SZENTANTALI KÖNNYEZŐ SZŰZANYA Bácsfa-szentantali búcsújárók imafüzete
Szerkesztették: Radványi Zoltán és ThDr. Morovics István Bölcskey Ödön: A szentantali ferencrendi kolostor és kegyhely története (1930), valamint Varga Ferenc: Búcsújárási Ének és Imagyöngyök (1922) című művek felhasználásával. GÁBRIEL keresztény könyvküldő szolgálat kiadása, Komárno, 2001.
Észak-Csallóköz kincse a szentantali ferences kolostor:
Ez a nagy vonzóerejű és sok lelki örömöt, boldogságot
ajándékozó búcsújáróhely három évszázada áldása a
vidéknek. Mindenkori célja volt ennek a kolostornak, hogy
kulturálisan, vallásilag és erkölcsileg fölemelje a régió
népét. Ezt a hivatását évszázadokon keresztül teljesítette,
jelleget, mélységet, vallásosságot ajándékozva ennek a népnek. Ez a szép szentegyház és a körülötte elterülő kálvária
és búcsújáró park ma is kedves helye a csallóközi népnek.
Úgy mondja a csallóközi ember: "Jó Szentantalba menni,
mert ott olyan jó imádkozni, és könnyű gyónni ". Az emberek
ma is Istentől kegyelmeket kérni jönnek ide, s megerősödve,
boldogan térnek haza.
Az ideérkező búcsújárók, meglepetésből meglepetésbe,
örömből örömbe zuhannak, hiszen mindegyik búcsújárásnak megvan a vezérlő gondolata és célja. Az ünnepi .szentmisét a főpásztor, vagy maga a pápai nuncius mutatja be. A
hivők egy családként élik át búcsújárást, és az itt nyert
kegyelmekből, lelki élményekből táplálkoznak egész évben.
Ha végigjárjuk a világ nagy búcsújáróhelyeit ugyanezt a
melegséget és kegyelmet tapasztaljuk ott is. Van a francia
népnek egy nagy lelki kohója, van a portugál népnek egy
teljesen fölújító kegyelmi forrása, van a spanyoloknak ősi,
évszázados egybekovácsoló búcsújáróhelye, és nekünk
magyaroknak is van székelyországban félmillió testvérünket
mozgósító búcsújáróhelyünk. Ugyanígy összefog bennünket, Mátyusföldet, Ipolyországot és főleg Csallóközt, a mi
szentantali kegyhelyünk.
Búcsújárásunknak legszentebb pillanata az egyéni
megigazulás, a lélek föltámadása, eltelítése fénnyel, örömmel és győzelmes reménnyel a szentgyónásban. Ezek a
szentgyónások magukat a lelkiatyákat is mélyen meghatják,
megrendítik. A búcsújárások alkalmával a hívek új stílusú
szentbeszédeket, nagy társadalmi hatóerejű evangéliumi
elmélkedéseket hallanak és „egyszerre dobban a szívük".
Kitűnő keresztények, hazfiak, kitűnő szülők akarnak lenni.
A közös imák, és jófeltételek után a legmélyebb családi
együttléthez hasonló, amikor szentáldozáshoz járulunk, s
Krisztus családjává forrunk össze.
Nagy ajándék volt számunkra, amikor kassai látogatása
alkalmával a szentatya arra buzdított minket, hogy a búcsújárások által őrizzük meg identitásunkat. A szentatya a
legszentebb kincsünkre, édesanyánkra, Máriára irányítja
figyelmünket, aki ugyan Nagyasszonynak és Királynőnek
választottunk, de a török csapások alatt Hétfájdalmú
Szűzanyánkká vált, akit a mi testvéreink nemzeti Pátrónájukká fogadtak. A pápa a Szentlélektől irányítva ajánlja a számunkra a búcsújárásokat. A búcsújáráson évezredes
keresztény kincseinket sokszorosítjuk, lélekben gazdagodunk, s örömmel eltelve, kegyelmekkel megajándékozott
lélekkel hagyjuk el mindig a búcsújárás helyét.
Kedves Zarándok! Szeretettel adjuk a kezedbe e könyvecskét!. Kívánjuk Neked, hogy részesülj abban a három
évszázados örömben és kegyelemkiáradásban, amit őseid,
nagyapáid és dédapáid is megtapasztaltak itt Szentantalon!
ThDr. Morovics István
bacsfa-szentantali esperes plébános
A KEGYKÉP TÖRTÉNETE
A szentantali kolostor kezdettől fogva nemcsak
a környéknek, hanem az egész Csallóköznek kedvelt temploma volt. Szent Ferenc ünnepén, Szent
Antal napján, de különösen a porciunkulai búcsún
(aug. 2.) olyan tömegesen jöttek a hívek, hogy
meggyóntatni az itt lakó szerzetesek sohasem
tudták, hanem kérni kellett gyóntatókat a közelben levő kolostorokból.
