A FEKETI SZAKRÁLIS HELY
Dusnok újkori határában, a Lugas és Natka felé vezető
kövezett úttól északra, a
kanyargó Vajastól délre, a hajdani miskei út közelében, a
Feket nevű határrész egyik
völgyében, mesterséges dombon egy magányos kápolna áll,
amelyet, a hivatalos egyházi
szóhasználat Mária-kápolnának, feketi kápolnának, a
dusnoki népi szóhasználat röviden
magyarul kápolnának, rácul kcípónának emleget.1 A kis
kápolna közelében van egy gödörszerű kis tó, amelyet a XX. század végén élő idősebb
dusnokiak Marijin viric-nek,
ritkábban izvírak-nak emlegetnek.2 A Marijin viric név
valaha valószínűleg egy hoszszabb vizes laposra, a kápolna helyén is elkanyargó, a
kápolna melletti tavacskával és a
Vajassal egyaránt összeköttetésben álló fokra
vonatkozott, de a fok többi részének kiszáradása és felszántása miatt a megnevezés visszaszorult a
soha ki nem száradó, forrás által
táplált gödörszerű kis tóra. A régi értelemben vett Marijin
viric-re, vagyis a hosszan
elnyúló kanyargó vizes lapályra Pesty Frigyes dusnoki
tudósítója 1864-ben a Mária fok
nevet jegyezte föl.3 A kápolnától északra, a Vajas felé
elterülő, viszonylag magas földhát
egy részét Crkvica néven emlegetik a dusnokiak, utalva
ezzel a középkori Feket falu
templomára, amelynek romjai még a XVIII. században is
fennálltak. A kápolna tehát a
XVII. század közepéig lakott Feket falu helyének szélén
épült, nem messze a feketi
templom dusnoki építkezésekhez elhordott hajdani
romjaitól.
A Marijin viric vagy Marijin izvirak vizének gyógyító
erőt tulajdonítottak az újkori
dusnokiak. A tavacskát és környékét csodás események
helyszíneként tartja számon a
dalnoki hagyomány. A kápolna és a csodás forrás
együttesének területe Dusnok egyik
szakrális helye. A népéletben betöltött szerepét,
jelentőségét tekintve a templom után
következik, megelőzve a kálváriát, a Nepomuki Szent János
szobrot és a kereszteket. A
kápolna és közvetlen környéke népi vallásosság fontos
megnyilvánulási fóruma: népi
ájtatosságok és paraliturgikus cselekedetek színtere. A
XIX. század közepétől a hivatalos
egyház által is elismert kultuszhely. A XX. század
közepétől történeti-politikai változások hatására folyamatosan veszített korábbi szerepéből,
jelentőségéből.
A SZAKRÁLIS HELY MONDÁI
A hagyományőrző dusnokiak a XX. század végén is sokféle
mondát mesélnek a
kápolna tájékán történt hajdani csodákról. E történetek néhány
jellemző sajátossága: 1.Valamennyi mondának központi motívuma a Szűz Mária
megjelenése, a Szűz Mária
megpillantása, látása. 2. A csodás események időhöz nem köthetők. Évszázadokat, hatalmas történelmi korszakokat szökdell át szeszélyesen
a népi fantázia. 3. A csodás látomások helyei keveredhetnek. Történetről-történetre,
mesélőről-mesélőre változhatnak.
Néha a kápolna helyén valaha létezett fűzfa, máskor a
kis tó, ismét máskor a Marijin
viric néven emlegetett vizes völgy kápolna mögötti
szakasza szerepel a történetben a
csoda helyszíneként. 4. A mesélők a kápolna építését
kapcsolatba hozzák a csodás jelenések sorsával, mondván: azóta nincs csoda, amióta
kápolna van, illetve a történetekben
a kápolna építése is ugyanolyan időtlen homályban lebeg,
mint maguk a csodás látomások.
A legtöbb mondaváltozatban szerepel egy nagy fűzfa,
amely állítólag a későbbi
kápolna helyén állt. Ennek lombjai között látták Szűz Máriát
az arra járó dusnoki csőszök. Először nagy fényességre lettek figyelmesek, majd
a fényesség közepén megpillantották a rokkán fonogató Szűz Máriát. Az eset után a
buzgó dusnokiak Szűz Mária
képet erősítettek a fára. Sok ember járt a képes fához
imádkozni, nemcsak Dusnokról,
hanem Miskéről és Hajósról is. A csodás jelenés többször
megismétlődött. Amíg tartottak Szűz Mária látogatásai, a nevezetes fűzfa alatt
soha nem maradt meg a hó.
Néhány mondaváltozatban a kis tó helyén támadt nagy
világosság. Amikor az emberek odamerészkedtek, látták, hogy fölbuggyan a víz a
földből. Így keletkezett a forrás,
amely táplálja a soha ki nem száradó kis tavat.
Bolvári Ignác dusnoki bíró és Bárczy Károly dusnoki jegyző
1864-ben azt írták a
Mária fok helynév magyarázataként Pesty Frigyesnek: „a'
hagyományos vak hiedelem
azt regéli, hogy a' Szűzmáriát az öregek látták volna
ezen fokban éjjel fürödni, s a' tőle
nem messze állott fűzfa alatt fésülködni."4
Vannak olyan mondaváltozatok is, amelyek a létező
tóhoz kötik Szűz Mária megjelenését. Egyes mesélők szerint a víz tetején sétált nagy
fényesség közepette a Szűzanya. Mások úgy hallották, hogy az Istenanya a tóban
fürdette gyermekét. Ismét mások
úgy tudják, hogy Szűz Mária a kis Jézus ruháit mosta a
forrás vizében.
A MÁRIA KÁPOLNA ÉPÍTÉSE
Bár a mondák az időtlenség ködébe igyekeznek burkolni a
kápolnát is, és a csodás
jelenések mondáin nevelkedett dusnoki nép nem ismeri
a kápolna keletkezési idejét,
történeti módszerekkel jól föltárható a nevezetes feketi
szakrális épület története. A
dusnoki plébánia irattárában és a Kalocsai Érseki
Levéltárban egyaránt fennmaradtak a
kápolna építésével kapcsolatos levelek. Sőt a dusnoki
plébánia iratai között megőrződtek
a kápolna építésében és berendezésében közreműködő iparosok,
kereskedők apró számlái is.5
A feketi Mária kápolna 1855 nyarának elején épült. A
megvalósításához szükséges
pénzt a dusnoki lakosság adta össze. A dusnokiak
vállalták az épület fenntartását is.
Tanulságos teljes terjedelmében idéznünk a dusnoki bírák
1855. május 7-én kelt alapító
nyilatkozatát:
Dicsértessék a' Jézus Krisztus!
Mi Dusnok Helységnek közönsége, Dusnokról Miskére vezető
útnak egy helyén,
mely már rég időtől fogva a' Mária iránti ájtatosságból nem
csak Dusnokiaktul, de még a' szomszéd helységek lakosaitól is gyakran látogattatik, a' szeplőtelenül
fogantatott
Boldogságos Szűz Mária tiszteletére egy állványt6 - statió - s bele illesztendő
ugyanazon
jelvényt ábrázoló képével szándékozunk felállítani. Ezen iratunkkal kötelezzük
magunkat,
hogy ugyan azon általunk téglából felállítandó állványt a képpel együtt gondossan,
díszessen, szóval úgy fogjuk fenntartani, mint annak szentsége igényli s
kívánja, s ha
történetessen öszve omolna, annak újonnani fel állítására magunkat ezen
levelünknek
erejénél fogva lekötelezzük. Kelt Dusnokon Május 7. 1855.
