A Vízvölgy falvai a török hódoltság megszűnését követően,
1721-től kezdődően filiáléként az éppen megszervezett szászvári római
katolikus
plébánia kötelékébe tartoztak. Temploma, középkori
eredettel, csak Kárásznak volt. A templomot 1721-ben viszonylagos
épségben lévőnek írták
le. Falai álltak, zsindelye korhadt volt - amiből
következik, hogy a török
időkben nem gyújtották fel. Klimó püspök 1753-ban
felújíttatta, majd plébániává tette. Filiái Egregy, Vékény, Battyán. A
középkori templomot a
köré épített, jelenleg is fennálló templom építésével egy
időben 1851 és
1858 között lebontották, anyagát ugyanakkor
felhasználták.
Jankó János plébános következő építkezése az egregyi
Szentkúttal volt
kapcsolatos. Leírása szerint 1856 októberének végén
keletkezett a kút a
Tormavölgyben. Már ekkor számos zarándok érkezett, a
következő évben
pedig oly sokan, hogy alamizsnájukból, adományaikból
905 forint 86 krajcár gyűlt össze osztrák pénzben. Csakhamar
megállapíthatta, hogy a Szentkút keletkezésével „Isten egy gazdag bányát nyitott",
amivel a kárászi üres
templom hiányát felszámolhatta. A Szentkúttal
kapcsolatosan a püspök nem
nyilatkozott. A plébános is csak mint
jövedelemforrást említette előtte. Padokat, új orgonát stb. vásárolt e pénzek egy részének
felhasználásával.
A pécsi püspök, mint kegyúr, azonban az adományok
további felhasználásához nem járult hozzá. Erkölcstelennek tartotta
idegen pénzhez nyúlni,
ezért pénzt adományozott a kárászi templom hiányzó
berendezési tárgyainak vásárlásához, illetve a hívekre bízta a hiányzó
összeg előteremtését.
Az egyre érkező zarándokok elhelyezésének
szükségszerűsége azonban
1859-ben önerőből, saját elhatározásából történő kápolna
építésére késztette a plébánost. Gerendákból és deszkából építették,
téglából oltárt emeltek, melyre Szűz Mária gipszből készített szobrát
helyezték. A szobrot sokaság jelenlétében felszentelték. A búcsújárók a
kápolnában nem fértek el,
ezért, hogy több helyen is imádkozhassanak, Pécsett
egy kőkeresztet készíttettek, a kápolna előtt felállították, majd fel is
szentelték.
A búcsújárók kívánságára 1864-ben megkezdték egy tartósabb
anyagból
készített tágasabb kápolna építését. A püspök hozzájárulása
csak egy vizsgálat lefolytatása után született meg. Ennek célja a
megjelenő betegek, a
meggyógyultak számának kipuhatolása, a víz kémiai
vizsgálata volt. Az engedély arra az esetre szólt, ha az egregyiek a
szükséges fuvarokat, kétkezi
munkákat elvégzik, és az építés a püspöknek költséget nem
jelent.
A kápolna építését még 1864-ben el is kezdték, az alapozáson túl azonban
ebben az évben nem jutottak. A falak napszámosok hiánya és a drágaság
miatt a következő évben is alig emelkedtek másfél ölnyire. 1865 májusa
végén az ígéretes termést fagy tette tönkre. Napszámosokat most sem lehetett kapni, mert azok oda mentek, ahol élelmet is adtak nekik. Végül
mégis tető alá került az épület. 1867-ben is nehéz körülmények között
építkeztek, mert az egregyiek a megígért munkát nem teljesítették. A napszámosok is csak ímmel-ámmal dolgoztak, későn jöttek, és korán szerettek
megszabadulni a munkától. Látták ugyanis az egregyiek, hogy a búcsújárók
szépen adakoznak - állapította meg
plébánosuk. Végül is a kápolna 1867
augusztusa végére elkészült, és azt
szeptember 8-án, Kisasszony napján
négy-ötezerre becsült ájtatoskodó
jelenlétében Jankó János felszentelte. Két magyar és egy német nyelvű szentbeszéd hangzott el ebből az
alkalomból.
1871-ben az egregyi búcsú alkalmával, Kisasszony napján számos búcsújáró jelenlétében megünnepelték
a kápolna felszentelésének napját.
A három vallási tartalmú beszédből
egyet-egyet magyarul, horvátul és
németül tartottak. Az ünnepséget
évente megismételték. 1872-ben például a szomszédos bikali körjegyzőséghez tartozó bosnyákoknak kétórás ünnepi beszédet tartottak. A
beszédek magyarul és németül hangzottak el, jelezve a
zarándokok etnikai
összetételét.
A kápolna 1878-ra igen rossz állapotba került,
veszélyeztette a zarándokok testi épségét. A plébános az egyházmegyei főhatósághoz fordult anyagi
segítségért, amit azonban nem kapott meg. A kápolnának ugyanis nem volt
alaptőkéje, egyedüli jövedelme a perselyekbe befolyt adományokból eredt.
