VERSEGHY FERENC

A BCSRL

 

 

V. Prdikci. A bcsrl

Templom napjn

Megllvn Zakaus, gy szlt az rnak: Uram! me!

Felt az n javaimnak a szegnyeknek adom. Lukcs XIX. R. 8. b.

Hogy Istennek tkletes engesztelsre elkerlhetetlenl szksges az elgttel, nyilvn tant a Zakausnak cselekedete, mely a mai evangliumtl elnk terjesztetik. Bns lvn, minekutna Krisztusnak hrt meghallotta, felgerjedett szeretetre trtnt, alkalmatossgot keresett a vle val ismerkedsre, befogadta t kastlyba, megvallotta nki mindnyjuk eltt elkvetett igazsgtalansgait, st meg is grte, hogy mindazoknak, akiket valaha megcsalt, ngyannyi jszgot helyeztet vissza. Ezeket mindazltal nem tlte Zakaus elegendknek arra, hogy megengeszteljk Istent tkletesen, mire nzve azonkvl, hogy felebartjnak krt helyrehozta, szorgalmatoskodott arrl is, hogy az rk igazsgnak eleget tegyen az nknt felvllalt bntetsek ltal, melyeknek szma kz minden bizonnyal tartozik az alamizsnlkods. me, gymond, feltl javaimnak megfosztom magamat, s ltaladom azt a szklkdknek.

Igaz tudniillik, szerelmeseim, vghetetlenl igaz ama f valsg, kit megbntunk vtkeinkkel. Nem hagy legkisebb gonoszsgot bosszlls nlkl. Akarja, hogy a trvnytelensgeket magunkban mi magunk megbntessk, vagy ha ezt vgbevinni nem akarjuk, maga elkldi minden bizonnyal ostorit, hogy megfeddjenek, megbntessenek minket vagy ezen letben vagy a tisztulsnak helyn vagy az rkkvalsgban.

Tudta ezt a rgi anyaszentegyhz, tudta s hveinek ersen meg is hagyta mindenkor az elgttelt: kiltotta nekik szntelen, hogy ama vtkekrt, melyeket elkvettek imdsgokat, alamizsnkat, bojtlseket, vagy ms effle sanyargatsokat ldozzanak Isten igazsgnak engesztelsre, st vgtre, hogy tantsa mg mlyebben behasson fiainak szveibe, klns trvnyeket szabott, melyek szerint megtltetvn, a bnsk vagy titkon vagy nyilvn val penitncit tartani ktelezettek oly buzgn s mindaddig, mg csak az elgttel, melyben foglalatoskodtak, bizonyos egyarnysgra feljutott gonoszsgukkal.

Ezen trvnyek eredetkben immr sanyarak voltak, de sokkal sanyarbbak lettek, minekutna egyszer a hveknek buzgsga ugyan hidegedni, a vtkeknek szma pedig regbedni kezdett. Az olyan keresztnyek teht, akik talntn bnbe estek mr a negyedik s tdik szzadban mdokat kerestek, melyekkel az emltett elgttelnek rszt elkerlhessk. Az anyaszentegyhz pedig, gymind kegyes anya, vagy az ilyen bnsknek akr buzgsgra akr ertlensgre vagy az rettek esedez rdemesebb hveknek krsre tekintvn, csakugyan megengedte sokszor, hogy a trvnyes sanyargatsoknak bizonyos rszt az emltett bnsk elhagyhassk. Az ilyen engedelem az elgttelek tgtsnak valaha, azutn pedig magyar nyelvnkn bcsnak neveztetett.

A XIII. szzadtl fogva egsz a jelenvalig voltak szmtalanok, akik vagy az iskolkban vagy a keresztnysg kztt klnfle tantsokat hirdettek a bcs fell keveset tekintvn vagy a szentrsra vagy a rgi anyaszentegyhznak tletre, szoksra. Hirdetvn pedig ezeket elbortottk az igazsgnak fnyt olyannyira, hogy a keresztnysg mr most alig tudja, mi lgyen a bcs, s annak elnyersre mi szksges?

n ma, mivel ezen szentegyhzban ugyan avgre gyltnk ssze, hogy bcst nyerjnk, felette szksgesnek gondolom, hogy az emltett krdsekre megfelelvn, vilgossgra hozzam valamint a bcsnak mivoltt, gy mdjt elnyersnek. Tvol legyen tlem, hogy valamit mondjak, ami vagy az rsban vagy a kznsges anyaszentegyhznak tletben vagy a rgi keresztnysgnek mg most is kvetsre mlt szoksban ne fondltasson. Csupn ezen forrsokbl megmutatom elszr mi lgyen a bcs? s ez els, megmutatom azutn, a bcsnak elnyersre mi kvntatik tlnk, s ez msodik rsze lszen beszdemnek. Mind a kett csak a rgi igazsgoknak, s az anyaszentegyhz egygy tantsainak feldertsre cloz. Figyelmezzetek.

Els rsz

Mi a bcs?

A tridenti gylekezet a bcs fell hitbli gazat gyannt nem d elnk egyebet, hanem e kettt: elszr ugyan, hogy az anyaszentegyhznak van hatalma a bcsknak osztogatsra, azutn pedig, hogy a bcsknak osztogatsai foganatosak, hasznosak /a/. E kettt tartozunk hinni tok alatt. Ama krdsre teht, mi lgyen a bcs, az anyaszentegyhznak nyilvnval vgzsbl nem felelhetnk /b/, hanem csak ama szoksibl, melyek az trtneteiben fel vannak jegyezve. Meg kell tudniillik vizsglni elszr, mi volt a bcs a rgi anyaszentegyhzban. Msodszor pedig azt, ha vajon a bcsnak rgi mivolta nem szenvedett- nmely vltozsokat egsz a jelenval esztendig. Megfelelek azonnal mind a kettre.

