Bálint Sándor
ADATOK A MAGYAR BÚCSÚJÁRÁS NÉPRAJZÁHOZ
/Ethnographia,
L/3-4. 1939., p. 193-200./
A búcsújárás a vallásos népéletnek
legjellegzetesebb megnyilatkozása, a hívő népnek legmélyebb élménye. Feltűnő,
hogy szakszerű kutatása, tanulmányozása még alig indult meg. Adataink és
szempontjaink ezt a célt szeretnék szolgálni.
A búcsújárás legtöbbször fogadalomból
történik. Az egyes helységek pusztító járvány idején zarándoklatot fogadnak,
amelyet utódaik is híven megtartanak.
Ilyen az aradiak búcsújárása Radnára. A hagyományok szerint az 1709. évben
mirigyhalál tizedelte Arad lakosságát. Egy asszony is megkapta a ragályt, már
három napja lebegett élet-halál között, amikor rövid időre magához tért és
ezeket mondotta: „Tudtotokra légyen, hogy ezen ostora
az Istennek el nem fog távoztatni tőletek, hacsak a radnai
templomban lévő kegyelmes képet közönséges processióval
meg nem látogatjátok!” Ezután meghalt. Az aradiak megszívlelték a tanácsát és
ettől kezdve állandósult a zarándoklat.1
Az 1763. évben nagy földrengés pusztított Komáromban.
Ez alkalommal a hívek Nagyboldogasszony napján évenkinti búcsújárásra kötelezték magukat a boldogasszonyi
hegyhelyre. Az eseményt egy régi kép is megörökítette a templom
oldalbejárata fölött.2
A bakonybéli
szentkúthoz a pénzeskúti németek
fogadalomból minden szombaton elzarándokolnak, télidőn is.3
A búcsújárás a bűnbánat ünnepélyes
kifejezése, ennélfogva a búcsúmenetet bizonyos hagyományos rend jellemzi.
A szegediek Kisasszony napjára
mentek Trianon előtt Radnára. Leginkább
gyalogszerrel indultak neki szeptember 2-án a több napos útnak. Az énekös embör vezette
őket, aki közülük való ugyan, de koránál, jámborságánál, az éneklésben és
imádságban való jártasságánál fogva hivatott a vezetésre. A búcsún elől mentek
a férfiak a búcsúkereszttel, utánuk az asszonyok, lányok csoportja következett.
A szegediek, továbbá a Szegedről kirajzott tanyák és faluk (Tápé, Szőreg, stb.) együtt szokták a búcsút járni. A közbeeső
falukban egyenest a templomba vonultak, ahol a helybeli pap áldásban
részesítette őket, a falubeliek főtt étellel, amit nagy fazékból mertek szét.
Ahol éjszakára megpihentek, ott esti ájtatosságot tartottak a templomban, majd
pihenőre tértek. Sokszor bizony csak a földön háltak. Reggel a templomban misét
hallgattak, úgy mentek tovább. Menetközben imádkoztak, végezték az olvasót. Az
énekek inkább délután kerültek sorra. Ebéd előtt a búcsúkeresztet a földbe
szúrták, a zászlókat küllőszerűen köréje fektették és szalagjait a földön
szépen kisimították. Utána pedig az egész búcsús sereg térden csúszva
megkerülte ezt a rögtönzött kört. Közben ezt énekelte:
Könyörülj
Istenem én bűnös lelkemen,
Szánakodjál
immár szomorú szívemen.
Haragodnak
mennykövét, éles, hegyes tőrét,
Vedd vissza
vétkeim büntető eszközét...
Vigasztald
meg kérlek e hív seregedet,
Köztük
töredelmes és bűnös lelkemet.
Építsd meg
falait te szentegyházadnak,
Melyben
igazsággal Tenéked áldoznak...
