsége székely
viseletben, s jönnek lovon is, miképpen a régiek. Oka pedig kitüntetett szerepüknek a régmúltba
visz. 1567-ben János Zsigmond a gyergyói és a csíki székelyeket erőszakkal unitáriussá
akarja „téríteni'. Pünkösd
előtt sereggel jön Csíkba, hogy akaratának érvényt szerezzen.
Gyergyóalfaluban István
pap szervezi ellene a székelyeket; jönnek az asszonyok, a
gyermekek és az öregek is - ez
utóbbiak a csíksomlyói templomban imádkoznak, kérik Babba
Mária közbenjárását, segítségét. Az István pap vezette székelyek János Zsigmond
seregével a Nagyerdőn csapnak
össze, s győznek. E győzelem, Babba Mária pünkösdi ereje ettől
kezdve minden esztendőben hívta és hívja a környék magyarjait. A gyergyóiak után
jönnek a székely falvak zarándokmenetei sorban, s jönnek a mezőségi magyarok, s Erdély
más tájáról is, s kicsi hazánkból számosan, de jönnek régtől a gyimesi és a moldvai csángók.
Gyimesben a széphavasi kápolna romnál (a hagyomány Szent
László kápolnájaként
tartja számon, s pogány őseink itt a Hadúrnak áldoztak vala)
találkoztak hajdan a moldvai
és a gyimesi csángók, s a csíki székelyek, amikor a püspöki
búcsúra mentek; s visszafelé, itt
köszöntek el egymástól. Egybetartozásukat a táltos király
eleven emlékezete is erősítette itt.
Moldvából azok is jönnek, akik már elfelejtették a magyar
beszédet; amint mennek föl Jézus hágóján, stációt járva az előimádkozó magyarul mondja a szót,
a „kórus" románul ismétli meg. Hitük és Csíksomlyó pünkösdi ereje megtartja őket, a
nyelvét-vesztettet is magyarnak. A székelyek szerint Babba Mária csodája ez. Ez
is. A kegyszobor, miképpen a kéttornyú ferences templom elődje, a régi templom, középkori
eredetű. Középkori eredetű a
Kis-Somlyón a Salvator kápolna is, bár a legenda ezt az
angyal-építette csodát Szent István
korából eredezteti. Babba Mária, a Napbaöltözött Asszony
tizenkét csillaggal ékes festett faszobra Losteiner szerint (ferences krónikása volt e
kegyhelynek) a mohácsi vész után az égből szállott alá. E kegyszobor kezdettől fogva csodákat
tett: vakok látnak, bénák járnak, halálos betegek gyógyulnak meg közbenjárására. A régiek szerint
minden veszély előtt könnyezett. Ali basa dúlását előzően csillag fénylett Mária
homlokán és mellén; s ha hittel kérték őt, „elűzte" ellenségeinket. Hiába dúlt, rabolt, égetett
itt tatár, török, német, s kuruc is,
hiába ritka protestáns indulat - a szobor maradt. Az
egyik legendában tatár harcos karddal
vág Mária arcába, amelyből vér serken, s a támadó és társai
rémülten menekülnek el.
A kommunista diktatúra is mindent megtett, hogy a „csíki
menyecskét", ahogyan gúnyolták Máriát - ne látogassa pünkösdön senki sem. Katonák és
szekusok ezrei szállták
meg ilyenkor a környéket és zaklatták, vették listára, s
küldték kényszermunkára a zarándokok némelyikét. De a zarándokok tudták, hogy Asszonyuk
velük van, s jobbján István és
bal oldalán László, a két szent király. Az egyik pünkösdi búcsú
előtt Oroszhegyen Bálint
László, öreg székely ember álmában égbe ragadtatott, s ott
parancsot kapott, hogy mennie
kell Csíkba, a búcsúba. El is megy, s ott ismét álmot lát: „Hát
én ott vagyok. Hát előttem ott
áll a csíksomlyai felső templomból a szobor, a Mária szobor,
de úgy állt, hogy eléfelé; s nézem hát elöl Szent Péter karddal ott áll! Hát jobb felől ott
áll Szent László király, balfelől
Szent István király, s én voltam hátul térden állva.
