Ginelli Mária-Bugonová Klaudia:
A MÁRIA-ÁBRAZOLÁSOK IKONOGRÁFIÁJA
A KELET-SZLOVÁKIAI MÚZEUM
GYŰJTEMÉNYÉBEN
Megjelent: Boldogasszony. Szűz Mária tisztelete Magyarországon és Közép-Európában. Szerk: Barna Gábor. Néprajzi Tanszék, Szeged. 2001.249-258.old.
A Kelet Szlovákiai Múzeum (eredetileg Felsőmagyarországi Rákóczi
Múzeum)
Szlovákia legrégebbi múzeumai közé tartozik. A Felsőmagyarországi Múzeum
Egylet megalakulásának dátumát, 1872-t, egyben a múzeum alapítási évének
is
tekinthetjük. Az egylet célja, a múlt és jelen kulturális emlékeinek
és dokumentumainak összegyűjtése volt. A múzeum egylet alapító tagjai közé tartozott
Klimkovics Ferenc akadémiai festő, Dr. Henszlmann Imre egyetemi
tanár, Pulszky
Ferenc, a Nemzeti Múzeum igazgatója és Rómer Flóris archeológus.
A múzeum jellegét művészeti, történeti, régészeti, néprajzi és részben
természetrajzi tárgyak gyűjtése határozta meg. Ez a törekvés egy
honismereti múzeum
.létrejöttét eredményezte. Jelenleg a múzeum gyűjteményében kb. 380
ezer művészettörténeti, iparművészeti és természetrajzi tárgy található. A
gyűjtemény jelentős része a mai Szlovákiához kötődik, de néhány igen kiváló munka
azonban
Közép-Európából való. A gyűjtemény egy része 1903-tól volt kiállítva a
múzeum
főpületében, valamint más állandó és tematikus kiállításokon. A múzeum
anyagában meglévő nagy számú szakrális tárgy olyan tematikus kiállítások
megnyitását teszi lehetővé mostanában, amelyek a közelmúltban ismert okok
miatt nem
jöhettek létre. Példa erre az 1994 szeptemberében megnyitott „Maria
Regina Pacis" kiállítás is. Olyan ikonográfiai anyagból válogattuk össze, amely
az adott
témához fűződik és előfordul a festményeken, szobrokon, grafikákon,
iparművé-
szeti és devócionális tárgyakon.
A kiállitás a Hétfájdalmú Szűz Mária ünnepének és mind Szlovákia és minden
szlovák patrónájának tisztelete jeléül nyílt meg. A kiállitás rendezői a
múzeum anyagából olyan leggyakrabban előforduló ikonográfiai típusokból
válogattak, amelyek
Mária ábrázolásával és Mária kultusz megjelenési formáival foglalkoznak.
A keresztény művészetben a leggyakoribb ábrázolási módhoz tartozik Szűz
Mária a kisdeddel. Szűz Mária képe a kis Jézussal karjában szimbólummá
vált, amely végigkísérte a századok folyamán Magyarország gazdasági és
politikai életét is.
Az Istenanya képe, mint központi alak, jelentős mértékben megjelenik
a fizetőeszközökön is, amit a numizmatikai gyűjteményünk gazdag anyaga is
bizonyít.
Képmása, III. Bélától kezdve jelenik meg, rajta van Zápolya János és
Rákóczi
György által veretett érmeken, guldeneken, tallérokon, garasokon,
dénárokon,
dukátokon, polturásokon és XIX. századtól kezdve a koronán is.
Leggyakoribb
előfordulása II. Lajos, I.Lipót és Mária Terézia uralkodására tehető. Míg
a legrégibb érmeken ülő alakként, a XVI. században már gyakran állva ábrázolják, királyi jelvényekkel ellátva, félholdon állva.
Egy liturgikus kazulán is, a XVI. század elejéről, szintén megtaláljuk az
1mmaculátát, a dorzális kereszten központi alak az Immaculáta, alatta Szent
Erzsébet,
két oldalán Szent Katalin és Szent Borbála látható.
A Mária tematika a gótika korában a szárnyasoltárokon is érvényesül. A
felsőzugói táblaképen (1400-1425) az angyali üdvözletnél és Lázár feltámasztásának jeleneténél is látható Mária.
Ebből az időszakból való a varjufalvi, kosztolányi és felsőzugói Madonna. Az
utóbbi a gótikus szép Madonnák sorában a betetőzést jelenti, ez megnyilvánul
