A Máriapócsi templomba érkező vendég, miután megcsodálja a könnyező
képet, figyelmesen végighallgatja a hely történetéről szóló beszámolót, gyakran
megszólítja a vezetőt olykor bátortalanul, de nem ritkán provokálóan a
bazilika falán a szószék előtt lévő bilincsek láttán:
- Hogy kerül ez a rozsdás bilincs a könnyező kép közelségébe? Mit
keres egy templomban ilyen zord eszköz? - Ehhez hasonló kérdéseket lehet
hallani, melyeknek én roppant módon örülök. Hiszen a történetben és válaszban
nem tudom titokban tartani, hogy mennyire hálás vagyok a kérdésért, mivel
a kegykép után a legkedvesebb emléktárgyat szólaltatják meg velem.
Sokunk által ismert részleteiben a történet, molyet itt boldog emlékű
Bacsóka Pál helynök úr, volt máriapócsi paróchus beszámolójából idézünk:
„A XIX. század közepén gyilkosság történt a szomszédos Nyírgyulaj
községben. A szerencsétlen körülmények és a hátrahagyott nyomok arra
utaltak, hogy egy ottani fiatalember követte el a gyilkosságot, aki
valójában
teljesen ártatlan volt. A kállai törvényszék előtt sem tudta bebizonyítani
ártatlanságát, amibe az is közrejátszott, hogy voltak rosszakarói a
faluban,
akik szándékosan rá terelték a gyanút. A törvényszék halálra ítélte. Utolsó
kívánsága az volt, hogy még egyszer elmehessen Pócsra imádkozni.
Megfelelő őrizettel el is hozták. Amikor belépett a templomba, a
bilincsek
lehullottak róla. Nem engedték azonnal szabadon, hanem újra elővették az ügyét. Az alaposabb vizsgálat pedig kiderítette a valódi gyilkos személyét.
Ezután engedték őt szabadon. Így mentette meg az életét az Istenszülő, és
így került föl a pócsi bazilika falára a kegykép közvetlen közelségébe."
Szeretem ezt a megkopott bilincset, megrendülve idézem fel mindig
bájosan szép, regénybe illő történetét. Azt a történetet, melyet az évtizedek
sokasága megérlelve máig életünk elevenjét érintő tanítássá tett. Jó látni
a megérintett hallgatók tekintetét, és közben halványan hallani csendes
sóhajukat, melyeket talán ők nem is vettek észre. Sóhajt, mely a lélek
legérzékenyebb részén talán így szólalhat meg: „Ez az én életem bilincse
is." És ebben, pillanatban érzem az idelátogatón, hogy hazaért, otthon
van. Több százezer emberrel együtt van helye könnyező Szűzanya előtt
és ez a bilincs érte is leesett arról az ártatlan fiatalemberről.
Szeretem ezt a bilincset akkor is, ha nem az isteni kegyelem
visszatükröződését látom a vendég arcán, hanem kételkedését, a beszélőt
szinte megsajnáló mosolyát, gondolván: „szegény fiatal pap te még hiszel
ezekben a legendákban." Az öröm helyett látom az emberi erőfeszítés
teljes hiányát a megértésre. Rendíthetetlen hitét abban, hogy csak az
létezik, amit lát és megfoghat. Csak az létezik, ami a hús és vér valóságába
belefér, melyet az önmagát kegyelemtől teljesen kifosztott ész átér.
Megtörtént már az is, hogy egy roppant tanult, a társadalom egyik elismert
hivatását gyakorló csoportot vezettem, és amikor a bilincsek csodálatos
lehullását említettem, minden rosszindulatot nélkülözve (ő ezt teljesen
természetesnek gondolta) megszólalt valaki a tömegből: „az őr biztosan
összejátszott és nem lakatolta le a rab láncait." A reakció: enyhe derűs
morajlás és néhány rosszalló szájhúzás a csoport részéről. Nem haragudtam
meg a cinikusnak tűnő megjegyzéstől, mert tálcán kínálta a választ, nem
beszélve arról, hogy az isteni kegyelmen nem csorbít az emberi balgaság.
A kegyelem a természetesre épít, szól az ősi teológiai tétel, jelen esetben
értelmezhető a csoda úgy is, hogy az Isten az emberi mulasztáson (értem
ez alatt az őr vélelmezett mulasztását), az embert felhasználva mutatja
meg végtelen szeretetét. Ha így tekintjük az eseményt, semmit sem csorbít
a történet isteni erején.
