Máriavölgy (vagy ahogy sok pozsonyi ma is
nevezi: Mariathal, szlovákul: Marianka), ez
az ősi, kedvelt búcsújáró hely a Kis-Kárpátok nyugati nyúlványainál, Pozsonytól néhány kilomé-
terre fekszik. A szűk völgyben, festői környezetben található Mária-kegyhely története a
távoli múltba nyúlik vissza.
A legenda szerint már első szent királyunk
uralkodása idején remeték húzódtak meg a völgyben lévő erdőben, hogy teljesen Istennek szenteljék életüket. Egyikük fából egy Szűz Mária-szobrot faragott, s az előtt végezte imáit. Majd amikor
Orseolo Péter (1038-41 és 1044-46) és Aba
Sámuel (1041-44) uralkodása alatt ismét feltámadt a pogányság, s üldözték a keresztényeket,
elrejtette a szobrot egy odvas fába, hogy megvédje azt az esetleges pusztítástól. Más források
szerint az erdei rablóktól akarta megóvni a szobrot. A legenda arról nem szól, hogy mi lett a
Mária-szobor készítőjének sorsa, azt viszont elmeséli, hogy élt a környéken egy jámbor asszony,
akinek férje hírhedt gonosztevő volt, s rettegésben tartotta a vidék
lakóit. Az asszony egy
(más források szerint
két) torzszülött gyermeket hozott a világra.
Isten büntetését látta
ebben, úgy gondolta,
gyilkos, rabló férje miatt
érte őket a csapás. Nem
keseredett el azonban,
hanem még nagyobb
hittel imádkozott Istenhez, Szűz Mária közbenjárását kérve nagy bizalommal. Egyszer álmában megjelent neki a Szűzanya, és azt tanácsolta,
hogy menjen el a közeli erdőbe, s ott az egyik
odvas fa tövénél csörgedező patakban mossa
meg gyermekét. Az édesanya megfogadta az utasítást, s csoda történt: a torzszülött szép, egészséges gyermekké változott, meggyógyult. A
legenda egyik változata szerint a rabló apa a forrásban meglátta a Szűzanya szobrát, azt kivette
onnan, és egy kezdetleges kápolnát épített ott
számára, hálából a gyermek meggyógyulásáért.
Ez az első csoda a hagyomány szerint a 13. század elején, II. Endre
uralkodása (1205 -
1235) idején történt. A
csodának hamar híre
ment, s ettől kezdve
számtalan zarándok
kereste fel a helyet,
hogy Szűz Mária segítségét kérjék betegségben, különféle gondjaik,
bajaik orvoslása, megoldása érdekében. Egy
másik változat szerint
egy pálos remete - keresve a csodás gyógyulások
okát - bukkant a valamikor régen, remete elődje
által elrejtett szoborra az indák, föld, homok alatt,
a forrás tövében. A szobornak a forrás eredeténél
kis kápolnát épített társaival, s ide jártak aztán a
hívők a Szűzanya segítségét kérni.
Akárhogy volt is, a hagyomány számtalan csodás eseményt, gyógyulást őrzött meg, amelyek
mind azt bizonyítják, hogy a nép buzgó hittel, az
Istenanya iránti végtelen bizalommal járult az
erdőben lévő forráshoz, s hitéért el is nyerte jutalmát.
Mint ismeretes, Nagy Lajos király (1342-82)
nagy Mária-tisztelő volt. Ő is ellátogatott a csodás
gyógyulások helyére, és 1377-ben az egyetlen
- magyar alapítású szerzetesrendnek, a pálosoknak
adományozta a kegyhelyet, majd kolostort és
templomot építtetett itt számukra. (Néhány forrás
a kolostor temploma építésének időpontját
1471-re helyezi, s Rozgonyi Lászlót jelöli meg
építtetőként.) A pálosok - akik megkapták a királytól a kegyhely melletti falut is, ahol a mai
napig szlovák lakosság él - egészen 1786-ig éltek
itt, amikor is II. József feloszlatta a szerzetesrendeket, így nekik is el kellett hagyniuk e kies völgyet. Több mint négyszáz évig tevékenykedtek itt,
buzgón terjesztve a hitet. Működésük különösen a
reformáció idején volt kiemelkedő. A rend feloszlatása után a templom berendezésének, felszerelésének számos értékes darabja eltűnt, csak néhányat sikerült a közeli plébániákra szállítva megmenteni. Szűz Mária hársfából faragott szobra a kis Jézussal azonban a helyén maradt. A kolostor
épülete a kincstár kezébe került, majd
Schwarzenberg Frigyes vette meg, aki nyári
kastéllyá alakította át. A kegyhely, amelyet a
világi papság vett át, ezután is Magyarország
egyik legkedveltebb búcsújáró helye maradt.