I. Mi volt a bcs a rgi anyaszentegyhzban?

Trtnt mg Szent Pl idejben /c/, hogy a korintusbli hvek kzl egyik gyastrsnak vvn mostohaanyjt, a vrtrsben lt sokaknak botrnkozsra. Ez ellen ily tletet hozott az emltett apostol: n, gymond, noha nlatok test szerint jelen nem vagyok, llek szerint mindazltal gylekezetetekkel egybekapcsoltatvn azt tlem, azt vgzem, hogy ezen vrtr a mi urunknak, Jzus Krisztusnak nevvel s hatalmval vettessen ki trsasgtokbl, ltaladatvn a stnnak, teste pedig klnfle sanyargatsokkal vesztegessen, hogy lelke megdvzljn valaha az rnak napjn. gy ln. Egsz esztendeig a hveknek trsasgtl el volt zrva. El volt tiltva az rnak asztaltl. Bntette testt bjtlsekkel s ms effle sanyargatsokkal. Penitencit tartott. Esztend mlva hallvn Szent Pl apostol, hogy ezen bns igen szomorkodik, megknyrlt rajta, s visszafogadta t a hvek kz. Halljuk ismt, mit r felle ama levlben /d/, mely a korintusiakhoz msodiknak neveztetik. Elg legyen, gymond, hogy az egsz gylekezettl megbntettetett, megdorgltatott. Ne hagyjtok t tovbb szomorsgban, netalntn a mrtkletlen kesersgtl elborttasson. Bocsssatok meg nki, minekutna eleget tett gonoszsgrt. Szeresstek t, mint valaha. n is megengedek nki Krisztus szemlyben. me, szerelmeseim, a korinthi frfi megrdemlette volna ezen vtekrt, hogy egynhny esztendeig sanyargattasson. Elengedte nki ezt az apostol, megelgedvn egy esztendeig tartatott penitencival s ugyanezen engedelem ppen az volt, ami azutn bcsnak neveztetett.

A kvetkezend idkben szinte gy bnt a bnskkel az anyaszentegyhz. Majdnem minden klns vtekre klns bntetseket szabott, bizonyos esztendkre hatrozvn mindegyikrt az elgttelt. gy az rendelse szerint egyetlen egy hallos vtekrt ht esztendeig kellett penitencit tartani, ama vtkekrt pedig, melyeknek slya igen is nagy volt, mr tz, mr tizenkt, mr tizent esztendeig, st nmelykor egsz hallig. A bocsnand vtkekrt kisebb elgttelek voltak rendelve negyvennapi penitencia kznsgesen, nmelykor kisebb, nmelykor hosszabb gy, hogy esztendkre is kiterjedt, ha talntn a bocsnandk egy kevss terhesebbek voltak /e/. Mg a bns e trvnyes idket el nem tlttte, azaz: mg vgbe nem vitte a negyven napra, ht, tz, vagy tizent esztendre rendelt elgttelt, mindaddig vtkeitl fel nem oldoztatott, se nem rszeslt az rnak asztalban, azonban pedig, mg az emltett esztendk folytak, klnfle jsgos cselekedetekben kellett nki foglalatoskodni. Feladatott nki, hogy sanyargassa testt s hogy bjtljn vagy egyms utn negyven napig vagy minden hten hromszor vagy kenyren s vzen vagy csak bizonyos eledelek s italok mellett. Ha valaki alattomban kvette el vtket, titkon vgezte az emltett penitencikat, ha pedig nyilvnval gonosztev volt, szrzskba ltzvn s fejt behintvn hamuval mindenek lttra tartozott eleget tenni. Az esztendk, melyek minden vtekrt klnsen ki voltak szabva, valamint hajdan, gy mg most is trvnyes esztendk. A bntetsek, melyekre lekteleztetett a bns, gy mint a bjtlsek s egyb sanyargatsok, trvnyes bntetseknek, s ltalban a penitencia, vagyis az elgttel, melyet minden bns vgezni tartozott, trvnyes penitencinak, elgttelnek neveztetik.

Most mr szerelmeseim, knny lesz megrteni, mi volt rgente a bcs? A lelkipsztorok tudniillik elengedtk nmelykor a trvnyes penitencinak nmely rszt, de csak jeles s trvnyes okokra nzve, s ugyan az ilyen engedelmek voltak a valsgos bcsk /f/.

Tegyk ez ltal pldkra vilgossgnak okrt: valamelyik a bnsk kzl tz esztendben penitencira tltetett. Ennek j bartja a pogny ldzktl tmlcztetvn azrt, hogy mrtromsgra hurcoltasson, meghallvn a fell emltett tletet, elkldtt a pspkhz s esedeztetett nla, hogy a tz esztendbl egynhnyat engedjen el bns bartjnak. Hajlott a pspk e mrtrnak krsre, s ha egybknt a bnsnek tredelmessgt s buzgsgt ltta, elengedett a tz esztendbl hrom esztendt. Az ilyen bns j bartjnak, a mrtrnak krsre hrom esztendbli penitencira s minden esztendben a hsvt eltt val negyvennapi bjtn kvl ms negyvennapi bjtre tltetett. Ltta azonban maga a pspk, hogy ezen bns igen szomorkodik, hogy szntelen siratja elkvetett vtkeit, s hogy a sanyargatsokban igen sernyen, igen buzgn foglalatoskodik, megknyrlt rajta, s elengedett nki ht esztendbl kettt, s ezekkel egytt negyvennapi bjtt ismt kettt. Az ilyen bns kt esztendbli bcst, s ugyanannyi kvadragent, azaz: ktszer negyvennapi bcst nyert. Nem volt a pspkknek hatalmuk arra, hogy a bnsnek az egsz trvnyes penitencit s a trvnyes bntetseket mind elengedjk, trtnt mindazltal, hogy ppen az ldzsnek idejn, midn tudniillik senki a keresztnyek kzl bizonyos nem volt lete fell, trtnt mondm, hogy ppen akkor hallos vtekbe esvn valaki a gynsra jrult. Ezen vtekrt ht esztendeig kellett volna nki penitencit tartani, de mivel mindennap a hallnak veszedelmben forgott, a pspk t feloldozta tstnt az emltett vtektl, megldoztatta, s megintette t, hogy a trvnyes sanyargatsokban foglalatoskodjon mindaddig, mg a htesztendbli penitencit el nem vgzi, akkor pedig, ha talntn mrtromsgra hurcoltatna, ajnlja fel istennek tulajdon hallt elgttel gyannt elkvetett gonoszsgrt. Innen azutn a romlottabb szzadokban ki akartak nmelyek kvetkezs gyannt hozni, hogy a pspkknek van hatalmuk az egsz trvnyes penitencinak elengedsre, st vgtre a rmai pspknek el is engedtk azt eleinte ugyan a jeruzslemi vitzkedsrt vagy a szent helynek szabadtsra ajnlott jelesebb alamizsnlkodsrt, azutn pedig albbval s knnyebb foglalatossgokrt is. s az ilyen teljes engedelem tlk teljes bcsnak neveztetett.