Szeretem ezt a bilincset leginkább azért, mert ez egészen más, mint
a többi ide ajándékozott tárgy. Nem a zord és templomba nem illő külleme
miatt, hanem a tartalma az, ami kiemeli a többiek közül. A Szűzanya
képe körül elhelyezett tárgyak, a ruhára föltett ékszerek nagyrészt az
emberi egészségben történt különleges változásokról beszélnek. Ellenben
a bilincs életünk további vágyait, jogos életelveit hozzák a felszínre. Ezek
a szabadság, igazság, a béke és az emberi élet méltósága utáni
elszakíthatatlan vágy. Sokszor azt gondoljuk, hogy életünk teljessége
leginkább csak az egészségben, annak kedvező állapotában írható le. Hogy
vagy? Tesszük fel a kérdést, és máris tolulnak a diagnózisok rozoga vagy
jobb esetben ép testünkről. Nem mintha ezek nem lennének fontosak, sőt
igenis lényeges gondot jelentenek. De életünk sokkal több ennél.
Hiszen mit élt át ez a fogoly az ítélet kimondása után? Szabadsága
elvesztését - már nem járhat, kelhet, úgy ahogy eddig, nem szerethet és
akarhat úgy, mint régen. Eddig hitt az igazságban, hogy az ember jó és jót
akar a másiknak, hogy a fehér az fehér, a fekete pedig fekete és nem
fordítva.
A becsapott embertől a békét is ellopják, hiszen aki kisemmizett és
megalázott,
annak háborog a lelke, nyugtalan a szíve, nincs béke benne. De talán a
legsúlyosabb fájdalma, hogy igazságtalanul vádolják, mások téves ítélete
miatt kell szenvednie ártatlanul és így veszik el emberi méltóságát.
Gondoljuk át, másfél évszázaddal a történtek után nem ugyanezek a
tapasztalatok okozzák legnagyobb gyötrelmünket? Még ha nem is kerülünk
börtönbe, ha nem is ilyen drámai a helyzetünk, de életünk keserű pirulái itt
találhatók. A szabadság elvesztése nem azt jelenti, hogy láncra vernek
minket,
hanem ha életünket alantas értékek, az ember tisztességes szintjét alulmúló
dolgok szolgálatába állítjuk, vagy állítatják velünk. Mikor a félelem, a
kényszer,
sunyi számításunk, pillanatnyi hasznunk vagy más emberi gyarlóságunk mást
mondat vagy tettet velünk, mint amit igazából érzünk.
Milyen sokan nem kapják meg ma sem a nekik járó igazságot. Mennyi
és mennyi ember szenved a munkahelyén elszenvedett méltánytalanságtól.
Hány édesanyának fáj szíve gyermekei igazságtalan bántásától. És mennyi
szerelem és házasság megy tönkre, mert az egyiktől elveszik a házastársnak
járó jogát. A béke is gyakran távoli vendég életünktől, hazánktól és
családunktól.
Van-e érzékeny és értelmesen működő ember a Földön, akit egy
félreértett szó, egy téves információ egy galád rágalom ne hozott volna
hosszú fájdalmas időkig kirekesztett, méltánytalanul megbántott állapotba.
Talán az imént említettel találkozunk a legtöbbet, minden napra jut egy
félrecsúszott szó egy téves tekintet és ezek miatt indok nélkül hordozzuk
embertársunk bántását.
Ez a gyulaji fiatalember nem tudta, hogy utolsó kívánsága a szabadság
kívánsága lesz, de azt tudta, hogy mindezen felsorolt életünk nélkülöz-
hetetlen elvei, csakis az Istenbe vetett mélységes hitében érthetők és
érhetők el. Kívánságában az Istenre való feltétel nélküli ráhagyatkozását
láthatjuk. Úgy gondolom életünk számos összetevőjéből igen sok dolgot
nem tudunk megoldani, vágyainknak megfelelően rendezni. Viszont, ha
életünket el tudjuk helyezni feltétel nélkül Istenünk világának végtelen
tervében, akkor elérjük a várva várt szabadságot, békét, igazságot és az
ember méltóságát megillető életet.
Mélységesen hálát adhatunk az Istennek, hogy meghallgatta az Istenszülő
Szűz Mária közbenjárását eme megalázott rabért és engedte, hogy az ő képe
könnyeivel bátorítson minket, Máriapócsot szerető híveket.