A Kegykép eredete
A szomszéd községben, Doborgazon, történt
1703-ban, hogy Liszkay Márton nevű parasztlegény ökrös szekérrel akart a mezőre menni, de
szerencsétlenül lépett fel a szekérre, leesett és a
szekér keresztülment rajta. Nem tört el egyetlen
tagja sem, de súlyos belső sérülést szenvedett, és
fél évig feküdt. Ez idő alatt nem tudta mozdítani a
végtagjait. Miután látta, hogy az orvosok nem
tudnak rajta segíteni, a Boldogságos Szűzhöz fordult segítségért. Megfogadta, hogy képet festet, ha
betegségéből kigyógyul. Betegsége csodálatos
módon jobbra fordult, s hamarosan felgyógyult.
Liszkay Márton megtartotta fogadalmát. Egy pozsonyi festővel megfesttette a Boldogságos
Szűz képét. A kolostor gvárdiánja megengedte,
hogy a fogadalmi képet a főoltár háta mögött a
falra felfüggesszék. Abban az időben a szerzetesek itt szokták a napi zsolozsmát elmondani. A
laikus testvérek virágokkal ékesítették a képet; de
a hívő nép is megkedvelte, valahányszor szokás
szerint a főoltárt megkerülték, megérintették és
megcsókolták. A kép nem volt művészi festmény,
de a Szent Szűz alakja mégis olyan gyengéd volt,
hogy mindenkinek megnyerte a tetszését.
A csodás könnyezés
Jancsikovics Kelemen atya, aki rendkívül jámbor szerzetes volt, 1715. jún. 19-én reggel már öt
órakor a templomba jött, hogy a rendes napi
elmélkedés előtt magánimádságait elmondja.
Amint itt imádkozott, egyszerre rátekintett a
képre, s úgy látta, hogy Szűz Mária szemeiből
először víz, azután vér tör elő. Nem akarja a dolgot elhinni, azért megtörli a szemét, hogy talán
rosszul lát, de meg kell győződnie, hogy valóságos vérkönnyeket hullat a Szent Szűz szemeiből.
Nemsokára megérkeztek az atyák és a laikus
testvérek is a közös imádságra, s mindnyájan
bámulva és csodálkozva nézték a vérkönnyek hullását. A reggeli misére jövő híveknek is hamar
tudomására jutott a csodálatos dolog; mindnyájan
odasiettek, hogy lássák Szűz Mária könnyezését.
A látvány annyira meghatotta a nézőket, hogy
többen a lecsöppent könnyeket kendőikkel felitatták, s akkor látták, hogy nem festék, hanem valóságos vér hullik alá a képről. A csodás dolgot
csakhamar megtudta az egész környék, s egész
nap seregesen tódultak az emberek a templomba,
hogy saját szemeikkel győződjenek meg a hír
valóságáról. Este aztán a gvárdián bevitette a
képet a sekrestyébe, hogy biztos helyen és őrizet
alatt legyen.
Június 20-án hajnalban az őrizetre rendelt
testvérek rohannak a gvárdiánhoz és jelentik neki,
hogy a kép ismét vérkönnyeket hullat, s még
bővebben, mint az előző napon. A gvárdián most
visszatetette a képet a templomban a régi helyére,
csak egy kissé magasabbra függesztették fel, hogy
a nép a kezével ne érinthesse, s a vérkönnyeket le
ne törülhesse. A gvárdián kérésére aztán az őrizetre rendelt testvérek megmondták, hogy hajnalban három és négy óra között kezdett vérezni a kép.
Június 21-én délben, vagyis 12 óra körül újra
könnyezni kezdett a kép, mégpedig sokkal
erősebben, mint a két előző napon. Az atyák ismét
siettek a templomba, s a gvardián két patenát, azaz
tányérkát, (amelyre a pap misézés közben az
ostyát teszi), hozatott a sekrestyéből, s a szemek
irányából folydogáló könnyek alá tette. De ekkor
már csak a bal szem könnyezett, amelyből egy
nagy és három kisebb vércsepp hullott alá. Ezeket
a cseppeket a vikárius egy négy részre hajtott kehelykendővel felitatta. A vércseppek a négyrétű
kendőt mind a négy oldalon megnedvesítették.
Június 22-én, azaz szombaton, folytonosan
őrizték a képet, s várták a könnyezést, de semmit
sem észleltek rajta.
Vasárnap, június 23-án, hajnalban négy és öt
óra között ismét könnyezni kezdett a kép, de
most nem olyan bőven, mint pénteken. A jelenlevők azt látták, hogy a jobb szemből egy nagy,
három közepes, és négy kisebb vércsepp hullott
alá; a bal szemből pedig három vagy négy közepes és egy nagy vércsepp esett a kis patenára. Reggel aztán alaposan átvizsgálták a képet, s a
kép rámáján még találtak néhány vércseppet,
amelyeket Bárdy Bonaventura atya itatott fel tiszta kehelykendővel.
