Kovács Antal Kalliszt: A sümegi ferences kegytemplom és kolostor története és leírása
A Sümegi Ferences Rendház Kiadása, 1995.
A kegytemplom
Bármely irányból közelítjük meg Sümeget, szemünkbe tűnik a várhegy tetején a festői
szépségű vár, mely mintegy királyi korona ékeskedik a város felett.
S a hegy tövében ott ragyog szürkésfehér színű falával, barokkos toronysisakjával a
ferences templom.
A látogató legtöbbször a város központja felől közelíti meg
a templomot. A Kisfaludy tér mellett elhaladva, a templom előtti
tér baloldalán megpillantjuk a Szentháromság szobrot, mögötte
a Bíró Márton püspök (1745-1762) által a 18. század derekán
építtetett püspöki palotát.
Az egyhajós, dongaboltozattal fedett templommal egybeépítve látjuk a
kétemeletes, négyszögű udvart körülzáró kolostor
épületét, mely tekintélyes múlttal rendelkezik. Bejárata fölött látható a püspöki címerrel díszített építési emléktábla, mely az
építtető Széchenyi György püspök nevét és az építés évét (1652)
őrzi.
A templom bejáratának két oldalán, kis kápolnaszerű fülkékben a tövissel
megkoronázott Jézus, illetve a megfeszített Jézus
szobrait tekinthetjük meg.
Lépjünk be a templomba, és ismerkedjünk meg értékeivel.
Figyelmünk először a szentély szélességét kitöltő főoltárra irányul.
Közepén, a szentségház fölötti díszes kazettában a templom
legfőbb ékessége, kincse, a kegyszobor látható. A Pieta, vagy ismertebb nevén a
Fájdalmas Szűz szobra a hozzáértők szerint a
16. században készült, igazi gótikus remekmű. Alkotója ismeretlen. A művész a
Szent Szűzet koronával a fején, kék és piros
ruhában ábrázolja. Ölében a keresztről levett Szent Fiát tartja,
arcán az anyai bánat mélységes fájdalmának jelei olvashatók le.
Egyes vélemények szerint a szobrot a felvidéki Szakolcáról
1649-ben idetelepített ferencesek hozták magukkal, amit erősíteni látszik az a
bevett szokás, mely szerint a szerzetes atyák
áttelepüléseik során mindig vittek magukkal valami kedves
emléket, mely régi otthonukra emlékeztette őket.
A FŐOLTÁR mostani - felújításra váró - állapotában is
Dunántúl egyik legszebb barokk emléke. A félköríves alaprajzot
követő, gazdag faragással és aranyozással díszített oltárt Acsády
Ádám püspök (1725-1745) megbízásából egy kármelita szerzetes testvér, Richter
Ferenc Domonkos készítette 1743-ban.
A münsteri származású szobrász mesterien látta el feladatát. A
nagyméretű csavart, illetve korintuszi oszlopok, a csipkeszerű
rácsdíszek, az angyalkák által tartott, könnyedén omló drapériák,
a kegyszobrot magában foglaló díszes trónus, az oltár alkotójának
rendkívüli tehetségét és a mecénás püspök bőkezűségét dicséri.
Az oltár nagyobb méretű szobrai közül Richter alkotása a
Péter és Pál, valamint a két egyházatya, Ágoston és Ambrus
alakjai, míg a Pieta előtt térdeplő Szent István és Szent László
szobrai korabeli, de Richternél gyengébb képességű szobrász
művei. A főoltár mögött egy másik, nagyobb méretű Pieta
szobrot is találunk, melyet a ferences atyák akkor készíttettek,
amikor a kegyszobrot 1743-ban régi helyéről - a templomhajó
északi fala előtt álló mellékoltárról a főoltárra helyezték. Névtelen
alkotója itt is olyan művészi alkotást hozott létre, mely szépségével és a hozzá
fűződő csodás események révén áhítatra hangolja
a híveket. Tudott dolog, hogy a hívek szeretik a kegyhelyek szobrait,
festményeit kézzel érinteni, s a tisztelet jeléül magukkal hozott adományaikat
eléje tenni:itt adódik erre lehetőség.
