A Kegyhely történetéből
Régmúlt
A rómaiak igen forgalmas Pécs-Eszék útja a templomdomb alatt húzódott. Itt balra elkanyarodott
belőle egy ág a mostani Vókányi-hegyek irányába.
Az elágazásnál kellemes, üdítő forrás csorgott; mely
még ma is adja vizét. Pihenőhely volt ez az útonjáróknak. A rómaiak után hunok, longobárdok, avarok,
majd az antok - barlanglakó szlávok - lakják e vidéket. Ők kereszténnyé válnak. Talán még ők helyeznek
el a forrás mellé egy Mária-szobrot, melyet a vándorlók is, az itteniek is tisztelettel keresnek fel.
Honfoglalás
896 körül Etu (Etel) kun fővezér fia, Eudu (Gyöd,
Gyödö) foglalja el ezt a vidéket. A forrás környékén
vesz szálláshelyet. Nevéből lesz a hely Gyöd-Jud-
Gyüd, majd Máriagyüd. Szent István az 1000 körül
Pécsváradra telepített bencés atyákra bízza ezt a területet. Térítő útjukon 1006-ban megtalálják a
kegyelettel körülvett Mária-szobrot. Kis kőből épített
kápolnácskát emelnek föléje. A hagyomány szerint
beépítették ezt a későbbi templom falába, s ma is
látható a kegytemplomhoz csatlakozó Szt. Mihály
kápolna jobb oldalán: csúcsíves bemélyedés.
Árpád-ház
1100 körül a vókányi hegyen szalok nemzetség
megalapítja a hatalmas méretű szenttrinitás bencés
apátságot. Ők veszik át Gyüd gondozását. Megismertetik a náluk többször megszálló Il. Géza királyt az
akkor már ismert és látogatott kegyhellyel. Ő hálából
országos gondjainak sikeres megoldásáért, templomot
építtet 1148-ban. Ebben helyezik el a kegyszobrot.
A tatárok dúlását (1242) szerencsésen megússza.
Mohács előtt és után
1323-ban már a pécsi káptalanhoz tartozik. Saját
plébánosa van. 1500 körül újra a szenttrinitás bencés
atyái látják el, akik közben Siklósra települtek át.
1537. Perényi Péter siklósi várúr reformátussá lesz, és
51 faluját - köztük Gyüdöt is - e vallásra viszi.
1543. Siklóst megszállják a törökök. A papok és szerzetesek elmenekülnek. A templom először török mecset lesz, majd a görögkeleti rácok veszik át, később a
reformátusok kezébe kerül. Elhanyagolódik, elnéptelenedik, a kegyszobor elvész.
1687. augusztus 12. A nagyharsányi csatában felszabadul a vidék a török megszállástól. Siklósra ferences atyák, barátok települnek. Gyüdön egyre ismétlődő Mária-jelenések tartják izgalomban az embereket. Kezdik visszakövetelni a templomot a katolikus
hívek.
1689. I. Lipót császár utasítására Vechi szigetvári
várkapitány katonáival visszajuttatja a templomot a
katolikusok kezére és a barátok gondjaira bízza.
1698. Kaproncáról Mária-szobrot hoznak P. Králycsevics Tamás ferences atya vezetésével.
1704-ben a református Zana György és Sándor
László kuruc vezérek fosztogatása elől Siklós várába
viszik. Mivel az ide 1704. március 24-én betörő rácok
vérengzenek, és a szobrot is karddal megvagdalják,
Benua Henrik jószágkormányzó Eszékre menekíti.
A mai napig is ott van a ferences templomban.
1706. újabb rendkívüli jelek, jelenések buzdítják a
híveket.
1713. Nesselrod Ferenc pécsi megyéspüspök adományozza a jelenlegi kegyszobrot. 1784-ben készítik
eléje finom ötvösmunkával az ezüstpalástot. 1739-ben
bővítik a templomot, lerakják a ferences rendház
alapjait. 1742-ben szentelik fel.
1746-tól Siklóstól elszakadva önálló rendház a
gyüdi, és egyedül látja el a kegyhely gondozását.