Dusnok helység közönsége nevében:
Hodovány Pál Bíró
Kporivanacz Mihály
Rakias István Eskütt
Tamaskó János Eskütt
Mihó Márk Eskütt
Sípos Máté Eskütt
Pejó János Eskütt.
Néhány héttel korábban, 1855. március 27-én Samanovics István dusnoki plébános
hosszú levélben győzte meg Kunszt József kalocsai érseket, hogy engedélyezze a
határbeli szakrális építmény megvalósítását.
A kápolna építéséhez szükséges téglát7 Bátyán Gottlieb Ignáctól, az épületfát Deli
József bátyai fakereskedőtől, a tetőcserepet Sükösdön, az oltatlan meszet Foktőn
vásárolták. A Sarlós Boldogasszonyt ábrázoló olajfestményt, amely a kápolnába került,
Flakovits András laki plébános festette.8 Az építkezés gyorsan befejeződött. Az új
kápolnát 1855. július 2-án Sarlós Boldogasszony ünnepén Mária látogatása tiszteletére
Benedek Elek miskei plébános, alesperes szentelte föl.
A KÁPOLNA ELŐTTI KERESZT HISTÓRIÁJA
A kápolna eÍőtti vaskeresztet a Mária kápolna alapítványának pénzéből, 1889-ben
állították. Az S. Juhász nevű cég készítette Grácban.9
Az 1880-as években sok szó esett a dusnoki keresztekről. Ezért tudjuk, hogy a
gráci
eredetű vaskereszt felállítása előtt már állt egy öreg fakereszt a kápolna tájékán.
Erről a
keresztről 1889. április 17-én azt írta a foktői esperes, hogy „rossz karban
van...nem
buzdít, hanem botránkoztat." 1889. március 15-én pedig Horváth Ignác dusnoki
plébános azt jelentette Kalocsára, hogy a „Mária kápolnánál lévő kereszt kidőlt."
1882. november 18-án a foktői esperes emlékeztette a dusnoki plébánost, hogy a
plébánia felségterületén álló három keresztnek és Nepomuki Szent János szobrának
nincs alapítványa. 1885. november 30-án az érseki hivatal vonta felelősségre a
dusnoki plébánost amiatt, hogy a dusnoki keresztek alapítványok
nélkül léteznek. A felszólításra
Horváth Ignác plébános nyomozni kezdte a keresztek
történetét. A plébánia irataiban
nem talált semmit erről a témáról. Karácsony táján
megkérdezte a legöregebb embereket,
mit tudnak a dusnoki keresztekről és Nepomuki Szent
János szobráról. A szoborról úgy
vélekedtek a megkérdezettek, hogy emberi emlékezetet
meghaladó idők óta áll. Dusnok
község tartja fönn, mégpedig abból a pénzből, amelyet a
búcsú előtti napon az árusoktól
helypénz címén beszed.10
A dusnoki plébános 1886. január 12-én részletes
jelentésben foglalta össze a
dusnoki keresztekkel kapcsolatos vizsgálatának
eredményeit. Ebből megtudhatjuk, hogy
a templom előtti fakereszten 1831-es évszámot lehetett
olvasni. A garábi apátság romjai
helyén állított borsosháti keresztről különös, regényes
történetet jegyzett föl a buzgón
nyomozó plébános. Hodován Gergely dusnoki lakostól azt
hallotta, hogy 1830-31 táján a
nagy árvíz egy fakeresztet hozott a községháza udvarára.
A különös módon érkezett
keresztet dusnoki elöljárók kivitették a garábi halomra
és ott felállítatták. A feketi Mária
kápolnánál álló öreg fakeresztre 1811-es évszámot véstek. A
megkérdezett öregek közül
valaki tudni vélte, hogy egy hajdani községi jegyző,
Válics György emeltette.
Az 1811-es évszám és Válics György neve megérdemli
figyelmünket. Az 1831. évi
dusnoki visitatio canonica egyik mellékletében
ugyanis, amikor felsorolták Dusnok
község keresztjeit, a templom előtti új kereszt és a
garábi dombon álló borsosháti kereszt
után megemlítettek egy tarnakházi keresztet, amelyet
Válics György jegyző restauráltatott 1811-ben egy nagy árvíz pusztítása után.11 A bádog
tetővel és feszülettel ellátottal
fakereszten, szokatlan módon egy festett Szűz Mária
képet is elhelyeztek. Tarnakháza
puszta, a középkori Tárnokháza falu határa, Feket puszta
mellett fekszik. A kanyargó
régi Marijin viric vagy Mária fok egyik szakasza
húzódott közöttük. Tarnakháza nyugati
széle közel esik a feketi kápolnához. Így a tarnakházinak
mondott kereszt is kapcsolatban lehetett a kápolna környéki Mária-jelenésekkel és a
Mária kultusszal. Erre utalhat a
keresztre erősített Mária-kép adata is. Az 1811-es évszám
és Válics György neve összekapcsolja az 1880-as években kidőlt kápolna melletti
keresztet és az 1831. évi vizitáció
alkalmával emlegetett tarnakházi keresztet. Nem lehet
kétséges, hogy ugyanarról a keresztről van szó. A kápolna 1855. évi megépüÍése után
valószínűleg az új szakrális épület mellé telepítették át a régi Mária-képes keresztet.
Talán erre utal a kápolna alapítványi pénztárának naplójában olvasható 1859. október 15-i
szűkszavú bejegyzés egy bizonyos kereszt reparációjáról és áttelepítéséről.12
A KULTUSZHELY TÖBB ÉVSZÁZADOS GYÖKEREI
Feltételezhető, hogy a feketi szakrális hely a kápolna
megépülése, vagyis 1855 előtt
is vonzotta a testi gyógyulásra és a lelki vigaszra
találásra vágyókat. Erre utaltak Dusnok
elöljárói, amikor 1855-ben, a kápolna építése előtt, az
építkezés szükségességének indokaként leírták, hogy a kápolnával megjelölendő helyet és
környékét „régi időktől fogva"
„Mária iránti ájtatosságból" rendszeresen felkeresik
Dusnok és a szomszédos helységek
jámbor lakói. Az 1855 előtti kultuszra utal a fentebb
bemutatott, 1811-es évszámmal ellátott régi fakereszt hajdani létezése. Messzire
vezet a mondákban említett, fűzfára
akasztott Mária kép és a vele kapcsolatos
Mária-tisztelet is.
A XVII. század végén és a XVIII. század elején Dusnokon
megtelepedő rácok
valószínűleg egy középkori eredetű Mária kultusz hagyományát
tették virágzóvá a feketi
Mária fok környékén. A rácság a XVIII. század első felében
Bátyán is, Dusnokon is
magába asszimilálta azt a kis számú középkori eredetű
magyarságot, amellyel ideérkezésekor mint a régi lakosság maradékával találkozott és
amellyel a legkülönbözőbb okok
miatt együtt élt. A középkor felé folytonosságot jelentő
magyarok ismertették meg a
rácokkal a földrajzi neveket és a hozzájuk kötődő
emlékeket, hagyományokat. Valószínűleg a dusnoki Mária látomások történetei is középkori
szakrális hagyományban gyökereznek, amelyet a Dusnokon letelepedő rácok
felkaroltak, tovább színeztek, és élő kultusszal erősítettek.