Szeptember 6-án délután értek be Radnára. Égő gyertyával kezükben, ünnepélyesen vonultak be
a templomba, azaz felvették magukkal hozott ünneplő ruhájukat. Először is a
szent hely földjét csókolták meg, majd leborulva köszöntötték Máriát. Utána
énekeltek, imádkoztak, stációt jártak, gyónásukat végezték.
Gölnicbánya népe a lőcsei Mária-hegyre szokott Sarlós Boldogasszony
napján zarándokolni. A búcsú előtt két napig böjtölnek. Gölnicbányáról
reggel 2 órakor indulnak el a búcsúsok gyalog, mezítláb, mert Mária is mezítláb
ment Józseffel Erzsébet látogatására. 45 km-es hegyi út után délután érnek
Lőcsére, ahol az oltárt térden körülcsússzák. Az egész éjszakát átvirrasztják.
Hitük szerint amikor jönnek, Mária arca piros és vidám, hazatérőben azonban elszomorodik.4
Több leírással sajnos alig rendelkezünk.
Érdemes azonban ezeket az adatokat összevetnünk a herceg Esterházy Pál nádortól
vezetett 1691-ki máriacelli búcsújárás fönnmaradt
leírásával. Az összehasonlításból népünk szívós hagyománytisztelete tűnik ki.5
A búcsúsok a maguk egyéni ügyeiben is
tesznek külön fogadalmat, hogy kérésük annál biztosabb meghallgatásra találjon.
Így egy csékúti öregasszony
fogadalomból étlen tette meg a csatkai búcsúra
oda-vissza a 100 km-nél nagyobb utat.
A kegyhely oltárán viaszbábokat, offereket szoktak felajánlani: a magtalan
asszony kis pólyás gyereket; aki házat épít, kis viaszházat; aki jószágait
félti a pusztulástól, állatokat; a beteg fájó testrészét jelképező figurát
ajánl föl: kezet, lábat, szemet, szívet, tüdőt, fejet; a várandós asszony a
varangyra emlékeztető méhanyát. Ilyen viaszofferek
általánosak többek között Szegeden, Gyűdön,
Hajóson, Bodajkon, Lőcsén, Pócson,
Sükösdön és még számos más helyen.7 Váton, Kismartonban, Háromtölgyön
az asszonyok hajtűt hagynak az oltáron, hogy fejük ne fájjon. Kismartonban
a lányok zöld viaszkoronát szoktak Kisasszonykor Máriának fölajánlani. A
felajánlás sokfelé így történik: a hívek egyik kezükben az olvasót, a másikban
égő viaszgyertyát és a bemutatandó offereket tartva,
imádkozva és énekelve megkerülik az oltárt, kívülről a templomot többször is.
Mindez térden csúszva történik. Végül felállva az oltárhoz mennek, hogy
áldozatukat reátegyék. Sokszor úgy megrakják, hogy a pap szinte nem tudja hova
tenni a kelyhet.
Ha a hívek kérése meghallgatásra talál,
akkor hálájukat maradandóbb formában is megörökítik.
Ilyenek a fogadalmi képek., amelyek tárgyuk szerint igen nagy
változatosságot mutatnak. Nagy számmal láthatók Radnán,
Máriaremetén, Egerszalókon. Sajnos a XIX. század jozefinista szelleme nem tűrte meg
a templomban, sőt jórészt meg is semmisítette őket. Sokfelé látni mankót,
botot, amelyet gyógyulás után hagytak vissza. A kérés teljesülése esetén a viaszofferek alakjának megfelelően ezüst, olykor aranyoffereket ajánlanak fel. Az így fölszaporodott
nemesércekből készült koronával a kegyképet ünnepélyesen meg szokták koronázni,
mint Szegeden, Radnán, Sasváron.
