A csíksomlyói búcsúról sok szép méltatást olvashattunk, jelentőségéről
rengeteg értékes gondolat megfogalmazódott már. „Menni kell"-érzés
fog el engem is a magyar búcsúk búcsúja közeledtével, 1986-óta csak
egyetlenegy alkalommal nem voltam ott pünkösdkor. (Bizonyára nem
veszik zokon tőlem más egyéb kegyhely gondozói és látogatói Somlyó
ilyetén kitüntetettségét.)
Élményeim, tapasztalataim mondatják velem: a somlyói búcsú az
utóbbi években egyre érezhetőbben a Szent Korona-nép ünnepe! Nincsen erre dokumentumom, bizonyítékaim a lelkemből fakadnak, mégsem légből kapottak (bár örülnék annak, ha a Tisztelt Olvasó úgy érezné,
„égből kapottak")
A CSÍKSOMLYÓI BÚCSÚ ALANYAI
E szent tér mára ténylegesen Mária országa népének kegyhelye, az elcsatolt területek magyar zarándokai által képviselve van itt a szlovákság,
a ruszinok és délszláv testvéreink. Partiumi, bánáti, „belhoni" svábjaink
a kárpát-medencei németség zarándokai is, s természetesen mindig jelen
vannak írmagként erdélyi románok is.
A csíksomylói búcsú keresztény ünnep. Nem az ateisták majálisa,
nem a kozmopoliták happeningje, de nem is a XX. század sérült lelkű
értelmiségiei által kreált, egyházmegvető kváziősvallás követőinek rituáléja. Akik ilyen lelkületekkel térnek ide, csalódnak, mert a kegyelmet
nem bírják befogadni. Azonban mégis jöjjenek, amikor csak tudnak,
mert a kegyelmi kiáradás nem a logikán alapszik.
A csíksomlyói búcsú magyar ünnep, mert hajdan a krími tatároknak,
később a román nacionalizmus erőinek, egyáltalán, a trianoni győztesek
sovinizmusának embertelenségei közepette jelenti a magyar lét megújítását esztendőről esztendőre. Emiatt is érzik szükségét a vallásilag közömbösök, és a protestáns vallásúak, hogy részt vegyenek e nagy találkozón.
A csíksomlyói búcsú katolikus, hiszen Jézus Krisztus katolikus, azaz
egyetemes egyházának tagjai jönnek el ide, és ez a búcsú az istenember
Jézushoz való hűségnek az élő jele! Tudjuk jól, e hűségnek diadalát hozta
1567-ben a Tolvajos-tetői csata, midőn ott az új ariánus hadat leverték a
gyergyai, csíki székelyek. A Szentháromság Egyisten
népe üli Somlyón
hálaadó örömünnepét!
Ez az ünnep a székelységé és csángóságé. Amikor sorra
megérkeznek
keresztalja közösségeik, a hagyományaik alapján
mondhatjuk, Szent
László mitikus hadinépe vonul fel, sőt, Szent László
keresztfiai, hiszen a
csángó nevet ő adja csengettyűs lovú követőinek a monda
szerint. Szent
László hősi személyében a magyar, a szent, a katolikus,
az apostoli király
testesül meg, jelesül az Árpdháziak, a Turul-nemzetség
tagjai, a Szent
Korona-ország létrehozói. Csíksomlyó tehát a magyar
királyság ünnepe
is. Megfogalmazatlanul, de észlelhetően.
Ez a búcsú egyben az Égi Királynénk előtti hódolatunk. Az
érkezők
felajánlják önmagukat, világukat a Szűznek, őt választják,
mint megannyi Szent István. Az innét hazatérők felvérteződve
kegyelemmel, megerősödve a küldetésben Mária „választott vitézeiként"
indulnak vissza,
mint ezernyi Szent László. Ezt mutatja a kegytemplom
oltára is, csak
éppen égi-másvilági fordítottságában: ránézvést balra áll
Szent István,
középen a Somlyói Boldogasszony Kisdedével, baloldalt
Szent László, s
föléjük a koronánkra emlékeztető, áttört oltársátor borul.
AZ ÜDVNAP SZENTSÉGE
A búcsú itt pünkösdi ünnep, a Szentlélekben a földi
világot elárasztó, az
Eget a földdel összekötő isteni erő napja. A vígasztalásé,
a megerősítésé,
tehát a reményé, ezáltal a megváltott emberi lét
győzelmes jövőjéé.
