![]() |
Gulyás
Éva A jászberényi kőképek |
![]() |
![]() |
Jászberény egykori
határát jelölték azok
az építmények, melyeket a nép kőképnek nevez. A
kőképek kb. 5 méter
magas, 2 méter széles négyzetes alapú, lábazattal ellátott zsindely
vagy
cseréptetős építmények, csúcsain kereszttel, oldalain mélyedésekkel,
melyekben
különböző szentek domborműveit helyezték el.1
Sokan és sokféle
szempontból, más-más vonatkozásait hangoztatva (településtörténeti,
művészettörténeti, népművészeti) foglalkoztak eddig a kőképekkel.
Először Blénessy
János említi Jászberény műemlékeit összegző munkájában,
keletkezési
idejüket a XVII. századra tette.2
Fodor
Ferenc településtörténeti
szempontból, mint határjeleket vizsgálta, Jászberény korabeli
kiterjedésére,
nagyságára következtetett elhelyezkedésükből.3
A
máig legteljesebb
leírást Sáros
Andrásnak köszönhetjük, aki az 1970-es években
összeállította Jászberény műemléki kataszterét, melyhez fia, Sáros
András
Miklós grafikusművész készített rajzillusztrációkat.4
Mint
szakrális emlék, kegyoszlop szerepel a megyei és országos műemléki
topográfiákban.5 Szabó
László és Szabó
István jászberényi
útikalauza is megemlíti és mint szakrális népművészeti alkotás szerepel
a
Szolnok megye népművészete kötetben.6 A kőképek a
határbeli, útmenti szakrális
építmények sajátos csoportjába a képoszlopok körébe
tartoznak.7
Az elnevezés a német Bildstock szó fordítása, a
magyar szakirodalomban a
hasonló jellegű osztrák és német kutatások hatására képoszlopnak
nevezik, bár
elég nagy ebben a vonatkozásban a terminológiai változatosság.8
Nevezik kőképnek (Jászság, Rába mente), keresztnek
(Kis-Alföldön
Győri-kereszt, Bécsi-kereszt), oszlopnak, szobornak (a
jászberényieket
Blénessy kegyoszlopnak, Pieta-szobornak nevezi), kőlámpásnak (Sopron),
sőt kápolnának is (Nógrád megyei palócok, Hangony-völgy). A képoszlop
(Bildstock) középkori eredetű
építmény (oszlop, pillér, kereszt), amelyet gyilkosságok esetén maga a
gyilkos
(vagy családja) állíttatott a tetthelyen bűnhődése jeléül,
engesztelésül.
Nagyobb rablógyilkosságok, halállal végződő szerencsétlenségek esetén a
városi
elöljáróság is állíthatott az elhunytak emlékére.9
Ez a középkori
hagyomány a későbbiek folyamán sokat módosult tartalmában, megjelenési
formájában, térben és időben egyaránt, mint a későbbiekben látni
fogjuk. Van
azonban egy közös formai sajátosságuk: oldalfalukban fülkét vagy
mélyedést
alakítottak ki, ahová szentek képeit, szobrait, domborműveit helyezték.
A
képoszlop elnevezés is az építménynek erre a külső formai jegyére utal.
Ennek
alapján jól elkülöníthetők a későbbi keletkezésű útmenti keresztektől,
barokk
szentek szobraitól. A ma is álló
képoszlopoknak csak kisebb
része középkori eredetű (pl. a 13–15. századi soproni kőlámpások). A
jászságihoz hasonló téglából épült kőképek a 16–17. században
készültek, sőt az
újraéledő katolicizmus hatására egyes vidékeken még a 18–20. században
is
készültek hasonló építmények, tanúskodva e középkori hagyomány
megváltozott
funkcióval való továbbéléséről (pl. a palóc kiskápolnák). A jászberényi
kőképek
a XVII. század végén készültek, a Kőkép
utcait felirata szerint
Georgius Kovács
emeltette 1699-ben, aki Jászberény török kor utáni első főbírája volt.
A
magyarországi kőképek állításához az az eredetmagyarázó hagyomány
kapcsolódik,
hogy a török kiűzésének emlékére készültek. Jászberényben a mai napi él
az a
hiedelem, hogy alatta török sírok találhatók. Hasonló néphagyományt
közök
Perger Gyula a kisalföldi képoszlopokról. Mint írja, a kisalföldi
Győri-kereszteket Győr töröktől való visszafoglalásának emlékére
emelték vagy a
régieket felújították és központilag kiadott hálaadó felirattal látták
el.10
A Rába menti kőképek is a török kiűzésének emlékére épültek:
„Rábaszentmiklóson
úgy tudják, hogy mindenhol állítottak ilyen oszlopot, ahol a törökök
vonultak.”
