A kegyhely a semptei plébánia filiája. Szlovák neve: Sváta Chrast,
illetve újabban Vinohrady.
Galántai járás. Megközelíthető közúton Szered vagy Sempte városkákból.
Szentharaszt temploma a
körülőtte lévő térséggel és temetővel kegyhely. Haraszt értelme (chrast)
sűrű liget, erdőcske. Ez az
elnevezés a hely régiségére utal, sőt föltehetőleg pogány kori
eredetére. A pogányok szent helyei
elsősorban a ligetekben, erdőcskékben, harasztokban voltak.
Haraszt, vagyis erdő veszi körül ma is a
kegytemplomot évszázados fákkal. Néhány évtizede még valóságos hársfaerdő
volt itt, most kb. tíz
terebélyes hárs áll itt. A templom bejáratával szemben a Sándor grófi
család síremlékei láthatók, akik
a kegytemplom patrónusai voltak.
A kegytemplom tornyai román koriak, de később barokk stílusban
építették át. Oltárai is a barokk
korból valók értékes festményekkel és szobrokkal. Szűz Mária szobra a
kisded Jézussal, aranykoronával
a kegyszobor. Szent Borbála, Szent Katalin, Szent Ferenc és Szent
Antal és az angyalok a főoltáron. A
bal oldali mellékoltár festménye Krisztus a kereszten. Emellett is
vannak szobrok. A jobb oldali
mellékoltár főfestménye Szűz Mária születése, mely szintén kegykép
jellegű. Mellette is vannak szobrok.
A kegytemplom orgonája ódon, szép hangú hangszer. A búcsú napja
pünkösd. A búcsújárók régi
körzete a Galánta-Nagyszombat közti táj, magyarok és szlovákok
egyaránt. A kegyhely eredete: A
szlovák népi hagyomány szerint volt egy beteg leány, akinek a teste
tele volt varral (szlovákul chrasta).
Ez a leány ivott (esetleg megmosdott) az itteni kút vizéből és
meggyógyult. A boldog apa itt hálából
leánya meggyógyulásáért templomot építtetett. Így lett a hely neve Svátá
Chrast, azaz Szent Var(?).
Persze ez a nép szóhasználat hibás és téves értelmű. A magyar haraszt
szó biztosabb értelmet ad az
elnevezésnek. A haraszt illetve chrast szó magyarázata ősibb értelmű
és kultúrjelentőségű. A népi
hagyományban említett kút ma már nem létezik.
Szentharaszt helységben van még egy másik kápolna is. A felső
faluvégen a Vág folyó árterűlete
fölötti magaslaton a szőlőskertek között. Ugyanis ezen a részen a
Vág-parton rév volt. Komppal vagy
ladikkal jártak át Surra és onnan ide. És gyakran előfordult, hogy a
ladik, vagy a komp a víz alá került
(merült), és utasai a vízbe fulladtak. Egy ilyen nagy katasztrófának
az emlékére épült a múlt században
ez a kápolna. Surról búcsúba jött a nép Szentharasztra. Túlterhelve
elmerültek és a vízbe fulladtak.
Ennek a tragédiának emlékét őrzi a kis kápolna. Fölszentelése napját
búcsúval ülik meg.
(Forrás: Ipolyvölgyi Németh J. Krizosztom: Búcsújárók könyve Novitas b. Kft. Balassagyarmat, 1991. 264-265.old.)
|



|
Ima
Nyisd meg fülemet, Szentlélekisten, hogy üzenetedet meghalljam és
megértsem.
Nyisd meg szememet, Szentlélekisten, hogy a teremtés szépségét
meglássam.
Nyisd meg lelkemet, Szentlélekisten, hogy higgyek az evangélíumban.
Nyisd meg a számat, Szentlélekisten, hogy dicsőségedről tanúságot
tegyek.
Nyisd meg a kezemet, Szentlélekisten, hogy segítségedet
elfogadjam.
Nyisd meg a lelkemet, Szentlélekisten, hogy örvendjek közelségednek.
Nyisd meg a szívemet, Szentlélekisten, hogy átjárja azt a szeretet
lángja. Amen.
(Forrás: Ipolyvölgyi Németh J. Krizosztom: Búcsújárók könyve Novitas b. Kft. Balassagyarmat, 1991. 265.old.)



|