Ha kétségünk támadna a feketi Mária kultusz régiségét
illetően, érdemes alaposan
tanulmányoznunk Samanovics István dusnoki plébános
1855. márc. 27-én kelt levelét,
amelyben Kunszt József kalocsai érsektől kérte a Mária
kápolna megépítésének engedélyezését. A terjedelmes latin nyelvű levélben13 a buzgó
plébános ügyesen hallgatott a
híveitől eleget hallott csodás Mária jelenésekről, mivel
tudta, hogy ha ezekről ír, az egyház hosszadalmas vizsgálatokba kezd egy olyan korban,
amelyik egyáltalán nem fogékony a csodákra. Ehelyett a létező nagymúltú helyi népi
kultuszt írta le, ezzel is érvelve
a kápolna megépítésének szükségessége mellett. Samanovics
István plébános tájékoztatójának rövid tartalma az alábbi módon summázható:
A Dusnokról Miskére vezető út közelében áll egy nagy
robosztus fűzfa, amelyet a
hajdan rá helyezett Mária kép miatt időtlen idők óta (ab
antiquo) tisztelet övez. Az arra
járók levett fejfedővel tisztelegnek a hatalmas fa
előtt. Amikor Mária ünnepeken és újhold vasárnapján a dusnokiak processióval a hajósi Mária
képhez vonulnak, a nevezetes
fűzfánál mindig megállnak és imádkoznak. Ugyanezt teszik
a hajósiak és a miskeiek is,
amikor köröszttel, lobogóval a dusnoki templombúcsúba
mennek, illetve amikor onnan
hazafelé tartanak. A dusnokiak mesélik (ut narant),
hogy valaha a fán, mégpedig a fa
úttal ellentétes oldalán volt egy Mária kép, de azt a
zavaros, revolúciós időkben a járókelő katonák szentségtörő módon széttépték. Jámbor dusnokiak
összeszedték a meggyalázott kép darabjait és annak rendje-módja szerint
elégették. Fatáblára festettek egy
új Mária képet és kifüggesztették a fára. Az idő vasfoga
azonban a fatáblára festett képet
is tönkretette. Az utóbbi években már nincs kép a fán, de
az emberek mégis odajárnak
imádkozni. Indokolt tehát a Mária képpel ellátott kis
kápolna felépítése.
Mivel a levél 1855-ben kelt, első olvasásra azt
gondolhanánk, hogy a revolúciós
évek kifejezés 1848-ra vonatkozik. 1848-ban azonban
ezen a tájon nem voltak olyan
katonai vonulások és csatározások, amelyek egy Szűz Mária
képet veszélyeztettek volna.
Annál inkább voltak a Rákóczi szabadságharc idején,
amikor még a nagyságos fejedelem
is a környékbeli Ordason állomásozott, a táj rácai pedig
elmenekültek a Dráván túlra és a
Szerémség irányába. Egy kálvinista kuruc csapat könnyen
gúnyt űzhetett a Szűz Máriát
ábrázoló és a dusnoki rácok vallásos életéhez is kötődő fűzfára
akasztott képből. Másrészt 1848 és 1855 között az idő vasfoga nem tette volna
tönkre a fatáblára festett új
képet úgy, hogy a levél kelte előtt hosszú idő óta már kép
nélkül imádkozzanak Szűz
Mária tisztelői a nagy fűzfánál. Ellenben a XVIII. század
eleje és a XIX. század közepe
közti másfél évszázad alatt a kép valóban tönkremehetett és
a kép nélküli korszakra is maradhatott idő. Végül az 1848-49-es szabadságharc leverése után 6 évvel,
ha csak lehetett, egy falusi plébános elkerülte a 48-as idők emlegetését. A táj
írásbeliségére viszont
jellemző, hogy a XVIII-XIX. században a revolúciót és más hasonló rossz
emlékű kifejezéseket a Rákóczi szabadságharcra értették. Mindezek alapján joggal
feltételezhető,
hogy a dusnoki plébános levelében emlegetett forradalmi évek
(revolutionis annis) kifejezés a Rákóczi szabadságharc korára vonatkozik. A XVIII. század
változásokkal terhes
első évtizede, a Rákóczi szabadságharc kora, az új világ kezdete, a török
uralom alól
éppenhogy fölszabadult Duna menti tájon valójában nem esett messze a
középkortól. A
két évszázados pusztulás ellenére a középkor vége közelebb állt a XVIII. század
elejéhez, mint az a világ, amelyik a XVIII. század nagy országépítő békéje alatt
ezen a tájon
megszületett. A XVIII. század elején tehát élhettek középkori kultusznyomok
és hathattak középkori eredetű kultuszok a vizekkel szabdalt Kalocsai Sárközben.
Ha a Rákóczi
szabadságharc korától csak egy lépés a középkor, a fűzfára akasztott Mária kép
tiszteletétől csak egy ugrás a fák és a források pogány kultusza.14 Feltételezhető
tehát, hogy a
feketi nagy fűzfánál imádkozó keresztények egy pogány kori kultuszt éltettek
keresztény
köntösben. A keresztény időkre átmentett pogány eredetű kultusz keresztény
jellegét a
kultuszhely szakrális vonásainak hangsúlyozása, a Mária megjelenéséről szóló
csodás
történetek rendszeres mesélése és Szűz Mária képének élő fára erősítése
biztosította. Az
egyház ily módon „keresztényiesített" egy népszerű pogány kultuszhelyet. A
hatalmas
fűzfa és a mellette folydogáló csodás víz ősi tisztelete a Szűz Mária kép
jelenléte, valamint a csodákról szóló történetek hálója révén a keresztény népi vallásosság
paraliturgikus kultuszformája gyanánt évszázadokon át fontos szerepet
töltött be a környék lakosságának életében.
A feketi kultuszhely a XVIII-XIX. században szerencsés sorsot ért. Ki
tudta vívni a
hivatalos egyház támogatását. A XVIII. század végén és a XIX. század folyamán
a felvilágosodás jegyében, vagyis a népi vallásosság babonába hajló
megnyilvánulásaitól
félve a hivatalos egyház igyekezett felszámolni a nép által szívesen
látogatott, de a papok látókörén kívül eső, „nem hivatalos" kultuszhelyeket.15 A dusnokiak
határbeli Mária
tiszteleti helye elkerülte, „megúszta", túlélte a jozefinista szellemű
egyházpolitika tiltásait. Ez a szerencsés sorsa dusnoki plébánosoknak köszönhető, akik egyházuk
regulái
szerint éltek ugyan, de lelkük mélyén azonosulni tudtak népük szakrális
igényeivel és
törekvéseivel. Felismerték rác híveik elragadtatott buzgóságának erejét, és
megfelelő
keretekbe terelve támogatták azt. 1855-ben Samanovics István plébános is
tilalmazás
helyett, nagyon bölcsen, arról igyekezett meggyőzni érsekét, hogy a
nevezetes feketi
fűzfa környéke valóságos szent hely, amelynek népi kultuszát kápolna építésével
fel kell
karolni. A kápolna 1855. évi megvalósításának papi szorgalmazása és érseki
engedélyezése tulajdonképpen a hivatalos egyház jóváhagyó magatartását jelentette. A
dusnoki
plébánosok kedvező helyzetfelismerése révén a feketi kultuszhelyhez kötődő
kissé „pogányos" népi buzgóság „beemelődött" a katolikus egyház elismert dusnoki
kultuszainak
rendszerébe.