Imádságomat végeztem én. Hát elöl annyi a katonaság, hogy fűszál sem volt annyi... Istenem,
most mi lesz, most meglőnek engemet, hogy tudtam én idejőni?! Édes Jóistenem, könyörülj!
Akkor, mikor én ezt elgondoltam, akkor Szent Péter elöl, sudártermetű ember volt,
tiszta kék gúnyában, kihúzza szépen
a kardot; ahogy kihúzza a kardot egyszer levágott (vele),
egyszer keresztül vágott, s az öszszes katonaság leomlott... Akkor Szent Péter a hüvelybe
visszanyomja a kardját, s visszafordul, s így meghajtja magát. Többet nem láttam. Mikor ez
megtörtént, akkor Szent István király balfelől, ő es vissza, nem befelé fordul, hanem kifelé
fordul, ügyesen megfordul; reám
néz, míg hármat lépett, addig nézett, s akkor eltűnt. Mikor ő
eltűnt, akkor Szent László király, ő es kifelé fordult, nem befelé, mikor visszafordult,
s megnézett ingemet, amíg hármat
lépett, semmit se szólt, csak nézett, elpisolyogta magát...
Hát én es leültem a padba megvártam a misét; a mise lejárt, aztán kimentem a borvízhez...
Hát, hát eljött az a bizonyos
idő, hogy kijön a katonaság, hát nem jőnek. Esmég várom, hát
most hamar kell érkezzenek.
Hát nem jőnek!..." (Bálint László pünkösdi látását 1962-ben
kapta, s azóta katonaság nem
zaklatja Csíksomlyón, búcsú alkalmán a zarándokokat.)
A gyimesbükki csángók pünkösd előtti pénteken gyalog, kereszt,
s zászlók alatt indulnak útnak - Gyimesfelsőlokon a templomban éjszakáznak, s
onnan a közép- és felsőlokiakkal indulnak szombat reggel együtt Csíksomlyóra. Az
egyik esztendőn zápor verte őket
végig a hosszú úton, s esett a „kerülésnél" is. Az éjszakát a
templomban töltötték, s Babba
Máriához fohászkodtak - reggelre valamennyiük gúnyája
megszáradt; pedig, mint mondták, ha otthon áznak eképpen bőrig, egy hét is kell, amíg
bakancs, csizma, s bőrgúnya szárazzá lesz.
A moldvai csángók a Salvator kápolnában, s a kápolna körül
virrasztanak. Bent a kápolnában megcsókolják sorba a feszületet és térden, napirányban
háromszor körbe járják az
oltárt (sokan a meredek Jézus hágón is térdencsúszva jönnek
fel!). A kápolnában és kint is
gyertyák száza ég, s eleven hitük... Hajnalban valamennyien
a keleti eget nézik, várják,
hogy fölkeljen az „áldott". Sokan csak nézik a Napot, de még
többen látják tüzes aranyában a Madarat, s látják, hogy piros rózsaszirmok hullanak
alá, a mennyégbe távozott, az
Atya jobbján trónoló világbíró Krisztus „hét ajándéka" a pünkösdi
biztatás. Isten tenyerére
emeli ilyenkor a megtisztult szívű embert, a látót, hogy
ereje adódjék embernek, magyarnak maradni az ordas idők kíméletlen fergetegében is.
Babba Mária minden esztendőben körbeszól a világban. Csöndes
anyai szavát, hogy
„gyertek látásomra!" meghallja mind ki magyar; s jönnek a
tengerentúltól, Európa országaiból, s jönnek a kárpátaljaiak, a felvidéki keresztaljak és
Csíksomlyón találkozik a bánáti
testvérünk a burgenlandival, de ott vannak a csonka hazából
is egyre többen, nemcsak a
katolikusok, e szenthelyen együtt az erdélyi magyarokkal,
s a székely és a csángó hűséges
népével. Mária, aki Szent István fölajánlása okán örökös királynéja
a Kárpát-hazának a tér
e magasztos helyén összegyűjti a népét minden pünkösdön - Isten
akaratából Trianon gyalázata fölé emeli nemzetét.