II. Mi a bcs most?

Ez volt szerelmeseim, a bcsnak rgi mivolta. Lssuk mr most, ha nem szenvedett-e vajon vltozst egsz jelenval esztendkig? Azt mondom n ezen krdsre rviden: hogy a bcs mindeddig semmi vltozst nem szenvedett mivoltra nzve. ppen az a bcs mg most is, ami volt hajdan a rgi anyaszentegyhzban.

Voltak ugyan a XI. szzadtl fogva egsz eddig szmtalanok /g/, kik a bcshoz a most emltett penitenciknak elengedsn kvl ms klnfle foganatokat s kegyelmeket fggesztettek, azt lltvn, azt hirdetvn, hogy a bcsk eltrlik a bocsnand bnket, eltvoztatjk nemcsak az egyhzi, hanem az isteni bntetseket is, melyek nmelykor e vilgon renk kldettetnek, eleget tesznek elre a purgatriumbli knokrt, s hogy az ott lv lelkeknek is hasznlhatnak /h/. De mivel ezeknek tantsait nem lehet a kznsges anyaszentegyhz tantsainak s vgzseinek nevezni, kvetkezik, hogy ezek ltal meg nem romlott, meg nem vltozott a bcsnak rgi mivolta. Nem akarom n itt, szerelmeseim, a blcselkedknek emltett tantsait vagy gnyolni, vagy helyteleneknek bizonytani, de viszontag nem is engedem azokat hitnknek gazatai gyannt tiszteltetni mindaddig, mg fellk az egsz anyaszentegyhznak vgs tlett nem hallom /i/. Csak azt lltom egyedl, hogy ezen tantsok, mivel nem a kznsges anyaszentegyhznak tantsai, meg nem vltoztathatk mindeddig a bcsnak rgi mivoltt.

ppen gy vlekedek msodszor ama szoksokrl is, melyek egynhny lelkipsztorok vagy a tulajdon hasznukra cloz bresek ltal a bcs irnt orozva bejnnek kznk klnfle alkalmatossgokkal. Ilyen volt az, hogy aki az eretnekek, az elszakadtak vagy a pognyok ellen hadakozni megy, vagy maga helyett katont llt, teljes bcst nyerjen. Ilyen az, hogy aki valamely templomnak, oltrnak vagy ppen polgri pletnek fellltsra vagy folytatsra alamizsnlkodik, egynhny esztendbli bcsval megajndkoztasson. Ilyen ltalban ama felette val adakozs, mely tal a bcsk igen csekly cselekedetekhez, gymint egy rvid imdsghoz, egy-kt fohszkodshoz vagy a templomnak ltogatshoz /k/ fggesztetnek. Ilyenek vgtre ama kereskedsek is, melyek vagy a bcskkal vgbevitetnek, vagy legalbb azoknak alkalmatossgval trtnni szoktak.

Mindezek fell ilyen a tridenti gylekezetnek tlete /l/: Parancsolja tudniillik elszr ezen szent gylekezet, melyben egytt vala az egsz anyaszentegyhz a pspkk szemlyben, parancsolja, mondm, hogy az anyaszentegyhznak rgi s dicsretes szoksa szerint mrtkletes legyen a bcsnak osztogatsa, netalntn megertlenedjen az egyhzi rendtarts. Ama balszoksokat azutn, melyek miatt az eretnekektl szidalmaztatnak a bcsk, ki akarvn irtani, megtiltja ersen a bcskkal val kereskedseket, melyek a keresztnysgben mindeddig eredeti voltak a baltleteknek. A tbbi balszoksoknak jobbtst vgtre, melyek a bcs irnt klnfle orszgokban vagy tudatlansgbl vagy babonasgbl vagy egyb okokbl szrmaztatnak, a pspkknek vigyzsra hagyja. Eddig szrul szra az emltett gylekezet, melynek szavaibl kitetszik, hogy az ilyen szoksokat ismt nem lehet az egsz anyaszentegyhztl bevett szoksoknak tartani, kvetkezik teht, hogy ezek szintgy meg nem vltoztathattk mindeddig a bcsnak rgi mivoltt.

Tbbet mondok, szerelmeseim. Az anyaszentegyhz semmifle parancsolattal el nem rontotta mindeddig a trvnyes penitencikat. ll mg most is ll s ktelez minket a trvny, hogy egy bocsnand vtekrt legalbb negyvennapi s egy hallos vtekrt legalbb ht esztendbli penitencit tartsunk. Mindeddig sehol fel nem szabadtott minket ettl az anyaszentegyhz. Kiavult ezen rendtarts a keresztnysgnl az anyaszentegyhznak akarata ellen, kiavult mondm, de nem trvnyesen, hanem a bnsknek sokasga, fejessge s a keresztny buzgsgnak mindennapi fogyta miatt. Midn a tridenti gylekezet parancsolja /m/, hogy a gyntat atyk ne legyenek a bnskhz gyengk, terhesebb vtkekrt kicsiny penitencikat advn, hanem hogy ezeket amennyire lehet, a vtkeknek slyhoz mrjk. Midn kvnja /n/, hogy az anyaszentegyhznak rgi rendtartsa visszafogadtasson, midn rendeli /o/, hogy a pspkk a nyilvnval gonosztevket mindnyjuk eltt megfedjk, megbntessk, mit akar vajon egyebet, hanem hogy a keresztnysgnl jra szoksba vtessen, amennyire lehet a trvnyes penitencia. Ettl tudniillik fel nem szabadt minket egybkpp az anyaszentegyhz, hanem csak egyedl, valamint rgente, a bcsknak osztogatsa ltal. A bcs teht mg most is az emltett trvnyes penitenciknak elengedse, s gy a bcs ppen az mg most is, ami volt hajdan a rgi anyaszentegyhzban. Ami tbb, mg most is ppen annyi kvntatik a bcsnak elnyersre, amennyi kvntatott valaha, minek bizonytsa hatrozni fogja msodik rszt beszdemnek.