„Egy rábaszentmihályi adatközlő szerint tíz ilyen kőkép van a Rába
mentén,
amerre a törökök visszavonultak.”11 A képoszlopok
legszembetűnőbb eleme az
oldalfalában elhelyezett kép, szobor vagy dombormű. Ennek nem csupán
díszítő,
hanem kultikus funkciója is volt. Általában csak az út felé néző
oldalán volt
ábrázolás. Ha több oldalát is díszítették, akkor rákerült a település
védőszentje, a Mária-ábrázolások valamelyike, esetleg valamelyik segítő
szent.
Mindhárom jászberényi kőképen Pieta dombormű látható. Emiatt nevezi
Blénessy
egyenesen Pieta szobroknak a kőképeket. Az egyház a török felett
aratott
győzelmet hivatalosan is Szűz Mária közbenjárásának tulajdonította,
szinte
török ellenes szimbólummá vált alakja. Egyes ábrázolásai, pl. a
Jelenések
könyvében szereplő holdsarlóra taposó asszony illetve a loretói Mária
is
éltette ezt a hitet. Mint török ellenes szimbólum kerülhetett a kőképek
út felé
eső oldalára a halott fiát ölében tartó Fájdalmas Anya. A Fájdalmas
Anya (mater
dolorosa) tiszteletének terjesztésében a franciskánus jámborságának is
fontos
szerepe volt. A gyöngyösi és a sümegi ferences központoknak jelentős
kisugárzásuk volt kultusza terjesztésében, Gyöngyösön keresztül pedig a
Jászságra.12 A
jászberényi Pieta-domborművek
sajátos ábrázolási
típusba tartoznak, un. sasvári Pieták. A felvidéki Sasvár (ma Sastin,
Szlovákia) búcsújáró templomának Fájdalmas Anya kegyképe hatására
készültek. Ez
az ábrázolási típus népszerű volt a Jászságban később is, egyszerű
kivitelű
kegyszobrok formájában is.13
A Kőkép-és
Alkotmány úti
[ma Szent Imre herceg út] képoszlopokon
kizárólag Pieta ábrázolás van. A Szobor utcain Jászberény
védőszentjének, a
pestistől védő szent Rozáliának fekvő alakja, a harmadik oldalán pedig
egy
kereszt, mely tulajdonképpen a hitet jelképezi. A Rozália ábrázolást a
kutatók
összetévesztették a szent sír ábrázolással, már Blénessy szent sírról
beszél, a
későbbi szerzők (Genthon I., Sáros András) pedig
tőle vették át a téves
adatot. Itt valójában Jászberény védőszentjét, szent Rozáliát
láthatjuk, amint
a barlangban, feje alatt kövekkel, oldalára fordulva, kezében
kereszttel
fekszik. Több jászberényi szakrális emléken feltűnik alakja, pl. a
Pálinkás
kereszt talapzatán (ma főtéri kereszt) és a főtéri Rozália-kápolna
homlokzatán
is. Gyakori ábrázolására nemcsak a pestistől való félelem, hanem
védőszent
mivolta is magyarázatot nyújt.14 A jászberényi kőképek
funkciójukat
tekintve eredetileg határjelek voltak. Fodor Ferenc, a
Jászság
geográfusa elhelyezkedésükből következtetett a város korabeli
nagyságára. A
középkorban a települések határát természetes vagy mesterséges
határjelekkel
látták el. Ez lehetett élő fa, árok, halom, különböző természetes
képződmény és
a kőképekhez hasonló építmény vagy szobor. Nyilván ez az oka annak,
hogy a
kutatás a jászberényi kőképeket összefüggésbe hozták a régi
forrásokban,
térképeken szereplő jászkunsági határjelekkel, a jász képpel,
kun képpel.
