Szent Imre alakja a néphagyományban
2. Egyéb folklórhagyományok
Magyar Zoltán: A liliomos herceg. SzentImre a magyar kultúrtörténetben. Európa Könyvkiadó, Budapest, 2000. 128-132.old.
Utaltunk már rá, hogy Szent Imre hagyományköre a mainál valaha
sokkal gazdagabb és színesebb lehetett. Ezt jelzi már Imre
legendája is, amikor azt olvashatjuk benne, hogy több, a szent életű herceggel
kapcsolatos
csodát azért nem ír le a szentéletrajz szerzője, mert azok
„megírásuk nélkül" is mindenki számára ismeretesek. S tekintve hogy e sorok a
tizenkettedik század elején születtek, a még élő emlékezet közvetett
ismeretére is
gondolhatunk. A Krónika Imréről szóló egyetlen realisztikus
epizódja egy
mélyen vallásos ifjú portréját villantja fel, amiben főként az az
érdekes,
hogy még halála után fél évszázaddal is így emlékeztek róla az általa
felkeresett egyházas helyeken. 322 Madzsar Imre ugyancsak úgy
véli, hogy
Imre legendájának túlnyomó része a különböző városokhoz fűződő helyi
hagyományok felhasználásával keletkezett.323 Mások arra is
rámutattak,
hogy a legendába foglalt ájtatoskodást valószínűleg esztergomi,
látogatását pedig pannonhalmi szájhagyomány őrizte meg. 324 És sejthetően
élt
a tizenegyedik század második felében másutt is hasonló, róla szóló
helyi
hagyomány (Veszprémben, Óbudán, Pécsváradon akár). Állítólagos vadászszenvedélyének folklórvetülete a Szent Kereszt-monostor
keletkezését elbeszélő lengyel legenda. A lengye1 325 és horvát 326
egyházi-történeti
hagyományokban állítólagos házasságának fikciója révén is jelen volt.
A
házasságában is szűzies életet élő „magyar királyfi" alakja, mint azt
említettük, a szóhagyományra támaszkodó Florence de Rome című francia
verses regénybe ugyancsak bekerült, majd onnan az
abból származó
francia, spanyol és angol történetek közé is. 327
A honi hagyományok sorába tartozik az a
tizenhatodik század eleji vélekedés, miszerint a székesfehérvári Szent
Imre-egyház helyén állt Imre
szülőháza.328 A kultuszával kapcsolatos határnevek
egy részét már az ed-
digiekben áttekintettük. Tudjuk, hogy Somogyvárott
a Kupavárhegy oldalában forrást neveztek el róla. Székelyudvarhelyt
a hajdani Szentimre
falu felé vezető középkori eredetű utat még a múlt
században is Szent
Imre utcának nevezték.329 Soltszentimrén és környékén
valaha kiterjedt
hagyományköre lehetett - a népi emlékezetre támaszkodó
néhány adatközlés legalábbis erre vall. Hóman Bálint egy helyütt
arról ír - sajnos,
forrását nem közölve -, hogy Imre a Solt melletti
Szentimre-pusztán
felütött szállásán é1t.330 Más helyütt azt olvashatjuk,
hogy a „pusztaszentimrei templomról itt az a hagyomány van
elterjedve, hogy azt Imre királyfi építette és itt élt a kolostorban".331 Recens
gyűjtések ugyancsak
arról számolnak be, hogy Soltszentimre falu onnan
kapta a nevét, hogy
Imre herceg birtoka volt, a közeli Soltvadkert
pedig arról, hogy ott volt
a vadaskertje(!). Az Esztergom környéki hagyományok
szerint a mogyorósbányai kápolna helyén verte fel egy vadászat
alkalmával a sátrát.332
Jászberényben a Szent Imre-domb a néphagyomány
szerint úgy keletkezett, hogy István király fia ott vívta első csatáját:
sokan elestek, és a tetemekre hordott földből alakult ki a domb.333
Fejér megyei hagyományok szerint István király
gyakran elzarándokolt
fiával a bodajki kegytemplomba:
„A régebbiek mindig azt mondták, hogy István király és
Imre herceg
együtt jártak Bodajkra. Itt már ők, az ő korukban
imádkoztak, és ezért is
ilyen híres ez a bodajki búcsújáró hely. Volt olyan,