Sokfelé a menyasszonyok koszorújukat, sőt
ruhájukat, de legalább is menyegzői csokrukat ajánlják föl a Szent Szűznek,
hogy boldogok legyenek. A menyegzős ruhából különösen régebben számos miseruha
és oltárterítő készült. Esterházy Mária, a híres nádor húga ugyanazt a
menyasszonyi ruhát viselte, amelyet édesanyja és nénje is viselt a maga
esküvőjén. Az ő esküvője után azonban egyházi ruhák készültek a drága
szövetből, amelyet a lorettói (Sopron)
kegyhelynek ajánlottak föl.8 Itt említjük meg, hogy esküvőt szívesen
ülnek kegyhelyen, mert a házasságra különösen áldásosnak tartják. Sok esküvő
történt régebben Krisztinavárosban, Mátraverebélyen,
Vodicán, a váci Hétkápolnában, ahova
messzebbről is eljöttek esküdni.
***
Amikor a búcsúsok meglátják a kegyhely
tornyát, térdre borulnak, beérkezéskor megcsókolják a templom földjét és
üdvözlik a kegyképet. Közös ájtatosságuk elvégeztével
kissé megpihennek, szállást keresnek, majd elvégzik gyónásukat és a kegykép
előtt magánájtatosságot végeznek. A rendszerint szabadon álló kegyoltárt térden
állva megkerülik (Gyűd), máshol (Radna)
a kegykép előtt égő gyertyákkal, Krisztus jelképeivel veszik körül magukat,
amely a gonosz kísértő elriasztására szolgál, és az így alkotott körben végzik
imádságukat. Sasváron és Csíksomlyón
a magasan elhelyezett kegyszoborhoz lépcső vezet, hogy a hívek
megcsókolhassák. Általános szokás, hogy a búcsúsok zsebkendőjükkel
megsimogatják a kegyképet, vagy legalább is a kegyoltárt, utána pedig arcukat,
tagjaikat törlik meg vele.9
A lelki megtisztulást, azaz a
szentségekhez járulást legtöbb kegyhelyünkön a testi tisztálkodás szokta
megelőzni. Szegeden a templom közelében terült el a Csöpörke-tó,
amelyben a legenda szerint majd 80 esztendeig rejtőzködött a Havi
Boldogasszony kegyképe és ezzel a népi áhítat szerint a tó vize
megszentelődött. Amíg a tó medrét föl nem töltötték, a búcsúsok első útja ide
vezetett, megmosakodtak benne, és így mentek csak be a templomba. Legtöbb
kegyhelyünk mellett szent kutat találunk, aminek rendeltetése
nyilvánvaló: a népi felfogás szerint e kultikus mosakodással teszi magát
méltóvá a hívő lélek a szentségekhez járulásra. Több kegyhelyünkön ez a
tisztálkodás kereszteléssel jár együtt. Így Radnán,
Mátraverebélyen, Ferencszálláson,
Búcsúszentlászlón. A szegedi nép radnai búcsújárásánál ez így ment végbe: akik először
voltak Radnán, azok idősebb búcsústársaik közül
keresztszüléket választottak ki maguknak, mégpedig a férfiak búcsúkörösztapát, a nők pedig búcsúkörösztanyát, aki „megkereszteli” őket.
A szenteltvíztartóból, vagy a templom kútjából vizet hint rájuk e szavakkal: Én
tégöd mögkörösztöllek! Az
Isten áldjon mög, szentöljön
mög, hogy lögyé Jézus
Krisztus dücsőségire, Szűz Mária tüsztöletire!
E jámbor szokás eredetét nem tudjuk, de a vízzel való leöntés bizonyára a
keresztség analógiájára keletkezett. A keresztség újjászületés, de a búcsújárás
is megújhodás az isteni malasztban, amelyet a kegyelem kútforrásának, Szűz
Máriának vize, érzékelhetően is jelképez. Ilyenkor a „megkereszteltek” keresztnevükhöz
újabb nevet is kapnak, ami bizonyára azt akarja jelenteni, hogy a gonosz lélek,
akinek hatalmába került, csak régi nevén ismeri. A kegyhelyen azonban a
keresztény lélek újjászületett és most már a sátán nem bír vele. A szokás
alkalmasint középkori liturgikus hagyományokban gyökerezik.