>>>>A teljes szöveg
|
Ülő Boldogasszony, ölében a bal térdén ülő, áldást osztó gyermek Jézus, Mária jobbjában országalma. Gyermeke a jobb kezében könyvet tart.
Mivel Nagy Lajos király alapította a pálos kolostort, és építtette a templomát 1377-ben, valószínűleg a királyi alapítás tudatában a kegyszobor mint Patrona Regni Hungariae szerepelt. I.Lipót császár 1687-ben a pozsonyi országyűlés alkalmából Máriavölgybe zarándokolt, ahol a már nagyrészt felszabadult országot Magyarok Nagyasszonyának ajánlotta fel. A Napbaöltözött Asszony jelvényeivel díszítették a kegyszobrot, ezáltal az ország királynéja szinte kozmikus méreteket ölt, ugyanakkor pedig Lipót uralkodása idején is forgalomban lévő máriás magyar pénzek Patrona Hungariae tipusát tükrözi. Esterházy Imre pálos szerzetes tervei alapján 1736-ban készült el a régi helyén az új főoltár, amelyen a kegyszobor aranysugarú, ezüst csillagba foglalva emelkedik ki a szentkútból, ahol a legenda szerint egykor megtalálták. Az a körülmény, hogy magát a kegyszobrot csillagba foglalták - tekintettel az országos méretű pestis járványokra - itt és ekkor többet jelent, mint Mária nevének értelmezése: Stella Maris - Tengernek Csillaga. A közfelfogás szerint ugyanis a pusztító döghalált az égitestek kedvezőtlen konstellációja okozta, amelyet kivédeni egyedül csak Mária, mint Reménycsillag volt képes. Amikor az országot, a magyar nemzetet veszély fenyegette, a XVIII. századi hagyomány szerint a kegyszobor verejtékezni látszott.
A népi hagyomány szerint a kegyszobrot még Szent István király korában, az 1030. évben egy remete faragta hársfából. A szakkutatás szerint azonban 1240 és 1260 között készítette az ismeretlen, feltehetően magyarországi művész. Koronával ékesített, festett, öltöztetett szobor, melynek maga I.Lipót és felesége Eleonóra is küldött koronát. Már a XVIII. századi ábrázolásain dominál az öltözetén lévő Jézus és Mária-monogram, alatta a holdsarlóval. Három lángnyelven a Salve Regina népszerű Mária-antifona befejező fohászai olvashatók: O clemens, o pia, o dulcis Virgo Mária - Ó irgalmas, ó kegyes, ó édes Szűz Mária.
Filiáció: Vác-Hátkápolna kegyképe. Jelentős 1700 körüli olajfestmény másolata található az árpási plébánián. Régi képmásolatát tisztelik a berzevicei templom főoltárán.
(Forrás: Dr.Szilárdfy Zoltán: A magyarországi kegyképek és -szobrok tipológiája és jelentése. in:Barna Gábor - Bálint Sándor: Búcsújáró magyarok. Szent István Társulat, Budapest, 1994. 337-338.old.)
|

|
Ének a máriavölgyi kegyhelyen
(dallama: Uram, jó nekünk itt
lennünk...,)
1. Ha én mindazt elmondhatnám,
amit rólad érezek,
Ó, Szűzanyám, minőt senki, zengnék
olyan
éneket.
Énekem, mint a mezőben, a
tavasznak, lágy szele,
Még a kopár kősziklán is virágokat
keltene.
2. Ha én mindazt elmondhatnám, mi
benned dicső
s jeles,
Oly éneket zengenék neked, melytől
minden szív
repes.
Énekemre megszeretne
minden-minden tégedet,
Még a bércek és erdők is
visszhangoznák
nevedet.
3. S én, ki ily szép dalt teremnék
rólad, édes
Szűzanyám,
Mit nyernék jutalmul tőled:
dicsőséget s hírt talán?
Hír s dicsőség hiú képzet! Nem kell
mindez
énnekem,
Hő vágyam, hogy Szent Fiadnál tégy
szót értem
kegyesen.
4.De mivel nem
adatott meg,
hogy így
dicsérhesselek;
Ó, Szűzanyám,
hallgatással
zárjam-e le
nyelvemet?
Nem, nem!
Inkább engedd,
kérlek, bármi
gyönge
szózatom:
Hogy halálom
óráján is neved
zengjem
ajkamon.
Forrás: Herdics György: Máriavölgy. Magyar Vasárnap kiadó 2001.14-15.old.
Bálint Sándor: Boldogasszony vendégségében c. könyvének Máriavölgy c. fejezete




|