Csatka története
Csatka község Komárom megyében a
Bakony északi részén egy festői szépségű
völgyben terül el, 259 m magasságban.
Először a középkorban egy 1335-ből származó záloglevél említi. A csatlaki nemesek
zálogba adták a csókakői várkapitánynak. A
14. században Konth Miklós nádor birtoka.
A helységnek már ekkor mezővárosi rangja
volt. A nádor telepítette ide az egyetlen
magyar alapítású szerzetes rendet, a pálosok
rendjét, és építtetett számukra kolostort
1357-61 között az "Irgalmasság Anyja"
tiszteletére. Az alapítót ennek kriptájába
temették el 1367-ben. A templomot még a
pálosok építették a monostorhoz és Demeter
veszprémi püspök szentelte fel 1390-ben. A
kolostor igen szépen virágzott 1543-ig,
amikor Csatkát a kolostorral együtt elpusztították a törökök. Csupán romos falak
maradtak belőle az 1779-es vizitáció
szerint.
Az újjászületés 1723-ban indult meg,
amikor Radoványi Özséb pápai pálos perjel
telepeseket hozatott Győrszentmártonból. A
pálosok már nem települtek vissza Csatkára. Helyettük a móri kapucinusok pasztorálták a környéket beleértve Súrt is. 1729-ben Acsádi Ádám veszprémi püspök újra
felállította a súri plébániát és filiaként hozzácsatolta Csatkát.
Csak 1920-ban lett önálló lelkészség
Csatka. Első helyi lelkésze Molnár János
volt. 1940-ben dr. Czapik Gyula veszprémi
püspök szervita atyákat hívott a súri plébánia és a csatkai lelkészség vezetésére.
1952-61 között dr. Halász Ferenc Piusz
borsodpusztai cisztercia perjel volt a helyi
lelkész, majd 1961-ben kapott kinevezést
Pócza Dezső Árpád volt ferences atya
akinek plébánossága alatt került sor a templom külső és belső restaurálására, 1966-68
között. A kórus alatti pálos csoportképet
Forró Kamill ferences atya festette, a többi
falikép Nemecsics Antal munkája.
1984-91 között Szekeres Dezső Romándról látta el a csatkai plébániát. Azóta az ácsteszéri plébánosokra van bízva ez a feladat.
Varga Lajos 1991-92 között, Tóth Gyula
1992-94 között, Németh József a jelenlegi
plébános pedig 1994 óta vezeti a csatkai
egyházközséget.
A Szentkút története
A Szentkút Csatkától délkeletre fekszik
kb. 1 km távolságra. Története és eredete
homályba vész. A múlt század közepe táján,
vagy talán már régebben is jártak zarándok
hívek. A mai zarándoklatok 1862-ben indultak meg. Körülményeit az akkori kántortanító és jegyző Takács Márton foglalta
írásba.
E szerint az Ácsi születésű Csöbönyei
József, özvegy ember, zarándok terciárius,
Csatkán 1861-ik évben megjelent s a helybéli tisztelendő plébános úr és a község előtt
kijelentette, ha beleegyeznek abba, hogy a
szent Kútnál Kápolna épüljön, úgy ő
magára vállalja az adakozás gyűjtést, mely
szent szándékát Ranolder János veszprémi
püspök úrnak a tisztelendő plébános úr
jelentette: ő nagyméltósága a kápolna építését Szűz Mária tiszteletére kegyelmessenmegengedni méltóztatott, mely engedély
következtében az említett zarándok az
adakozás gyűjtést rendes okiratok mellett
megkezdte és több helyen örömmel adakoztak is e szent célra, mint a gyűjtőívből kitűnik.
Ezen Szent Kút a falutól egy negyed óra
távolságra fekszik egy völgyben fiatal erdő
közepén, mellyet négy nagy ős bükkfa környékez. Amint beszélik, a nép meg is van
róla győződve, hogy 1862-ik évi augusztus
21-én délután csütörtöki napon Csöbönyei
József zarándoknak, ki már a szent kútnál az
önmaga által ásott barlangban lakott, amint
a szent kút környékét söpörgette, megjelent
egy árnyék forma alak, kinek azonnal a
Jézus nevével köszönt: erre az alak elkezdett szólani s ezt mondta: "Én vagyok Gáb-
riel főangyal, Szűz Máriának követje, hírül
adatik a Szűz Mária tisztelőinek, hogy a
holnapi napon reggel 9 órakor a Boldogságos Szűz ezen által kijelölt kedves helyen
megjelenik s kijelöli az Ő tiszteletére építendő kápolna helyét, a Szent Kúthoz való
menetkor énekeltessék "Máriát dicsérni
hívek jöjjetek" a Szent Kútnál pedig
"Üdvözlégy Mária, kit az Isten fia stb. "
ezen hírt vidd be a faluba s mondd el amit
láttál és hallottál. E szavak után az angyal
eltűnt. Másnap augusztus 22-én reggel 8
órakor a falu népe, dolgát félbehagyva, a
templomba összesereglett és a kántortanító
vezetése mellett a Szent Kúthoz kiment. A
remete a népet a hegytetőn várta térdelve s
azután a kereszt előtt ment és vezére lett a
népnek.