A szent kutak vize különben népies szentelmény, amelyből a búcsúsok haza is visznek, hogy
betegségükben orvosságul használják. Több kegyhelyünkön, így Gyűdön virágzó korsóipar alakult ki. Híres a
vize a bodajki, kálnoki,
váci, tétszentkúti, mátraverebélyi
szentkútnak.
Egyéb sajátos szentelményfélék
kialakulásáról is tudunk. Sasváron a XVIII. században a kegyszobor előtt égő örökmécs
olaja volt igen kedvelt szentelmény.10 Visnyovén
(Trencsén) a legenda szerint a sekrestyés egyszer
föltakarította a templomot, megtisztította az összes oltárokat és a szentek
képmásait. Mária szobrához azonban szorongó tiszteletből nem nyúlt. Egyszer
csak hangot hall: Engem nem akarsz letörölni? — Körülnéz, a szoborra nem
gyanakszik, amikor a Szent Szűz újra megszólítja: Ne félj, törölj le engemet
is! — Most már teljesítette a parancsot, majd
mindent elmondott az embereknek. Ettől kezdve a hívek állandóan élnek azzal a
vízzel, amellyel a kegyszobrot mosni szokták.11 Radnán
a templom környékén él egy különös növény, amelyet a hívek Mária
búzájának neveznek és mágikus erőt tulajdonítanak neki.
XVII—XVIII. századbeli miraculum-könyveinkben
sűrű nyoma van olyan liturgikus gyakorlatnak, amely a mai hivatalos papi
ténykedésekből szinte már teljesen kiveszett. A II. József előtti szerzetes papság gazdag exorcismus- és áldáskészlete a hívek körében jámbor
népszerűségnek örvendett, hatásaival mai laikus népszokásainkban is
találkozunk. Tudomásunk szerint a kegytárgyak megáldásán túl ma már csak Búcsúszentlászlón szolgáltatja ki a papság a Szent
Vince-áldást, Máriaremetén pedig a gyermek-áldást.
***
A búcsúsok elszállásolása többféleképp
történik. Vannak kegyhelyek, ahol a búcsújáró faluk maguk emelnek hajlékot
maguknak. Mátraverebélyen igen sok
palóc és jász falu építtetett a falubeli
keresztek, azaz búcsús csoportok számára szállást. E szállások különben
csak annyit jelentenek, hogy az eső nem esik beléjük. Fehér falak kereszttel és
néhány szentképpel, a földön szalma. A szamár testvér kényelmével bizony
most nem sokat törődnek. A nők bent a házban, a férfiak fönt a padláson
húzódnak meg.
Más kegyhelyeken, mint Hanyi-pusztán,
Ferencszálláson maga az anyaföld a derékaljuk és
a csillagos ég a takarójuk.
Legtöbbször a falu népénél húzódnak meg (Pócs, Radna, Gyűd,
Szeged stb). Vagy csekély összegért (10–12
fillérért), vagy teljesen ingyen. Vannak keresztek, amelyek évről-évre
ugyanannál a gazdánál szállnak meg, aki szívességéért csak azt kéri, hogy a
búcsúsok imádságaikban emlékezzenek meg róla. Előfordul az is, hogy a
helybeliek hívnak meg körülményeikhez képest többet-kevesebbet a vidéki
búcsúsok közül, sokszor teljesen ismeretleneket: megvendégelik és szállást
adnak nekik. A rokonok természetesen hozzátartozóikat keresik föl. Olykor az
iskolában húzódnak meg földre hintett szalmán.
Régebben, még a XIX. század folyamán is általános volt a templomalvás
ősrégi szokása, így Radnán, Szegeden,
Csíksomlyón. Ez azt jelentette, hogy a hívek a kegykép közelében kerestek
maguknak testi-lelki bajaikra gyógyulást, ami felfogásuk szerint alvás közben
lehet a legfoganatosabb. Ezért bent a templom kövén a kolostor folyosóin és
udvarán, kint a templom tövében és kertjében pihentek le.