Krisztus király pünkösdkor - szó szerint - fellelkesíti
földi népét.
A Jézus istenségét eltolvajlani szándékozókon aratott
Tolvajos-tetői
pünkösdi győzelem a bekövetkezte óta jelképe emberi
közösségeink földi
küzdelmeinek, és ez a diadal elővételezett pillanata
az áhított örök dicsőségnek. A Tolvajos-tető a Hargita nyerge. 1567-ben
„nyeregben marad-
tak" Szent László katonái a hitük, vitézségük, és az
asszonyok, öregek,
gyermekek Szűz lábánál feltört akkori imádságai miatt!
Azóta
Csíksomlyón a pünkösdhajnali napfény a hegyen
várakozókban a népnek
ünnepi, tiszta, jézusi arcát világítja meg. A halandó
testek egy szikrányi
ízelítőt kapnak a feltámadásból.
A HELY SZENTSÉGE
Szemléljük hagyományaink képeit:
A Somlyó hegyén ősidők óta az Égre emelte tekintetét az
ember. Erről tanuskodik a temploman őrzött napjelű
oltárkő.
Ide, a Kissomlyóra Szent István építtette az első keresztény kápolnát,
más írott hagyomány azt örökítette meg, hogy Hunyadi János világhírű
győzelmét követte hálaadó építkezés.
Szent László király a Nagy Erdőről (Hargitáról) ugratott ide táltosával, kijelölve a székely világnak ezt a közepét. Itt Ég a földig lehajolt nagy
szeretetében: „Ezen a helyen láttatott az égből lebocsátott csodálatos
lajtorja. És itten csodálatos processio járások és énekszók éjszaka. Azért
hivatott ezen hely Salvator helyének. 1734 die 3o Aug." - olvasható a
felirat. Mit jelent ez? Angyalok jelenlétét!
A helylábi kegytemplom egyik alapítója egy monda szerint Szent
Gellért. Üldözték a tatárok, s egy fűzfa hirtelen lehajló koronája takarta
el őt előlük. A püspök azon a helyen építtette fel megmenekülése emlékére a kegytemplom elődjét. Más legenda azt őrzi, hogy midőn a Bákó
melletti Mardzsinyénből a törökök elől Csíkba menekítették a ferencesek
a kegyszobrot, egyszerre minden erőfeszítése ellenére sem bírta a két
ökör továbbhúzni a kincset vivő szekeret. Majd négy, hat, végül tizenkét
ökör sem. Csoda történt, hogy kinyilváníttassék, hol álljon a menedéket
kereső Mária hajléka.
Egy gyimesi csángó hagyomány pedig elbeszéli, hogy egyszer egy leányka ráakadt egy gyönyörűszép liliomra. Megpróbálta leszakítani, de
nem bírta. A virág letéphetetlen volt. Végül, híre menvén, ki akarták ásni
az emberek, s eközben vették észre, hogy a liliom egy koporsóból ered. A
koporsóban feküdt elrejtve a kegyszobor, Mária Kisdedéből sarjadt a
templomalapítás csodajele.
A ZARÁNDOKOK SZOLGÁLÓI
A ferenceseket méltán nevezi népünk barátoknak. Azt hiszem, ebben az
európai keletkezésű rendben népünk az őshitének papjait, a táltosokat
látta újra megjelenni - persze katolikus keresztény módban -, hiszen a
barátok kerülték a világi hatalom lehetőségeit, kolduló rendet alkottak,
és az emberekkel jóban-rosszban együtt voltak. Az sem mellékes, hogy
vallásos derűt sugároztak és megbecsülték a néplélek virágait. Nem véletlen, hogy idővel ők gondozták népünk legfontosabb szent helyeit a
Kárpát hazában. Gondoljuk csak például Fertőboldogasszony, Búcsúszentlászló, Máriagyűd, Andocs, Segesd - a kapucinus ferences Bodajk,
Máriabesnyő -, aztán Mátraverebély-Szentkút, Szeged-Alsóváros, Máriaradna és Csíksomlyó kegyhelyeinkre! Ebben is a táltosok szerepét vették
át!