Az évszázadok folyamán a kegytemplomot több sorscsapás
érte, de a Szent Szűz szobrát sem tűz nem fogta, sem villám nem
zúzta össze. 1878-ban és 1890-ben villámcsapás rongálta meg
a templomot. 1911-ben valaki rossz szándékkal az oltárt felgyújtotta. A tűz
nagy károkat okozott: elhamvadt a Sarlós Boldogasszonyt ábrázoló oltárkép, a
tabernákulumban megolvadtak a
szent edények, Szent István és László szobrai is megégtek, a
kegyszobornak azonban, csodás módon, csak az alsó része
perzselődött meg. Az oltár leégett részeit Homorai Béla szobrászművész hamarosan
helyreállította, a kegyszobrot azonban
meghagyták a tűzvész utáni állapotában 1938-ig, amikor a
rátapadt koromtól megtisztították, s a régi festést meghagyva,
védő zománcréteggel vonták be.
A szembemiséző oltár az 1970-es évekből való, Rácz Gábor
alkotása.
A templom FRLFESTMÉNYEI Kontuly Béla festőművész
munkái: 1950-56 között a templomhajó, az 1970-es években a
szentély freskóit készítette el.
Vegyük szemügyre a szentély mennyezetfestményeit.
Középen a Szent Család ábrázolását látjuk. Különlegessége,
hogy a művész Máriát kezében hajóval, az Egyház jelképével festette meg. (Szűz
Máriát ugyanis VI. Pál pápa óta az Egyház Anyjának is tiszteljük.)
A többi kép a hét szentséget ábrázolja, részben szentírási illusztrációkkal, részben
a képek keletkezése idején történt eseményekkel.
Ilyen pl. VI. Pál pápa találkozása a
konstantinápolyi pátriárkával, vagy a pápa ENSZ-ben történt
felszólalása. A szentélyboltozat középső ívén Szűz Mária látogatása jelenetét látjuk:
ez tulajdonképpen a templom oltárképe.
A hajó mennyezetfestményei Szűz Mária életének egyes
részleteit örökítik meg. Középen Mária megdicsőülése, mögötte
az Immaculata, a Szeplőtelen Szűz alakja ferences szentekkel, köztük Boldog Duns Scotus Jánossal, aki többi rendtársa élén küzdött a Szeplőtelen Szűz dicsőségéért. Az oldalfalon, a szószék
jobboldalán Szent Erzsébet rózsalegendája jelenetét látjuk, a
szószéktől balra pedig a kegytemplommal kapcsolatos első
csodás gyógyulások képei láthatók. A széken ülő bécsi Berghoffer
Mária mellett többek között a tűt nyelt sárvári fiú, a légrádi süketnéma asszony s a
vak kuruc katona alakja tűnik fel. Ott látható három ferences páter is, akik
közül kettőre, Kardos Odorik és Kocsis Ödön házfőnökökre az idősebb sümegiek ráismernek. Ők a század első felében
sokat tettek a kegytemplom felvirágoztatása érdekében.
Különös értéket képvisel a templom Szent Mihály főangyal és a
négy evangélista szobrával díszített barokk szószéke, melyet
Bíró Márton püspök 1760-ban ajándékozott a templomnak.
Erről a szószékről gyakran prédikált egykor a kiváló püspök.
A templom négy mellékoltára közül legszebb a szószék baloldalán látható Szent
Kereszt oltár. A Kálvária csoport művészien
faragott szobrai: Jézus a kereszten, a kereszt alatt a Fájdalmas
Anya és Szent János apostol szintén Bíró püspök adományai.
Magát az oltárt Festetich grófnő építtette 1744-ben.
A szószék jobboldalán a Szent Ferenc oltárt Lengyel Lajos
állíttatta 1757-ben, oltárképe a porciunkulai látomást ábrázolja.
A jobboldali, Szent Antal és Nepomuki Szent János oltárokat
a soproni Viczay grófnő állíttatta, ez utóbbi oltárképét korának
kiválósága, Stephan Dorfmeister festette. Mivel az oltáron Szent
János apostol és Keresztelő Szent János szobrai is láthatók, ezt
az oltárt a Jánosok oltárának is mondják.
A keresztúti fa domborművek és a világosbarna színű Jézus
Szíve szobor Búza Barna szobrászművész munkái az 1980-as
évekből, míg Szent Antal és Kis Szent Teréz szobrai régebbi
eredetűek.