Az egyházi vizsgálat
A csodás dolgot már az első nap, vagyis június
19-én jelentette a gvárdián a Pozsonyban lakó
tartományfőnöknek, Ramocsaházy Bernardinnak,
aki azonnal jelentést tett a dologról az esztergomi
érseknek. Erről 1715. jún. 22-én Rutkay Remig,
tartományi titkár, értesíti Sneider Dénest, a volt
tartományfőnököt. Az esztergomi érsek rögtön
bizottságot küldött ki, hogy vizsgálják meg a dolgot. A bizottság tagjai a következők voltak:
Mednyánszky Ferenc esztergomi kanonok, Frieweisz Mihály somorjai plébános és kerületi es-
peres, valamint Ramocsaházy Bernárdin tartományfőnök. A bizottság június 25-én érkezett
Szentantalba, s azonnal hozzáfogott a vizsgálathoz. A képet este 10 órakor levették helyéről, s az
emelet X-es számú szobájában helyezték el az
asztalra. Az ablakokat és az ajtót bezárták, lepecsételték, s az ajtó kulcsát megőrzésre átadták
Frieweisz Mihálynak, a kerületi esperesnek.
Június 26-án több ízben felnyitották a szobát, és
megvizsgálták a képet, de semmi változást nem
láttak rajta.
Újabb csodás esemény
Június 27-én délelőtt is több ízben betekintettek a szobába, de a képen semmi nyoma
nem volt a könnyezésnek.
Ugyanazon a napon sokan jöttek a kolostorba, s
kérték a gvárdiánt, hogy mutassa meg nekik a
képet. A gvárdián a tartományfőnökhöz utasította
őket, aki engedett kérésüknek és a kerületi esperest hivatta, hogy nyissa ki a szobát.
Frieweisz Mihály esperes kinyitotta az ajtót, és
megmutatta a képet a látogatóknak, utána ismét
bezárta az ajtót és lepecsételte a zárat. Ugyanezen
napon este felé megint jöttek zarándokok, akik
látni akarták a csodás képet. A sekrestye mellett
lévő folyosón beszélgetett a tartományfőnök a
kerületi esperessel és három világi úrral, mikor a
vikárius megparancsolta az egyik laikus testvérnek, hogy nézzen szét a templomban, s azután
zárja be a templom ajtaját. A laikus testvér a
templomban három asszonyt talált, akik azt
kérdezték tőle, vajon most este megnézhetnék-e a
képet, amelynek látására idejöttek. A laikus testvér megmagyarázta nekik, hogy most este nem lehet, mert a képet már elzárták az egyik szobába, s
a zárat lepecsételték. A felelet után az asszonyok
eltávoztak, mire ő bezárta a templom ajtaját. Amint visszajött a templomon keresztül, s arra a
helyre érkezett, ahova annak a folyosónak az ablaka látszott, amelynek egyik szobájában volt a kép,
meghajtotta fejét, s így sóhajtott fel: „Édes Szűzanyám, minek zárkózol el az emberek szeme elől,
mikor annyi buzgó lélek kíván látni és buzgón
óhajt tisztelni! Könyörülj, kérlek rajtunk!"
Alighogy ezeket a szavakat kimondta, hirtelen a főoltár felé nézett, s a bámulattól majdnem összeesett, mert ott látta a főoltáron a csodás képet. Egy pillanat alatt a képnél termett,
térdre borult s buzgó szívvel mondott köszönetet a
Szent Szűznek. Azután kisietett a folyosóra, ahol
még mindig ott állt a tartományfőnök a kerületi
esperessel és három világi úrral. A laikus testvér
egyenesen a kerületi espereshez fordult, s így szól
hozzá: „Főtisztelendő úr tette a főoltárra a csodás
képet?" Az esperes csak néz a testvérre, s semmiképp sem érti a kérdést. A testvér újra ismételi
szavait, s a bámuló esperesnek váltig azt állítja,
hogy a kép az oltáron van. Erre mindnyájan a
templomba siettek, s meglepődve látták, hogy a
csodás kép a főoltáron van a tabernákulumhoz
támasztva. Bámulatukban és nagy felindulásukban alig tudnak egy Üdvözlégy Máriát elmondani
a Boldogságos Szűz tiszteletére. Utána rögtön az
ajtóhoz siettek hogy lássák, vajon épségben vannak-e a pecsétek az ajtón és az ablakon? Az ajtót
zárva találták, a pecsét ép volt rajta; és mikor a
szobát kinyitották, tapasztalták, hogy a kép nincs
a szobában, pedig az ablakok be vannak téve, s a
pecsétek sértetlenek.