aki azt mondta, hogy
Székesfehérvárról csónakkal jöttek, mert itt víz volt
valamikor. Ezt a régi
öregektől hallottam, hogy itt víz volt. Hallottam
olyant is, hogy gyalog
jöttek."334
Udvarhelyszéken, a székelykakasdi Imre család ma
is úgy tartja, hogy
ősük Szent István király fiától kapta az Imre nevet.335 Egy vallásos elemekkel átszőtt bukovinai székely hiedelemmondában
pedig arról esik
szó, hogy a templomi Szent Imre-szobrot
megszentségtelenítő férfit harmadnapra elérte Isten büntetése.336 Említettük, hogy
Imre a barokk
templomi képeken gyakran magyar viseletben,
csizmásan látható - az
aradi, veszprémi, érsekújvári és szegedi csizmadiák
ezért választották őt
védőszentjüknek, céhpatrónusuknak.337 Talán fiatal
kora és a középkori
honi ikonográfia jegyében nemritkán kezében tartott
kard miatt egyes
észak-magyarországi váraink védőszentjeként is
szerepelt.338 Védőszentként ábrázolták - Imre és László társaságában - Pelsőc,
Bártfa és Őriszentpéter templomainak külső falán. Rudolf császár és
Mátyás főherceg
egy 1598. évi levélváltásából pedig azt tudhatjuk
meg, hogy Várad török ostroma alkalmával a védők a falakról azt
kiáltották le: ne fáradjanak hasztalan, mert szent királyaik (a váradi
királyszobrok) úgyis megvédik őket.339
Az Imre szentségéről, szűzi életéről szóló hagyomány az
egyházi tanításnak, a templomi prédikációknak és vallásos
kiadványoknak köszönhetően széles körben, mondhatni általánosan ismert.
Ennek ellenére -
bizonyára jellege miatt - a folklorizáció alig
érintette. Néprajzi szempontból legendájának folklórpárhuzamai és azok
gyökerei, valamint az
azokban szereplő motívumok nemzetközi analógiái
lehetnek érdekesek.
De azokra valamivel később kerítünk sort. Hogy
azonban még ezek a
szikár szövegközlések is mennyi szépséget, finom bájt
tartalmazhatnak,
arra álljon itt példaként egy gyimesi asszony
jellemzése:
„Imre herceg - én nagyon csodálkozom - az tiszta
életet fogadott. Hát
meg vót ő es nősülve. S a felése es tiszta életet
fogadott, s ő es, úgyhogy
az olyan megtartóztatás vót, hogy annál nagyobb a
föld tetején semmi se
lehetett vóna. Mikor valaki kettő egymást szereti,
s tiszta életet él. Aztán
ugy oktatta a fiát Szent István király, hogy ő lesz
a trónörökös, mert nem
gondolta, hogy meghal." 340
Némiképp furcsa, hogy - mint láttuk - a Szent
Imre-búcsújárás job-
bára csak a történeti adatok tükrében vizsgálható. Ami
a Kárpát-medence vallásos hagyományaiban és búcsújáró szokásaiban
manapság kötődik
Szent Imre alakjához, zömmel kimerül egy, esetleg
néhány településre
kiterjedő templombúcsúban. A múlt század második
felében még létező
és egész kistájra kiterjedő búcsújáró hely lehetett
Háromszéken a Futásfalva fölött emelkedő Szent Imre-kápolna-bérc, ahol
egy régi kápolna
állt,341 valamint az a Komló közelében jelzett
Szent Imre-kápolna, illetve
Szent Imre-kereszt, melyek kapcsán a népi emlékezet
hajdani népes búcsúkat és csodás gyógyulásokat tart számon.342
Manapság a Székelyföldön Csíkszentimre novemberi
búcsúja vonz nagyobb számban búcsús híveket (Álcsík községeiből),343
valamint a nyelvhatár túlsó szélein fekvő felsőrönöki Szent Imre-búcsújáró
hely, melynek
korábbi tradíciói a vasfüggöny lebontása óta látszanak
újjászerveződni. E
kultuszhely érdekessége, hogy a trianoni döntés a
falut és templomát
elválasztotta egymástól: a templom - ha csak pár
méterrel is - a határ
innenső oldalán maradt, míg Felsőrönök Ausztriához
került. Ez a tény
természetesen az ide irányuló zarándoklatokat már
