Dr.
Nebojszki László: A csávolyi Vodica kápolna Megjelent: Bajai Honpolgár, 2005. február, 18-19.
oldal Vodica nevének hallatán mindenki előtt a
Bajától néhány kilométerre délre fekvő kegyhely képe
jelenik meg. Kevesen tudják, hogy több Vodica létezik Észak-Bácskában, így
Bajától keletre, Csávoly határában is van egy. Iványi István 1907-ben megjelent Bács-Bodrog
vármegye Földrajzi és Történelmi Helynévtára című művének V. kötetében ez
olvasható a névről: „Szentnek
tartott kis források szerb elnevezése, melyek iránt különösen a szerb nép vallásos tisztelettel viselkedik, bizonyos alkalommal búcsújárásban
is fölkeres és bajaiban gyógyítást vár vizétől. Ilyen Vodica, melyet a magyarok
Szentkútnak, a németek Bründelnek neveznek több van vármegyénkben.” Iványi összesen tizet említ, közülük az
egyik „Bründel Kapelle a csávoli
szőlőkben.” Bründl kápolna (Vodica) a Božja ledján Ez a Vodica a bajai Gólyasortól induló
jánoshalmi (régi vármegyei) földút mentén, a Csávoly külterületének számító
Józsefháza-pusztától északra mintegy 500 méterre, a Kápolna-dűlőben, régi
szőlők mellett fekszik. A csodatévő erejűnek hitt kútról először egy 1731-es
határjárás tesz említést, majd Pesty Frigyes 1864-es Helynévtárában Csávoly
leírásánál olvashatjuk a következőket: „Bründl
egy szőlősarok elnevezése miután közeliben egy kiskút létezik, mellyet néhány
babonás nép szent kútnak és csoda tevőnek körösztölt, s oda egy keresztet is
állítatott, s bár a papi hatóság által mint olyannak
elösmerve nincsen, mind a mellett mai napig néhányan oda vándorolnak imádságot
teljesítendők.” A csávolyiak emlékezete négy olyan legendát
őrzött meg, amelyek szerint a Božja ledja (Isten háta, Isten fekvése) szél
által összehordott futóhomokos dombjából előbuggyanó víz csodatévő erővel bír.
A jelenések Csávoly fő nemzetiségének tagjaival történtek (magyarok,
bunyevácok, németek), s közös vonás a történetekben Szűz Mária megjelenése és
egy kivételével forrás keletkezése. Az egyik szerint egy néma magyar fiú
családja eltűnt lovait keresve megszomjazott, majd valaki elvezette egy helyre,
ahol jóízű forrás fakadt. Miután ivott a vizéből, tudott beszélni. A gyerek azt
állította, hogy vezetője Szűz Mária volt. Egy másik történet egy, a Božja ledja részen
lakó bunyevác család bénán született lányával kapcsolatos, akinek tizennegyedik
születésnapján udvari játszadozás közben hófehér ruhában megjelent Szűz Mária.