a
vonalak eleganciáján, a ruházat plasztikus kidolgozásában, a kifejezés
lágyságában. Szlovákia területén, ahol kelet és nyugat kultúrája kereszteződött, a
képzőművészetben megtalálhatjuk Szűz Mária ikonográfiai ábrázolásának minden típusát. Észrevehető a krakkói Vit Stoss munkásságának hatása, valamint a
német,
olasz mesterek és az ukrán, lengyel ikonfestők befolyása.
Az ikonokon az Istenanyát leggyakrabban kendővel vagy palásttal
ábrázolják,
nyolcágú csillaggal, a menny királynőjének szimbólumával a homlokán és
Hodigitria formájában, ahol Jézus az isteni parancsolatot tartalmazó
tekercset tartja
és Szűz Mária követésére inti. A kisdedet szoptató Istenanya az ősrégi ábrázolás
módot testesíti meg, előszeretettel alkalmazták a képzőművészetben.
A Szűz Mária ősi ábrázolási módja a gyermekét magához ölelő anya megjelenik a városokban, a zarándokhelyeken és a szerzetesrendeknél is. Általában
a főoltáron elhelyezett kegyképek és szobrok (XIII-XVIII. századból)
zarándokhelyekhez kötődnek. Mint például a lőcsei, a sasvári, a halicsi. A múzeum
gyűjteményében
elsősorban a népi szobrokon, üvegfestményeken és búcsúi aprónyomtatványokon fordul elő. A mai Szlovákián kívüli területekről és vidékről származó ábrázolási módok is azonosíthatók, mint például a győri, a máriapócsi, a mariazelli
és
mások. Más típusú képek és szobrok is képviselve vannak a múzeum gyűjteményében, így például a Jeruzsálem melletti Kármel hegység kolostorának Szűz Máriája, továbbá a lorettói, a fatimai és lourdesi.
A Mária-kultusz hatására számos votiv és hálaadó tárgy készült, amelyeket képrámákra függesztettek fel a templomokban és az otthonokban.
Itt szeretném megemlíteni azt a figyelemreméltó kollekciót, amely 69
darab ezüst
offer képecskét tartalmaz. A tótkisfalusi templomból került elő. Most a
Kassai
Múzeumban vannak elhelyezve. Az offerek között 12 darab Mária témájú. Máriát
gyermekével ábrázolják az imádkozók körében. Máriát mindig a kép felső részében ábrázolják, alatta az imádkozók láthatók. Nagy részük kassai, illetve
kelet-magyarországi (mai kelet-szlovákiai) ötvösműhelyekben készült a XIX. században. Figyelemre méltó, hogy néhány ötvösnek éppen ezekkel az egyedülálló votiv
tárgyakkal bizonyítható a munkássága.
Tanulmányunk következő részében Szűz Máriának a zarándokhelyekhez fűződő ikonografikai típusait szeretnénk bemutatni a múzeumunkban található
darabok révén.
Sasvár - Sastín
Sasvár ma a szlovákok legnagyobb szent helye. A
Hétfájdalmú Szűz Máriát
1927-től Szlovákia patrónájaként tisztelik. A későbarokk
pálosrendi templom főoltárán van elhelyezve az a későreneszánsz szobor
1564-bő1, amely az irgalmas,
Hétfájdalmú Istenanyát ábrázolja karjában halott fiával. E
szobor ábrázolását számtalan példányban ismerjük.
A múzeum gyűjteményében, az eredetinek megfelelő
nagyságban egy változata található, valamint néhány kisebb másolat, amelyeket
a zarándokhely melletti
műhelyben olcsón, sorozatban gyártottak.
Az isteni szenvedést ábrázoló színezett Piéta (1. kép)
106 cm magas szobor. Az
ülő Szűz Mária a halott Krisztussal ölében, élettelen
teste mellett nyugodnak kezei, az anya fia fejét támasztja. Az Istenanya ruhája
redőzött, palástja harang alakú. Mindkét alak fejét aranyozott korona díszíti. Mária
arca fájdalmas. A művésznek sikerült a reneszánsz előkép után kihangsúlyoznia az
öltözet dekorativitását
és díszítését.
A Hétfájdalmú Anya képe (2. kép) Boda Józseftől 1852-ből
