Kósa Károly
Egy jászladányi szentember:
Orosz István
(Maholnap /Szolnok/, I/10. 1989. júl. 20. p. 25.)
Önéletrajza és a jászladányi római katolikus plébánia anyakönyve
szerint az 1838. év Virágvasárnapján (április 8.) született. A kor szokása
szerint még aznap megkeresztelte Kiss Antal, a „káplány”. A Tiszabalán — ahol
tanító, kántor, harangozó volt — eltöltött négy évet és a búcsújárásokat
leszámítva Jászladányban telt élete.
Tizenkét évesen kényszerült az iskola abbahagyására. Földműves
apjának segédkezve tanult bele a paraszti munkába, később sem tartván azt
magához méltatlannak. Már ekkor húzódott a világ zajától. Mindig vele volt
imakönyve és olvasója. Alig 16 évesen már vezette a helyi körmeneteket, 18 éves
korában — házasságkötésének évében — Máriabesnyőre vezetett négyszáz zarándokot a legszebb imákat, énekeket zengve.
Emlékkönyv című önéletrajzában olvashatjuk, hogy elzarándokolt a
legfontosabb kegyhelyekre, többek között Rómába, Loretóba, Máriazellbe,
Máriapócsra, de megjegyzi, hogy „nemcsak a nagy szent helyeket látogattam,
hanem Jászladány környékén levő községeket is meglátogattam minden évben az
egyházi búcsújuk alkalmával, sőt még messze vidéki községeket is meglátogattam,
mert mindenütt ösmertek és meghívtak búcsúnapokra”. Legtöbbször a ladányi
búcsúsok élén ment, énekeivel és imákkal vezetve őket. Számtalan ének- és imafüzetet
írt, szerkesztett és adatott ki. (Bálint Sándornak, a
magyar vallásnéprajz kiemelkedő kutatójának tulajdonában 70 ilyen füzet volt,
melyekből antológiát kívánt szerkeszteni.)
Falujának több vallásos társulata — így a Szent Rózsafüzér, a
Jézus Szent Szíve stb. — választotta vezetői közé. Tisztségeit — amíg ereje,
egészsége engedte — a legnagyobb szorgalommal, közmegelégedésre látta el.
Kultikus orvosi képességének birtokában sok embert meggyógyított különféle
betegségekből. Emellett végezte napi munkáját, nevelte gyermekeit.
Széles körű vallásos tájékozottsága, a régi liturgia ismerete,
eredményes gyógyító tevékenysége és istenes élete miatt közbizalomnak
örvendett. 1919 őszén az átvonuló román katonák is nagy tisztelettel ülték
körül a kertben, almafája alatt rózsafüzért imádkozó
aggastyánt. 1922. december 8-án, Szeplőtelen Fogantatás napján tért meg a
halálba. Földi maradványai szülőfalujának temetőjében porladnak.
„Orosz Istvánt korunkban már
meglehetősen ritka és szokatlan érzékenység, misztikus képzelődés, az emberi
lélek messze tartományaiban való középkorias otthonosság jellemezte, amelynek
mását legföljebb ritka költőknél, művészeknél, szentéletű híveknél találjuk
meg: a modern emberi szellem általában eltompult a lélek lebegő finomságai
iránt” — írja Bálint Sándor az 1942-ben általa kiadott Orosz István-önéletrajz
előszavában, majd így folytatja: „Amikor a világi lelkipásztor szerepe és
hatása a népi társadalom nevelésében a XIX. század folyamán ezeregy okból
veszít régi egyetemességéből és szinte csak a legszükségesebb papi ténykedésekben nyilatkozott
meg, addig Orosz István típusa tovább őrzi a katolikus középkornak és a barokknak
számos kultikus hagyományát, amelyeknek a jozefinista papnevelés már nem
szentelt kellő figyelmet. Így vezeti a búcsújárást, a templomban isteni
szolgálat előtt irányítja a közös imádkozást és éneklést, jámbor társulatokba
visz pezsgő életet, esténként a környékbeliek összejövetelével házi
ájtatosságokat tart, virraszt a halottas házaknál: egyszóval a jámborságnak a
század individualistaelemző szellemével homlokegyenest ellenkező
megnyilatkozásait ápolja, amelyek azonban a néplélek szintetikus-kollektív
igényeinek annyira megfelelnek.”
A jászladányi temetőben
láthatjuk sírkeresztjét. Többen emlékeznek gyógyításaira, a plébánián
pedig őrzik csengőjét és rózsafüzérét.