1948 előtt is számottevően mérsékelte. Igaz, a két világháború között
búcsúnapokon: pün-
kösd másnapján és a Szent Imre névünnepét követő
vasárnapon még
több ezren keresték fel nem csupán a magyar
oldalról, hanem Ausztriából is. A templom népszerűségét azon mondai hagyomány
is táplálta,
hogy Imre herceg szeretett e tájon vadászni, és
ezért épült itt a templom.344 Az ide irányuló zarándoklatok - talán még
fontosabb - motivációi
között szerepelt az is, hogy híre járt, hogy az ide
zarándokló búcsúsok
körében több csodás gyógyulás is bekövetkezett. A
hagyomány szerint
elsősorban a mozgásszervi sérültek gyógyultak meg itt
- ezért volt szokás
a viasztestrészek áldozása345 Befejezésül álljon itt
egy, e búcsújáró hellyel
kapcsolatos anekdota (rátótiáda), mely egyben a
nyugati végek Szent
Imre-kultuszához is adalék:
„A rönöki német ajkúakat pumliencek-nek hívják a
környéken. Ennek
okát egy szájhagyomány útján terjedő történet magyarázza
meg. A Szent
Imre-templom olyan híres búcsújáró hely volt, hogy
egyszer a császár is
bejelentette az érkezését. A helybeliek elhatározták,
hogy ebből az alkalomból megtöltik és elsütik a nagyszombati körmenethez
használt mozsarakat. A nagy várakozás közben a figyelő erős
porfelhőt észlelt az őrhelyéről, mire a mozsarakat sorban elsütötték. Később aztán
kiderült, hogy
nem a császár és kísérete jött, hanem egy tehéncsorda.
Csakhamar azonban megjött a császár is. Ekkor a községi elöljáró
elkiáltotta magát:
Pumm, hienc kimmt da Kajzer! [Bumm, most jön a
császár!]"346
322 Bohók János, 1986. 75.
323 Madzsar Imre, 1931. 40-41.
324 Karácsonyi János, 1887. 153.; Dobos Ilona, 1974. 122.
325 Dömötör Tekla, 1958. 317-318.; Tóth Sarolta, 1962. 60-61.
326 Hóman Bálint, 1938. 232.
327 Karl Lajos, 1908. 131., 206.
328 Györffy György úgy véli, hogy a patrocíniumból
alakulhatott ki e hagyomány
(1977. 374.).
329 Orbán Balázs, 1868. I. 44., 55.
330 Hóman Bálint 1938. 231., 234.
331 Pest Pilis-Solt-Kiskun vármegye I., 1910. 31.
332 Kövecses Varga Etelka, 1995. 653.
333 Szolnok megye földrajzi nevei I., 1986. 102.
A Győr megyei Pázmándon egy határ-
résznek szintén Szent Imre dombja a neve (Fehér
Ipoly, 1874. 385.)
334 Lukács László, 1989. 47. (Bodajk-Takács Mária,
sz: 1931). Lásd még: EA 3257/1
(Mór - Franz Kloch gyűjtése). Szent Istvánnal
kapcsolatos az a motívumkeveredés is,
amely egy göcseji regösénekben fedezhető fel:
„Megjöttek Szent Imre szolgái, nagy hideg
havas ormából, elfagyott kinek füle, kinek farka,
szentek adományából akarjuk meggyó-
gyítani" (EA 2699/22.; Böde - Szentmihályi Imre
gyűjtése, 1951).
335 EA 26147/10. (Székelykakasd - Asztalos Enikő
gyűjtése, 1994).
336 Bosnyák Sándor, 1984. 184. (Józseffalva).
337 Bálint Sándor, 1977. II. 448.; Lakatos Ottó
1881. II. 170.
338 Kalmár János, 1959. 24.; Gyuricza Anna, 1992.
19.
339 L.Horváth Mihály, 1861. 95-96.
340 Gyimesvölgy, Antalok pataka - Molnár Berta
Busulán, 67 éves (1996).
341 Orbán Balázs, 1869. III. 93.
342 Baranya megye földrajzi nevei I., 1982. 279.
343 Székely László, 1996. 232.
344 Vakarcs Kálmán, 1939. 186.; Bálint Sándor, 1977.
II. 448-449. A régi román
stílusú templom helyén 1904-ben új egyházat emeltek.
A búcsújáró helyet az 1930-as
Szent Imre-év alkalmával Bethlen István volt
miniszterelnök és Mailáth Károly erdélyi
püspök is felkereste.
345 Vas megye földrajzi nevei, 1982. 361. E búcsús
szokásról lásd bővebben: Bálint
Sándor-Barna .Gábor, 1994. 231-237.
346 Vas megye földrajzi nevei, 1982. 360.
|
|