1788. ll. József császár bezáratja a kegyhelyet.
A felvett jegyzőkönyvben: 302 váratlan gyógyulás,
106 mankó, 1724 ezüst emléktárgy, arannyal, ezüsttel átszőtt miseruhák, két mázsányi arany-ezüst
tárgy szerepel. Ezek nagyobb részét elviszik.
1805. VII. Pius pápa elismeri a kegyhelyet.
1835. Megépül a gyóntató-udvar 10 gyóntatószékkel. 1860. Elhelyezik a domboldalban a fájdalmas
Szűzanya szobrát. Ma is kedves helye a zarándokoknak. 1862. Siklósi márványból elkészül a kegyoltár
alsó része. A felső részt fehér márványból 1936-ban
építik meg. 1900. A századfordulóra és a magyarság
900 éves kereszténysége emlékére jubileumi feszületet
állítanak fel a hegyen. A cink korpusz Kiss György
szobrászművész alkotása. Szeptember 8-án 25-30
ezer hívő élén Hettyei Sámuel pécsi püspök Pécsről
gyalog zarándokol ide és szenteli fel.
1918. Hároméves szerb megszállás következik.
1921. A megszállás megszűnésekor Zichy Gyula
pécsi püspök szeptember 8-án hálaadó zarándoklatot
vezet és felajánlja a kegyszobron látható ezüst szívet.
1950. Megszüntetik a szerzetes rendeket. A rendházból állami szociális otthon lesz. 1958. A gazdasági
épületből ideiglenes plébániát alakítanak ki.
1964. Papp László festőművész felújítja a templom belső terét. 1972. Elkezdődik a templom
külső res-
taurálása. 1977. A zarándok hívek adományaiból felépül az új plébániaház. 1978. Megindul a barokk oltárok teljes felújítása, aranyozása. Átépül elektromos
vezérlésűre az 1900-ban készült orgona. Megszépül a
fájdalmas szobor környezete. 1981. Teljes felújítást
kapnak a szabadtér épületei, a kálvária kápolnája és
stációi. 1985. A plébánia-ház mellé, vele szerves egységben nyugdíjas papok részére otthon épül, hogy a Zarándokok gyóntatásában segítsenek.
A templom leírása
Főhely a kegyoltár. Még a II. Géza király által
1148-ban épített részben áll. Neobarokk stílusban
képezték ki. Az alsó rész 1862-ben készült siklósi
márványból. A többi rész barokk jellegzetesség: márványutánzat. A szentségház bronz ajtaja 1936-ból
való. Szűz Mária életének egyes mozzanatait mutatja
be a domborítás. Fentről balról jobbra: Angyali üdvözlet - Jézus születése - Betegek gyógyítója - Pieta
- Mária mennybemenetele - Magyarok nagyasszonya
- Középen: A bibliai életfa - Az örök élet forrásai,
A hét szentség jelképe. A kegyszobor a harmadik
a kegyhely történetében. Az első a török megszállás
alatt tűnt el. Egy XIV. századból való érem ábrázolása
szerint az koronával és palásttal ékesített gyermeke
nélküli Mária-szobor volt. A másodikat 1689-ben hozták Kaproncáról, de 1704-ben a háborús dúlások elől
az eszéki várba mentették. Ma is ott van a ferencesek
templomában.
A mostanit 1713-ban adományozta Nesselrod
Ferenc pécsi püspök. Ezüstből ötvözött palástját a
XVIII. század (1784) vége felé készítették. A rajta
látható arany ékszereket, gyűrűket, zarándokok hagyták itt hálából. Aranyozott barokk angyalkák veszik
körül. Az oltár ormán a szentháromság-egyisten
szokásos jelképe, a háromszög látható. Az oltárt körül
fogja a kerülő. Zarándokok érkezésekor és búcsúzásakor itt járják körül az oltárt, és köszöntik énekükkel
Jézust és a Szűzanyát. Bent a gótíves ajtó a régi sekrestyéhez volt bejárat. Ez a rész a XIII. sz.-ból való.