Az újabb csodás esemény láttára a bizottság
úgy határozott, hogy a képet egyelőre a főoltáron
hagyja, s az esztergomi érseknek jelentést küld a
vizsgálatról. Ebbe a jelentésbe aztán belevették a
képen levő vércseppek megvizsgálásának eredményét is. Július 1-én jött ugyanis Bécsből egy
híres festő Szentantalba, aki a bizottság jelenlétében tüzetesen megvizsgálta a képet, s úgy nyilatkozott, hogy a képen 28 nagyobb vércseppnek
van nyoma, a rámán is látható többnek a nyoma,
de biztosan nem lehet meghatározni, mert a vikárius egy ízben kehelykendővel felitatta azokat.
Kifejtette továbbá a festő, hogy a vércseppek sem
a száraz festékből, sem a képnek szövetéből nem
származhatnak, mert akkor az egész képnek nedvesnek és foltosnak kellene lennie. A vércseppek
csupán a Boldogságos Szűz két szeméből hullottak alá, amint a vércseppek irányai is tisztán
láthatók voltak a képen. Az egyik irány a Szűz
jobb szeméből indul ki, s a kis Jézus arcán végigfolyva, a Boldogságos Szűz jobb kezén végződik,
ahol egy nagyobb vércsepp meg is aludt a bal
szeméből pedig két irányban folyt a vércsepp az
Istenszülőnek balkezére, s innen három csepp a
kis Jézus lábára. Vércseppek nyomai látszottak a
fekete üveg gyöngyöket tartó vörös szalagon is,
amely a Szent Szűz nyakára volt illesztve.
A bizottság jelentését elküldte az esztergomi
érsekhez, aki most újabb bizottságot küldött ki
Mednyánszky Ferenc felszentelt püspök-esztergomi kanonok és Rauscher Jakab esztergomi kanonok személyében. Ezek Szentantalban megkezdték a tanúk kihallgatását, akik látták a kép
könnyezését. A szerzetesek közül tizen, a világiak
közül harmincan vallották eskü alatt, hogy a
Boldogságos Szűz mindkét szeméből vércseppek
folytak alá. A bizottság a tanúvallomásokról jegyzőkönyvet készített s azt a tanúk aláírták, miután
előzőleg megesküdtek, hogy igazat vallanak. A
tanúk között volt Spacz András, somorjai orvos,
aki szintén látta a könnyezést, s a bizottság kívánságára orvosi műszereivel megvizsgálta a könnyeket, s eskü alatt bizonyította, hogy azok valódi
vérből valók, nem festéktől eredtek.
A bizottság a vizsgálat befejezése után felterjesztette a jegyzőkönyvet Nagyszombatba az esztergomi érsekhez. Itt az érseki szentszék újra megvizsgálta az egész ügyet. Mivel az ügy nagyon
sokáig húzódott, ezért Ramocsaházy Bernárdin
tartományfőnök kérte az érseki szentszéket, hogy
nyilatkozzék, vajon szabad e a Csodás képet a
templomban kitenni tisztelésre vagy sem? Végre
aztán az érsek is nyilatkozott, s megengedte, hogy
a csodás képet nyilvános tisztelésre is kitehetik. A
képet tehát, amely eddig a Boldogságos Szűz
menybemenetelét ábrázoló mellékoltáron volt,
most ünnepélyes körmenetben a templomban
körülvitték és a főoltáron helyezték el.
Ettől az időtől kezdve minden évben seregesen zarándokol a nép Szentantalba, hogy a
Csodás Kép előtt kérjenek a Boldogságos
Szűztől bajaikban segítséget. Nemcsak Csallóközből, hanem Pozsonyból, Nagyszombatból,
Győrből és még messzebb helyekről is nagy
számban érkeztek a búcsúsok a kegyhelyre.
Pozsonyból az első körmenetet Ágoston Leó
atya vezette 1715 szept. 14-én Szent-Antalba,
amelyben 600 magyar vett részt. Nagyszombatból
pedig az első zarándoklat 1716-ban indul el,
amelyben nagyon sokan vettek részt, s hoztak
magukkal egy nagy képet. 1736. február 20-án a
csallóközi papok bizonyítványt állítottak ki arról,
hogy Szent-Antalban évenkint a gyónók és
áldozók száma felülmúlja a húszezret.
XII. Kelemen pápa 1737-ben teljes búcsút
engedélyezett mindazoknak, akik a csoda évfordulóján Szent-Antal templomát meglátogatják,
ott meggyónnak, megáldoznak, s a pápa szándékára imádkoznak. Ezt a kiváltságot örök időkre
kiterjesztette.
1739. június 19-én nagy ünnepélyességgel
tartották meg a könnyezés 25-ik évfordulóját.
A képről a vérnyomok az idők folyamán eltűntek, úgyhogy most már nem látszanak. Ennek az a
körülmény az oka, hogy a búcsúsok annyiszor
érintették képekkel és olvasókkal, hogy öntudatlanul is lekoptatták nemcsak a képről, hanem még
a rámáról is a nyomokat.