Természetes dolog különben, hogy ilyenkor
a paraszti lélek ünneplő elragadtatásában rendes, pihentető alvásról nem lehet
szó. Nemcsak a környezet szokatlansága miatt, hanem azért sem, mert a
kisebb-nagyobb búcsús csoportok virrasztással töltik el az éjszaka jórészét,
sokszor az egészet. Ez is hozzátartozik a penitencia ünnepélyességéhez.
Ájtatosságaikat itt hosszú volna felsorolni. A sok közül megemlítjük a keresztbúcsút,
amelyet Ferencszálláson láttunk.
Ezt kereszt alakban járják, égő gyertyával a kezükben. A kereszt közepén
búcsúvezető társuk, aki magát Krisztus bojtárjának is szokta nevezgetni,
irányítja őket. Az olvasót szokták végezni. Boldogasszonyban hajnali
három órakor nagy fáklyás körmenet vonul a falun keresztül, amelyen a búcsúsok
mind részt vesznek.12
***
Az egyes keresztek külön-külön szoktak a
kegyképnél misét szolgáltatni A rávalót a búcsúelöljáró kéregeti össze a kereszt
tagjaitól. Olykor az otthoniak, esetleg az útonjárók
is belesegítenek. A pap ilyenkor a falu egész népközösségéért: búcsúsokért és
otthonmaradtakért mutatja be a miseáldozatot. Ilyenkor a maguk otthoni énekei
hangzanak fel a kegytemplomban. Szívüknek megszokott dicséretével magasztalják
Máriát. Az áldozáshoz is lehetőleg a maguk miséjén járulnak az egyes búcsús
csoportok. A nagymisén ünnepi prédikáción és körmeneten az összes búcsúsok
részt szoktak venni.
A búcsúnap a helységnek voltaképpen a
születésnapja, amelyet nemcsak lélekben ünnepelnek meg, hanem lakomával,
mulatsággal is. Ez fokozott mértékben áll természetesen a kegyhelyekre.
A család valósággal rosszul érzi magát, ha
az ebéden nem ültethet vendéget az asztalhoz. Több helyen, tudtunkra Szegeden
és Csíksomlyón, ha sem rokonra, sem ismerősre nincsen kilátás, akkor
idegeneket, sőt koldusokat is meg szoktak hívni ebédre. Az egészben van valami
legalább egy napra az őskeresztények szeretetvendégségéből. Akiknek nem akad
sem hozzátartozójuk, sem vendéglátójuk, azok a rögtönzött kifőzésbe,
lacikonyhába mennek, ahol éjjel-nappal meleg étel várja őket.
A búcsú délutánján, illetőleg estéjén
sokfelé bál szokott lenni. Ez a hagyomány még bizonyára az Egyháznak régi
tilalmaiból ered. Az Egyház ugyanis a zajos világi mulatságokat, mennyegzőket, bálakat erősen
korlátozta a farsang idejére, a nagy ünnepek másodnapjára és búcsúnapra. A
búcsú egyébként a tisztességes ismerkedésnek volt valamikor szinte egyetlen
nyilvános alkalma. Ilyenkor a lányok egész hozományukat, kelengyéjüket magukkal
vitték. Több kegyhelyen valóságos leányvásár alakult ki, amelynek
nyomaival, sőt élő gyakorlattal manapság is találkozunk.13 Gyűdön áldozócsütörtök napja a vidék
kálvinista fiatalságáé. Vodicán a
magyarok, németek, bunyevácok mellett görögkeleti szerb lányok is megjelentek a
Trianon előtt. A leghíresebb leányvásár mégis Máriapócson
az Illésnapi búcsú. A szegedi fiatalság addig nem
léphetett házasságra, amíg meg nem járta a radnai
búcsút.