Magához hívta a lányt, aki mankóját eldobva szaladt hozzá. Egy csokor virágot
és egy piros almát adott neki. A kislány ettől kezdve járni tudott. Ahol Szűz Mária
állt, ott forrás tört elő. Egy német nemzetiségű helybéli Mária napján,
ünnepnapon dolgozott a szőlőjében. Megjelent Szűz Mária és nevén szólítva
kérdezte: „Tudod-e
milyen napot jelez ma a naptár?” Ettől kezdve a később magas kort megélt
helybéli vasárnap és ünnepnapokon sosem dolgozott. A csávolyi szőlőkben lakó magyar juhász és
bunyevác asszony házasságából született iker fiúk eltűntek egy zivatar alatt a
Božja ledja részen. A keresésükre indult szülők egy villám sújtotta fa tövében
forrást találtak, amelynek víztükrében fiaikat és Szűz Máriát látták meg, aki
így szólt hozzájuk: „Ne várjátok vissza
ikreiteket, mert azok az én vőfélyeim, angyalok lettek.” Ennek emlékére a
szülők a falu északi részén keresztet állítottak. Mivel mindegyik nemzetiség tagjai
előfordulnak a történetekben, a község egész lakossága magáénak érezte a
helyet. Mayer Ferdinánd csávolyi plébános, nyilván híveinek ösztönzésére, 1874
tavaszán Haynald Lajos kalocsai és bácsi érseknél kérvényezte, hogy az 1748-ban
állított kereszt mögött, a forrás mellett kápolna épülhessen. Az érsekség a
kérvényhez mellékelt terv szerint engedélyezte az építkezést a hívek költségre,
akik vállalták ezt és a hely mindenkori gondozását. A helybéli mesterek
kivitelezésében rövid idő alatt elkészült kápolna alapterülete 5,5 x 4,5 méter, cseréppel fedett, belül boltozatos és 4
méter magas. Berendezése is a hívek adományaiból történt, az oltárkép a „Segítő
Szűz Mária” kegykép másolata lett, és a csávolyi templomból elhozták Szűz Mária
faszobrát. Mayer plébános úr a szentelést 1874. május 3-án végezte és Vodica
ettől kezdve búcsújáró hellyé vált, amelyet a katolikus közösség főleg Mária
ünnepeken keresett fel. A csávolyiakon és a falu külterületének számító
Józsefháza-puszta lakóin kívül jöttek hívők Rémről, Felsőszentivánról,
Sükösdről és a bajai határhoz tartozó Lakhandiból is. Az első időkben évente
négy alkalommal indult processzió a faluból Vodicára. Először a szentelés
évfordulóján, másodszor Pünkösd hétfőjén, harmadszor Nagyboldogasszony napján
(augusztus 15-én) és negyedszer Kisboldogasszony napján (szeptember 8-án). Az
1900-as évek elejétől már csak kétszer (Pünkösdkor és Nagyboldogasszony napján)
zarándokoltak szervezetten, napjainkban pedig
processzió nélkül Pünköskor tartanak kint búcsút. A szentmisét majálisszerű
program követi, a hely jelenlegi „Vodica
Ranch” felirata talán erre utal. A későbbiek során, 1903-ban a kápolna új
cserépborítást kapott, 1904-ben tőle 20 méterre
északkeletre és északnyugatra egy-egy kisebb szoborkápolna készült (egyikbe a
bunyevácok Nepomuki Szent János szobrát, a másikba a németek Szent Flórián
szobrát tették, sajnos, azok mára eltűntek), és 1906-ban vaskeresztet
állítottak az elkorhadt fakereszt helyett. A továbbiakban a kápolna nyugati
oldalán őrház, elé pedig harangláb épült, de a
harangot az első világháborúban leszerelték és hadi célokra használták fel.
Pótlása csak 1924-ben történt meg, akkor azonban az adományozó a korábbinál
nagyobbhoz segítette hozzá a kegyhely vallási
közösségét. A kápolnaőr feladata harangozás, a kápolna és a kegyhely
területének rendben tartása volt, cserébe a szolgálati lakásért (ez 1948-ig
volt így). A kegyhely fénykorában, az 1900-as évek elején megpróbálták a
forrásfoglalást, de az többször bedőlt, ezért végül kutat ástak a közelben. A 20. század utolsó negyedében
a szomszédos szőlőkben kisebb-nagyobb épületet emelő helybéliek összefogásának
eredményeként megtörtént a kápolna állagmegőrző felújítása és környezetének
rendbetétele. A korábbi harangláb helyett a kápolna tetejének gerince fölé
emelkedő harangtornyot alakítottak ki, amelyből sajnos a millennium évében
eltűnt a harang. Tevékenységük nyomán a múlt tükrében felvillan a csávolyi
Vodica régi fénye és tanúi lehetünk a Mária-kegyhely
megújulásának. Irodalom Iványi
István: Bács-Bodrog vármegye Földrajzi és Történelmi Helynévtára. Szabadka,
1907 Kőhegyi
Mihály–Solymos Ede: Észak-Bácska földrajzi nevei Pesty Frigyes kéziratos
Helynévtárában. Türr István Múzeum, Baja, 1973 Mándics Mihály: Csávolyi emlékhelyek.
Csávolyi helytörténeti füzetek 4. Csávoly, 1999 |