Pesty Frigyes 1864-ben megemlíti Helynévtárában, hogy az
Izsák és Páhi puszta
(Pest megye) közötti úton állt egy huszárruhás süveges szobor Orgovány
felé
tekintő arccal. „Kun kép: Domb a páhi pusztáról és Izsákról Orgoványra
vivő
kotsi uton, nevét vette egy fa szoborról, mellyen 60–70 évvel ezelőtt
egy
meglehetős csinnal faragott süveges és huszár ruhába öltözött kun
félközépig
volt vésve arcczal Orgovány felé, mint jogi birtok felé fordulva.”15
Tálasi István a kiskunmajsai határperek
vizsgálata során 1724-ből említ
egy kunképet.16 Horváth
Péter 1801-ben
írja a jászfényszarui
jász képről: Nevezetesen az a szobor is, a határ szélső zugában, Csány
Heves
megyei község irányában, amelyet jászképnek neveznek (Memorabilis est
etiam
statua versus possessionem Csán Comitatus Hevesiensis in extremo angulo
posita,
quae Jász-kép nominatur).17
Bedekovich
Lőrinc 1799-es
térképén is szerepel egy jászkép nevű határjel.18
Györffy
még azt is
felveti, hogy ezek a földbe ásott helyi viseletű szobrok a
dél-oroszországi
sztyeppék „kamennaja baba”-inak leszármazottai, melynek ismeretét a
kunok és
jászok vándorlásuk során erről a vidékről hozták magukkal. Itt a kép
szó minden
bizonnyal szobrot jelenthet, mint ahogy az a leírásokból is kitűnik. Bedekovich
Lőrinc is képnek nevezi térképkommentárjaiban a szobrokat.19
Ezek a huszárruhába öltözött, fából vagy kőből faragott, határhalmokba
vagy a
határmezsgyére ásott fa vagy kő szobrok minden bizonnyal a jászkunok
keleti
kultúrájának maradványai. Kapcsolatuk a kőképekkel azonban nem
bizonyítható,
nem szabad velük összetéveszteni, annak ellenére, hogy mindkét objektum
határjelként is funkcionált. A kőképek a város
terjeszkedésével
elveszítették határjelölő szerepüket. Ezzel párhuzamosan egyre inkább
kultikus
funkciójuk került előtérbe, a vallásos élet és áhítat helyeivé váltak.
Az volt
a szokás, hogy keresztjáró napokon, szent György napján, búzaszentelés
vagy
búcsú alkalmával itt is megállt a körmenet. Mindenszentek napján
gyertyát
égetnek a peremén. Nagyobb ünnepek előtt rendbe teszik és a
Pieta-szobor elé
virágot, koszorút tűznek. Gyűjtéseim során bukkantam arra az archaikus
hiedelem
adatra, hogy a korán elhunyt zabi gyerekeket a
kőkép tövében temették
el. A továbbiakban
megpróbáljuk a jászberényi
kőképeket a hasonló jellegű magyarországi emlékanyaggal összevetni. A
határbeli, útmenti szakrális építmények funkcionális kérdéseivel Bartha
Elek foglalkozott, de a képoszlopokra nem tért ki egyébként
kitűnő összefoglalásában.20
A különböző táji feldolgozások, útmenti keresztekről, szentek szobrairól készült kataszterek, amelyekre itt
most nem akarok részletesen kitérni, nem egyforma súllyal foglalkoztak ezzel a
kérdéssel. (Lásd. a 7. jegyzetet). Az első jelentős munka Perger
Gyula: Képoszlopok a Kisalföldön című 1993-ban megjelent tanulmánya, mely jóformán hazai
előzmények nélkül, külföldi példák nyomán tett kísérletet a Győr-Sopron
megyei anyag összegyűjtésére, értékelésére. Figyelme azonban nem terjed túl a
megyehatáron illetve a Dunántúlon, így nincs tudomása a jászberényi
kőképekről sem. Magyarországon jelenleg két területet említhetünk, ahol hasonló
jellegű építmények előfordulnak: egyik a már említett Kisalföld, másik
Északkelet-Magyarország. Ezek azonban történetileg és stilárisan sem
teljesen azonosak az általunk vizsgált objektumokkal. Szembetűnő a kisalföldi
emlékanyag történeti sokrétűsége, a középkori emlékektől (a 13–15. századi soproni
kőlámpások, a Győri-keresztek) az újabb 18–20. századi építményekig. A