A KULTUSZ ALKALMAI
A dusnokiak a XX. században processioval: vagyis gyalogos, csoportos
menetben,
valamint egyénileg gyalogosan és kerékpárral egyaránt látogatták a feketi
Mária kápolnát. A processiós kivonulások inkább a század első felére és középső évtizedeire voltak
jellemzők. A század utolsó harmadában a határbeli kápolna felkeresőinek többsége
egyénileg: gyalog, kerékpárral, ritkábban autóval érkezett. A processiós kivonulások
visszaszorulásában nagy szerepe volt annak a körülménynek, hogy a szocializmus korá-
ban, különösen az 1950-es, 1960-as években világi hatóságoktól engedélyt kellett kérni
minden templomon kívüli körmenethez, vallásos jellegű közterületi csoportos vonuláshoz. Az 1990-es években előfordult, hogy a feketi kápolnához igyekvő dusnokiak
fogadott autóbusszal utaztak a natkai úton, majd az autóbuszból kiszállva kibontott
lobogókkal, processióval közelítették meg a kápolnát. A régi processiók természetesen az időközben elszántott, hajdani miskei úton haladtak. A templomtól induló menetek
legtöbbször érintették a kálváriát, és úgy tartottak kelet felé.
A csodás tulajdonságokkal felruházott vízhez és a magányos kápolnához bármikor,
bárki kimehetett. Megmoshatta fájó testrészeit a kis tó vizében és imádkozhatott néhány
Miatyánkot és Üdvözlégyet a kápolna előtti keresztnél. A kápolna azonban csak bizonyos alkalmakkor volt nyitva. A csoportos, processiós kivonulások ezekhez az
alkalmakhoz kötődtek. A XX. század végén, amikor Tóth Ferencné Miskei Márta és testvére
Hunyadi Lászlóné Miskei Viktória gondozza a kápolnát, a nyári hónapok első vasárnapján várják a látogatókat. A 70 éven fölüli dusnokiak emlékezete szerint a XX. század
első felében az újhold vasárnap utáni vasárnapokon, ritkább vélemény szerint újhold
vasárnapokon délután volt nyitva a kápolna. Esős idő esetén egy héttel halasztódhatott
el
a kápolna felkeresése. A dusnoki kegyes alapítványok 1881 óta vezetett naplója
szerint16
a feketi Mária kápolnának a legkülönbözőbb tavaszi, nyári és őszi ünnepeken volt a
hívek adakozásából bevétele. Ez azt jelenti, hogy ezeken az ünnepeken nyitva volt és
a
hívek csoportosan fölkeresték. Az „újhold vasárnapján" bejegyzés különösen 1904 és
1910 között fordult elő gyakran a pénztári napló lapjain. 1894-ben az alábbi
vasárnapokon és ünnepeken történt adakozás a kápolnánál, következésképp az alábbi alkalmakkor
nyitották ki a határbeli kis szakrális épületet, illetve az alábbi vasárnapokon és
ünnepeken keresték föl csoportosan imádkozó hívők:
Nagypénteken
Pünkösd hétfőjén
Pünkösd utáni IV. vasárnap
Pünkösd utáni VI. vasárnap
Pünkösd utáni VIII. vasárnap
Pünkösd utáni IX. vasárnap
Pünkösd utáni XII. vasárnap
Mária neve napján (IX. 9.)
A XIX. század utolsó két évtizedében a gyakran előforduló Pünkösd hétfő és a
Mária neve napja ünnepnevek mellett szerepelt még a pénztárkönyvekben adakozási
alkalomként: Gyümölcsoltó Boldogasszony ünnepe (1896. III. 25.), Szent János napja
(1896. VI. 24.), Szent István napja (1895. VIII. 20.), Sarlós Boldogasszony
napja (1881.
júl. 2.), Kisasszony napja (1898. szept. 8.).
A feketi kápolna nyitvatartási időpontjainak sorában különösen figyelemre méltó a
nagypéntek szereplése. A magyarországi néprajzi irodalomban17 nyoma van a
dusnokiak nagypéntek hajnali különleges Vajas-parti mosakodásának. A szokás a XX. század végén is él, néprajzi módszerekkel könnyen tanulmányozható. A szokáskutatás számára
azonban újdonságnak számít az a dusnoki kutatásaink során előkerült adat, hogy nagypéntek reggelén a feketi Mária forrásnál is volt egészség-biztosító célzatú mosakodás.
Amikor idősebb dusnokiakkal a nagypéntek hajnali Vajas-parti mosakodásról beszélge-
tünk, előbb-utóbb szóba kerül, hogy a XX. század első felében sok dusnoki lakos nem,
vagy nem csak a közeli Vajas-parton mosakodott, hanem a távoli feketi Marijin Viric
vizével is megérintette kezét és arcát. Nagypénteken hajnalban processió ment Dusnok
faluból a feketi kápolnához. Az 1940-es években a hajnali kivonulókat Purak József
előénekes (pevacs) vezette. A processió résztvevői imádkoztak a kápolnánál és megmosakodtak a kis tó vizében. A népi emlékezés hitelét megerősít a dusnoki kegyes alapítványok 1881 és 1910 között vezetett, fentebb már bemutatott naplója, amelyben többször
előfordul a feketi Mária kápolna látogatottságára utaló dátumok között a nagypéntek.
A KULTUSZ HAGYOMÁNYOS MÓDJAI
A dusnokiak számára a miskei úti Mária kápolna és a feketi csodás Mária forrás
felkeresése a búcsújárás élményét jelentette. Úgy is viselkedtek a határukban lévő kápolnánál, mint bármelyik híres búcsújáróhelyen.
A Feketre indulók ebéd után a templomban gyülekeztek. Közösen elmondtak egy
Miatyánkot és egy Üdvözlégyet, majd a keresztet és a lobogókat követve útra keltek. A
XX. század közepén előfordult, hogy 200-300 főből állt a buzgó körösztalja. A processió
résztvevői búcsújáró énekeket zengedezve haladtak a dűlőutakon. Az éneklést búcsúvezetésben járatos előénekes irányította, vezette. 1983 óta egy vas lábra akasztható haranggal köszönti az érkezőket a kápolna gondozója. Bár a templomi csengőből lett harangocska hangja csengőszóra emlékeztet, a „zarándokok" számára a híres kegytemplomok
vendégköszöntő harangjainak szavát eleveníti föl.18
A kápolnához érkezők először a vaskereszt előtt álltak meg. Elénekeltek egy éneket, amit a nagy búcsújáró utakon a keresztek előtt szoktak énekelni. Ezután jobbról
balra haladva megkerülték a kápolnát. A kápolna körbejárása közben a vodicai, gyűdi,
hajósi templomkerüéseik szokása szerint legkedvesebb beköszöntő éneküket énekelték:
Hvaljen Isus Maria!
Hvaljen Isus Divico!
Hvaljen Isus Majko!
A menet eleje befért a kis kápolnába. A „zarándokok" többsége azonban a kápolna
előtti gyöpes területen térdelt le az előénekes beköszöntő imája alatt.
A köszöntés elvégzése után a búcsújárásra emlékeztető népi ájtatosság résztvevői
levonultak a kápolna domb melletti völgy fái alá. Leültek a padokra és a gyöpre. Hosszasan imádkoztak, énekeltek. Legtöbbször a rózsafűzért, a „Szűzanya litániáját" mondták
el rácul. Közben rác nyelvű Szűz Mária énekeket zengedeztek. Amikor szünetet tartottak
a közös imádkozásban, az emberek beszélgettek, egyéni
ájtatosságokat végeztek és sétálgattak a Kápolna környékén. Legtöbben elmentek a kis
tó partjára, ahol megmosták
lábukat, kezüket, arcukat.
