DR
NYÁRI SÁNDOR
A CZENSTOCHOWAI
PÁLOS-KOLOSTOR ÉS MAGYAR MŰEMLÉKEI
BUDAPEST
ATHENAEUM
IRODALMI ÉS NYOMDAI RÉSZVÉNYTÁRSULAT
1901.
/p. 5-10,
10-18./
I.
A Pálosok.
A Pálos-rend,
melyet magyar ember alapított, az egyetlen magyar rend az összes papi rendek
között, melynek alapítása II. Endre király uralkodásának idejébe esik.
Remeték már szent István idejében is voltak Magyarországon s Bertalan
pécsi püspök 1215-ben (Balics 1225-re teszi az
évszámot) az egyházmegyéje területén levő erdőkben és barlangokban lakó
remetéket összegyűjtötte, s a Pécs város szomszédságában levő Patacs hegyen szt. Jakab
tiszteletére kolostort építtetett, mely kolostor Iregh
falu szomszédságában feküdt.
A remeték ezentúl állandóan a kolostorban laktak, a püspök szabályokat
adott nekik, kézi munkához szoktatta őket, — kényszerítette
azokat, hogy szorgalmasan járjanak templomba, egyházi ruhát viseljenek,
alázatos életet folytassanak. Bertalan püspök személyesen vezette a kolostor
ügyeit, halálával azonban Antal testvért választották meg priornak, ki
arra törekedett, hogy Bertalan utódjának, Achilles pécsi püspöknek
kegyeit megnyerje a kolostor részére, ki a kolostort javaiban meg is
erősítette. A patacsi kolostor volt az új rendnek a
magva, melyet tulajdonképpen Özséb esztergomi kanonok alapított meg.
Özséb mint esztergomi kanonok sokat érintkezett a pilisi hegyek között
tartózkodó remetékkel, kik alamizsna kéregetésért gyakran fordultak meg
Esztergomban és a jótékonyságáról híres Özséb kanonoknál. A gyakori érintkezés,
valamint egyik látománya a kanonokban mindinkább
megérleltette az elhatározást, hogy a magányba vonuljon vissza, ezt a szándékát
végre is hajtotta, lemondott kanonoki állásáról, s mikor a tatárok a hegy
területéről elvonultak, Vancsák István
esztergomi érsek engedelmével és áldásával 1246-ban elhagyta Esztergomot. Özséb
a pilis-szántói völgybe vonult vissza, s szt. Pál
módjára barlangban választotta meg lakását. Ezek után a remeték sorban
látogatták meg a szent férfiút, köztük leginkább Benedek és István, kik
közül az elsőt IV. Béla király állítólag többször felkereste a pilisi
magányban.
Özséb ezután a
szétszórva élt remetéket egyesítette, barlangja mellett a Szent Kereszt
tiszteletére egy kicsiny egyházat épített, e mellé
pedig 1250-ben remete társai segítségével kolostor épült Pilis-Szent-Kereszt
névvel. Ezután a szabályok megállapítására került a sor, s Özséb e miatt
Antal patacsi priorhoz fordult, kivel aztán a két
kolostort egyesítette, a társulatot renddé emelte, s a rendtagok Özsébet
választották meg főnöknek.
Hogy a pápai
jóváhagyás is meglegyen, Özséb Rómába ment IV. Orbán pápához (1261-1264), ki eleinte idegenkedett a rend
megerősítésétől, de aquinói szent Tamás pártfogására
az ügy tárgyaltatását megígérte. A pápa az ügyet Pál veszprémi püspökre
bízta, ki ugyan látta, hogy a folyamodók nagyon szegények, semhogy, miként
kérték, szent Ágoston szabályai szerint élhessenek, ennek folytán a szabályokat
némiképp módosította, ezeket Özséb kezeihez juttatta s így a rendet a pápa nevében 1263-ban megerősítette.
Így alakult meg
a szent Pálról nevezett Pálos-szerzet, melynek tagjai kezdetben fekete,
1342 óta azonban fehér csuhát viseltek s ezért a nép őket fehér barátoknak is
nevezte. A szabályokat később Lodomér érsek,
1297-ben pedig Endre egri püspök is megerősítette.