Rába menti kőképek egységes stílusúak, monumentális, egyes estekben négy-öt
méter magas építmények, melyek nem voltak határjelek, eredetileg a templom
mellett vagy a temetőben álltak (Bodonhely, Rábaszentnmiklós,
Rábaszentmihály-Istenhegy). A többi kisalföldi kőképnek volt
határjelölő funkciója is (Bezenye, Hédervár, Hegyeshalom, Kópháza, Lébény, Tényő,
Dunakiliti-Feketeerdő, Gyarmat-Takácsi, Győrszemere, Dunaszeg).21 A palócoknál szintén
ismeretes ez az
építménytípus, itt azonban, utalva az idők folyamán végbement
funkcióváltozásra, kápolnának nevezik. Az útmenti, általában Mária
tiszteletének szentelt kápolnák igen nagy számban fordulnak elő Nógrád
megyében. Limbacher Gábor összegyűjtötte,
feltérképezte a nógrádi
Mária-kápolnákat (Őrhalom, Piliny-Endrefalva, Karancskeszi, Nagylóc
sasvári
pietával, Szurdokpüspöki, Szanda, Érsekvadkert, Hont).22
Formailag
nem is kápolnák ezek, hanem szobor- és képtartó oszlopok kultuszhelyek,
melyek
csupán valamelyik szent tisztelete révén töltenek be a kápolnához
hasonló
szerepet. Itt tényleg felmerül a kérdés, hogy hol vonjuk meg a határt a
képoszlop és a kis kápolna között, s hogy minek is tekintsük ezeket a
kis
palócföldi kápolnákat. Dobosy László a
gömöri Hangony-völgyből (Borsod-Abaúj-Zemplén megye)
összesen tizenhárom
kis kápolnát említ. Formailag megkülönbözteti a klasszikus értelemben
vett
kápolnákat az általa „gúlasisakos, négyzetes hasábú”-nak nevezett
szobortartó
oszlopoktól. Az általa vizsgált anyagban több is található
(Ózd-Szentsimon,
Hangony, Sajónémeti, Sajópüspöki).23 A
fentiek ismeretében elmondhatjuk, hogy a jászberényi
kőképek esetében nem elszigetelt jelenséggel állunk szemben, hanem egy
középkori eredetű építménytípussal és hagyománnyal, melyhez már az
eddigi
nyilván nem teljes magyarországi kutatásokból is tudunk párhuzamokat
állítani.
Ezek az építmények a barokk hatására különböző szentek, főleg Mária
kultuszhelyeivé váltak, mint ahogy ezt a palóc és ettől nem teljesen
függetlenül a jászberényi emlékanyag is mutatta. *** Az 1995-ben megjelent
tanulmányhoz néhány újabb adatot
szeretnék hozzáfűzni. A Jászberénnyel szomszédos, egykor annak
tanyavilágát
alkotó kis faluban, Jászboldogházán 2006-ban a Faluvédő és Szépítő
Egyesület öt
kőképet állíttatott. A jász világtalálkozóra készülő kis település
faluvédői és
lakói ezzel is szebbé akarták varázsolni falujukat. Papp Izabella
jászboldogházi születésű, szolnoki levéltáros tudósított először a
boldogházi
kőképekről. Mint írja, az egyik idősebb asszony felajánlotta régi,
Mátraverebély-Szentkútról
származó Mária-szobrát a faluvédőknek, melynek elhelyezésére
terméskőből fülkés
építményt emeltek és virágokkal ültették körül. Az első kőkép
népszerűségén
felbuzdulva még további négyet (szent László, szent Erzsébet, szűz
Mária, Jézus
szíve) állíttattak a falu négy, egymástól távol eső pontján nemcsak
esztétikai
szándékkal, hanem azért is, hogy a vallásgyakorlás helyei legyenek azok
számára, akik már koruk, betegségük miatt nem tudnak elmenni a
templomba. (Ld.
Papp Izabella: A boldogházi kőképek. In Redemptio, XIV. 2007. 5. szám, 8-9. oldal.) |
Jegyzetek 1 A kőképek a
városból kivezető utak
mentén helyezkedtek el, vagyis a Hatvan, Nagykáta és Szolnok felé
vezető úton.
Ma már lakott területre esnek, a Szobor-, a Kőkép- és az Alkotmány [ma
Szent
Imre herceg] utakon találhatók. Hogy méreteiről is fogalmat
alkothassunk,
közlöm a Szobor utcai kőkép adatait: magassága: 490 cm, a négyzetes
lábazat
195x260 cm, a szoborfülke 160x160 cm. 2 Blénessy J. 1933. 20. 3 Fodor F. 1942. 438. 4 Sáros A. 1971.