Msodik rsz

Mi kvntatik a bcsnak elnyersre?

A rgi anyaszentegyhz, minekeltte a bnsnek bcst adott, megkvnta tle elszr a klns tredelmessget, azutn pedig a penitenciknak vagyis az elgtteleknek vgzsben a sernysget, buzgsgot, vgtre pedig azt, hogy a trvnyes bntetsek helyett ms jsgos cselekedetekben foglalatoskodjon. E hrom szksges mg most is a bcsnak elnyersre.

I. A klns tredelmessg

Csak azoknak rvidtette meg az anyaszentegyhz hajdan a penitenciknak trvnyes idejt, akik sr knnyhullatsokkal s szntelen fohszkodsokkal krtk Istentl gonoszsguknak bocsnatt: szval, akik klnsen kesergettek llapotukon, megklnbztetvn magukat a tbbi bnsktl a klns alzatossg s a klns tredelmessg ltal.

Ktfle tredelmessgre tekint tudniillik, valamint hajdan, gy mg most is az anyaszentegyhz. Az egyik a bels tredelmessg, mely abbl ll, hogy a bns csak azrt fjlalja bneit, mivel azokkal a j Istent megbntotta, ersen megfogadvn, hogy tbb el nem kvet semmi gonoszsgot. Az ilyen tredelmessg elegend volt rgente arra, hogy a bns rdemes legyen arra, hogy a trvnyes penitencinak tartsra a tbbi bnsk kz felvllaltasson, hogy ezt ht vagy tz esztend mlva elvgezvn, feloldoztasson vtkeitl, s hogy azutn az rnak asztalhoz jrulhasson. A bels tredelmessg nlkl senki nem bocstatott a trvnyes penitencira, mire nzve akik nyilvnval bnsk lvn, meg nem akartak trni, nem knyszerttettek a trvnyes elgttelekre, hanem kizrattattak minden egyb bntets nlkl a hveknek egyessgbl. Nem volt azonban az emltett bels tredelmessg arra elegend, hogy a bns bcst rdemeljen. Ezen engedelemnek megnyersre megkvntatott, hogy knnyhullatsi s klnfle buzgsgai ltal kinyilatkoztassa, megbizonytsa klskppen bels tredelmessgnek nagysgt, valsgt. s ezt nevezte, valamint mg most is nevezi az anyaszentegyhz klns tredelmessgnek.

Innen trtnt, szerelmeseim, hogy Szent Ciprianus pspk /p/ ersen megparancsolta hajdan a mrtroknak, kik a bnsk szmra bcst krtek s a psztoroknak, akik ugyan a kvnt bcst osztogattk, hogy megtekintsk elre, ha a bns, kinek penitencijt meg akarjk rvidteni, megrdemli-e vajon az ilyen rvidtst, az ilyen tgtst s engedelmet klns tredelmessg ltal? mskpp, gymond, a bcs, mely az rdemtelenre tkozoltatik, lelki veszedelmet okoz az osztogatnak, a bnsnek pedig semmit nem hasznl.

Alkalmaztassuk mr most, szerelmeseim, ezeket nnn magunkra. Kornt sem nyernk mi bcst, ha a szent gynshoz szraz szvvel jrulunk s rzketlen lekiismerettel. Nem nyernk bcst, ha erre csak azrt sietnk, hogy reggel ugyan jtatossggal tltsk az idt, de jtatossgainkat azutn tobzdssal, mrtkletlen vigassggal, istentelensggel vgezzk. Nem nyernk bcst, ha tredelmessgnk csak szbl ll, nem pedig bels indulatokbl, vagy ha meggynunk ugyan, de a gyns utn ismt visszatrnk a vteknek alkalmatossgra. Tbbet mondok: mg akkor is mltn ktelkedhetnk a bcsnak elnyerstl, midn bels tredelmessgnk vagyon ugyan, de ki nem nyilatkoztatjuk, meg nem bizonytjuk azt knnyhullatsunk, szomorsgunk vagy ms egyb buzgsgaink ltal. A bels tredelmessg elegend ugyan arra, hogy a szent gynst mltn vgezvn, feloldoztassunk vtkeinktl: de arra, hogy bcst is nyerjnk, klns tredelmessget kvn tlnk az anyaszentegyhz.

II. Az elgttelben sernysg, buzgsg

Megvrta ez msodszor a bnstl hajdan, hogy a trvnyes elgtteleknek, gymind a bjtlseknek s egyb sanyargatsoknak vgbevitelben buzg llekkel sernykedjen. Csak azoknak rvidtette meg penitencijukat, akik a jsgos cselekedetekben szorgalmatosan foglalatoskodtak, st a trvnyes bntetseken kvl egyb sanyargatsokat is felvllaltak nknt.

gy szinte, szerelmeseim, tlnk is megvrja az anyaszentegyhz, hogy vtkeinkrt eleget tegynk tehetsgnk szerint, kornt sem azrt adja neknk a bcst, hogy minden elgtteltl, minden bjtlstl, minden sanyargatstl /q/ felszabadtson minket. A sernyeknek, a buzgknak adatott a bcs, nem pedig a restelkedknek. Ha tredelmesen meggynunk, s a lelkiatytl feladott penitencit elvgezzk, elvesszk ugyan bneinknek bocsnatt. Arra mindazltal, hogy azonkvl bcst nyerjnk, szksges az is, hogy az nknt felvllalt sanyargatsok ltal megbntessk magunkban vtkeinket, szksges, hogy az anyaszentegyhztl rendelt ht vagy tz esztendbli sanyar penitencibl annyit vgezznk, mennyi kitelhetik ertlensgnkbl.

III. A jsgos cselekedetek

Azt akarta harmadszor a rgi anyaszentegyhz, hogy a bns, kinek penitencija megrvidttetett, ugyan az emltett trvnyes penitencia helyett ms jsgos cselekedetekben foglalatoskodjon. gy valaha fel kellett vltani a bjtlst alamizsnval: az egy vagy ht esztendbli sanyargatsokat templomi pletre val adakozssal, az egsz penitencit eleinte ugyancsak a mrtromsggal, de a romlottabb szzadokban azutn a pognyok ellen val vitzkedssel is.

