Tremmel Lőrinc: Jásd-SzentkútRómai Katolikus Plébánia, Jásd, 1987/88
Hazánk Iegrégibb ma is virágzó szent helye. Már a kora
vaskortól áldozóhely a szomszédos földvár, ahol a kutak
mellett áldozó őseink, a pogány magyarok is
áldozatokkal
esdették Istenük irgalmát. A keresztény Szentkút az
1845.
évi kanonika vizitációs okmány szerint 600 évnél régibb.
Az európai hírű tudós, Radó Polikárp Pásztor Lajos alapján, a Pozsony melletti Mária völgye, az óbudai Szűz
Mária-templom mellett a jásdi Szűz Mária-kápolnát tartja
a legrégibb és legjelentősebb középkori kegyhelynek,
ahová őseink elzarándokoltak. Mivel a török korban majd
minden elpusztult, nagyon kevés adat maradt fenn. A
XIX. sz. végén azonban Vathy István hírlapíró feldolgozott egy helyi legendát a Szentkút keletkezéséről
verses
formában. Ennek rövid története: Péter remete (Jásdi
Péter) vezekelt itt nagy bűnéért. A "hegyre" járt imádkozni, de a nagy szárazság kiszárítja a patakot
ahonnan
inni szokott. Egyik éjjel álmában Szűz Mária, karján a
kis
Jézussal megmondja hol ásson, ahol majd vízforrásra
talál. Egész héten dolgozik, eredménytelenül, és szombaton, amikor kimerülve a kidobált földre ülve a
rózsafüzért
imádkozza, a rózsafüzér Mária-érme beleesik a kiásott gödörbe, ahol jó víz fakad föl, mely alatt fénylőn tündöklik
az érmen Szűz Mária. Jásdi Péter jónak ízlelve a vizet
felfut Tésre, hívja az embereket, hogy olthatják már
szomjukat, de a csodát is elmondja. A kúthoz jövők
között egy sánta is van, akinek a víztől meggyógyul a
lába.
Azóta jár ide béna és néma, a sok-sok Mária-tisztelő
messze földről és ezután alakul ki Jásd község, Jásdi Péter
nevéről Jásdnak nevezve.
A török kor és az azt követő évek nem kedveztek a jásdi
fejlődésnek. A háborús állapotokat tetézte, hogy a földesúr protestáns lett, a bencések nem jöttek vissza, s Jásdot
csak időnként keresi fel egy-egy ferences, majd 1729-ben
a tíz falu számára alapított suri plébániáról kap lelkipásztori ellátást, mely természetszerűen igen kevés. 1780-tól
van lelkipásztor Jásdon, aki eltávolíttatja a Szentkútnál
élő remetét kuruzslás vádjával, pedig a nép, még a környékbeliek is, ragaszkodtak hozzá. Jásdi hagyomány szerint a remete Csatkára telepedett át, a suri plébánia
egyik
falujába, ahol a mai kegyhelyen talált forrásnál a hozzá ragaszkodókkal indítója lett az ottani Mária-tiszteletnek,
melyet az ott történt imameghallgatások is igazoltak, és a
későbbi remeték és lelkipásztorok összefogásával felvirágoztattak. A jásdi Szentkutat 1825-ben Klesovits Márton
plébános átépítteti, a fakápolnát lebontva gróf Zichy
István segítségével a mai kápolna megépül, melyet 1837.
aug. 6-án szentelnek fel. 1934. szept. 12-én áldják meg a
Faller Jenő bányamérnök által tervezett krétamészkő
szószéket és a 3 m belső átmérőjű, 2,5 m mélységű betongyűrűvel és földfelszín felett 1 m terméskővel ciklopfaszerűen körülvett Szentkutat. A legjelentősebb építések
Dr. Kögl Lénárd plébánossága alatt (1961-1980) történnek. A Szentkút vizét - biztosítván a zarándokok szük-
ségletét is - Tés község ellátására igénybe veszik, de
ennek fejébe az egyház tulajdonává telekkönyvezik a mai
területet. Pénzügyi hozzájárulást és engedélyt kapott az
egyházközség a mai bolgár mészkőből készült 6 m magas,
modern stílusú Mária-szobor, az almádi mészkőből lévő
szembemiséző oltár, szószék, keresztút elkészíttetésére.