A szentély falát alul a hála-táblák borítják. Ma is
állandóan hozzák őket egy-egy segítség megköszönésére. Feljebb a pápa és a pécsi püspökség címerét lát-
hatjuk. A különös boltozatú mennyezeten a 4 evangélista jelképei sorakoznak. Angyal: Szt. Máté, oroszlán:
Szt. Márk, tulok: Szt. Lukács, sas: Szt. János, középen a Szűzanya szokásos monogramja. Balkéz felé a
mostani sekrestye bejárata, jobbra egy gótíves bejárat
tölgyfa ajtóval, melyet kívülről szép faragás díszít.
Középen a II. Vatikáni Zsinat által szorgalmazott
szembemiséző oltár.
A hajórészt 1739-ben barokk stílusban építették.
E stílusra jellemző: a mozgalmasság (megtöri a vonalakat - I. ablakok), dinamikus mozgásban ábrázolja a
szobrokat, gazdagon aranyoz, márványoz. A márvány
legtöbbször csak utánzat, mert nincs a kornak elég
pénze az igazihoz. Ilyenek az itteni mellékoltárok is.
Balra a ferences rend, a barátok, nagy alapítójának
Assisi Szt`. Ferencnek az oltára. 1182-1226. között
élt az olasz Assisi városban. A szegénység, a vidámság,
a jóság nagy szentje. Átalakító hatással volt korára.
Festménye a XVIII. századból való. Alkotója ismeretlen. A fönti kis kép remete Szt. Pált ábrázolja. Ő a
szerzetesség indítója. Egyiptom pusztaságában élt
228-341-ig. A szobrok: balra Szt. István (975-1038)
és Szt. László (1046-1095), a két nagy magyar király. Fent középen a címerben két keresztbe tett kar:
a ferences harmadrend jelvénye, kínő belőle a kettős
kereszt, a keresztény magyarság jelzője. A jobb oldali oltár Szt. Antalnak állít emléket.
1195-1231. között élt. Egyházdoktor, ékesszólásával, csodálatos tudásával kápráztatta el kortársait.
Ma ő a minden bajban segítő közkedvelt szent. A kép
a XVIII. századból való. Alkotója ismeretlen. Ez áll
egyébként a templomban található összes festményre
és szoborra.
Fönt: Remete Szt. Antal a nagy névrokon. Egyiptomban élt 251-356 között. A szobrok balra: Szienai
Szt. Bernardin (1380-1444) ferences atya, lenyűgöző
népszónok. Jézus szent nevének nagy hirdetője. Jobbra: Kapisztrán Szt. János (1386-1456) ferences atya,
tüzes lelkű népszónok. Hunyadi János segítőtársa a
nándorfehérvári csatában. 1456-ban Siklós mellett, a
Göntéren tartott gyújtó beszédet.
A hátsó mellékoltár a gyógyulást kiesdő szentek
oltára. A nagyképen fent: Mária a kereszténység segítője, balra: Szt. Sebestyén (288) Dioklécián császár
testőrtisztje, kit hite miatt agyonnyilaztak, jobbra:
Szt. Rókus (1295-1327) francia származású. A pestis
betegek nagy ápolója és gyógyítója. Kórházak viselik
nevét, és kérik oltalmát. Középen: Limai Szt. Róza
(1586-1617) Peru nagy szentje. Hihetetlen önmegtagadásáival és a folytonos szenvedések türelmes elvise-
lésével érdemelt ki nagy tiszteletet. A szobrok: Balra:
Szt. Anna, Jézus anyai nagyanyja, jobbra: Szt. József,
Jézus nevelő atyja.
Jézus szíve kápolna: A nagyméretű faszobor egy
tiroli fafaragóműhelyben készült. A fenti kép Nepomuki Szt. Jánost (1340-1383), a gyónási titok szent-
jét ábrázolja. Ezelőtt ez a kápolna az ő tiszteletére
volt rendelve. A bal oldali üvegablakon Szt. Kamill
(1550-1614) van. Olasz származású. A kamiliánus
betegápoló rend alapítója. Jobb oldalon Szt. Bonifác
(672-754) vértanú püspök, Németország térítő apostola. Angol származású. Túloldalt az első: Keresztelő
kápolna. A keresztkút mögött a 14 segítő szent képe:
Szt. Ákos, Balázs, Borbála, Cirjék, Dénes, Egyed,
Erazmus, Euszták, György, Katalin, Margit, Kristóf,
Pantaleon, Vitus. Középütt: Szűz Mária, a kereszténység segítsége. A hátsó: Szt. József kápolnája.