Most az anyaszentegyhz az ilyen cselekedetek helyett megkvnja elszr, hogy az szndkra, az igaz hitnek terjedsrt, a keresztny fejedelmeknek egyessgrt s az eretneksgnek kiirtsrt imdkozzunk. Fggeszt azonkvl minden bcshoz klnsen vagy nmely imdsgokat vagy gynst s ldozatot vagy nmely napoknak nneplst vagy bjtt vagy alamizsnlkodst vagy nmely templomoknak ltogatst. Azt, ami ezek kzl parancsoltatik, vgbe kell vinni, ha rszeslni akarunk a bcsban.

me, szerelmeseim, ezek, amik tlnk a bcsnak elnyersre kvntatnak. Ha ezeket tudjuk egyszer, s a bcsnak mivoltt ltalrtjk egyszersmind, bizodalmasabban kezdhetnk a msikhoz hasonl jtatossgainkhoz. A mai bcs /r/ a jelenval templomnak ltogatshoz van fggesztve, trvnyesen-e vagy sem? nem akarom most vitatkozni /s/. Tegyk, hogy valaki kzlnk tbb hallos vtekkel megterhelte lelkiismerett. Az ilyen bnsnek trvny szerint mg most is egynhny esztendeig kellene penitencit tartani. Szorgalmatoskodni kell teht nki elszr arrl, hogy ezen vtkektl feloldoztasson, azutn pedig arrl is, hogy az emltett trvnyes penitencinak egyik rsztl /t/ megszabaduljon. Ha a szentgynsra jrul, s ott elkvetett vtekit tredelmes szvvel megutlvn felvllalja a gyntat atytl feladatott elgttelt, vtkeitl minden bizonnyal feloldoztatik. Felmarad azonban mgis a trvnyes elgttel, melyre az ilyen bns az anyaszentegyhznak trvnye ltal lekteleztetik. Ugyanerre nzve igen szksges, hogy a bcsnak elnyersrl szorgalmatoskodjon. Evgre teht a szent gyns utn bressze fel szvt a klns buzgsgra, fohszkodjon Istenhez irgalmassgrt, fontolja s ismerje meg, hogy vtkei ltal szmtalan bntetseket rdemlett. Tegye fel azutn magban, hogy penitencit fog tartani, mg l, tehetsge szerint, fogadja meg, hogy bjtlsekkel, alamizsnlkodsokkal, sanyargatsokkal s ms egyb jsgos cselekedetekkel helyre fogja hozni elkvetett gonoszsgait. Tklje el, hogy az egynhny esztendbli penitencibl elvgez annyit, mennyi kitelhetik tle, tklje el mondm ezeket, s amit eltkl, idvel azutn be is teljestse. Vgtre pedig ltogassa meg a templomot, vgezze imdsgt az anyaszentegyhznak szndkra, jruljon az rnak asztalhoz, nki az anyaszentegyhz: elengedi ama trvnyes penitenciknak egy rszt, melyre kteleztetik az emltett hallos vtkekrt az egyhzi trvny szerint.

Hov lennnk, szerelmeseim, ha bcskat nem adna az anyaszentegyhz. Ha jra behozn rgi rendtartst, vagy letnknek nagyobb rszt sanyar elgttelekben kellene tlteni, vagy ha erre llam nem akarnnk, az anyaszentegyhznak kebeltl kizrattatvn, szmkivetst kellene szenvedni, mg csak meg nem trnnk. Elfogynnk minden bizonnyal, elborttatnnk a mrtkletlen kesersgtl: a szgyen, a fjdalom elfogn szvnket, ktsgbe esnnk, ha egynhny esztendbli penitencit, legfkppen mindenek lttra kellene vgezni vtkeinkrt.

ldjuk teht, szerelmeseim, ldjuk dvztnknek kegyessgt, ki a kulcsoknak hatalmval felkestette jegyest, anyaszentegyhzunkat. Tiszteljk azonkvl, becsljk, szeressk kegyes anynkat, ki gyengesgnkn megknyrlvn, bcskat nyjt, hogy a sanyar penitencik ltal meg ne szomortson minket. Viseltessnk hlaad szvvel, mg lnk, anyai kegyessghez, mellyel tehetsge szerint knnyebbtgeti boldogsgunknak tjt. Amen.

 

/a/ Trid. Gylek. 25. lsb. a bcsrl

/b/ A rmai ppknak leveleit s vgzseit jl meg kell klnbztetni az anyaszentegyhznak vgzstl. A rmai ppa nem anyaszentegyhz. Tudva van azonkvl mr most, hogy a rmaiak legtbbet kereskedtek a bcskkal, mire nzve a vgzsek, melyek a bcsk irnt tlk szrmaznak, nem mltk a tekintetre. gy szinte a teolgusoknak egyenl tantsbl ki nem lehet tudni a bcsknak mivoltt, mert k efell nem a rgi anyaszentegyhznak lelke, nem a rgi gylekezeteknek vgzse szerint, hanem a rmai ppnak tlete s a rmai kmeknek, a szerzeteseknek szjuk ze szerint rtekeztek.

/d/ Korinth. 1. lev. 5. R.

/d/ Korinth. 2. lev. 2. R.

/e/ Canones Poenitentiales

/f/ Dekul indulgentia. Magyar nyelven nem jl mondatik bcsnak, mert a bcs a szent helyekre val jrst jelenti. Indulgentia pedig annyit tesz, mint kedvezs, engedelem. Akkor tudniillik, midn a magyarok a keresztny hitre trtek, az ilyen engedelmek kznsgesen olyanoknak adattak, akik Jeruzslemrt hadakozni mentek, azrt neveztettek nyelvnkn bcsnak.

/g/ Ppk, pspkk, teolgusok de legfkppen szerzetesek, kik a bcskkal kereskedtek.

/h/ Hitnknek gazata /Trident. gylekez. a tisztulsnak helyrl/, hogy a purgatriumbli lelkeket csak jsgos cselekedetekkel lehet segteni. A bcs magban nem egyb, hanem oly engedelem, mely ltal a bns a trvnyesen rendelt jsgos cselekedeteknek gyakorlstl felszabadttatik, hogy segtse teht a bcsval a purgatriumbli lelkeket?