Acsády püspök 1733-ban orgonát adományozott a templomnak, melyet 1913-ban
Pethő Lénárd házfőnök kétmanuálos
Rieger típusú orgonává építtetett át.
Kardos Odorik házfőnök 1928-ban a hívek adományaiból új
harangokat szerzett. Az egykori négy harang közül kettő azonban
a második világháború áldozata lett.
A templomtorony 1743-ban épült. 1816-ban egy vihar a
kétmázsás toronykeresztet ledobta, mely a tetőzetet és a templomhajó boltozatát
bezúzta. Helyreállítása során a tornyot az
eredetinél alacsonyabbra építették át, majd 1838-ban új, barokkos bádogsisakkal
látták el. 1949-ben a templomot és a
rendházat felújították, s részben átalakították: a torony lőréseit
befalazták, barokk kori kőkeretes ajtóit kiszedték, a lépcsőházat
átépítették, a külső falakat szürkére festették át.
A templomhoz szervesen kapcsolódó kolostor épületében
az eredeti formában meghagyott refektórium (a rendház ebédlője) mennyezetét
értékes figurális stukkók díszítik. A középső,
nagyobb méretű stukkók Jézus megkeresztelését és a Szent
Szűz látogatását, a kisebbek a Szentlelket (galamb) és a ferences címert
ábrázolják. Az oldalfalak falburkolatai és a szószék a
stukkókkal egyidőben, a 18. század végén készültek.
1994-ben a rendház homlokzatát ismét felújították, minek
során új, fehér színű vakolattal látták el.
A templom alatt két kripta húzódik, ezek lejárati ajtóit az
1970 körül végzett padlózatfelújítás során tűntették el.
Dr. Hőgyész László 1980-ban kiadott Sümeg évszázadai című
kötetében azt írja, hogy a kisebbik kripta a templom hajója alatt,
a nagyobbik a szentély alatt húzódik meg. Ide temették a
rendház elhúnyt tagjait. A rendház hagyománya tud arról, hogy
ide lovagokat is temettek, s hogy itt található egy ismeretlen
ferences testvérnek épségben megmaradt teste. A kisebbik
kriptában eltemetettek közül két veszprémi püspökről tudunk:
Ide temették az 1658-ban elhúnyt Hoffman Pált és az 1683-
ban elhalálozott Sennyei Istvánt.
A rendház egykor gazdag képgyűjteménye 1945 után
részben elkallódott; részben elpusztult. A máig megmaradt
olajfestmények közül a rendház folyosóin látható a „Szent Antal
a csodák csodája" feliratú, 1682-ben festett olajkép, melyen a
szent képe alatt az ókori világ hét csodája látható (pl. a rhodoszi
Kolosszus, az egyiptomi piramisok, Pheidiász Zeusz szobra
stb.). 1708-ból való az Eszterházi család fogadalmi képe.
Figyelemre méltó alkotások még: az alapító Széchenyi György
püspök két olajképe, ferences szentek képei ovális keretben,
valamint egyéb fogadalmi képek.
A KEGYHELY VÁZLATOS TÖRTÉNETE
A sümegi kegyhely történetében három tényező jászott
meghatározó szerepet: a török, a veszprémi püspök és a ferencesek.
A törökök 1552-ben elfoglalták Veszprémet. Lerombolták a
székesegyházat és a püspöki palotát. Ennek következtében a
veszprémi püspökök kénytelenek voltak Sümeget székhelyül
választani, ahol a vár védelmet biztosított számukra (a várat
sohasem foglalta el a török), s közeli birtokaikat is innen előnyösen tudták
kezelni.
Gróf Széchenyi György püspök (1648-1658) 1649-ben
Szakolcáról és szülővárosából, Szécsényból ferences szerzeteseket hívott Sümegre, s
számukra kolostort és templomot
építtetett. A ferencesek a szalvatoriánus tartományhoz tartoztak.
A kolostor 1452-ben, a templom pedig 1654-ben lett kész, s a
püspök ugyanazon évben szentelte fel Sarlós Boldogasszony és
Szent Ferenc tiszteletére.
A ferencesekre az a feladatvárt, hogy Sümegen és környékén
erősítsék a katolikus vallást és ellássák a lelkipásztori teendőket.
