Kegyhely a Felső-Nyitra völgyében. A Nyitra és a Handlova
vizének összefolyásánál épült.
Szlovák elnevezése: Prievidza. Megközelíthető vasúton és közúton.
A kegyhely területén ősi temetők vannak föltárva. A 9. századból
szláv, majd egy másik temető a
10-12. századból. Az 1113-as zobori apátsági adománylevélben a
helység neve szerepel. 1276-tól pedig
emlegetik a privigyei várat is. Mária tisztelete Privigyén
nagyon régi. A privigyei temetőben álló román
stílusú templom Szűz Mária tiszteletére épült a 13. század közepén.
A templom egyhajós, tornya négyszőgű. A várnép és a váralja
népének a temploma volt ez, az
úgynevezett Óprivigyéé. A 14. században német vendégek
(Indiganae) telepedtek le Privigyén. Várost
építettek maguknak, gótikus templommal, melyet Szent
Bertalan apostol tiszteletére szenteltek.
1332-ben adat van róla. Később a vár megszűnt, és a régi
Mária-templomot 1383-ban a kármelita rend
kapta meg. Ők itt kolostort építtettek. Megerősítették
várfallal és bástyákkal. Kolostori iskolát is
nyitottak, amint ez illik, sőt a román stílű templomot is
átalakították gótikussá. A kármelita templom
berendezéséből mostanra csak a késő gótikus kegyszobor maradt
meg. Ez hársfából készült, és 134 cm
magas. A középkori Madonna-szobrok általános típusát képviseli.
Karcsú, eléggé merev, egyenes tartású, a lábak kontrapostja
nélkül és a derék csavarodása nélkül.
Szűz Mária bal karján tartja a kisdedet, jobb kezét áldólag
emeli föl. A kisded ruhátlan, mereven
egyenes, bal kezében gömb, jobb keze neki is áldóan
emelkedik. Mária karcsúsága a magas derékkal a
bő ruházat alatt alig látható. Egész termetét a cipellőig kék
ruha fedi, mely függőleges ráncokban hull
alá. Vállán palást, álla alatt összekapcsolva, könyök alatt
némileg ráncolva. Ez a ráncolás kései gót
mintákat utánoz a 15. század utolsó negyedéből. Szűz Mária fején
a levélkorona az ég királynéját jelzi.
Jézus kezében a gömb uralkodói szimbólum. Szűz Mária áldó keze az
Üdvőzítő Anyjának mint minden
kegyelem Anyjának szimbóluma. A kegyszobor művészi értéke
kicsiny. Ennek ellenére is igen jelentős
Felső-Nyitra vallásos életében A középkorban a főoltár dísze
volt, a kármeliták lelkipásztori
munkájának a jelképe.
Tudjuk, hogy a kármelita rendet III. Honóriusz pápa
erősítette meg. Ők Szűz Mária tiszteletét
terjesztették, főként a skapuláré által. Privigyén is
meggyökereztették a Mária-tiszteletet, és innen
terjedt a messze környékre. Sajnos a 16. század elején a
kármelita kolostor és iskola megszűnt. Jó híre
azonban fönnmaradt.
A kármeliták elhagyott kolostora és iskolája romba dőlt A
temploma azonban a refomáció idején
is a liturgia céljait szolgálta és reneszánsz építményekkel
bővült. A protestánsok kezében 100 évig volt
a privigyei templom és plébánia, de nem bírták megszűntetni a
katolikus liturgiát és szokásokat. Lám,
mily nagy a Szűzanya ereje! 1660-ban Pálffy Franciska
(Kuen de Balassi), Pálffy nádor özvegye a
privigyei Boldogasszony-templomot visszaadta a
katolikusoknak és letelepítette itt a Kegyes Iskolák
rendjét, a piaristákat, iskoláikkal együtt. A katolikusok
ezután a templomot több ízben renoválták,
alakították.
1721-ben új főoltárt emeltek és a kegyszobrot ezen helyezték
el barokk környezetben. Ez az új
főoltár bővült a magyar szentek szobraival: István, László és
Imre alakjával, valamint a lengyel Kázmér
hercegével. Ez a művészi fejlődés a templomban összefüggött a
rekatolizáióval és a Mária-tisztelet
megújításával. Privigyén 1666 óta nagy sikerrel működtek a
piaristák 1918-ig, iskoláik segítségével is,
és szinte teljesen a kármelita rend hagyományait újították föl.
Nagy hatással volt a népre az a tény is,
hogy a temetői templomban a Boldogasszony szobra a
reformáció és a kuruc háborúk viszontagságai
közepette sem veszett el. Tisztelete meg nem szűnt. Pedig
az 1755-i kánoni látogatás alkalmával is
megerősítést nyer, hogy a 11. századból származik. Anno 1081.
|





Ezt a tényt magát is a csodával határosnak vélik. Így tehát
érthető, hogy a kegyszobrot a vallásos
tisztelet áhítattal övezte a Szűzanya búcsújáró ünnepein, ide
zarándokolva a saéles kőtnyékból.
Jotdánszky Elek kegyhelytörténet-író szerint a zarándokok búcsút
nyerhettek itt Privigyén: Sarlós
Boldogasszony ünnepén (július 2.) és Nagyboldogasszony napján
(augusztus 15.). A kegyszobor nagy
tiszteletét bizonyítják a fogadalmi ajándékok, a hálatáblák és a
kegyszobor értékes ruhái. 1813-ban
Sartori József privigyei plébános elkészíttette a kegyszobor
rézmetszetét,.latin versekkel. A szerény
temetői templom körül mindig élénk zarándoklatokkal
buzgólkodott a környék hívő népe Isten nagyobb
dicsőségére és a Szűzanya örömére.
(Forrás: Ipolyvölgyi Németh J. Krizosztom: Búcsújárók könyve Novitas b. Kft. Balassagyarmat, 1991. 236-237.old.)
|
A kép forrása: Jordanszky Elek: A Magyar Országban 'saz ahoz tartozó részekben lévő Boldogságos Szűz Mária Kegyelem' képeinek rövid leírása. Posonban, 1836.152.old.
Ének
(dallama: gyulladozz, én szívem...)
1. Kesergő magyarok édes vigassága,
Minden magyar szívnek egyetlenegy vágya.
Dicsőséges mennyben könyörülő Anyánk,
Szánd meg síró néped, áldd meg szegény hazánk.
2. Diadalmas kardunk fél világra fénylett,
Munkás békét esd most fölmagasztalt néped.
Csöndes küzdelmünket gyümölcsöztesd Anyánk,
Szánd meg síró néped áldd meg szegény hazánk!
3. Tulajdon földjén is üldözött népedet
Jajszavas nyomorban veszni ne engedjed.
Felzokog pusztuló örökséged Anyánk,
Szánd meg síró néped, áldd meg szegény hazánk!
4. Pompázó paloták kacagó vigalma,
Nádfedeles viskók panaszos siralma
Összeolvad most e szent imában, Anyánk,
Szánd meg síró néped, áldd meg szegény hazánk!
5. Sújtó víszontagság türelemre talál,
Őröm és fájdalom, boldogság és halál,
Ha fölöttünk virraszt szerelmed, jó anyánk.
Szánd meg síró néped, áldd meg szegény hazánk!
(Forrás: Ipolyvölgyi Németh J. Krizosztom: Búcsújárók könyve Novitas b. Kft. Balssagyarmat, 1991. 237.old.)
|