29–31. 5 Kaposvári Gy.-Rédei
I. 1988. 120, 128, 141.,
Genthon I. 1961. 139–142. 6 Szabó L.-Szabó I.
1979., Gulyás É.
1987. 196–197. 7 L. ezzel
kapcsolatosan Perger Gy. kitűnő
tanulmányát, 1993. A határbeli, útmenti szakrális emlékek leírásával,
táji
feldolgozásával, funkcionális vizsgálatával az utóbbi évtizedekben több
kutató
is foglalkozott, s figyelmüket a kőképekhez hasonló építmények sem
kerülték el.
L. Askercz É. 1993., Bálint S. 1977., Bartha E. 1990., Dobosy L. 1991
és 1993.,
Fekete J. 1984, Gulyás É. 1994., L. Imre M. 1991., Limbacher G. 1991
és 1993.,
Réthelyi J. 1984., Tüskés G. 1977 és 1980. 8 A magyar
lexikonokban nem találtam
képoszlop címszót, a külföldi kutatások hatására azonban a szakma
elfogadta és
alkalmazza ezt a terminust nálunk is. Ld. Askercz E. 1993., Perger Gy.
1993.
Itt szeretném elmondani, hogy az elmúlt években két alkalommal vettem
részt a
kisműemlékeket kutató társaságok nemzetközi konferenciáin Linzben
(1992) és
Tauberbischofsheimban (1994). Évtizedek óta szervezett formában
kutatják az
útmenti, határbeli építményeket, történeti és szakrális emlékeket
szakemberek
és társadalmi gyűjtők, érdeklődök bevonásával. Az ott szerzett
tapasztalatok
nagy segítséget jelentettek témám feldolgozásában. A konferenciákról l.
Györgyi
E.: A kultikus határbeli kisműemlékek kutatóinak I. nemzetközi
konferenciája.
Ethnographia LXXXIX (1978), 125–126., Gulyás É.: A Kisműemlékeket
Fenntartó és Kutató
Társaság 9. nemzetközi konferenciája. Tauberbischofsheim, 1994. május
12-15.
Néprajzi Hírek 23 (1994) 3–4, 58–59. A rendkívül gazdag német és
osztrák
szakirodalomból néhány tulajdonomban lévő munkát szeretnék megemlíteni:
Karl u.
Brigitte Heilingbrunner: Kleindenkmaler in Niederneukirchen, é.n.,
Felicitas
Zemelka: Heilige im Madonnenländchen In: Der Wartturm (Heimatblatter
des
Vereins Bezirksmuseum Buchen E.–V.), 1994. Mai., Christa Zingsheim:
Wegekreuze
und Bildstöcke im Kölner Stadtgebiet, Köln.é.n., Karl Pömer: Kunst in
Oberösterreich 3. 1985. 9 L. az osztrák és
német lexikonok Bildstock címszavait: Meyers Grosses Konversations-Lexikon, 1904. 2. k.
Wien.,
Lexikon der Kunst, 1968. Leipzig, 294. 10 Perger Gy. 1993.
365–368. 11 Perger Gy. 1993.
367. 12 Szeretném
megköszönni Szilárdfy
Zoltánnak, hogy a ferencesek közvetítő szerepére felhívta a figyelmemet. 13 Bálint S.-Barna G.
1994. 132–134.
Tudjuk, hogy Orosz István jászladányi szentember búcsújárásai során
sasvári
pietákkal is kereskedett, egy egész batyuval eladott, mire gyalogosan
hazaért
Jászladányba. L. Bálint S. 1991. 14 Szilárdfy Z. 1979. 15 Györffy I. 1926.
94. 16 Ethnographia, 1942. 229–230. 17 Györffy I. 1926.
94. 18 Tóth J. 1976. 19 A kép szavunk
nyelvújítás előtti szó, a
régiségben mindenféle ábrázolást, szobrot, faragványt, festményt,
rajzot
értettek alatta: „faragott, írt, rovott, festett, öntött, rajzolt s
bármi módon
utánzott alakja valamely érzéki tárgynak... Képet faragni, írni,
festeni,
rajzolni...” Czuczor G.-Fogarasi J. 1865. 533–534. 20 Bartha E. 1990.