Az egyházmegye nem érezte magáénak a kápolnát, mert Jankó János az engedélyük nélkül építtette. A felújítás végül is saját erőből, a kápolna perselypénzéből és a kárászi templom bevételeiből valósult meg.
Többszöri felújítás után 1948-ban
a plébános elhatározta egy új, kéttornyú kápolna felépítését. Hogy
pénzhez jusson, május 30-án „Mária-napot" tartottak Magyaregregyen. Terve széles körű adakozásból
még ebben az évben meg is valósult.
Az időjárás azonban nem kedvezett
a zarándokoknak, csaknem egész nap
zuhogott az eső. Pécsiek, pécsbányatelepiek, kisvaszariak, vásárosdombóiak és mások jöttek, mintegy négy-ötezren, bőrig ázva. A házaknál öltöztek át, a magyaregregyiek a legnagyobb szívességgel voltak irántuk.
A mise alatt is eleredt az eső, az emberek a kápolnába, házakba húzódtak, de sokan kitartottak. Anyagilag
a nap nem sok eredményt hozott,
annál több erkölcsi sikert könyvelt
el a plébános a parókia évkönyvében.
A szükséges anyagiak biztosítására
összefogott Magyaregregy lakossága.
A bányászok majálist szerveztek,
aminek bevételét a kegytemplom
újraépítése céljára ajánlották fel. További felajánlásuk 260 mázsa szénre
vonatkozott. A földművesek ingyenmunkát és -fuvart, az erdőbirtokosság faanyagot ajánlott fel. A zarándokok és a helybeliek összefogásának eredményeként a kegytemplom
a Kossuth Lajos utcában
még 1948-ban felépült.
Az építtetők magát a felépítést is csodának tekintették,
mindig akadt
ugyanis valaki, aki a megszorult helyzetben lévő
szervezőket kisegítette. A
magyaregregyi Mária csodatévő hatását is egy
adakozólevélből ismerhetjük
meg: „Több, mint két hete küldtem 20 Ft-ot a
magyaregregyi templom
építéséhez. Pár hónappal ezelőtt Szívújság akadt a kezembe
és abban olvastam, hogy Magyaregregy templomot épít Mária
tiszteletére. Örömmel
küldtem ezen kis összeget, mert ezelőtt 8-10 évvel
Kárászon nyaraltam és
ott mondták, hogy Magyaregregyen van egy kút,
felette egy kis Mária szobor, és annak gyógyító hatású vize van. Én akkoriban
sokat szenvedtem
nagy fejfájásban, gondoltam átmegyek Magyaregregyre
és megmosogatom
a homlokom abban a vízben, hátha segít rajtam. Úgy is
tettem, pár lépcső
vezetett le a kúthoz, ott volt egy kis veder
láncon, azzal merítettem vizet
és megmosogattam vele a homlokom és imádkoztam. Azóta
hála Istennek
nem fáj a fejem, ha néha fáj is, egész kis fejfájás az
csak. Tisztelettel Kiss
Józsefné, Szabadszállás."[...]
A magyaregregyi Szentkút egyedüli szépírója Dénes
Gizella. A Szentkútnál meggyógyult asszony életével és halálával először a
Kisasszonyunk
Mária című elbeszélésében foglalkozik (1928). Itt meséli
el, hogy Tombi
Juli ötven évvel azelőtt a Szentkútnál nyerte vissza
szeme világát. Tombi
Juli néni „az egregyi búcsújáróhely élő csodája". Vezeti a
búcsúsokat utolsó alkalommal is, amikor Mária „érte jön", és „magával
viszi" (Asszonyok
a hegyek között). Egy későbbi átdolgozott változat
szerint Tombi Juli néni 67 éves szívbeteg. Mégis eljön a búcsúra, szeretné még
egyszer átélni a
csodát. Teljes odaadással énekli az egyházi énekeket,
majd térdre rogy és
meghal.
Jelentős alakja még a szenthely harangozója, az öreg
Fóris, aki a búcsú
előtt kikel betegágyából, a templomhoz szökik megnézni,
minden rendben
van-e. Ötven év alatt a dékánsággal szerzett vagyonát
egy „fényes templom"
építése céljára hagyja. Miután utolsó szavaival ezt
kimondta, összeesett és
meghalt.
Dénes Gizella a magyaregregyi búcsújáró hellyel
utoljára 1947-ben foglalkozott. Ismét a Szentkút keletkezése a téma.
Vasárnap van, Kisasszony
napja. Öregasszonyok beszélgetnek, csodavárók. A
fiatalok ezen a napon
minden évben a gyűdi búcsújáró helyre mennek. Deákiné vak
kis unokája
- akit vittek már orvoshoz is - nagy tüzet lát a
Tormavölgy felől. Elmennek oda, forrást találnak ott, ahol korábban víznek
nyoma sem volt. Megtörtént a csoda, jelet látott, látóvá lett.
(Forrás: Füzes Miklós: Magyaregregy. Száz magyar falu könyvesháza c. sorozat. 2000. 93-100, 125.old.)
|