A rend székhelye eleinte Pilis-Szent-Kereszten,
később Buda mellett Szent-Lőrinczen volt. A pilis-szent-kereszti
kolostorban halt meg Özséb 1270-ben. A rend csakhamar népszerűségre tett szert,
s a pilis-szent-kereszti és patacsi
kolostorokon kívül a rend által még a következő kolostorok lettek alapítva:
A
Mindszentekről nevezett bajcsi kolostor, melyet Miklós comes, Gyula fia alapított 1281 körül, melyet Jób pécsi püspöknek kellett volna
felszentelni, de Fábián siklósi apát tiltakozott a kolostor felállítása
ellen, mire Jób elhagyta Bajcsot,
— s Miklós comes csak később egyezett ki Fábián
apáttal.
A szent
Keresztről nevezett bodrogszigeti kolostor, melynek
alapítója ismeretlen, de már 1282-ben fennállott a kalocsai egyházmegyében.
A szent
Lászlóról nevezett gyulai, másképp baranyai kolostor, mely Pécshez
közel a Mohács felé vezető út mellett feküdt, melyet Konrád mester, Óvári
István fia alapított 1292-ben. A kolostor egyháza kőből épülve 1295-ben már
fennállott. A kolostor Baranya megyében létezett s így a pécsi egyházmegyéhez
tartozott.
A szent
Lászlóról nevezett kékesi kolostor, mely a Visegrád fölött elterülő Kékes
hegyen délfelé állott, s melyet István, a Pálosok tartományfőnöke
alapított 1290 körül. 1292 vagy 1294 óta az esztergomi érsek joghatósága alá
tartozott.
A szent
Egyedről nevezett sátoraljai kolostor, mely az egri egyházmegye területén
létezett, s melyet IV. Béla király alapított 1248-ban.
A szent
Jakabról nevezett zalai kolostor, melyet a Ratholt
nemzetségből származott Kesei Lőrincz alapított 1260-ban.
A szent
lélekről nevezett kolostor, mely azelőtt IV. Béla királynak volt vadászkastélya a Dömöshöz közel eső Benedek völgyében, melyet 1263-ban a
szent-kereszti kolostornak adott azon czélból, hogy
azt Pálosokkal benépesítse. A kolostor építése IV. László király
idejében s az esztergomi egyházmegyében létezett.
Ez a tisztán
magyar szerzet azonban nemcsak Magyarországon terjedt el, hanem a külföldön is,
s rendházat alapított Dalmácziában, az osztrák
tengerparton, Horvát-, Cseh-, Morva-, Stájer-és Lengyelországban, Sziléziában
és Svájczban. Portugáliában 15 házból álló társulat
volt, míg Rómában és Jeruzsálemben szintén tartottak fenn rendházat.
Magyarországon nagy volt a politikai befolyásuk is, mert hisz a rend kebeléből
számos püspök került ki. II. József császár idejében a rendházak száma
381 volt, de a Pálos-rendet a császár eltörölte, birtokait confiscálta.
— A második csapás a rendet 1810-ben érte Frigyes porosz
király részéről, amidőn Lengyelországot felosztották, s a király a területén
levő Pálos-rendet eltörölte. — A harmadik csapást
1818-ban az orosz czár mérte rájuk, amennyiben
egyelőre 9 zárdát szüntetett be. Később II. Sándor czár
1864. június 16-iki rendeletével az összes
Pálos-zárdákat eltörölte, minek folytán vagyonukat elkobozták, a szent
edényeket, ruhákat, könyveket elvették tőlük, s a szerzet összes tagjait az ó-czenstochowai zárdába rendelték, hol a mai
napig is megvannak.