Hazainduláskor, miként a híres búcsújáró helyeken, a
körösztalja együtt búcsúzott a
kápolna Mária képétől, majd a köröszt előtti tisztelgést
befejezve processióval ment a
falu felé. A faluba érkező feketi „búcsús menet" buzgó
énekléssel bevonult a templomba, ahol rövid imával adott hálát Istennek a
„zarándokút" sikeréért.
A CSODÁS TULAJDONSÁGOKKAL FELRUHÁZOTT VÍZ
A régi dusnokiak csodás gyógyító erőt tulajdonítottak a
feketi Mária forrás Szűz
Mária látogatásaival megtisztelt vizének. A feketi víz
iránti bizalom nyomai a XX. század végén is fellelhetők Dusnokon. A faluban sok
történet kering a Mária forrás vizének
hatására bekövetkezett csodás gyógyulásokról. Ezekben a
történetekben nem csak a régi
idők csodái elevenednek meg, hanem a közelmúlt
megmagyarázhatatlan gyógyulásai is
felvillannak. Előfordul, hogy a meggyógyult személy
maga meséli el a vele esett csodát.
1999 tavaszán pl. egy 1946-ban született, tehát 53
éves dusnoki parasztasszony egy
dusnokiakból verbuvált társaságban e sorok írójának
jelenlétében mély meggyőződéssel
bizonygatta a feketi Mária forrásvizének csodás gyógyító
erejét. Saját példáját hozta föl
bizonyíték gyanánt. A történet szerint az asszonynak
ismeretlen eredetű fájdalmas gennyező seb volt az egyik ujján. Vasárnap másokkal
együtt kiment a feketi kápolnához.
Fájós ujját belemártotta a kis tó vizébe. Közben
imádkozott. A fájás enyhülni kezdett.
Hétfőn már úgy dolgozott a kezével, mintha az előző
napokban semmi baja sem lett
volna.
Az efféle történetek mindig arra ösztönözték a
dusnokiakat, hogy használják ki a
feketi víz csodás tulajdonságait. A Mária forráshoz
látogatók megérintették a különleges
vízzel fájós testrészeiket. Akik lábfájásra
panaszkodtak, levették cipőjüket és beleálltak a
kis tó szélének sekély vizébe. Sokan edényekben haza is
vittek a feketi vízből, hogy
családtagjaik nyavalyáit gyógyítsák vele.
A FEKETI KULTUSZHELY A XX. SZÁZAD VÉGÉN
A XX. század második felében mindig akadt olyan
dusnoki lakos, aki vallásos
buzgóságból, fizetség nélkül vállalta a feketi kápolna és
a Mária forrás gondozását. Az
1970-es években és az 1980-as évek elején Frank Nándor
dusnoki naiv művész végezte a
kápolna körüli teendőket. Az 1980-as évek közepétől két
asszony, az 1925-ös születésű
Tóth Ferencné Miskei Márta, és húga, az 1930-as születésű
Hunyadi Lászlóné Miskei
Viktória gondozza a kápolnát és környékét. Sokszor segíti
munkájukat fiatal hozzátartozójuk, Honvéd Péter vállalkozó.
Az 1990-es évek közepén ismeretlen tettesek betörtek
a kápolnába és elvittek belőle minden értékes vagy értékesnek hitt mozgatható
tárgyat. Ellopták többek között az
1855-ben festetett oltárképet, egy fából faragott régi
Mária szobrot és néhány fölöttébb
szépnek tartott gyertyatartót. A betörés után
közadakozásból szerelték föl újra a kápolnát. A plébános felhívására sokan ajánlottak fel a
kápolna céljaira szentképeket, gyertyatartókat, vázákat. Ezért, ha benézünk a kápolnába,
ugyanolyan szentképeket látunk a
falakon, mint a régi dusnoki házak szobáiban. A
kápolna új Mária szobrát, amely gipszből készült, sok utánajárás után, összeadott pénzből, 14
000 forintért Mezőkövesden
készíttette el a kápolna gondozását végző család.
A nevezetes betörés óta a kápolna fontosabb berendezési tárgyait,
elsősorban a
szentképeket, gyertyatartókat és a hívek által adományozott régi
imakönyveket ősszel
hazaviszik a gondozó család dusnoki házába és tavasszal viszik ki újra
a magányos kápolnába. A nagy becsben tartott Mária szobrot azonban még a nyári
hétköznapokon sem
merik kint hagyni. Azokon a vasárnapokon, amikor látogatókat várnak a
kápolnához,
reggel kiviszik és este hazaviszik a gondozó család házába. 1999
áprilisának közepén,
kutatómunkám idején a Mária szobrot természetesen Honvéd Péter dusnoki
házában
találtam meg. A kápolnában a szobor kivételével azért figyelhettem meg
a berendezési
tárgyakat, mert 1998 őszén hirtelen és korán beköszöntött a sáros idő, a
kápolnát autóval
nem lehetett megközelíteni, és a képek, gyertyatartók, vázák kényszerűségből
kinn maradtak télre.
A kápolna falait három nagyobb és több kisebb keretezett nyomtatott
szentkép
díszíti. Elől az ellopott festmény helyén, a hajdani kép fülkéjében az
Atyaistent és
Krisztust ábrázoló kép függ. Fönt a boltozott mennyezett alatt két kis
kép kapott helyet.
A dusnokiak megfogalmazása szerint az egyik a „Szűzanya szeplőtelen
szívét", a másik
a kígyókon álló Szűzanyát, a „Világ királynőjét" ábrázolja. A nagy kép alatt,
az oltárdeszka fölött egy fa emelvény látható. Erre állítják nyári vasárnapokon a
faluból kihozott
Mária szobrot. A nagy Mária szobor távollétében az emelvényen egy
kisméretű gipsz
Mária szobor áll, amelyet nem féltenek és állandóan kint tartanak. A
szobrocska két
oldalán egy-egy gyertyatartó és egy-egy magasító állványra helyezett
virágváza kapott
helyet. Amikor a drága nagy Mária szobrot kihozzák és elhelyezik a
deszka emelvényen,
a kis szobrot lerakják az egyik virágállványra. Az északi oldalfal
közepén, a keskeny
bolthajtásban, a kis lyukablak alatt egy nagy méretű kép függ, amely a
Szűzanya koronázását ábrázolja. A két felső sarokba egy-egy „Szűzanya szíve" témájú kis
képet
akasztottak. A nagy kép alatt deszkákból és lécekből barkácsolt, fehérre
festett virágállvány áll, amelyet az egyik gondozó asszony ezermester férje készített.
A szemben lévő
déli oldalfal elrendezése hasonlít az előzőhöz. Közepén az „Angyali
üdvözlet" című
nagy kép kapott helyet. Fölötte a sarkokban egy-egy „Jézus szíve" témájú
képecske
függ. A nagy kép alatt itt is közepes méretű „Szűzanya szíve" témájú képet
helyeztek el.
A bejárati ajtó déli oldalán lévő keskeny falszakaszra egy deszkapolcot
erősítettek. Ezen
tartják nyáron a kápolnának adományozott régi imádságos könyveket,
amelyeket mindenki használhat.
A kápolnát tavasztól őszig minden hónap első vasárnapján és nagy Mária
ünnepeken tartják nyitva. Ha az időjárás nem szól közbe, az első nyitás május
első vasárnapjára,
az utolsó nyitás október első vasárnapjára esik. Május előtt és október után
a sár miatt
nehéz megközelíteni a kápolna környékét.