A katolikus vallás abban az időben a hitújítás, a török megszállás és a nagy paphiány
miatt a veszprémi egyházmegyében
különösen is meggyengült. A ferences atyák működési területe
kiterjedt egész Veszprém megyére, Zala és Vas megye nagy részére. 1760-ig a sümegi
plébániát is vezették. Áldásos szerepük
meghatározó szerepet játszott a katolikus vallás újjáéledésében,
úgyhogy a lakosság, amely letelepülésük idején túlnyomó többségében valamelyik protestáns
valláshoz tartozott, a 18. század
végére többségében ismét katolikussá lett.
1689-ben változás történt a szerzetesek életében. Az egész
országban ekkor rendezték a rendtartományok határait, minek
következtében Sümegen a szalvatoriánus ferenceseket a mariánusok (a Szűz Máriáról
elnevezett tartomány tagjai) váltották fel.
Mióta kegyhely a sümegi ferences templom?
Ezt pontosan meg tudjuk határozni: 1699 óta. Ekkor történt
ugyanis egy csodás gyógyulás, a bécsi nemes asszonynak,
Berghoffer Mária Zsófiának gyógyulása. (Azóta minden évben
február 6-án megünnepli a kegytemplom ezt az első csodát.)
Az esemény leírása megtalálható a templom főoltára mögött,
s Padányi Bíró Márton püspök korából való. Így kezdődik:
„Tetszett a Fölséges Mindenható Úristennek Sümeg városát és abban a franciskánusok
templomát az 1699-dik esztendőben
böjtelő havának hatodik napján Szent Hellyé tenni
és választani és ugyanazon templomban az ő szent Anyjának
képét csudatételekkel megdicsőíteni."
És ez így igaz. Maga a Szent Szűz választotta ki és tette szent
hellyé, kegyhellyé a ferencesek templomát.
Gyógyulása után az asszony felkereste a várban tartózkodó Széchenyi Pál püspököt és vele
is közölte a történteket. A
sümegi rendház feljegyzései szerint még abban az évben hét
csodás gyógyulás történt a templomban a Szűzanya közbenjárására. Ezeket maga a püspök
vizsgáltatta ki, s még annak az
évnek júl. 2-án (Sarlós Boldogasszony napján) hivatalos aláírásával és pecsétjével ellátva
hitelesítette a leírt gyógyulásokat.
Ezek híre csakhamar bejárta a Dunántúlt, majd az ország többi
részét, sőt eljutott a határokon túlra is.
Az 1699 utáni évek csodás eseményeit Kiss Fábián atya, az
akkori sümegi házfőnök gyűjtötte össze és „Betegek Gyógyítója" címen 1703-ban
Nagyszombatban egy könyvecske formájában ki is nyomtatta.
A könyvben, melynek példányai sajnálatos módon mára elvesztek, 57 csodás esemény
története szerepel. Ezek közül Kocsis Ödön házfőnök 1940-ben kiadott
Sümegí Szűz Mária története és csodái című könyvében többet közöl.
Az első csodás események történetét örökítette meg Kontuly
Béla festőművész is a templomhajó északi falán látható falképén. A kép alsó részén széken ülve
látjuk Berghoffer Máriát, a
bécsi asszonyt inasával, aki a katolikus vallásra tért. Tőle jobbra
a légrádi süketnéma asszony található, aki elzarándokolt
Sümegre és könnyek között kérte gyógyulását. Nem itt, hanem
otthonában következett be a gyógyulás: hazatérve visszanyerte
beszélő képességét. Mellette a csecsemőjét tartó anyát látjuk,
aki veszélyes szülése idején folyamodott Szűz Máriához, s ígérte
neki, hogy szerencsés szülése esetén mezítláb zarándokol el
Sümegre hálát adni. Fogadalmát be is váltotta. A kép jobboldalán a sárvári asszony
alakját látjuk, aki épp varrogatott, miközben
mellette játszadozó kisfiát rövid időre magára hagyta. A gyermek
közben lenyelt egy varrótűt s az megakadt a torkán. A visszatérő anya ijedten látta
gyermeke kínlódását s nem tudta, mitévő
legyen. Valaki azt tanácsolta neki, hogy imádkozzon a sümegi
Szűz Máriához. Ő ezt meg is tette, s gyermeke megmenekült, a
tűnek nyoma veszett. - Ott látjuk a vak kuruc katonát, aki
háborúban szerzett vaksága miatt már két éve vakoskodott.