A Pálosok
1865-ben újból kezdtek reménykedni, amennyiben Szcitovszky
János bíbornok-herczegprímás a magyar rendet
magyar hazájába akarta visszatelepíteni. Az esztergommegyei
Szent-Keresztre telepített egyelőre négy Pálos
barátot, kik 1866. április végén el is foglalták a kisded zárdát. Egyelőre,
reménynek, biztatásnak elég volt ennyi is. Szcitovszky
prímás, az ő nagy támogatójuk azonban 1866-ban meghalt, s a telepítvényesek egy
évvel azután, hogy beköltöztek Magyarországba, elődeik
dicsőségének színhelyére, kénytelenek voltak ismét kivonulni az országból. — Az
a négy barát, melyet Szcitovszky hozott haza, egyenként
200 forintot kapott tőle teljes ellátás fejében. Simor
12 barátot követelt, de elődje segítségét megvonta tőlük. Azt is közölte velük,
hogy az esztergomi papnöveldében nem tarthatja el tovább a két
Pálos-növendéket, mert a papnövelde el van adósodva. — Czenstochowából
és Krakóból a Pálosok nem várhattak segélyt, mert
amazok is nagy nyomorúsággal küzdöttek Tisztán az emberek kegyelmére még sem
bízhatták magukat, látván, hogy Simor prímás kegyét
és hajlamát nem bírják, elhagyták Magyarországot. A Pálos-rendház, mely
jelenleg Krakóban van, tényleg alig jöhet tekintetbe.
A krakói rendnek Dlugosz
János krakói kanonok a káptalan segítségével 1471-ben Kázmér külvárosban zárdát és templomot épített,
melyet a Pálosok 1482-ben foglaltak el. Ez is híres búcsújáró hely. Boleszló király 1079-ben ezen a helyen ölette
meg a lengyelek nagy és népszerű püspökét Szaniszlót.
A püspök tehát e helyen szenvedte vértanúságát, s a helyhez számtalan csoda
van kötve.* (* Az itt előforduló történeti adatokat következő két műből
merítettem: Dr. Balics Lajos, A római katholikus egyház
története Magyarországban. Budapest, 1890. második kötet, II. rész, 366-371. o.
— és Szöllősy Károly, Az osztrák-magyar
monarchia összes szerzetes rendeinek történeti és
statisztikai rajza, etc. Arad, 1878. I. kötet
129-134. o.)
II. A csodatevő Madonnakép.
Ha Czenstochowában, az indóháztól balra
kanyarodva, a régi városrészen végig halad az idegen, s aztán ismét jobbra
fordul, hol mintegy tíz perczig pompás fasor között
vezet az út, a fasor végén hirtelen egy szobrot pillant meg, II. Sándor czár álló szobrát, melyet vasrács vesz körül, s örökösen
fegyveres katona őriz, jeléül annak, hogy mint minden a nagy és hatalmas
Oroszországban, a szobor mögött emelkedő hegy, Jasna-Góra
(világos hegy), s az annak tetején épült Pálos kolostor is a minden oroszok
czárjának védnöksége alatt áll. Sok ezer
jámbor ember látogatja meg évenkint a híres búcsújáró
helyet, s aki idejön, tisztában van azzal is, hogy tulajdonképpen mit keres
itt. A jámbor hívő vigaszt és reményt keres a csodatevő Madonna oltára előtt,
míg a kutatónak a derék páterek, kik lengyelek ugyan, de mivel a Pálos-rend
magyar, jó magyar papoknak vallják magukat, megnyitják dús levéltárukat,
ritka szép és gazdag könyvtárukat és a kincstárt, mely hajdani gazdagságuk
utolsó maradványa. A kolostort és templomot falkerítés veszi körül, s ami ezen
belül van, az még az övék; ami azon túl volt, az a politika áldozatává lett. A
hajdan gazdag rend ma már nagyon szegény, de a papok jószívűségének igazán
megható jele, hogy a náluk szegényebbeken lehetőleg segítenek. A rend maga egy
ideig kihalóban volt, — de most már vannak novíciusaik is, kiket a Pálos-rend
tagjaivá fognak fölszentelni.