A két patena, vagyis tányérka és a kehelykendő
sorsáról annyit tudunk, hogy az egyik patenát a
tartományfőnök Bécsbe vitte, és III. Károly magyar királynak ajánlotta fel; a másik tányérkát és a
kehelykendőt pedig a szentantali templom sekrestyéjében őrizték, s a csoda napján megmutatták a
népnek. Az arany tányérkáról is eltűntek a vércseppek. (1789-ben II. József rendeletei következtében a kolostort kiüríteték, a templomot az
állami hatóság szénaraktárként, a kolostort pedig
magtárként használta. A ferencesek csak húsz év
múltán 1809-ben térhettek vissza Szentantalba.)
Scitovszky János esztergomi érsek és Magyar-
ország prímása 1855. szept. 28-án utasítja a szent-
antali gvárdiánt, hogy a Boldogságos Szűz ünnepén azt a kehelykendőt, amellyel a Boldogságos
Szűz képéről lehulló vérkönnyeket felitatták, a
népnek mutassák meg, hogy megcsókolhassák.
Egyúttal arra kéri a gvárdiánt, hogy ezen kehelykendő számára aranyos tokot készíttessen, abban
őrizzék ezután. De ezzel még nem elégedett meg.
1856. febr. 29-én újabb levelet küldött a szentantali gvárdiánhoz, amelyben elrendeli, hogy
minden egyes alkalommal nagyobb ünnepélyességgel adják tudtul ezen kép tiszteletét a népnek:
a gvárdián mondjon beszédet a csodás vérzésről,
utána menjen a mellékoltárhoz, ahol a kehelykendőt aranytokban őrzik, s magyar nyelven hirdesse ki, hogy ez az esztergomi érsek és bíboros
parancsára történik. Ezután csókolja meg a kendőt, s azután nyújtsa csókolásra a papságnak és a
népnek.
1856. böjt második vasárnapján (márc. 9.) a
következő levelet küldötte a gvárdiánnak:
Minden Csallóközi Szent-Antali Plebániához tartozó mind a két nemen lévő Híveknek az Úrtól atyai
áldást és üdvözletet!
A Fölségesnek titkát elrejteni jó, cselekedeteit pedig
kinyilatkoztatni tisztességes, azért valamint mindennap hálát adunk Istennek az ő nagy dicsőségéért, úgy
a legbensőbb öröm önt el, midőn akár a dolgok természetében, akár a kegyelem országában olyan látványok
tűnnek szemünkbe, melyekbe az Úrnak mindenhatósága, úgymint irgalmassága csodásan ragyog és mintegy
akaratunk ellen is késztetnek annak elismerésére és
imádására, kinek régi csodáit a mi időnkben is
fényleni tapasztaljuk.
És valóban főtisztelendő Viber József választott
bozoni püspök, a pécsváradi Boldogságos Szűz Mária
apátja, Esztergomi Székes Főegyháznak kanonokja, s
akkorban Nagyszombatbeli-kerületben, most pedig
főegyházi általános helyettes, s az ügyek (egyházi)
főbírája, bemutatott nekünk valami foglalványt, üvegtáblásat, mellyet a fennevezett Sz. Antal egyházában
talált, s melyben kehelytörlőt néhány folttal és írott
oklevelet felfedeztünk, mely azt tanúsítja, hogy azon
kehelytörlőt az ugyanazon egyházban létező boldogságos Szűz Mária képéről hullott könnyek áztatták.
Minthogy pedig ugyanazon oklevél bizonysága
szerint ezen különös eset boldog emlékezetű elődünk,
Keresztély Ágoston, elszászi herceg, esztergomi érsekbíbornok idejéből való, rendi tisztünk szerint és a
dolog fontossága miatt azonnal levéltárunkat megvizsgáltatni, s azon különös esetnek emlékét felkerestetni
meghagytuk.
Az ezen esetet illető hiteles tárgyalások szerencsésen felfedeztettek s az tetszett ki belőlük, hogy 1715-
dik évben június 19-dik, 20-dik, 21-dik és 23-dik
napján a Boldogságos Szűz Mária képéről, mely a fennevezett szentantali egyházban létezik, majd tiszta,
majd vizes véres könnycseppek folytak, melyeket a
Máriáról nevezett tartomány Sz. Ferenc rendjebeli
atyafiai, kiknek gondjára ez az egyház és plébánia
akkor bízva volt, részint két kehelytányérkára, részint
kehelytörlőre felfogtak. A tányérkák 1789-iki április
27-én a templomnak többi kincsszereivel egészen
elraboltattak, a kehelytörlők azonban Balog Bernát
atya ugyanazon szerzetestársaság tagja szorgos gonddal megőrizte, s hosszú ideig az ájtatos hívek ezt szemlélgették és buzgón tisztelték.