származik. A naturalisztikusan ábrázolt képen a hét kard az anya
fájdalmát szimbolizálja Simeon
jóslása alapján.
Halics - Holic
A Fájdalmas Anya szobrának eredete az ausztriai
Bruck városban lelhető fel.
Halicsra a XVIII. század végén került.
A bemutatott szobor (3. kép) csak részleteiben
különbözik a sasvári Piétától. A
testek helyzete egyforma, csak Mária feje
erőteljesebben hajlik jobb válla felé. A
népi kézműves megőrizte az eredeti előkép báját, ahogy
Mária gyöngéden megérinti fia kezét.
Nagytopolcsány - Topolcany
A plébánia templomban van elhelyezve a Hétfájdalmú Mária
kegyszobor
1634-ből.
A bemutatott szobron (4. kép) jól megfigyelhető, hogy
a népi faragó hogyan
formálta át a barokk előminta után készült szobrot, a
saját elképzelése szerint. A
faragott, színezett szobor reliefszerű. Az aránylag
kicsi Krisztus teste Mária térdein nyugszik. A mester saját elképzelésit és érzelmeit
örökítette meg az arcokon.
Az öltözetnél megőrizte a hagyományos kék és vörös színt.
Eperjes - Presov
Az Eperjesi Piéta a Kálvária templomban van
elhelyezve. A múzeum gyűjteményében egy darab található, amelyen Krisztus teste
szintén a klasszikus horizontális helyzetben van megmintázva (5. kép).
Az anya szomorú lírikus fájdalma kezeinek részleteiben van kifejezve,
ahogy fia fejét tartja, simogatja.
A Pieta második változatán, amely valószínűleg önálló típusú, érdekes Krisztus
testének megváltozott kompozíciója. Az anya térdein ülő Jézus baljával átöleli
anyját. A festés üde, majdnem víg kifejezést kölcsönöz mindkét alak arcának (6.
kép).
Máriavölgy - Mariánka
Ez a zarándokhely, amely ismert Európában is; a legrégibb és
leglátogatottabb
a mai Szlovákiában. Egy körtefából készült 41 cm-es szobrot tisztelnek itt.
A legenda
szerint 1030-ban készítették és 1830-ban volt elhelyezve a főoltárra. Az ülő
Szűz Mária a kis Jézussal ölében fehér aranyszállal hímzett ruhába van öltöztetve.
A múzeum gyűjteményében leggyakrabban ez az ábrázolási mód az üvegfestményeken (7. kép) és az aprónyomtatványokon fordul elő.
A Máriavölgyi Madonna öltözetében nagyon hasonló a Mariazelli Madonnához, aki jobbján tartja gyermekét.
A múzeumban számos szobrocska (8. kép), üvegfestmény és kép található erről
a híres osztrák zarándokhelyről.
Óhegy - Staré hory
Közép-Szlovákia ismert zarándokhelye.
Az aprónyomtatványon az XIX. század második feléből Mária ikonográfiai típusát láthatjuk (9. kép).
A művésznek az a későgótikus szobor szolgált mintául, amely a templom főoltárán van elhelyezve, Mária félholdon áll, balján tartja a kis Jézust,
jobbjában jogar.
Az óhegyi Madonna egyike a legszebb későgótikus alkotásnak a mai Szlovákia
területén. Ismeretlen XV. század feléi művész alkotása. Bája abban nyilvánul
meg,
ahogy Mária a kis Jézust öleli.
Lőcse - Levoca
Ebben a kelet-szlovákiai városban találkozik ma a legtöbb zarándok. Az
irgalmas Szűz Mária szobra a XV. század '80-as éveiből származik, a későgótika csodálatos alkotása. A szobor Mária Erzsébettel való találkozásának pillanatát örökíti meg. Mária karjai kissé szétnyílnak, az egész alak a tipikus gótikus
szépséget
testesíti meg. A karcsúság, a finom vonalvezetés a megdicsőültség kifejezését
jellemzi.
Múzeumunkban ezt a típust az üvegfestmények tükör háttérrel képviselik (10.
kép). Ezek az üvegfestmények valószínűleg a Lőcse melletti műhelyek egyikében készültek. Ez a motívum gyakran előfordul a búcsúi nyomtatványokon, imalapokon.
Kistapolcsány - Tapolcianky