A két gondozó asszony minden tavasszal kívül-belül bemeszeli a kápolnát.
Férfi
hozzátartozóik levágják a kápolna körüli füvet. A gépi fűnyírást a nyár
folyamán több-
ször is megismétlik. Az asszonyok gondozzák a vaskereszt környékén
kialakított virágoskertet. Rendben tartják a tavat is. Partjára a lejáró lépcső
melletti lejtős területre virágokat ültetnek, liliomot, rózsát, ibolyát, muskátlit, árvácskát,
kéknefelejcset. 1994-ben a
Vajason dolgozó kotrógéppel kitisztíttatták a tó medrét. Kivágatták a tó
szélén álló odvas
fűzfákat is.
A virágok gondozásához szükséges ásót, kapát, gereblyét a kápolna egyik
sarkában
tartják. Amikor látogatók várhatók, a szerszámokat kiteszik az épületből.
A fal tövébe,
vagy a kápolnadomb oldalára fektetik őket. A kápolnába zárják be a
mozgatható padokat
is, amelyekkel nyitva tartás idején megnövelik a rögzített padok
nyújtotta ülőhelyek
számát.
A gondozó asszonyok régebben kerékpárral jártak ki a
kápolnához. Újabban inkább
hozzátartozójuk viszi őket kocsival, hiszen legtöbbször
akad szállítanivaló is. Tavasztól
őszig minden szombaton megjelennek a kápolnánál, hogy
virágot tegyenek a vázákba.
Különösen nagy gonddal virágozzák föl és takarítják ki a
kápolna belsejét azokon a
szombatokon, amikor másnap „zarándokok" várhatók. A
vázákba rakott virág többsége a
saját falusi kertjükből kerül ki. Néha más asszonyok is
felajánlanak virágot a díszítéshez.
A virágok frissen tartásához szükséges vizet műanyag
vödörben a faluból viszik ki. A tó
zöldes vizét nem tartják alkalmasnak arra, hogy vázába
töltve virágot tartsanak benne.
A kápolna meglátogatói a meghirdetett nyitva tartási
napokon többnyire kerékpárral érkeznek. Néhány évvel ezelőtt még akadtak
magányosan, vagy kisebb csoportokban
gyalogló „zarándokok". Előfordult, hogy valaki lovas
kocsival kelt útra a faluból. A
rendszerváltás után volt példa processióval alakuló
autóbuszos kivonulásra is. A kápolnát leggyakrabban az idősebb korosztály tagjai
látogatják.
Néha a dusnoki pap is kijön a cserkészekkel. Ilyenkor
litániát tart a kápolnánál.
Legtöbbször azonban pap nélküli, népi ájtatosság zajlik a
nagy múltú kultuszhelyen.
A kápolna egyik gondozó asszonya a csengőszerű kis
haranggal a magányosan
érkezőknek is harangozik, ha közeledni látja őket a
dűlőúton. A magányos látogatók
legtöbbje megkerüli a kápolnát, mielőtt az épületbe lépve
elmondja köszöntő imáját. A
külön-külön érkező, de egymást jól ismerő „törzsvendégnek"
számító összeverődött
látogatók a fák alatti padokon ülve egy előénekes
asszony vezetésével rózsafűzért és
litániát mondanak. Akinek úgy hozza kedve, fölkel a
padról, lemegy a tóhoz. Ott imádkozik és megmossa fájó testrészeit.
A közösen imádkozók, azokra való tekintettel, akik nem
jól tudnak rácul, egyre
gyakrabban magyarul imádkoznak és énekelnek.
Minden látogató akkor indul haza, amikor időbeosztása
azt megkívánja. Akad
olyan asszony, aki azért siet vissza kerékpárral a
faluba, hogy részt vehessen a templomi
litánián. Legutoljára a két gondozó asszony hagyja el a
kápolnát és környékét. Gondosan
bezárják a magányos épületet és magukkal viszik a
betörőktől féltett új Mária szobrot.
A MÁRIA KÁPOLNA ÉS A MÁRIA FORRÁS SORSA, ÉS JÖVŐJE
A feketi kultuszhely sok társadalmi vihart túlélt a
történelem folyamán. Több évszázados. csendes megtűrtség után a XIX. században
sorsa felívelt. Pogányos vonásai
ellenére az egyház kápolna építésével a maga szolgálatába
emelte. Amit megkímélt és
keresztény színekbe öltöztetve megőrzött a XIX. század
katolikus egyháza, azt veszélybe
sodorta a XX. század második felének hivatalos állami
ideológiává emelt ateizmusa. A
szocializmus korának vallásellenes nevelési elvei és
vallási tevékenységeket gátló rendelkezései sokat ártottak a feketi szakrális hely
tiszteletének. A XX. század végén összehasonlíthatatlanul kisebb réteget érint a feketi
kultusz, mint fél évszázaddal korábban. A
pusztai kápolnát és a hozzá tartozó kis tavat sok kín,
sérelem és tiszteletlen megnyilvánulás érte a XX. század második felében. Elvetemült
tolvajok esztelen nyereségvágyból
feltörték a kis épületet és elvitték értékeit, felszerelési
tárgyait. A TSz múltat eltörlő
táblásításai során elszántották a kápolna felé vezető
utakat. A szomszédos szántóföld
birtokosai igyekeztek nagyobbítani földjüket a kápolna
gyöpes telkéből. Erősen beszántottak a kápolna és a tó közé, veszélyeztetve azok
összetartozását. Előfordult, hogy valaki locsoló berendezéseket szeretett volna üzemeltetni
a Mária forrás vizével. Az 1990-es
évek privatizációs versengései során akadt olyan
dusnoki értelmiségi, aki a helyi hagyományok lekezelő megvetésével kacsafarmot akart
létrehozni a kápolna szomszédságában, a csodákkal felruházott tó területén. Az őseiket
tisztelő, jóérzésű dusnokiak megvetéssel beszélnek ezekről a tervekről és kiagyalóikról,
függetlenül attól, hogy mennyire
vallásosak.
Szerencsére végzetes kár, megfordíthatatlan átalakítás
nem történt. Az épület és a
kereszt áll. A tó vize létezik. A környék sivársága és
nehéz megközelíthetősége enyhíthető. A kápolna környéke némi szemléletváltozással és kevés
anyagi ráfordítással szép
ligetté alakítható. Legelőször tisztázni kellene a
birtokviszonyokat, úgy, hogy a kápolnától és a tótól lehetőleg minél távolabb essen a szántott
terület széle. Legfontosabb
tennivaló a fa- és bokorültetés. Az 1950-es évek mezővédő
erdősávjainak mintájára a
kápolnát és a tavat ovális alakban négy-öt sor fűz-,
nyár-, akácfával kellene körbeültetni.
Ezáltal néhány év alatt eltűnne a kápolna tájékának sivársága
és valami helyreállna a
hajdani fás, mocsári erdős környezetből. Harmadjára
maradna a jó megközelíthetőség
biztosítása. A következő években úgy kellene alakítani a
dűlőutakat, hogy a folyamatosan épülő natkai útról járható egyenes dűlőút vezessen a
kápolnához.
Ha mindezek megvalósulnak, a kápolna és a tó környéke
olyan helytörténeti és
szakrális emlékhellyé alakulhat, amely egyrészt élő
kultuszhelyként lelki vigaszt nyújthat a jövendő dusnokiaknak, másrészt mindig emlékezteti
Dusnok XXI. századi lakóit a
régi dusnokiak megtartó hitére.