A főtiszteletű esztergomi szentszék, mely ezen rendkívüli eset fölött július 16-án 1715-ben tartatott,
ugyanazon elődünkhöz írott levelében a többi között
így nyilatkozott: Végre hogy véleményünket is őszintén
és lelkiismeretesen Főmagasságú fönséged előtt nyilvánítsuk, kihallgatván az összes ülnök uraknak
szavazatát, mindnyájunknak ítélete abban álla hogy
ámbár a jelen vallomásokban némely nem lényegesekre nézve (ilyen a helyettes elöljárónak tett bejelentése a vendégeknek, midőn a bejelentés majd ft. Fülöp,
majd Vidor harmadszabályosnak tulajdoníttatik),
tévedés és ellenmondás történt is, mivel mindazáltal a
lényegesekre nézve mind összhangzólag vallanak, nem
is találjuk valamely nyomát a csalásnak vagy álnokságnak akár a kép könnyezése, akár annak a szobából
az oltárra csodásan lett átköltözésre nézve és a
körülmények is oda mutatnak, hogy az esemény felsőbb isteni erőnek tulajdonítandó; nem is lehetséges
emberileg az igazság nagyobb nyilvánosságára eljutni; az egyházi törvények, jelesül pedig a tridenti zsinat
XXV. ülése szerint, amelynek határozata így kezdődik:
"A szentek hívásáról, tiszteletéről, ereklyéiről és a
szent képekről" azt ítéltük, miszerint Főmagasságú
Fönséged megengedheti, hogy az említett kép az oltárra kitétessék és eltűrheti, hogy a festészek által lemásoltassék és a hivő népnek, mindenkinek saját
buzgósága szerint annak tisztelése szabad legyen.
Minthogy tehát erősen meggyőződtünk arról, hogy
azon könnyeket, melyeknek nyomát az előbb mondott
kehelytörlőn szemléljük, fensőbb, természetfölötti erő
indította és eszközölte s egyszersmind hitelesen tudjuk,
hogy a nép mostanában buzgón is tiszteli azon képet és
a mai nap is sokan ájtatos búcsújárásokban hozzá
zarándokolnak: mi ezen csodálatos tényeknek emlékezetét egyrészt megtartani, más részt pedig a szeplőtelen B. Szűz Mária tiszteletét, kihez mindennap így
fohászkodunk: "azon irgalmas szemeidet hozzánk
fordítsad" püspöki tisztünk szerint, amennyire lehet
előmozdítani igyekezvén, meghagytuk. hogy azon
könnycseppek nyoma kimetszessék, vörös finom
selyemre ékesen illesztessék és az általunk e végre
szerzett díszes mutatóban üveg alá tétessék úgy, hogy
ezen nyomokat mind a hívek szemei nézhessék; mind
ájtatos csókolással tisztelhessék anélkül, hogy a hoszszabb használat azokat végleg eltörölje.
Ezen így felékesített ereklye-mutatót a Paduai Sz.
Antal egyháznak, amely a Máriai-tartomány Sz. Ferenc-rendbeli atyái gondja alatt létezik, jeléül a mi fiúi
ájtatosságunknak. a B. Szűz Mária iránt, s atyai
jóakaratunknak, a mondott szerzet iránt adjuk és
ajándékozzuk s a jelen (iromány) erejével püspöki
rendi hatalmunknál fogva megengedjük, hogy a hívek
tiszteletének leginkább a B. Szűz Mária ünnepein
tisztelhessék és csókolhassák. Az irgalmasság Anyját
pedig ájtatosan kérjük, könyörögjön népéért, közben
járjon az egyházi karért, esedezzék az ájtatos asszonyi
nemért, s oly buzgó hitet és tiszta életet az isteni kegyelem székénél nekünk szerezzen, mely szent képének
szemeiből ne bűneink fölött kesergő könnyeket, hanem
lelki buzgóságunkban és jámborságunkban anyai tetszésének jeleit eszközölje. Költ Esztergomban érseki
székhelyünkön Böjt második Vasárnapján 1856. Érsekségünk 7-dik, püspökségünk pedig 28-dik évében.
Ezen meleghangú levél után a ferencesek
igyekeztek, hogy Szentantalban Szűz Mária
tiszteletét hathatósan elterjesszék. A ferencesek
elűzését követően (1951) a kolostor papi internáló
tábor volt. Az államhatalom évtizedekig akadályozta a búcsúk megtartását. A búcsújárások főként a 80-as évek végétől, és a rendszerváltás után
újultak meg a mai formájukban.
A KOLOSTOR TÖRTÉNETE
Csallóköz szigete századokkal ezelőtt is híres volt
termékenységéről és népének szorgalmáról. S ha a kanyargó Duna számos ágával tavasszal nem rakoncátlankodott, a lakosság mindig gazdag termésre számíthatott. Ezért aztán a népes községek egymást érték,
s gyarapodtak gazdagságban és műveltségben. A
legszebb hitélet virágzott itt; a lakosság mind katolikus
volt, s így mindnyájan Mária-tisztelők.