Sümegre jött, itt 15 napon át állhatatosan könyörgött gyógyulásáért a Segítő Szűz Máriához, s
könyörgése meghallgatásra
talált. - Ott találjuk azt a Gájer Mátyást is, akinek keze-lába
összezsugorodott, minek következtében megbénult. A Sümegi
Szűzanyához fordult, s ígérte, ha meggyógyul, Sümegre zarándokol s ott ad hálát a
Szent Szűznek. Kérése hamarosan beteljesült, s ő megtartotta ígéretét.
Egy görbői asszony, aki négy éve már hasonló betegségben
szenvedett s ráadásul beszélni sem tudott, annak ellenére, hogy
nem volt katolikus, megígérte, hogyha a búcsúszentlászlói
kegytemplomban a Szűzanya meghallgatja kérését és meggyógyul, a katolikus hitre tér.
A mondott helyen meg is gyógyult, de
hozzátartozói nem engedték meg, hogy katolikussá legyen.
Erre visszaesett betegségébe. Akkor eljött Sümegre. Itt újra
visszanyerte egészségét, mire férjével együtt katolikussá lett.
Sümegen, az évszázadok során, a Boldogságos Szűz elsősorban mint a Betegek Gyógyítója
mutatta meg közbenjáró
hatalmát. A kegytemplom saját könyörgésében (Ó Sümegi
Fájdalmas szép Szűz Mária...) is ez áll: „Orvosa voltál
mindenkor a különféle betegségekben sínylődőknek, akik
élő hittel és erős bizalommal könyörögtek hozzád."
Az első csodás gyógyulásokat követő években (1699-1703)
tovább folytatódtak a csodás imameghallgatások, és ez a folyamat azóta is tart.
A templom kórusa alatt látható nagyméretű faliképeken
Kontuly Béla négy csodás eseménynek állított emléket: a két
baloldali képen Török Mihály és társainak szabadulása az
egervári börtönből (1718), illetve Korádi Mátyás megmenekülése a víharos Dunából,
(1724), míg a jobboldali
freskókon a második világháború idején történt két csodás
esetnek, Pető Imre honvéd gyógyulása (1945) és Az óvóhelyről történt menekülés
(1944) ábrázolását és leírását láthatjuk.
E négy eseten kívül Kocsis Ödön házfőnök említett könyvében még huszonegy 18.
századi, hét 19. századi és tíz 20. századi történetet sorol fel.
De a legutóbbi években is történtek rendkívüli események, mint pl. 1992-ben;
amikor egy vak asszony
hirtelen meggyógyult a templom szentélyében.
A csodás események nagy hatással. voltak nemcsak a
katolikusokra, de a protestánsokra is: Már az 1699-ben történt
első gyógyulás láttán Berghoffer Mária két protestáns szolgája
katolikus hitre tért át. Kiss Fábián atya feljegyzéseiből tudjuk,
hogy útban hazafelé, a bécsi asszony, amikor Pápára ért, csodás
gyógyulásának híre megelőzte, Az emberek mutogattak utána:
„Ez az a nagybeteg asszony,. aki Sümegen meggyógyult." Egy
református férfi azonban megjegyezte: "Mondjanak nekem
akármit, én nem megyek Sümegre egy faszobrot imádni." Alig
mondta ki a gúnyos szavakat valami láthatatlan erő a földről
fölemelte, aztán a magasból úgy zuhant vissza a földre, hogy
sokáig feküdt betegen. Akik az eset tanúi voltak, ebben Isten
büntetését látták.
Kiss Fábián atya tanúsága szerint a protestánsok közül
nagyon sokan tértek át abban az időben a katolikus hitre a
csodás események hatására. Voltak olyanok is, akik nem hittek
Szűz Mária gyógyító erejében, de ha Sümegre jöttek, nem tudtak ellenállni a
kegyelemnek s szinte mindig megtértek.
Az első évek csodás eseményei után természetes volt, hogy
a szobor nem maradhatott sokáig a mellékoltáron, hanem egy
díszesebb kivitelű főoltárra kellett hogy kerüljön. Emellett a
rendház és a templom is szűknek bizonyult. Acsády Ádám
veszprémi püspök ezért 1733-ban Witwer Márton Atanáz kármelita építésszel komoly
átalakításokat és bővítéseket végeztetett a
rendházon és a templomon. Ekkor épült a torony, az orgonakarzat, és a rendház
épülete is újabb emelettel bővült.