Ezen a zarándokhelyen nagy tiszteletnek örvendett a
Skapulárés Szűz Mária
képe, egy 1730-ból való festmény, amelyen Mária szívére
öleli gyermekét és arcához simul. Fejét korona díszíti, kezében skapulárét tart.
Ugyanezt lehet látni az
ismert zarándokhely, Máriaradna kegyképén is, amelynek
az alsó részében a halál földalatti birodalma, a tisztítóhely van ábrázolva.
Máriaradna sokáig Szeged
városának volt búcsújáró helye.
Tótkisfalu - Malá Vieska
Nem messze Kassától fekszik. A Szűz Mária születésének
tiszteletére felszentelt
templomban van elhelyezve egy másolata a csodatévő
bécsi/máriapócsi Mária-ikonnak. Mária fejét és vállát mafórium takarja, az alakok
felett nimbusz látható.
Egy aprónyomtatványon van képviselve (11. kép).
Kassa - Kosice
A Szent Erzsébet székesegyház mellékoltárán van
elhelyezve a máriapócsi kép
másolata.
A pócsi Mária-ikon kassai másolatáról csak egy ponyva
előzékképpel rendelkezünk (12. kép).
Litinye - Lutina
Kelet-Szlovákia egyik jelentős helysége, ahová görög
katolikusok zarándokolnak. Szűz Mária mennybevételére felszentelt templomban
tisztelik az Únió Anyjának képét. A mennybevitelt ábrázoló festmény ismeretlen
művész munkája. Az
Assuntát, Mária mennybevételének pillanatát örökítette meg,
Quido Reni közismert alkotása nyomán.
Egy aprónyomtatványon van ábrázolva (13. kép).
Visnyó - Visnové
A Zsolna melletti zarándokhely a XVIII. századtól
ismert. A zarándokok tisztelettel övezik a kis Jézust szoptató Szűz Mária
szobrocskáját.
Mária képe a - Jézust szoptató Szűz Mária szobor - előkép
után volt megfestve
(14. kép).
Az anyaság ősrégi megnyilvánulási formája, amelyet
előszeretettel ábrázolták,
mint az emberi érzelem egyik legforróbb megnyilvánulását.
Loreto
A Loretói Madonna néhány példában található a múzeum
gyűjteményében.
A Szomolnok környékéből egy ház lakberendezéséből származó
Loretói Madonna szobra (15. kép) csak a fej körül van
kidolgozva. A fafaragó mester barokk
loretói Madonna előkép után dolgozott. Az anya és gyermek egységét közös
testben fejezte ki. A brokát mintáját, a díszítés síkját domborítással és
festéssel hang-
súlyozta. Néhány helyen a polychrom festést más festékkel
helyettesítette, ami
megszokott eljárás volt az ipari termékek sorozatgyártásánál. A loretói
típusú Madonna található egy fametszeten is, ahol a művésznek egy sötét cédrusfából
faragott minta szolgált alapul.
A XVII. századi fajansz tálacskán is a Loretói Madonna a gyermekével és
názáreti
házacska látható.
A grafikai lapok és nyomtatványok gazdag gyűjteménye a
Kelet-Szlovákiai Múzeumban még nincs aprólékosan feldolgozva, de gazdagon illusztrált
anyagot
nyújt a különböző ikonográfiai Mária típusokhoz, amelyek ismert zarándokhelyekhez kötődnek (Pozsony, Nyitra, Máriatölgyes, Besenyőfalu,
Esztergom, Radnó,
Fraknó, Altötting).

1.kép: Sasvár - Sastin, Piéta |

2.kép: Sasvár - Sastin, Piéta |

3.kép: Halics - Holic, Piéta |

4.kép: Nagytopolcsány - Topolcany, Piéta |

5.kép: Eperjes - Presov Piéta |

6.kép: Önálló típusú - Radvány, Piéta |

7.kép: Máriavölgy - Marianka Ülő Boldogasszony |

8.kép: Mariazell-Mariazell, Ülő Boldogasszony |

9.kép: Óhegy - Staré Hory Boldogasszony |

10.kép: Lőcse - Levoca, Boldogasszony |

11.kép: Tótkisfalu - Malá Vieska, A máriapócsi kegykép másolata |

12.kép: Kassa - Kosice A máriapócsi kegykép másolata |

13.kép: Litinye - Lutina Assunta |

14.kép: Visnyó - Visnové, Szoptató Mária |

15.kép: Szomolnok - Smolník, Loretói Boldogasszony |
|