A mohácsi vész után itt is megváltozott a helyzet.
Elterjedt ide is Luther vallása, mivel a főurak, akiknek
itt nagy birtokaik voltak, politikából és érdekből pártfogásba vették az új vallást, így számos településen
túlsúlyra emelkedett.
Egyes főurak azonban igyekeztek a XVII. sz. elejétől kezdve ezt megakadályozni. Így Pálffy Pál nádor,
aki mindent elkövetett, hogy birtokain a lutheránusokat a katolikus vallásra visszatérítse. Mivel lelkiismerete nem engedte, hogy jobbágyait vallás változtatásra kényszerítse, azért a legtöbb birtokán nem
tudott sikert elérni. Különösen szerette volna a katolikus vallást visszaállítani birtokain Csallóközben.
Nem sok eredménnyel, mert itt is csak térítéssel akarta jobbágyait a katolikus egyházba visszavezetni,
azonban a paphiány miatta nem kapott papokat erre a
célra. Ekkor merült fel lelkében az a gondolat, hogy
Csallóközben letelepíti Szent Ferenc buzgó fiait. Gondolkodását elárulja az 1653-ik évi . végrendelete,
amelyben ekképpen intézkedik: „Mivel a somorjai
templomot sok munkámmal és fáradságommal vettem
ki a lutheránusok kezéből, szükséges, hogy a templomot renoválják. Kérem a feleségemet és gyermekeimet,
hogy renováltassák s azon felül építtessenek ott nyolc
barátnak kis klastromot ".
A nemesen gondolkodó nádor végrendeletét felesége és gyermekei nem hajtották végre, s így a terv nem
valósult meg. Értesült erről a tervről Lippay György,
esztergomi érsek is, akinek Somorja közelében nagy
kiterjedésű birtoka volt, sőt az egyik közelben levő
községben, Vajkán, nyári kastélya is. Elhatározta,
hogy a boldogult nádor tervét megvalósítja. Egy alkalommal, mikor Vajkán időzött, bejárta egész birtokát,
hogy alkalmas helyet keressen a kolostor építésére. Így
jutott el Szent-György-Úr kicsi községhez, amely
közvetlenül a Duna egyik ága mellett feküdt, s temploma egy kis dombocskán állott. Ennek a helynek a
fekvése nagyon megtetszett neki. A Dunának Bárcs
nevű ágát nagyon alkalmasnak találta arra, hogy a
kolostor és a templom felépítéséhez szükséges anyagot
azon szállíttatja le Pozsonyból. Mivel a néhány házból
álló kis község lakói érseki jobbágyok voltak, könnyen
ment a dolog. Az érsek felszólította őket, hogy adják át
kolostor építéshez házaikat s ő a Bárcs folyó másik
oldalán felépítteti új házaikat. A lakósok engedelmeskedtek, s az újonnan kijelölt helyen telepedtek le.
Az érsek 1666-ban Bácsfa mellett megkezdte Padovai Szent Antal tiszteletére a templom és a kolostor
felépítését. Közben megegyezett a ferencesek főnökével, Babcsánszky Didákkal, hogy a hívek lelki gondozását átveszik. A tartományfőnök 1665-ben tehát
elküldötte Cziráky Antal atyát három testvérrel, hogy
az építkezésre ügyeljen fel, s addig is gondozza a
híveket, míg a kolostor elkészül.
Lippay György érsek azonban 1666. jan. 31-én
meghalt, s így az építkezés félbemaradt. Két évig tartott ez az állapot, mikor az új érsek Szelepcsényi
György, megkönyörült a ferenceseken, s elrendelte a
kolostor és a templom építésének folytatását. Hat esztendeig tartott még az építkezés, s 1674-ben elkészült
a kolostor. A mariánus tartomány káptalana még ebben
az évben konventtá nyilvánította, s az érsek a rendtagoknak ünnepélyesen átadatta. Az elsö gvárdián
Tamáskovics Ferenc lett, aki már az előző években is
itt működött, mint elöljáró. 1677-ben végre elkészült a
templom is, de nem szentelték fel, hanem csak megáldották, mert a háborús idő nem volt alkalmas az
ünnepély megtartására. A rendtagok most már teljes
erővel hozzáfoghattak a hívek lelki gondozásához.