IRODALOM
BÁRTH János
1990 A katolikus magyarság vallásos életének néprajza
In: Hoppál Mihály (szerk.): Népszokás, néphit, népi
vallásosság
(Magyar néprajz VII.). 331-424.
Budapest
1996 „Urusos kút" és Szent László hagyomány Oroszhegyen
Ethnographia. CVII. 73-83.
KISS Mária
1988 Délszláv szokások a Duna mentén
Budapest
KUCZY Károly
1980 A Kalocsa környéki földrajzi nevek vizsgálata
(Kalocsai Múzeumi Dolgozatok. 3.)
Kalocsa
D. SZABÓ Kálmán
1992 Dusnok történeti földrajza
Cumania. 13. 165-241.
(Klny.-ként önálló címlappal: Kalocsai Múzeumi
Közlemények. 2.)
Kecskemét
SZINNYEI József
1893-1901 Magyar tájszótár I-II.
Budapest
FÜGGELÉK
Tanulmányom lezárása után, a bajai konferencia előadásait közreadó kötet nyomdai
munkálatai közben váratlan fordulat történt a dusnoki Mária kultuszhely múltjának
feltárásában. Más témát kutatva a Kalocsai Érseki Levéltár Cultus Sanctorum 1.
feliratú
dobozában rátaláltam egy hét oldalas vizsgálati jegyzőkönyvre, amelyet Szikora
János
dusnoki plébános vetett papírra 1769. márc. 22-én a dusnoki képes fánál történt csodás
gyógyulásokról.l9 A latin nyelvű jegyzőkönyvet 1769. április 21-én olvasták föl a
kalocsai érseki szentszék ülésén.20 Feltételezhető, hogy a hivatalos egyházi vizsgálat a
dusnoki plébános kedvező hozzáállása miatt nem okozott lényeges változásokat a képes
fához és a Mária forráshoz kötődő népi ájtatosságok sorsában.
Szikora János plébános név szerint 23 tanút sorolt föl, akiknek vallomását külön-
külön rögzítette. A 21. tanú helyén nem nevezett meg vallomástevőt, mert a leírt történetet sok ember elbeszéléséből hallotta. A jegyzőkönyvhöz írt egy bevezetőt és egy
megjegyzést, amelyben a dusnoki hagyományból származó saját ismereteit örökítette
meg.
A tanúk száma nem azonos a csodás történetek számával. Előfordult, hogy többen
ugyanazt az esetet mondták el, mások viszont több történetet is előadtak.
A megnevezett tanúk közel fele Dusnokon lakott. Rajtuk kívül tett vallomást
miskei, péterváradi, kalocsai, tolnai, szentiváni, majsai, jankováci, sükösdi,
nádudvari,
almási és szabadkai tanú. Meglepő, hogy a vizsgálatot végző plébános nem csak a
„szent
hellyel" szomszédos helységekből: Dusnokról, Miskéről, Sükösdről, Nádudvarról hívhatott tanúkat, hanem olyan távoli településekről is, mint Majsa, Szabadka,
Pétervárad.
Az utóbbi két város szereplése talán összefügg a dusnoki rácok népi kapcsolataival,
migrációjával. A tanúk morvaországi beteg dusnoki csodás gyógyulásáról is tudtak.
Alábbiakban bemutatok néhány részletet az 1769. évi dusnoki jegyzőkönyvből
tartalmi fordításban21:
Az érseki hivatal témajelzése a jegyzőkönyv hátsó oldalán:
Tisztelendő Szikora János plébános jelentése a Boldogságos Szűz Mária ama képmásáról, amely a dusnoki mezőn egy tölgyfára van függesztve.
A dusnoki plébános záró megjegyzése:
Ez a kép a kezdetek kezdetén vászonra volt festve a Czestochowai Szűz képének
mintájára, de mivel nem volt elzárva, a nép gyakori látogatása következtében
annyira
elkopott, hogy nem látszott rajta a festett alak, végül a szövet maradványait is
elhordták
az emberek. Azután történt, hogy magának a fának a törzséből előtűnt egy kép, amely
nem hasonlított az elsőre, ugyanis a hajósi kegykép mintájára készült. Az emberek
azt
gondolták, hogy ez a kicsi táblácskára festett kép magától bukkant elő a fa törzséből,
de
alaposabban megvizsgálva látszott, hogy a tönkrement felső kép alatt volt
korábban is. A
fa napról napra növekedvén, erősödvén, annyira összenőtt a képet körbefogó mélyedés,
hogy a korábban csaknem egy araszos kivájásból kevés maradt. Úgyhogy a képmás
alakja már nem látszik többé.
A dusnoki plébános címadása és bevezető sorai:
Jelentés a hajdan ismeretlen személy által a dusnoki mezőn egy tölgyfára
elhelyezett Boldogságos Szűzanya képéről.
Valaha a dusnokiak kezdték el ezt a képmást tisztelni. Térdet hajtva
köszöntötték,
ahányszor elhaladtak mellette. Bizonyára azért tisztelték, mert némely
dusnokiak csodálatos fényt láttak kivillanni belőle. Idő haladtával sok ember özönlött ide
minden irányból. Voltak, akik különféle betegségekben és gyengeségben szenvedtek, és a
Szűzanya
közbenjárására csodálatos módon meggyógyultak. Közülük a következők bizonysága
jutott el hozzám, részint saját vallomásuk, részint más hiteles személyek
szavai által.
Első tanú:
Valarni Anna, kb. 50 éves miskei asszony mesélte hosszan, hogy valamilyen
rontás
által (miként gyanítja), a lábain először pöttyök jelentek meg, amelyekből ijesztő
és
csaknem kibírhatatlan fájdalommal járó sebek nőttek. Bajából sem gyógyszerek,
sem
más természetes szerek nem tudták kigyógyítani. 18 éven át éjjel-nappal
szenvedett. Már
a férjét kérte, hogy ölje meg és szabadítsa meg a fájdalomtól. 18 évi szenvedésének
végén álmában megjelent a Szűzanya, aki azt parancsolta neki, hogy keresse
meg őt a
dusnoki mezőn, mert meg akarja gyógyítani. Az asszony 1753 egyik szombatján
a
dusnoki mezőn felkereste a Szűzanya képmását, ahol imáját elvégezve kezdte magát
jobban érezni, és enyhült fájdalmakkal tért haza. A következő éjjel ismét
megjelent neki
a Szűzanya, parancsolván, hogy térjen vissza a mondott helyre. A következő
vasárnap
ismét ott volt a fánál az asszony, és térden csúszva imádkozván, folyadékot látott
a fa
törzséből előbuggyanni. A folyadékkal bekente sebeit. Rögtön jobban érezte magát,
majd nyolc nap múlva teljesen meggyógyult mindenféle mesterséges gyógyító
beavatkozás nélkül. A vallomástétel alkalmával az asszony megmutatta sebhelyeit,
elmondta,
hogy csodás gyógyulása óta semmi fájdalmat nem érez. Hálából a Szűzanya jóságáért
minden szombaton meglátogatja az említett képet.
Azt is mesélte, hogy amikor később a hajósi kegyképet meglátogatta, ismét megjelent neki a Szűzanya, ugyanabban az alakban, mint korábban. A jelenés a
szentmise
végéig tartott. A körülötte lévőket hiába figyelmeztette a csodás látomásra, azok
semmit
sem láttak.