További szobrok: Balra fent: Nepomuki Szt. János.
Lent: Páduai Szt. Antal, vele szemben: Kis Szt. Teréz,
majd Szt. Joachim, Szűz Mária édesapja. Keresztelő
Szt. János és lourdes-i Szűz Mária.
A bejárat fölött az üvegablak mögött: Ancilla
Domini, Palkovics Lajos alkotása 1979-ből. A nyugati
főbejárat fölött a szűzanya régi barokk kőszobra.
A mennyezet festése: 10 szűz Mária monogramban a
Lorettói litánia 10 megszólításának jelképe.
A falon az idezarándokló három nemzetiség: magyar, német, horvát kedvelt Mária-énekének kezdő
sora. A padok a ferences műhely alkotásai művészi
faragásokkal és díszítésekkel. Külön figyelmet érdemelnek az elővédek emblémái.
A kegytemplom környezete
A templom jobb oldalán láthatjuk a Szt. Mihály
kápolnát. 1738-ban építette Griller Mihály siklósi
hívő, mivel az akkor tombolt nagy pestisjárványból
megmenekült a családja. Előtte a sekrestye volt itt.
Vaskapuja szép kovácsmunka. Szt. Mihály mozaikképe Szentgyörgyvári Palladia kedves nővér alkotása
1979-ben. Jobbra bent a gótíves nyílás, a hagyomány
szerint a régi kis kápolnácska maradványa, melyben
az első kegyszobor állt.
Jobbra a kápolnácskától- kőből faragott Máriaszobrot találunk. A zarándokok kedvelt imádkozó-
helye. A lépcsősor fölött a szabadtéri oltár két nagy
árkádsora öleli át a teret. Ez a nyári közös szentmisék
helye. E fölött húzódik fölfelé a kálvária. Szentsír
kápolnája műemléki alkotás, stációit égetett mázas
kerámiából a pécsi Zsolnay Gyár alkotta. A kálváriától balra a temető csendjében nyugszanak a kegyhe-
lyet gondozó ferences atyák és testvérek. A temető
alatt árnyas vadgesztenyesor vezet a magyarok nagyasszonya pihenőhelyhez. Szép domborművét vandál
kezek megrongálták. Kicsit feljebb áll a fájdalmas
Szűzanya szobra. 1860-ban állították fel. Csend és
nyugalom van körülötte. Alkalmas hely az imádságra
és az elmélkedésre.
Még feljebb a domboldal közepe táján magasodik a
jubileumi feszület. Korpuszát Kiss György szobrászművész alkotta. Sajnos hozzá nem értő kezek fehérre
mázolták. Mézes Jézuskának is hívják, mert fészket
szoktak verni benne a vadméhek és a nyári melegben
a korpusz lábujján csöpög ki a méz. 1900-ban állították fel a századfordulóra és a magyarság kereszténnyé
levésének 900 éves megünneplésére.
A templom alatt jobbra árusítóbódék sorakoznak.
Kegytárgyakat, ajándéktárgyakat kínálnak a zarándokoknak. Még tovább jobbra emelkedik a plébániaház
új épülete. 1977-ben épült a zarándokok adományaiból. Vele szoros egységben 1985-86-ban a nyugdíjas
papok számára kis otthon készült. Négyen lakhatnak
benne.
Máriagyüd egyidős az idetelepült magyarsággal.
Vele örült, fejlődött, vele szenvedett, nélkülözött, ide
hozták az emberek szívük bánatát és örömét. Ma is
van mindkettőből bőven. Talán ezért keresi fel a ma
embere is e kegyhelyet mindig növekvő számban.
Nyerjen megbékélést mindenki az égi Anyánál.