Időközben meghalt a vajkai plébános s így a plébánia,
amelyhez Szent-György-Úr község is tartozott megüresedett. Az esztergomi érsek felszólította a tartományfőnököt, hogy bízza meg a konvent tagjait a
plébánia vezetésével, mert a nagy paphiány miatt ide
plébánost nem tud adni. A ferencesek megkezdték a
vajkai plébánia gondozását és kezelését, amelynek két
leányegyháza is volt: Szent-György-Úr és Szent
András. Csakhamar a következő helyek is a konvent
gondozásába kerültek: Doborgaz, Keszölcés, Kis-Szarva Nagy-Szarva, Tárnok és Bácsfalva. Közben aztán még Csölösztő, Gútor, Tejfalu és Királyfia községekbe is kellett misézésre rendtagokat küldeni.
Az 1703-1711-ig terjedő időszak súlyos megpróbáltatást hozott a konventre. Ezen időben folyt le II.
Rákóczi Ferenc felkelése, s így Csallóköz is a háború
színhelyévé változott. Egyszer Rákóczi Ferenc fejedelem kuruc katonái vonultak végig a Csallóközön,
azután a császári seregek pusztították végig, s rabolták
el azt, amit a kurucok meghagytak. A konvent tagjai
igen nagy zavarban voltak, sokszor azt sem tudták, mit
tegyenek. Mindkét hadsereget ki kellett szolgálniuk,
ha azt akarták, hogy kolostorukat az átvonuló hadak
fel ne gyújtsák, s a szerzeteseket el ne űzzék. Domány
Farkas gvardián a kurucoknál élelmiszer adással, a
császári katonáknál meg 5-8 forintért mindig meg
tudta menteni a kolostort attól, hogy katonákat szállásoljanak el benne.
II. József idejében újabb csapás érte a konventet.
1786-ban rendeletével eltörölte ezt a konventet is. Rot-
tinger Zsigmond fájdalommal tudatja a tartományfőnökkel 1785. augusztus 24-én, hogy megkapta a
helytartótanácsnak a kolostor eltörléséről szóló
végzését. Megkezdődik a legkeservesebb dolog: a
kolostor kiürítése. Szeptember 16-án már, csak három
páter várja az elhelyezését. A kolostort már kiürítették;
de még mindig nem hagyták el, mert abban reméltek,
hogy talán még megmenthetik. De hiába volt minden
remény. 1789. április 23-án megjött a rendelet, hogy
végleg el kell hagyniuk. A gvardián vajkai káplán lett,
s mint ilyen halt is meg. A templomot az állami
hatóság szénaraktárrá tette, a kolostort meg magtárrá.
A szentantali plébániát az esztergomi érsek
paphiány miatt nem töltötte be, ezért egyelőre a vajkai
plébániához csatolta. A hívek így egy évtizeden
keresztül lelkipásztor nélkül voltak. Végre az esztergomi érsek megkönyörült az elárvult híveken, s 1801-ben I. Ferenc magyar királynál kijárta, hogy
Szentantalban a plébániát visszaállíthatja. Az esztergomi érsek most úgy akarta megoldani a dolgot, hogy a
plébános és a két káplán ferencesek legyenek. Az
érsek tehát felszólította a ferencesek tartományfőnökét, hogy nyilatkozzék, hajlandó-e három rendtagot Szentantalba küldeni. A tartományfőnök örömmel fogadta a felhívást, s jelentette az érseknek, hogy
kész bármikor három rendtagot oda küldeni. Wilt
József, általános érseki helyettes hivatalosan tudatja a
tartományfőnökkel, hogy a király beleegyezett abba,
hogy az-érsek három személyt rendelhet Szentantalba
a hívek gondozására: egyet plébánosnak, kettőt káplánnak. A helytartótanács 1801. dec. 29-én azt válaszolja, hogy csak azzal a kikötéssel egyezik bele a ferencesek plébániai beiktatásába, ha a ferencesek tudomására hozza, hogy csak ideiglenesen foglalhatják el a
plébániát, mert ezt minél előbb világi pappal kell
betölteni. Végül pedig kijelenti a helytartótanács, hogy
a végzett dologról neki jelentést küldjön.
A helytartótanács akadékoskodása elkedvetlenítette
az érseki helyettest s ezért úgy oldotta meg a kérdést,
hogy 1802-ben Boros István világi papot küldte
Szentantalba plébánosnak két káplánnal. A plébánia
területe pedig Bácsfa, Tárnok és Nagyszarva községekből állott. Mivel azonban a plébániai jövedelem
olyan kicsi volt, hogy abból a plébános két káplánjával
megélni nem tudott, azért Boros István plébános
rövidesen lemondott, s az érsek ismét a vajkai plébániához csatolta a fentebb említett községeket.
Ez a fordulat meggyőzte a helytartótanácsot arról,
hogy ezt a szegényes plébániát csak a szegénységhez
szokott és alamizsnából élő ferences atyák tudják kezelni, azért 1809-ben a konventet visszaadta a rendnek,
s megengedte, hogy a plébániát is vezessék. A tartományfőnök készségesen meghajolt a helytartótanács
akarata előtt, s a konventet a plébániával együtt visszavette.
|