***
A hívek a búcsújáró helyről szentelményeket szoktak magukkal vinni: önmaguknak oltalmazó
emlékeztetésül, az otthoniaknak pedig búcsúfiául, kegyelmi ajándékul. E
tárgyaknak szentelmény jellege ha még teljesen nem is
homályosult el, napjainkra már erősen megfakult.
A szentkutak
vizére már utaltunk. A verebélyi búcsúról
felvirágzott, színes botot visznek azoknak, akik még nem voltak Verebélyen. Ez a teljesen laikussá vált, értelmevesztett szokás még a középkori liturgiában
gyökerezik, amikor a zarándokbotokat az Egyház megáldotta a kegyhelyen.14
A szegedi búcsúsok induláskor Radnán zöld
ágat törtek, vagy vettek, ami azt jelképezte, hogy lelkük kizöldelt
a malasztban, ősrégi hiedelem ez, a keresztény folkloreból
elég csak a Tannhäuser történetére
utalnunk. Zöld ággal térnek még vissza a búcsúsok Csíksomlyóról,
Vasvárról, Gyűdről. A horvátországi Bisztricéről jövő magyar hívek szelíd
gesztenyéből fűznek a nyakukba koszorút. A gölnicbányaiak
Lőcséről jövet bükkágakból kötnek koszorút,
amelyet a lányok visznek a menet élén. A lányok kibontott hajjal térnek haza Radnáról, Csíksomlyóról,
Búcsúszentlászlóról. Vasvárról.
A búcsúfia rendszerint szentkép, vagyis a
kegykép másolata, a hátlapján alkalmas imádsággal, könyörgéssel; érem szintén a
kegykép ábrázolásával; szobrocska, azaz a kegyszobor kicsinyített mása; olvasó;
színes gyertyák. Mindezeket vagy maguk a hívek érintik a kegyképhez,
vagy pedig megszenteltetik. Az első esetben az a naiv, de bensőséges hiedelem
vezérli őket, hogy a kegykép csodatevő hatásából, segítő erejéből valami a
búcsúfiába is belesugárzik. Érdekes, hogy a pócsi
kegyképet a hívek nem tudják az ikonostasis
tetején elérni. Ezért úgy segítenek magukon, hogy valakit fölemelnek, aki az
érintést többek helyett elvégzi. A szentelés szintén a kegykép előtt szokott
történni, tehát a liturgikus áldás is alkalmazkodik a nép jámbor felfogásához
és igényeihez.
A gyerekeknek szánt búcsúfia közül a mézeskalács,
különösen pedig a mézeskalácsból készült olvasó a legáltalánosabb.
Ritkábban fordul elő Szűz Máriát, azaz a kegyképet, a Szentháromságot, a kis
Jézust, a pelikánt és egyéb szent alakokat formázó mézeskalács. Nem lehetetlen,
hogy a mézeskalács valamikor kultikus eledel, eulógia,
vagyis szentelmény volt. Megették, hogy mintegy
megszentelődjenek a szent alakok magukhoz vételével. Erre utal az a mézeskalácsosok
között élő hagyomány is, hogy ezt a mesterséget a barátok találták ki.15
A búcsúsok ünnepélyesen köszönnek el a
kegyképtől, illetőleg a kegyhelytől. A Radnáról
érkező szegedieket városuk határában az otthon maradottak sokasága várta. A
hozzátartozók Isten hozott-üdvözléssel, virágkoszorúval, csokorral
ékesítették föl a családtag radnai zöldágát, miközben
ez az üdvözlést csókkal és a szavakkal viszonozta: Imádságunkban,
búcsújárásunkban részesüljön az is, aki oda nem volt! A búcsút járt leányt,
Krisztus jegyesét pedig menyasszonyi ruhába öltöztették, mirtuszkoszorút tettek
a fejére, kezébe pedig virágot adtak. Így mentek búcsúsok és itthon maradottak
együttesen a templomi hálaadásra. A zöldágat és virágokat különben a tiszta
szoba ablakába állították, hogy a kegyelem illata a háztájékát is átjárja. A gölnicbányaiak hazamenet sehová sem térnek be szívesen,
mert az áldást mindenki haza akarja vinni.16 A kiszombori
asszony, ha hazamegy a szegedi havi búcsúról, az út porát az ólban,
istállóban rázza le magáról, hogy a jószágokhoz szerencséje legyen a családnak.