Czenstochowa már a XIV. században meglehetős városka volt, de semmivel sem tűnt ki. Az
1382-ik év tette híressé. A város és a hozzátartozó birtok László oppelni fejedelem tulajdona volt, aki egyik csatája
alkalmával Kelet-Gácsországban egy régi képet talált,
melyet a szóbeli tradiczió szerint evangélista szent
Lukács festett, ki eszerint az első keresztény festő volt. A tradiczión kívül a kép szerzőségére nézve nincs ugyan más
bizonyíték, mindamellett a néphit valószínűnek tartja. Mikor szent Lukács az
evangéliumot írta, 2 évig Jeruzsálemben lakott, amikor is Krisztus
mennybemenetelének idejében a boldogságos Szűz haláláig állandóan a Zebedeusnak, szent János atyjának házában lakott a Sion hegyén, s melyben a Megváltó tanítványaival az
Úrvacsorát végezte. A tradiczió szerint az első
keresztény asszonyok azzal a kéréssel fordultak szent Lukácshoz, hogy örök
emlékül fesse meg nekik Isten anyjának az arczképét.
Ez Mária mennybemenetele előtt történt s az evangélista ezen
kérelemnek helyt is adott, Mária arczvonását cyprusfára festette, melyet abból a cyprusfából
készült asztalból állítottak elő, melyen Mária imádkozni, étkezni szokott s
kézimunkáit végezte.* (* Wiadomosc hystoryczna o starozytnym obrazie Boga-Rodzicy Maryi nas Jasnéj
Górze przy Czestochowie przez Wladislawa Ksiazecia Opolskiego w roku 1382 zlozonym. Czestochowa, Nakladem XX. Paulinów na Jasnéj-Gorze. 1882. 8-r. 5. o.) A
kép akkori szokás szerint ugyancsak cyprusfából
készült ládába volt elzárva.
Midőn a rómaiak
Kr. sz. u. 70-ben Jeruzsálemet megszállottak és elpusztították, az első
keresztény hívők ezt a képet elrejtették és szigorúan
megőrizték teljesen érintetlenül addig a kedvező időig, mikor az üldözések
végre megszűntek, a pogányoktól az uralmat a keresztények vették át, s nagy Konstantin
császár jámbor anyja, szent Heléna Jeruzsálembe utazott, hogy ott
Krisztus és a boldogságos Szűz után maradt emlékek után kutasson és ezeket
összegyűjtse. Jeruzsálem keresztény lakói, a 320. év körül, a többek közt Szűz
Mária ezen képét is felajánlották neki, melyet a
Megváltó keresztfájával magával vitt Konstantinápolyba, hol ez időtől kezdve a
császári palota kápolnájában őriztetett, s ahol a legnagyobb tiszteletben
részesítették, s csakis csudálatos módon tudott megmenekülni a végleges
elpusztulástól, amikor ugyanis a képpusztítás idejében a VIII. században, a
keleten az összes szentképek tényleg elpusztíttattak. A képet itt mintegy 483
évig őrizték, többek közt Iréne császárné
tartotta nagy becsben a császári palotában.* (* Wiadomosc, etc. 6. o.)
A Mária-kép
csodáiról több hír kering. Az egyik szerint minden pénteken
a vecsernye idején egy angyal keze a leplet levette róla, szombaton azonban
ugyanazon időben újra letakarta. Teljes 24 óráig ragyogott a kép, nappal mint a nap, éjjel mint a hold. II. Gergely pápa
Germán konstantinápolyi püspökhöz írt levelében
pedig azt írja, hogy ahányszor a várost saracenusok
vagy más hitetlenek ostromolták, a polgárok, bízva Mária védelmében, a képet az
ájtatosok éneke és imája közben körülhordták, s mindig megmenekültek a
veszedelemtől.* (* Wiadmoosc, etc.
7. o.)