/i/ A rmaiaknak az volt eddig fortlyuk, hogy a tlk szrmaztatott tantsokat nem neveztk ugyan hitbli gazatoknak, de az ellenkez tantsoknak hirdetst megtiltottk excommunicatio alatt. gy az tantsuk mindentt kiterjedt minden akadly nlkl, st sokszor oly tiszteletre feljutott legfkpp a kzsgnl, mintha hitbli gazat lett volna. Ilyenek voltak a bcs, a B. Szznek makula nlkl val fogantatsa, a ppnak csalhatatlansga fell val tantsok. Istennek hla, hogy mr most az igazsgnak szereti nem tekintenek az ilyen vsott tilalmakra.

/k/ Ezen prdikci Porcinkula napjn tartatott Budn a vrban.

/l/ Trid. Gyl. 25. lsb. a bcsrl.

/m/ Trid. Gyl. az elgttelrl.

/n/ Trid. Gyl. a bcsrl.

/o/ 24. lsb. 8. R. a reformcirl.

/p/ Verseghy csak az indexbett tette ki

/q/ Amaz elgttelekrl, melyek a bnsnek az evangliumban parancsoltatnak, s ltalban a tredelmessg gymlcsnek neveztetnek, fel sem szabadthatja t az anyaszentegyhz, mert az elgttel, valamint a tredelmessg s.a.t. rsze a penitencia tarts szentsgnek.

/r/ A Porcinkula templom bcsjnak trtnete sok meskkel teljes. Szent Ferenc halla utn senki nem emlkezik ezen jelens fell az rk kzl egsz ktszz esztendeig. Pter Kochem volt az els, aki azt, mint a poklot, amint eszbe jutott, lebrzolta. A bcsnak valsgrl, mely azutn az emltett meskre pttetett, tartsunk-e valamit vagy semmit? nem akarom elvgezni.

/s/ Tekintsd meg feljebb a tridenti gylekezetnek szavait.

/t/ Rsztl mondom, mert az egsz penitencinak elengedsre, azaz: a teljes bcsknak osztogatsra semmifle pspknek nem adott hatalmat az anyaszentegyhz.

 

(Lelhely: Orszgos Szchenyi Knyvtr, Quart. Hung. 292. Autogrf. Nyomtatsban: Verseghy Ferenc kiadatlan rsai. Szveggondozs, szvegkritika, jegyzetek: Deme Zoltn. Szerkesztette: Szurmay Ern. I. ktet, Szolnok, 1982. p. 97-109.)

 

 

XIV. Beszd A bcskrl

Krisztusban Kedves Atymfiai!

Mittl fogva fpsztori... stb. miknt a VII. beszdben a tehetsgtek szerint eleget tesztek-ig. De azt ellenben atyai szvemnek mly kesersgvel rtettem, hogy vannak kzttetek, kik keresztny nevkrl szinte megfelejtkezvn, s Jzus Krisztusnak drga vrt, mellyel az rk krhozattl megvltattak, mintegy semminek tartvn, zabola nlkl rohannak vissza a bnnek s az rdgnek rabsgba, kromkodnak, szitkozdnak, az isteni szolglat helyett a borhzban lnek, hol a bortl felhevlvn, az ocsmny beszdekrl hzsrtoskodsokra, ezekrl pedig veszekedsekre fakadnak. Ami pedig feslett letket mg utlatosabb teszi az, hogy a gonoszsgokra annl nagyobb szilajsggal vetemednek, mennl nagyobb az nnep, melyet lnik kellene, s hogy istentelensgeknek, gyalzatos pldjval mg a szomszd helysgeket is megbotrnkoztatjk, mikor a bcsknak alkalmatossgval vagy k mshov mennek, vagy a szomszdok e helysgbe gylnek.

rmest szvekre tennm n egyenknt mindenik gonoszsgnak utlatossgt s veszedelmes kvetkezseit, s melyek kzttk ily szrny ers gykeret vertek; De mivel fpsztori hivatalom azt kvnja, hogy a tbbi helysgeket is megltogassam, csak azt a mltatlansgot akarom ezen alkalmatossggal elejetekbe terjeszteni,mellyel a templomok szentelsnek napjait, vagy ama szenteknek nnept illetik, kiknek prtfogsa alatt e templomok vannak, a mellyel az egsz krnykben lak keresztny lelkeket szrnykppen megbotrnkoztatjk, midn a bcsknak alkalmatossgval gy viselik magukat, mint a pokolnak kvetjei, kiket az rdgknek fejedelme avgbl kld ki a bcskra, hogy ott az istenfl keresztnyeknek jtatossgt botrnkoztat rendetlensgekkel megzavarjk.

Az Anyaszentegyhz els zsengjtl fogva szksgesnek tlvn, hogy a bn kztt, mely a vghetetlen jsgnak bntsa s az elgttel kztt, mely azrt a megbntott Isteni Felsgnek bemutatkozik, oly egyenlsgnek kell lennie, amin a bnstl, mint gyarl embertl kitelik; mindjrt az els szzadokban sanyar s tbb esztendeig tart penitencit kvnt azoktl, akik taln megestek. Legottan az elkvetett bn utn a templomnak ajtaja eltt kellett a bnsnek szrzskban s behamuzott fvel llani, s a templomba gyl hveket knnyhullajtsok kztt arra krni, hogy rette imdkozzanak, s hogy tet vegyk ismt vissza szent gylekezetbe, melybl elkvetett bne miatt kizratott. Bizonyos id mlva megengedtetett neki, hogy a templomba bemenvn, a hvekkel a szentrsnak olvasst s a prdikcit meghallgassa, de az imdsg eltt ki kellett megint mennie. Ismt egy id mlva shajtsok s siralmak kztt a fldre kellett borulnia s testt bjttel s virgccsal sanyargatnia. Az imdsgnl nem szabad volt mg neki jelen lenni, de a hvek rette mr klnsen imdkoztak, valamint a lelkipsztor is, ki fejre tevn kezeit, bizonyos knyrgseket mondott. A penitencinak e gyakorlsai legtovbb tartottak, melyek megengedtettk vgtre neki, hogy a hvekkel az oltrnl lljon, velk imdkozzon, s ldozatukat nzze; de neki nem volt mg szabad sem ldozatot tennie, sem az oltri szentsghez jrulnia. Az egsz penitencia eltartott ltalban t, hat, st tz esztendeig is, mg a bns elvgre feloldoztatott, a szent ldozathoz bocsttatott s a hvek gylekezetbe ismt visszafogadtatott.