Domoszló (Heves) falu Mátraverebélyről hazatérő búcsúsait az
otthoniak így fogadják: amikor a búcsúsok megérkeznek, vezérük megkérdezi az
otthoniakat:
— Azt
kérdezi a szentkúti Boldogságos Szűz Mária, kit kerestek?
—
Felelet: Mennyországnak királynéját, irgalmasságnak szent anyját, ki élet,
édesség, reménység. Üdvözlégy szép Szűz Mária!
— Azt kérdezi a Boldogságos Szűz Mária,
kik vagytok?
— Évának árva fiai, számkivetett
maradéki, siralminak örökösi, sok nyavalyáknak hojléki.
— Hová törekedtek, azt kérdezi a
Boldogságos Szűz?
— E
siralomnak völgyében kik nyavalygunk nagy ínségben, hozzád sóhajtunk mennyégben,
hol vagy örök dicsőségben.
— Mit kértek a Boldogságos Szűztől?
— Azért
szószólónk szemedet, fordítsd hozzánk kegyelmedet és a te bűnös népedet, oltalmazzad
hívedet. Óh édes Szűz irgalmadat, mutasd meg kegyes voltodat, holtunk után
Szent Fiadat, mutasd meg boldogságodat.
— Azt
üzeni a szentkúti Boldogságos Szűz Mária, hogy kik nála voltak látogatáson,
azok adják át az itthon maradottaknak áldását egy csókban, ölelésben,
kézszorításban. Ez meg is történik.17
A búcsúsok, akik a kegyhelyen voltaképpen
falujukat, családjukat képviselték, a nyert élményeket, kegyelmeket így közlik
az otthon maradottakkal.
Jegyzetek:
1 Világos Berkeshegy.
Temesvár, 1773:40.
2 Horváth Athanáz:
A boldogasszonyi kegyhely története. Neusiedl
am See, 1926:56.
3 Ha forrást nem idézünk, a magunk
gyűjtéséből merítünk.
4 Vajkai
Aurél: Betegség, búcsú, gyógyulás. Új Élet 1938:168.
5 Mária-Celli
liliomok. Pest, 1858:21.
6 Vajkai:
I. m.
7 Bellosics
Bálint: Áldozati szobrocskák. Ethn.
1908:96.
8 Bubics–Merényi: Esterházy Pál 97.
9 Bálint Sándor: Szegediek
búcsújárása Radnán. Ethn.
1936:317.
10 Novum
Sidus Hungariae, 1746. Passim.
11 Nedeczky
Ladislaus: Fontes
gratiarum Marianarum. Claudiopoli, 1739:126
12 Horváth: I. m. 57.
13 Szabó Imre: A gainai
leányvásár (Ernyey József jegyzeteivel) Ért.
1907:274.
14 Magyar Könyvszemle 1927:47.
15 Fábián Gyula: A mézeskalács. Ért.
1913:89.
16 Vajkai:
I. m.
17 Végh Kálmán: Domoszló
ismertetése. Adatok az egri egyházmegye történetéhez. III. Eger, 1891:71.
*
Beiträge zur Volkskunde der ungarischen Wallfahrten. Es werden Beiträge zur Kulturgeschichte
dieser Frage mitgeteilt. Verf. bespricht die Gelübde
vor der Wallfahrt,
den Zug, die Darbringung von Opfergegenständen,
die kultische Verwendung des Wassers heiliger Brunnen, die Unterbringung
der Wallfahrer, das Schlafen in
der Kirche, den Mädchenhandel und die Geschenke der
Wallfahrer für die Angehörigen von Zuhause.