Ha „fönt" az esztergomi érsek állt legközelebb a király személyéhez,
itt „lent" a barátok voltak a nép „érsekei".
A KORONA
Négy szempont szerint próbáltam meg érzékeltetni 20.
század végi életünkben Csíksomlyó jelentőségét. Az éles szemű olvasó
észrevehette,
hogy ez a négy dimenzió lényegileg megegyezik a Szent
Koronával történő koronázás feltételeivel: a tér és idő
meghatározottságával, az alany
(koronázandó) és a szolgáló (koronázó) személy
alkalmasságával. De mi
a koronázás döntő, elégséges feltételével, a Szent
Korona-használattal
összevethető szempont Csíksomlyón? Van-e itt olyan
mozzanat, ami erre
utal?
Legelőször is le kell szögeznünk, hogy a magyar királyi
koronázás és a
csíksomlyói búcsú nem analóg, inkább homológ kapcsolatban
van egymással: az első a király felkenése, beavatása, a másik a
nép megerősítése, szövetségmegújítása. Az elsőre jellemző, hogy a korona
manifesztuma mennyég és magyar föld szövetségének, a másik esetben a
koronát az
emberek alkotják. Amikor a keresztalják egyházközségük
patrónusának
zászlója mögé sorakozva a „kikerülést" - körmenetet - végzik
a
Kissomlyón, létrehozzák a koronaabroncsot. Jelvényeik
védőszentje,
mint megannyi mozgó zománckép. Amikor a közösségek
keresztutat
járnak föl a Jézus hágóján, a lélekkorona pántját alkotják.
Milyen érdekes egyezés a zománcképekre gondolva, hogy az egyes
stációkat is zöm-
mel egyházközségek készíttették, tehát védőszent alá tartozók!
A korona keresztjét a hegyen összegyűlt keresztalják
tagjai, egyáltalán, az összesereglett zarándokok adják a Szent Szálvátor
(Üdvözítő) és a
Szenvedő Jézus kápolna körül.
Nézzünk rá pünkösdkor a Kissomlyóra! Nem túlzok, amikor élő
koronához hasonlítom a hegyet! Lehet, hogy egy adott
pillanatban nem
teljes a körkoszorú, és nincs meg egyszerre minden
pánti mozgás, de az
ünnep alatt a hívek talpai mégis megrajzolják e fenséges
természeti korona minden alapvonalát. Azt is kimondom, hogy e
lélekkoronának a
csüngői az otthonukból Somlyóra zarándokolók, illetve az
onnét hazatérők, tehát a zarándoklatok, a búcsújárás útjai.
Láttuk, mind tartalmi, mind formai szempontokat
találhatunk Csíksomlyó és a Szent Korona összevetésére. De vajon csak
ezen a kegyhe-
lyen érezhető-e át ez az összefüggés? Az én szubjektív
válaszom: most,
igen, itt! Minden fogékony szellemű embernek feltűnik,
hogy az utóbbi
évtizedben a csíksomlyói búcsú túlnőtt székelyföldi,
csángóföldi keretén.
Olyan találkozás ez évről évre, ami már nemzeti mértékű.
Nemzeti méretű szakrális összejövetelkor pedig előbb-utóbb,
valamiképpen meg-
mutatkozik, hogy rajta Boldogasszony népe, a Szent
Korona alattvalói
vesznek részt. Ha nincsen királyság-államforma, ha
múzeumi tárgy a
koronánk, ha jogrendünkben megszakadt az ezeréves
(vagy még több)
folyamatosság, ha hagyományainkat idegenszívűek
kigúnyolják, illetve elhallgatják vagy meghamisítják, ha nemzetünket
széjjelszaggatták, akkor is hat és felszínre tör ott, ahol tud, ott, ahol
lehet az a szentség, amiért mi vagyunk felelősek, mi magyarok!
FELHASZNÁLT IRODALOM:
GÁL PÉTER JÓZSEF - MOLNÁR V. JÓZSEF: Idvezlégy,
kegyelmes Szent László kerály,
Magyarországnak édes oltalma. Budapest, 1999.
DR. P. BOROS FORTUNÁT: Csíksomlyó, a kegyhely.
Pallas-Akadémia, Csíkszereda, 1994.
(Az 1943-as kiadás átdolgozott változata)