E sanyar egyhzi bntetsektl mindaddig el nem llott, mg az anyaszentegyhz, mg most is azt tlvn, hogy az ember a bnrt, mellyel az isteni felsget s vghetetlen jsgot megbntja, semminem sanyargatsok ltal, ha mindjrt letnek fogytig tartannak is, gv eleget nem tehet, amint kellene. A rgi keresztny buzgsg a hvekben meghlvn, s az anyaszentegyhz a ksbbi idkben mg a hajdani ldzseknl is veszedelmesebb viszontagsgokat szenvedvn, nem knyszerti ugyan mr a bnsket a rgi sanyar s hosszas penitenciatartsra, de amellett, hogy a bcsknak osztogatsa ltal ugyanezen penitenciaosztsnak idejt mr egynhny nappal, mr egynhny esztendvel megrvidti, azt kvnja mg most is mind a lelki atyktl, mind a tredelmes bnsktl, hogy a rgi penitenciatartsnak sanyarsghoz, amennyire lehet, kzeltsenek.

A bcsk ltal teht Krisztus Urunknak, a Boldogsgos Szznek s a szenteknek rdemre nzve elengedtetik egyrsze, de ezt a kegyelmet az anyaszentegyhz soha sem adta msnak, hanem csak olyan bnsnek, aki tredelmessgt szvbli aggds, jsgos cselekedetek s a testnek sanyargatsai ltal nyilvn megbizonytotta; s gy mg most is megkvnja mindenkor a hvektl, akik bcst akarnak nyerni, hogy lelkiismereteiket elre a szentgyns ltal megtisztogassk, s az oltri szentsghez illend jtatossggal jruljanak. Szent Pl apostol egy bnst, ki Corintus vrosban vrtrst kvetett el, a hveknek gylekezetbl kizrt. E szrny vtekrt tbb esztendeig kellett volna neki sanyar penitencit tartani. De ltvn Szent Pl, hogy az mly kesersge s rzkeny aggdsa igen knnyen ktsgbe ejten, st mg lettl is megfoszthatn, elegend neki, minekeltte egy egsz esztend elfolyt volna, a hosszasabb sanyargatst annyival is inkbb, mivel nla rette a corintusi hveknek egsz gylekezete nagyon esedezett, kik a bnsrt az r Istennek nyilvnval knyrgseket ldozni meg nem szntek.

Elengedte az Anyaszentegyhz ezen egyhzi bntetseknek egyik rszt, azaz: bcst adott a bnsknek akkor is, ha ezekrt a szent mrtrok esedeztek, kik akkorban az igaz hitrt tmlckkel, knokkal, st mg halllal is ldztettek. Ezen esedezseket, gymond Alexandriai Szent Dienes, mindenkor gy nzte az anyaszentegyhz, mint kedvez tletet, melyet a tredelmes bnskrl a szent mrtrok ejtettek, s melytl eltvozni szabadnak nem tartotta.

Ezt pedig az anyaszentegyhz annyival mltbban cselekedte, mivel a szent mrtrok ktelessgknek tartottk, amint Szent Ciprinusnak levelbl kitetszik, elre jl kinyomozni, ha a tredelmesek, kik tlk knyrg leveleket krtek, a kvnt bcst megrdemlik-e vagy sem? Ezt cselekedte Szent Celerinus is, midn hgnak, ki az ldzs alkalmatossgval a keresztny hitet rettegsbl eltagadta, az anyaszentegyhztl bcst s kegyelmet krt oly rzkenyen aggdik , gymond, e bne miatt, hogy mg a hsvtnak rvendetes nnept is knnyhullajtsokban, hamuban s szrruhban tlttte, s a penitencinak a gyakorlst jjel-nappal mg most is folytatja.

Mg a kznsges bcsnak pldjt is feltalljuk mindjrt a harmadik szzadban, mikor az anyaszentegyhz mg els zsengjben volt s vres ldzseket szenvedett. De ismt csak az olyan bnsk szmra, kik mly tredelmessgeket nyilvnvalkppen megbizonytottk. Afrikban tudniillik sok keresztnyek voltak, kik Decius csszrnak ldzse alatt a keresztny hittl elesvn, azonnal nyilvnval penitencit kezdettek az akkori szoks szerint tartani. Egynhny esztend mlva ltvn Szent Ciprinus, hogy az anyaszentegyhzat Gallus s Volucinus csszrok j ldzssel fenyegetik, egybe gyjttte a pspkket s ezekkel egytt tancsosnak tartotta, hogy e bnsket, kik a knnyhullajtsoktl meg nem sznvn, a penitenciatartsban s az imdsgban llhatatoskodtak, bneiktl feloldozza, akiknek gylekezetbe visszavegye, s az j viadalra, melyre ket az ldzk jra felhvtk, amaz oltalommal, segedelemmel s vitz ervel felfegyverkeztesse, melyet Jzus Krisztus testnek s vrnek magukhoz val vtelbl vrhattak. Ezt a bcst azonban vilgos szavakkal megtagadtk az emltett pspkk azoktl, akik bneikben sznre elszenderedvn, az letnek gynyrsgei kztt puha letet viseltek. Nem a bnben aluvknak nyjtjuk mi a kegyelmeket, gymond Szent Ciprinus, hanem azoknak, akik a jban virogatnak, nem azoknak, akik a gynyrsgekben lnek, hanem akik a gonosz ellen felfegyverkeznek; nem azrt adjuk, egyszval, hogy henyljenek, hanem, hogy harcoljanak.