219–226. 21 Perger Gy. 1993. 22 Kutatásai nyomán
jól ismerjük a palóc
Mária-kápolnákat, melyek közül a szandai kápolnát a teljes tárgyi- és
hiedelemanyag feltárásával monografikusan megvizsgálta. L. Limbacher G.
1991.,
1993. ----------------------------------------------- A Jászság a magyar kultúrában (Konferencia, 1995. Szerk. Ujváry Zoltán. Szolnok, 1998. p. 171–182.) című kötetben megjelent tanulmány aktualizált változata. A fotókat Kósa Károly készítette. |
Irodalom Askercz Éva 1993 Barokk útmenti
szobrok Északnyugat
Magyarországon. In: A Kisalföld népi építészete. Szentendre-Győr.
385–395. Bálint Sándor 1977 Ünnepi
kalendárium I–II. Bp. 1991 Egy magyar
szentember. Szolnok Bálint Sándor-Barna
Gábor 1994 Búcsújáró
magyarok. Bp. Bartha Elek 1990 A szakrális célú
határbeli építmények
funkcionális kérdései. Keresztek, szobrok, kápolnák. Ház és Ember 6.
Szentendre. 219–226. Blénessy János 1933 Jászberény
történelmi emlékei.
Jászberény Czuczor
Gergely-Fogarasi János 1865 A magyar nyelv
szótára, Pest Dobosy László 1991 Egyházi emlékek
a Hangony-völgyben.
Debrecen 1993 Templomok a
magyarországi Gömörben.
Debrecen Fekete János 1984 Kiskunfélegyházi
útmenti keresztek.
Ethnographia, XCV. 80–106. Fodor Ferenc 1942 A Jászság
életrajza Genthon István 1961 Magyarország
művészeti emlékei 2. Bp. Gulyás Éva 1987 A vallásos élet
tárgyai In: Szolnok
megye népművészete. Szolnok. 185–201. 1994 Útmenti
keresztek, szobrok a
Jászságban. Jászsági Évkönyv 2. (Szerk. Pethő L.), Jászberény Györffy István 1926 Kunkép, jászkép.
NÉ. 94. Heilingbrunner, Karl
u. Brigitte é.n. Kleindenkmäler
in Niederneukirchen L. Imre Mária 1991 Kápolnaépítészet
a pécsi
egyházmegyében. In: Dél-Dunántúl népi építészete. Szentendre. 289-312. Lexikon der Kunst 1968 Leipzig Limbacher Gábor 1991 Máriácska
káponkája. Vázlat a népi
unio-mystica egyik tárgyi megjelenéséről. In: NMMÉ. Salgótarján, XVII.
245–284.
1993 Mária-kápolnák
és az öltöztetés
Mária-szobrok kultusza Nógrádban. NÉ. LXXV. 181–205. Meyers Grosses
Konversations-Lexikon 1904. Wien, 2. k. Perger Gyula 1993 Képoszlopok a
Kisalföldön. In: A
Kisalföld népi építészete. Szentendre-Győr. 357–385. Pömer, Karl 1985 Kunst in
Oberösterrreich 3. Réthelyi Jenő 1984 Útszéli
keresztek Keszthely
környékén. Ethnographia, XCV. 53–80. Sáros András 1971 Jászberény
műemlékei, emlékművei,
emléktáblái. Jászberény Szabó István-Szabó
László 1979 Jászberény.
Szolnok Szabó László 1982 Jászság. Bp. Szilárdfy Zoltán 1979 Kegyképtípusok a
pestisjárványok
történetében. Orvostörténeti Közlemények, 11–12. 207–236. Szolnok megye
műemlékei 1988 (Szerk.
Kaposvári Gyula-Rédei István) Tálasi István 1942 A majsai
határperek tanulságai.
Ethnographia, 229–30. Tóth János 1976 A Jászkunság
helyzete a 18. sz.
végén. Bedekovich Lőrinc kéziratos térképei. Jászberény Tüskés Gábor 1977 Keresztek,
feszületek, kálváriák. Ethnographia LXXXVIII. 195–197. 1980 Útmenti és
temetői keresztek Abaliget, Orfű környékén. Ethnographia XCI. 98–113. Zemelka, Felicitas 1994 Heilige im
Madonnenlandchen. In: Der
Wartturm (Heimatblatter des Vereins Bezirksmuseum Buchen E.V.). Mai Zingsheim, Christa |