A páratlanul szép főoltár - mint láttuk - ezt követően,
1743-ban készült el, s az év december 8-án, Szeplőtelen Fogantatás ünnepén,
fényes ünnepségek keretében adták át rendeltetésének.
(Az ünnepet a Ferenc-rend ekkor már másfél százada megünnepelte.) Előbb a
kegyszobrot körmenetben vitték
végig a városon. Ezen részt vett Acsády püspökön kívül Litz
Ágoston tihanyi bencés apát, rangos papok, szerzetesek, előkelőségek és a hívek
nagy sokasága. A körmenet után főpapi
szentmise következett, majd elhelyezték a szobrot a főoltáron,
ahol azóta is tisztelik mindazok, akik a kegytemplomot felkeresik.
A kegyhely történetében kritikus fordulópontot jelentett az
1950-es esztendő, amikor a szerzetesrendek feloszlása miatt a
ferenceseknek, hat páternak és öt testvérnek el kellett hagynia
a kolostort. A kegytemplom lelkipásztori ellátásáról ezután a
plébánia egyházmegyés papjai gondoskodtak. A búcsújárások
azért nem szűntek meg. A barátokat egyedül Szabin testvér
képviselte továbbra is a kegyhelyen, aki mint sekrestyés nehéz
körülmények között mindvégig kitartott, mígnem megérte, hogy
1989. augusztus 1-én, felöltve újra a ferences ruhát, öt rendtársával együtt
ismét élhette a szerzetesi közösségi életet.
A sümegi „bevonulás" azért is lett olyan nagy ünnep, mert a
szétszóratás évei után a sümegi volt az első kolostor, melyet az
újraéledt Mariana Provincia birtokba vehetett. Az ünnepi
szentmisét a Rómából ide érkezett ferences rendfőnök mondta,
s jelen volt dr. Szendi József veszprémi püspök, dr. Kovács
Bánk, a Mariana Provincia tartományfőnöke, a város előkelőségei és sok hívő. Szabin
testvér még két évig, az első házfőnök,
a sokat betegeskedő Bernardin atya három évig élhette szerzetesi életét.
Emléküket a rendház tagjai a hívekkel együtt kegyelettel őrzik.
Van azonban valaki, aki mindig itt marad s akinek áldásos
tevékenységét nem tudja megakadályozni semmilyen emberi
hatalmasság: ez a Boldogságos Szűz, a „Sümegi Szűz Mária",
aki „századok óta tündököl itt irgalmasságának csodáival."
A mi századunkban éppúgy, mint a régebbiekben.
Hadd elevenítsünk fel két csodálatos eseményt, egyiket a
század közepéről, a másikat a közelmúltból.
A kórus alatti egyik freskó beszámol arról, hogy 1944-ben,
Budapest ostroma alatt egyik óvóhelyen az ott tartózkodók
válságos helyzetbe jutottak. Egy bombatalálat ugyanis betemette az óvóhely
kijáratát, méghozzá karácsony estéjén. A csatorna szennyvize is elárasztással
fenyegette a bentrekedteket. Az óvóhely parancsnoka régi tisztelője volt a Sümegi Szűzanyának, a kegyképet is
elhelyezte az óvóhely falán s mécsest gyújtott
előtte. Felszólította a sikertelen falbontásokban már kifáradt és
elcsüggedt embereket: „Kérjük a csodatevő Szűzanyát, mentsen meg bennünket." Ima
közben fényes kör jelent meg a falon,
a kép közelében. „Ott kell bontani!" - kiáltott fel az óvóhelyparancsnok. Rövid
bontás után meg is nyelt előttük a szabadulás
útja.
A másik eseményt egyik világi ferences testvérünk elbeszélése nyomán közöljük. Ez a
történet a főoltár mögött elhelyezett
fogadalmi táblákkal van kapcsolatban.
Három, 17 év körüli középiskolás fiú jött kirándulásra Budapestről Sümegre 1987-ben.