Ilyen bcskat d mg most is az anyaszentegyhz a templomok szentelsnek esztendnknt visszakerl napjain, ama szenteknek nnepein, kiknek oltalma alatt ugyanezen templomok vannak, s klnbfle egyb alkalmatossgoknl, melyek kzl legnevezetesebbek a szokott jubileumok. De most sem nyjta kegyelmeket olyan bnsknek, kik a tredelmessgnek lelke nlkl szklkdnek. Mit remlhetnek teht ama keresztny emberek, kik a bcsra j szndkbl mennek ugyan, s ott meg is gynnak s ldoznak, de egybirnt a vilgi javakhoz egsz szvvel ragaszkodnak, klnbfle gynyrsgekben, hogy ne mondjam, ocsmnysgokban szinte frdnek, a szentgyns s ldozs utn az elgttelrl, mellyel elkvetett bneikrt a gynsban feladott penitencin kvl tartoznak, s mely a testnek sanyargatsbl, knnyhullajtsokbl, bjtbl, imdsgbl, alamizsnlkodsbl s tbb effle jsgos cselekedetbl ll, egszen elfelejtkeznek. Knnyhullajtsainknak gymond Szent Ciprinus feljebb emltett leveleiben, oly sreknek kell lenni, amely nagyok s slyosak a mi bneink. A mly sebnek gygytsra nagy szorgalom s sok id kvntatik; s a penitenciatarts a bnnl cseklyebb nem lehet, ha azt akarjuk, hogy foganatja legyen. Vagy azt gondolod taln, hogy knny az Istent megengesztelni, minekutn templomt, sajt lelkedet, tudniillik megfertztetted? Sznet nlkl kell a bnsnek imdkozni, nappal szomorkodni, jjel virogatni s srni, szrzskban s hamuval meghintve arcra borulni, bjtlni, jsgos cselekedetekkel bneit mosogatni, alamizsnt osztogatni, hogy gy lelkt a halltl megmentse. Akkor azutn megbocst neki az r Isten, visszavvn az tletet, melyet ellene ejtett; akkor azutn helyben hagyja ama kegyelmeket, ama bcskat is, melyeket neki az anyaszentegyhz a mrtroknak krsre nyjt.

Ezek gy lvn, K.A., mint mondjak azokrl, kik a bcskra nem is avgbl mennek, hogy ott az r Istennel kibklvn, az egyhzi bntetseknek egyik rsztl a bcsnak elvgzse ltal megmenekedjenek, vagy akik a szentsgekhez jrulvn, jtatoskodnak ugyan egy keveset, szoksbl inkbb mintsem a keresztny jmborsgnak sztnbl, de az isteni szolglat utn a tkozlsnak asztalainl gyomraikat marhhoz ill torkossggal megterhelik, a mrtktelen borital ltal magukat az oktalan baromnak llapotnl albbvalra lealzzk, ocsmny nekekre, buja tncokra s gyalzatos tiszttalansgokra fakadnak, vgtre pedig eszeket a rszegsg ltal egszen elvesztvn, veszekednek, verekednek, st nmelykor mg gyilkossgokra is vetemednek. Ezek-e teht ama tredelmes bnsk, kik a megbntott Istensget engesztelik? kik elkvetett gonoszsgaikat siratjk? Ezek-e amaz igazsgszeret jmborok, kik bneikrt eleget tesznek? Ezek-e egyszval ama keresztny hvek, kik az anyaszentegyhztl egyhzi bntetseknek nagyrsze irnt, szembetn szomorkodsok s testeiknek llhatatos sanyargatsa miatt, knyrletessgrt, penitenciarvidtsrt, bcsrt esedeznek? Oh! mely szrny visszals ez, K.A, mely utlatos rendetlensg, mely irtztat mltatlansg, mellyel a pognyoknl albbval keresztnyek az Istennek igazsgt szinte csfoljk, az anyaszentegyhznak rendtartsval, s kegyelmvel szinte jtszanak. Ha Jeremis, mondsa szerint tkozott az, aki az r Istennek csalrdul szolgl, nem rdemlik-e meg annyival inkbb az rk tkot azok, kik az Istennek szolglatjbl ily csfot znek?

Vegytek ezeket szvetekre, K.A. s bcskra menvn, vagy bcskat itthon tartvn, fontoljtok meg, mely buzg tredelmessggel kell a szentsgekhez jrulnotok, mely sernyeknek kell a sanyar penitenciatartsnak gyakorlsban lennetek, ha az anyaszentegyhznak kegyelmeiben, melyekkel benneteket ilyenkor megknl, rszeslni akartok; fontoljtok meg, hogy ezen nnepek, gymint az egyhzi irgalmassgnak napjai, nem avgbl rendeltettek, hogy vendgeskedjetek, rszegeskedjetek, tncoljatok s klnfle rendetlensgekre s gonoszsgokra vetemedjetek, hanem hogy esztendk ltal tbbszr juthassatok mr itthon, mr a szomszd templomokban az anyaszentegyhznak ama becslhetetlen ajndkaihoz, melyekkel a tredelmes bnsknek penitencaitartst megrvidti, s lelki smereteiket megnyugtatja. Tartsatok helysgetekben ilyeneken a feljebbvalsgnak segedelmvel istenes rendet s adjatok ezltal j pldt az idegyleml szomszdoknak is.

Egybirnt legyetek minden tehetsgetekkel azon, hogy magatokat a jsgos cselekedetekben sernyen gyakorolvn, s a gonosztl gymint a legveszedelmesebb rossztl, szorgalmatosan megvn, a keresztny nevet, melyhez Jzus Urunk drgaltos vre s halla ltal jutottatok, meg is rdemeljtek. Szolgljatok az r Istennek buzgn, szeresstek a felebartot, mint nnn magatokat, az Istenrt, feleljetek meg tbbfle ktelessgeteknek hven; legyetek j szlk, jmbor keresztnyek, hogy valaha Jzus Krisztussal, kinek nyomdokait e vilgon tehetsgtek szerint kvetitek, az rkkvalsgban rvendezhessetek. Amen.

 

(Lelhely: Orszgos Szchenyi Knyvtr, Oct. Hung. 1477. Autogrf. Nyomtatsban: Verseghy Ferenc kiadatlan rsai. Szveggondozs, szvegkritika, jegyzetek: Deme Zoltn. Szerkesztette: Szurmay Ern. I. ktet, Szolnok, 1983. p. 200-205.)

 

Verseghy Ferenc sremlke, Szolnok. Fot: Ksa Kroly, 2006. dec. 20.

Verseghy Ferenc sremlke, Szolnok. Fot: Ksa Kroly, 2006. dec. 20.