Midőn 803-ban Nicefor császár a saracenusok
elleni csatából visszatért, ezt a képet szövetségesének, Nagy Károlynak ajándékozta
több reliquiával egyetemben, és pedig a tüskekoszorú
részeivel, a lándzsával, mellyel Krisztus testébe szúrtak, a lepedővel, mellyel
sírba tették tetemét és Mária azon ruhájával, mely akkor volt rajta, midőn
Krisztust szülte. A reliquiumokat Nagy Károly Aachenbe
vitte, a Madonna képét pedig szövetségesének, Leo fejedelemnek ajándékozta, ki a saracenusok elleni csatájában segítségére volt. — Egy más versio, mely a legrégibb tudósításokkal megegyezik, azt
mondja, hogy a Madonna-kép a bizanczi császár Anna
nevű leányával, ki az első keresztény fejedelemmel, Wladimir
orosz fejedelemmel lépett házasságra, 988-ban Kiew-be
vitetett. Később innét a kép Lemberg-be, majd
Belz várába, került Gácsországban,
hol László oppelni fejedelem megtalálta,
amidőn Belz várát meghódította. Az első sérülést a
kép ezután szenvedte, amidőn a tatárok a várost megrohanták, s egy nyíllövéssel
a nyakán megsértették, mely sérülést később sem lehetett semmiféle festékkel
eltávolítani. László fejedelem, ki rendkívül jámbor ember volt, a kép
megsértését nagyon is a szívére vette, s az ég bosszúját kérte a pogányok
ellen. A bosszú nem sokáig várakoztatott magára. A pogányok táborát hirtelen
sűrű köd borította el, s ezt a kedvező alkalmat felhasználva, a fejedelem
csapatostól kirohant a várból és a pogány tábort teljesen szétverte. Ezt a
csodálatos segélyt a fejedelem a kép kegyének tulajdonította, s elhatározta,
hogy nem hagyja többé Belz várában, hol a muzulmánok
részéről újabb szentségtelenítésnek lett volna
kitéve, hanem az volt a szándéka, hogy magával viszi residentiájába
Oppeln várába, Sziléziában. A képet
kocsira rakták, de a kocsi elé fogott ökrök a kocsit nem bírták megindítani. A
jámbor fejedelem az imában keresett tanácsot és vigaszt a csudálatos
jelenséggel szemben, s íme megálmodja a tenni valót, és pedig, hogy a képet ne
vigye Oppelnbe, hanem Jasna-Górá-ra,
Czenstochowa mellett, s nyomban fogadást tett a
boldogságos Szűznek, hogy az intés szerint fog eljárni. A kocsi most már könnyű
szerrel megindult Jasna-Góra felé, hova 1382.
szeptember 9-én meg is érkezett, ahol a képet egy fából készült kápolnában Henrik
prépost helyezte el, s ennek a szomszédságában telepítette le a fejedelem
röviddel később a Pálos-rend szerzeteseit.
Ezeket a
Pálos-rendi barátokat László fejedelem Magyarországból hívta meg, kiknek
jámborsága és Mária iránti tisztelete híres volt. Radlicki
János krakói megyés püspök engedelmével remete
szent Pál ezen követőinek őrizetére bízta a ritka
kincset, melyet nekik ugyanazon évben, a szent Bertalan napját követő szerdán
át is adott. Egyszersmind a Pálos-szerzeteseket a krakói
püspök közvetlen felügyelete és gondnoksága alá helyezte.
László
fejedelem ezeken kívül a földi javakról is gondoskodott, amennyiben az ott
elhelyezett 16 szerzetes szükségleteire, valamint a kápolna fenntartására Czenstochowka és Kawodrza
falvakat a tartozékkal és a tizeddel mint
alapítványt adományozta, s ezeken kívül a falazott templom és fából készült
kápolna építését saját költségén megkezdette.
Nagy Lajos magyar és
lengyel királynak 1382. szeptember 11-én történt elhalálozása után Jagelló
László lépett a lengyel trónra, ki László oppelni
fejedelem által a Pálosoknak adományozott alapítványokat 1386-ban elismerte s
megerősítette, és azokat Krakóban 1393. szeptember
21-én kelt elhatározásával újabb adományokkal
bővítette ki, amennyiben Czenstochowka, Kawodrza, Grabówka, Szarlejka és Ligota
falvakat és 1414-ben Kalea falut is
a Pálosoknak adományozta, miáltal a kolostor második alapítójává lett.