A miskei asszony mesélte, hogy ő beszélt azzal az emberrel, aki oda
elhelyezte azt
a képet, de nem tudja, hogy hova valósi volt, mert erről nem kérdezte. Az
ember csodás
dolgokat beszélt arról, hogy miképpen van, nemcsak egy, hanem másik kettő
képmás is.
Kérdezzék ki, újra elmeséli! A férfi egyszer gyapjúszállító kocsival a nevezett
fa mellett
akart elhaladni, de lovai megálltak, nem bírták tovább húzni a kocsit. Ő
elkábulván megfogadta, hogy az említett három képmás egyikét elhelyezi. Ezután lovai minden
nehézség nélkül folytatták útjukat. A következő évben ismét gyapjút szállítván arra járt,
és
megtartva ígéretét, elhelyezte a képmást a fában, miután kivájta a megfelelő
helyet.
Negyedik tanú:
Ratkó N. kalocsai polgár, foglalkozására nézve szűcs, mesélte, hogy az ő teljesen
süket szolgája ismerőseivel elment a szent képhez. Ott imádkozván és a Szűzanya segítségéért könyörögvén, térden csúszott a kép közelébe. Imádkozva háromszor térden körülcsúszta a fát. Erre visszanyerte hallását, és a házbeliek nagy csodálkozására egészségesen tért haza.
Tizennegyedik tanú:
Tomssa Anna dusnoki asszony mesélte nekem Valarni Anna miskei asszony híradásából, hogy egy Moráviából származó férfi, foglalkozására nézve takács, vakként
hallotta e szent kép hírét. Elhozatta magát Miskére, ahonnan az említett miskei
asszony
kivitte a képhez. Ott imájával könyörgött a Szűzanyához, majd az említett asszony
megmosdatta a szomszédos vizesgödörben (in vicina lacuna). A mosdatás végeztével
azonnal örömben tört ki, mondván, látja a fát. A visszaúton a fa felé már nem kellett
vezetni. Visszanyerte látását és visszatért hazájába.
Huszonegyedik (együttes) tanúvallomás
:
Közösen mesélik, hogy sok jelenést láttak: egyesek égő fáklyákat, mások az egész
fa csodálatos fényét, megint mások egy ékes ruhába öltöztetett kicsiny szüzecskét. A
"bizonyságok" között dusnokiak is vannak. Főképpen Eleki Miklós 55 éves, aki a testvérével látta, amikor szekérrel arra mentek, hogy a fán hajnal előtt két különös fényű fáklya égett.
Huszonkettedik tanú:
Pajtás Katalin, 45 év körüli dusnoki asszony mondta. Amikor másik három dusnoki
szűzzel rőzsét gyűjtöttek a fa közelében, láttak egy csodálatos szépségű szüzecskét,
amint a gabonavetésben sétált. Kicsi korona volt a fején. Élénk színekben pompázott és
fehér palást díszítette. Amikor a fához ért, eltűnt.
Huszonharmadik tanú:
Ivó Péter felesége, Mária 40 év körüli dusnoki asszony hasonló alakot látott elhaladni a fa felől a tavacska irányába (ab arbore versus lacum). Amikor odaért, eltűnt.
JEGYZETEK
1 Vö.: D. SZABÓ Kálmán 1992. 223-224. - A XIX. század
végén a katonai térképet készítő német mérnök
valószínűleg kálváriának gondolta a mesterséges dombon álló
kápolnát, mert környékére a „Kalvarien Kpl."
feliratot helyezte el. (5462. szelvény).
2 A viric szót egyszerűen forrásnak fordíthatjuk, de
jelentése annál több és komplikáltabb. A víz kibuggyaná-
sa, előbuggyanása húzódik meg mögötte. Vö.: a székelyföldi
virics szóval, amellyel a nyírfa kiszívott, kicsorgatott nedvét jelölik. SZINNYEI József 1893-1901.
II. 1001-1002.
3Országos Széchenyi Könyvtár. Kézirattár. Pesti Frigyes
helynévgyűjteménye. Pest megye. Dusnok: Közreadta: KUCZY Károly 1980. 109.
4 KUCZY Károly 1980. 109.
5 Dusnoki Plébánia Irattára (a továbbiak: DUPI),-KÉL.
I. Plébániai iratok, Dusnok.
6 Valószínűleg úgy tervezték, hogy képoszlopot állítanak. Erre vonatkoznak az
„állvány", „statio", „statua"
kifejezések.
7A kápolna környékén és a kis tó partján 1999-ben is feküdt néhány tégla, amely az
építkezésből annak idején
kimaradt. 1854-es évszám olvasható rajtuk.
8 "Nyugtatvány 50 vc. forintokról, az az ötven váltó czédulai forintokról,
mellyeket Dusnak helység számára
készítendő s egy fa rámába illesztendő Sarlós Boldog Asszonyt ábrázoló olaj
festményért Karaszi János
Dusnoki lakostól felvettem. Lakon Flakovics András laki plébános, 1855. május
28." (DUPI - A kápolnaépítés számlái) - A laki plébános képfestő munkájáról megemlékezett Kulisich Péter új
dusnoki plébános is
1855. július 27-én kelt levelében. (KÉL. I. Plébániai iratok. Dusnok.)
9 Grácban készült a feketi kereszttel egyidőben, 1889-ben, a templom előtt
felállított vaskereszt is.
10 A Nepomuki Szent János szobor fönntartásáról 1889.
ápr. 28-án Dusnok község képviselőtestülete nyilatkozatot is adott az egyház számára.
11 Az értékes adatra Bárth Dániel hívta fel a
figyelmemet, amikor rátalált a latin nyelvű dusnoki
vizitációs iratok fordítása során. - KÉL. I. Vis. Can. Dusnok.
12 DUPI. A Mária kápolna naplója (1855-1863/64).
13 KÉL. I. Plébániai iratok. Dusnok. 2. csomag. - A
latin nyelvű levél fordításában Bárth Dániel volt segítségemre.
14 A fák és a vizek kultuszára: BÁRTH János 1990. 354. - Törvénybeli
tiltása: Magyar törvénytár. I. kötet.
Budapest, 1899. 57. p. Szent László első könyve. 22. fejezete. (1092).
15 VÖ.: BÁRTH János 1996.
16 DUPI. Kegyes alapítványok naplója (1881-1910).
17 KISS Mária 1988. 85.
18 Az 1980-as évek első felében Frank Nándor dusnoki naiv művész gondozta a feketi
kápolnát. Közben átmenetileg a falubeli templom sekrestyési teendőit is ellátta. 1983-ban a templom
padlásán megtalálta azt a nagy
csengőt, amely korábban a templomban, a sekrestye ajtajában volt felakasztva. A hívek
adakozásából vasat
vásárolt, amelyből Miskei Péter dusnoki ezermester harangtartó lábat készített a feketi
kápolna mellé. Erre
akasztják föl a kápolna nyitva tartása idején a templom padlásáról elhozott csengőszerű
harangot. Amikor a
kápolna zárva van, a harangocskát leakasztják a lábról és a tolvajok elől a kápolnába
rejtik.
19 KÉL. I. Cultus Sanctorum 1. Dusnoki vizsgálat, 1769. Eredeti száma:
CLXXVII. No. 8.
20 KÉL. I. Protokollum Consistoriale. 5. 1769. ápr. 21. - A szentszéki ülés
határozata további vizsgálatokat
helyezett kilátásba.
21 A közölt részek fordítását Bárth Dánielnek köszönöm.