Közülük az egyik csak mankóval tudott járni, mert béna volt a lába. A kegytemplom melletti Hotel
Várban szálltak meg. Nem tudtak arról, hogy itt Mária-kegyhely
van. Nézegették Sümeg nevezetességeit, közben betértek a
ferences templomba is. Amikor az oltár mögé értek, olvasgatták
a hálatáblák felírásait. Többek közt: Köszönöm Szűzanyám,
hogy meggyógyítottál! Valakitől megkérdezték, mit jelentenek
ezek a táblák. Az illető megmagyarázta, hogy azok, akik meggyógyultak Sümegen,
hozták ide a hálatáblákat. Este, amikor a
turistaszállóban beszélgettek, megkérdezte a béna fiú társait:
Mit gondoltok, mennyit kéne nekem imádkozni, hogy meggyógyuljak? Azok azt
mondták: Biztos, hogy sokat. Hozzá is
láttak mindjárt imádkozni mind a hárman. A két egészséges is,
hogy segítse beteg barátját... Imádkoztak jó sokáig, de akkor
este nem történt semmi.
Másnap indultak haza vonattal. Amikor a Déli pályaudvaron
a két egészséges fiú leszállt és segíteni akart a mankós fiúnak,
nagy csodálkozással látták, hogy társuk mankó nélkül igyekszik
leszállni. „A mankóidat miért nem hozod?" - kérdezték. Azt
mondta: „Tudok járni! Nem fáj már a lábam!" Elmondta, hogy
amikor a vonat megállt és ő fölkelt az ülésről, úgy érezte, mintha
áram szaladt volna végig a lábán. Érezte, hogy elbírja a lába, tud
járni.
Nemsokára elment kezelőorvosához, s az orvos nem tudott
mit mondani. Megbeszélte a dolgot más orvosokkal is, majd a
zárójelentésre azt írta: Meggyógyult önszuggesztió által. (Akkoriban egy orvos
nem írhatta le> hogy csoda történt... Ma sem
írnak ilyet hasonló esetben az orvosok.) Ő azonban tudta, hogy
a Szűzanya gyógyította meg. *
Végezetül, az elmondottakkal kapcsolatban adjunk helyet
két magyarázatnak. Az egyik a „Sümegi Szűz Mária" kifejezés
használata.
Sokszor, sokfelé hallunk és olvasunk a „Fatimai", a
„Lourdesi" stb., így a „Sümegi" Szűz Máriáról. Ne értsük félre!
Nincs több Szűzanya. Csak egy van. A helyi megjelölés csupán azt akarja
kifejezni, hogy ahhoz a Szűzanyához fordulunk,
aki Fatimában, Lourdesben vagy Sümegen különös módon
mutatja meg jóságának és hatalmának jeleit. Nem kell tehát e
kifejezések ellen hadakozni.
A másik egy teológiai magyarázat, mely a csodákkal és
Mária csodatevő hatalmával kapcsolatos.
Az Úr Jézus maga sok csodát művelt, ugyanakkor apostolainak és követőinek is
megígérte, általuk is tesz csodákat.
Amikor missziós útra küldi apostolait, azt mondja nekik: „Menjetek és
hirdessétek: Közel van a mennyek országa! Gyógyítsatok
betegeket, támasszatok fel halottakat, tisztítsatok meg leprásokat, űzzetek
ki ördögöket! Ingyen kaptátok, ingyen is
adjátok!" (Mt 10, 8)
Szent Pál a Szentlélek adományai, karizmái közt említi a
gyógyítás és csodatevés adományát (1 Kor 12). Ezekkel az
adományokkal a Szentlélek különösen is elhalmozta a Boldogságos Szűzet, akiről a
II. Vatikáni Zsinat azt tanítja: „A
Szeplőtelen Szűzet... az Úr felmagasztalta, a mindenség
királynéjává tette, hogy tökéletesebben hasonuljon Fiához, az
uralkodók Urához, a bűn és a halál legyőzőjéhez" (LG 58).
A sümegi kegytemplom imája „Csodatevő Szűzanyának", a
lorettói litánia „Nagyhatalmú Szűznek", mondja Máriát. Mindezekből kitűnik, hogy
Mária csodatevő hatalma Istentől van. A
zsoltár szavait is: „Isten övezett fel engem erővel" (Zsolt 17, 33)
Máriára alkalmazza a liturgia. Ilyen értelemben beszélünk tehát
a Boldogságos Szűz csodatevő hatalmáról.
|