Ugyanazon
időben a Mária-kép iránti tisztelettől és az ájtatosságtól áthatva, Jagelló
László király neje, Hedvig királynő, Nagy Lajos király leánya, mint első
a lengyel királynők között, sajátkezűleg készített,
gyöngyökkel kirakott misemondóruhát ajándékozott mint áldozatot a templomnak, melyet a Pálos
szerzetesek mai napig is kincstárukban őriznek.* (* Wiadomosc,
etc. 11. o.)
A szentkép híre
azonban napról napra terjedt, az emberek ezrei gyűltek előtte össze; mert hisz
a nép között híre járt nemcsak a boldogságos Szűz csudáinak, hanem annak is,
hogy a jámbor embereket betegségükből, testi fogyatkozásaikból gyógyította ki.
Ennek folytán általában meggyőződtek arról is, hogy a befolyt kegyes
adományokból a kolostor rendkívül meggazdagodott s kétségkívül ez a hír bírta
rá a huszitákat, kik akkoriban Sziléziában fosztogattak, hogy a kolostort
(1430-ban) megrohanják. Miután öt barátot meggyilkoltak, s a többit száműzték,
az egyház többi kincseivel együtt a szentképet is elrabolták. De nem tudták
messzire vinni; mert ismétlődött a belzi kocsicsoda. Ugyanis a kocsi, melyre a képet felrakták,
mindjárt a Jasna-Góra hegy lábánál, azon a helyen,
ahol most a szent Borbála temploma áll, megakadt és onnét nem bírták
elmozdítani. Ezen aztán az egyházi rablók feldühödtek. Ezek egyike a képet
olyan indulatosan dobta le a kocsiról, hogy az rögtön három darabra törött, anélkül azonban, hogy Mária vagy Jézus arczát
megsértette volna. A másik hirtelen a kép mellé ugrott, kardjával kétszer
vágott Mária jobb arczára, s midőn még harmadszor ide-oda akart sújtani, holtan
rogyott a földre. Ezen Istenítélet láttára a többiek úgy megijedtek, hogy
elmenekültek. A Pálosok ekkor elősiettek, fölemelték a képet, s midőn azt az út
sarától megtisztítandó a közelben hiában kerestek
vizet, csudálatos módon a kép mellett hirtelen buggyant ki az a forrás, amely a
szent Borbála temploma mellett most is látható. A képet ebben megmosták s ünnepélyesen visszavitték a kolostorba. A kép eltört részeit
később egyesítették ugyan, de a boldogságos Szűz arczán
a két kardcsapástól származó forradást nem lehetett átfesteni, s mai napig is
tanújele az őt ért sérülésnek. Az esemény híre messze eljárt s a jasna-górai búcsújárók számát tetemesen növelte, s midőn a
csudás események s az isteni kegy megnyilatkozása is felszaporodott, a népben
erős gyökeret vert és megerősödést nyert a kép csudaereje és szentsége iránt
való hit és Czenstochowa csakhamar a lengyel Loreto-vá lett.
A forrás, mely
a Madonnakép megtisztítására fakadt, ma azt a körülzárt és fedéllel ellátott
kutat képezi, melyből a zarándokok vizet merítenek, melyet aztán leginkább a
szembetegségek gyógyítására használnak fel. Szent Borbála kis temploma, a mai
plébániatemplom, a XVII. században (1642-ben) épült az eredetileg fából készült
kápolna helyére. A husziták invasiója idejéből maradt
fenn egy régi lengyel dal, melyet, a Madonna szájába adva, még most is
elénekelnek a zarándokok Czenstochowában, melyben
kifejti a boldogságos Szűz, hogy a husziták, még ha az ördög szarvaival
szövetkeznek is, s a hitetlenek ezreivel is jönnek ide a sárkányokon repülő
katonák, sem a kard, sem a tűz, sem az emberek nem érnek czélt,
mert csak ő fog győzni.