A terepet rendezték, fával beültették, körülvették kerítéssel és sövénnyel. A kápolna tetejének rézborítása
1985-ban készült. Jásdot évről évre ezrek és ezrek keresik
fel, főleg szeptember 12-én Mária Neve és május 24-én
Mária, keresztények segítése búcsúnapján. Évről évre
újabb és újabb imameghallgatások jelzik, hogy a kegyelem
helye, kegyhely Jásd, mert Jézus az aki a legtöbbet segíthet az emberen és Szűz Mária, az édesanyja közbenjárására nyerhetjük el leginkább irgalmát.
A leletek bizonyítják, hogy már az ősember, majd a kelták és a rómaiak is laktak e területen. Ujlaki Lőrinc herceg 1164-ben Szt. György tiszteletére Jásdon bencés apátságot alapít. Sokkal későbbi életdátuma (1476-1524) miatt tévesnek gondolták mind az alapítás idejét, mind az alapító személyét. A legelső ismert oklevéli adat ui. 1256-ban említi a jásdi apátot. Ma már azonban a művészettörténészek a megmaradt kőleletekből 1176-1186-ra datálják a templom építését. Következtetéssel az alapító személyét is valószínűsíthetjük. Ujlaki Lőrinc a Csákok leszármazottja. Ismerünk egy Lőrinc nevű udvarispánt 1164-ből, aki tisztségét 1172-ben is viseli. A Csákok 1163 januárjában III. István király mellett fegyvert fognak, márciusban vereséget szenvednek, de júniusban győznek és 1164-ben a görög császárral kötött béke biztosítani látszik befolyásukat. A harcok és a győzelem a Szt. György tiszteletére való kolostoralapítást indokolja. Lőrinc 1174-ben Ausztriába menekül, s 1182-ben változnak úgy a körülmények, hogy hazajöhet és ekkor épülhet a templom is, vagy inkább befejezést nyer. Abból, hogy a művészettörténészek szerint a székesfehérvári bazilika kőfaragói dolgoztak itt, és innen mentek a pécsi székesegyház építésére, szintén arra kell következtetni, hogy az építtető nagyon befolyásos, a királyi udvarral szoros összeköttetésben lévő személy lehetett. Ez szintén valószínűsíti Csák Lőrinc udvarispán alapítóságát.
A templom a török korban a kolostorral együtt elpusztult
köveit később a falu házai, és a környék építkezéseinél felhasználták. Néhány köve és szobra a tihanyi múzeumban
látható. A helye valószínűleg vagy a mai templom, vagy
az előtte álló kereszt területén volt. A templom körül középkori szokás szerint temető volt, 1960-ban dr. Rómer
Flóris azt írja, hogy a kolostor falainak alapja látszik a
paplakkal átellenben. 1779-ben a templomépítés ügyében kiszálló gyiróti plébános azt jelenti a püspöknek, hogy a jásdiak a falu közepén, ahol a régi templom állott, melynek
romjai és alapjai még láthatóak, akarnak templomot építeni. A templomra a tihanyi múzeum kőtárában lévő maradványokon kívül még következtethetünk Lasius
1556-ban készült térképéről is, mely a helyiségeknél kis
képpel jelzi a nevezetességeiket. Természetesen ezek az
ábrák régebbiek felhasználásával készültek és nem pontosak, de mégis az egyetlen "kép" a kolostorról és templomról. A község újraéledése 1757-ben gróf Zichy István telepítésével indul, s 1764-ben fakápolna és 1792. december
22-én a jelenlegi templom hajója nagyságú templom elkészültének örvendtek. Az egykori bencés kolostor helyén
annak megmaradt rumjain épült e templom, mely
1862-ben a faluval együtt leégett. IRODALOM
Mészáros Gy.: Bakony, Balatonfelvidék
|