A Szent Kúthoz érvén, találkoztunk ott a
környékbeli falu híveivel, kik hasonlókép
ezen csodálatos jelenetre jöttek ide. A Szent
Kútnál elkezdte a kántor énekelni: Üdvözlégy Mária stb. melynek éneklése alatt a
zarándok mindenki nagy csodálkozására a
kúttól megindult és úgy látszott, mintha őt a
mennyei lelkek hívták volna, s vallomása
szerint a Boldogságos Szűz Máriával és az
angyalokkal indult is meg s azon a helyen
állott meg hol a-kápolna épüljön. - Ott akik
közel állottak, láttak a földön három ember
alakot árnyékban, a középső nagyobb volt és
ennek fején sárgás koronát, meg azon a helyen
vékony füstöt az ég felé szállani, azon kívül
kitűnő jó illatot is éreztek sokan, melyre a
Boldogságos Szűz Mária nevét hangoztatták."
Lényegében ugyanezt mondja el 1862
október 6-án a püspökhöz küldött jelentésében
Ropoli Ferenc plébános, aki ugyan nem volt
jelen, de híveitől azonnal értesült a dolgokról.
Ezen eseményeknek hírére megindult a hívek
hatalmas zarándoklata.
A jelentésekre felfigyelt az egyházi hatóság
és mivel még senki sem vizsgálta meg a
történések hitelességét, addig nem engedélyezték a szent kúthoz való zarándoklatot.
A világi hatóságok kitiltották Csöbönyei
Józsefet Csatkáról. Ekkor a remete Kisbéren
húzta meg magát, majd elindult a Szentföldre.
Csupán Várnáig jutott el, onnan visszafordult
és az indulatok lecsendesedése után, újra
Csatkán, a szentkút melletti barlangjában
lakott. Itt halt meg, mint a kápolna gondnoka
és remetéje, 1885. május 21-én.
Ropok Ferenc plébános a hívek kérésére
engedélyt kért a kápolna építésére. A szentkút feletti dombra egy nagy fakeresztet állított 1859-ben. Koncz Jeromos bakonybánki
lelkész IX. Pius pápától különleges áldást
eszközölt ki 1862-ben a Szeplőtelen Fogantatás tiszteletére építendő kápolna javára.
1863-ban a csatkai hívek kértek újra engedélyt a kápolna építéséhez, amit a megyéspüspök megadott. A nép igen szívesen
adakozott az építkezés javára, nagyobb
összeget adományozott herceg Lichtenstein
János földesúr és akai báró Fiáth Ferencné,
aki az anyagi áldozaton kívül az egész
építkezés ügyét is nagyban elősegítette. A
kápolnát 1864. szeptember 8-án szentelték
fel a Szeplőtelen Fogantatás tiszteletére.
Megyéspüspöki engedély alapján szobrot
is állítottak a hívek, ez azonban nem az a
szobor, amit ma láthatunk a kápolnában. A
hely lelki kisugárzása nemcsak a környékbeli híveket vonza, hanem az egész országból nagy számban zarándokolnak ide, még a
Felvidékről, Erdélyből és Délvidékről is
igen nagy számban látogatják meg a Szűz
Anyát. A búcsújárók lelki tisztulást és vigaszt találva térnek otthonukba. A csatkai
nagybúcsún anyanyelvünk mellett fölzeng a
németek és szlovákok éneke, de itt csodálhatjuk meg a festői viseletben idezarándokló cigányság tarka tömegeit is. A Szentkút e
századi történetéhez tartozik, hogy 1942-ben a szervita atyák menedékházat építettek
a völgyben. Az ötvenes évek végén készült
a dombról levezető kőlépcső és a kápolnát
körülvevő kőbástya. 1966-ban rendbe-
hozták a kápolna tornyát, majd 1969-ben a
cserépfedést és a külső falakat. 1984. július
1. óta Szekeres Dezső volt Csatka plébá-
nosa. - Egyetértésben az akkori megyéspüspökkel Dr. Szendi Józseffel elindította
az 1987-88-as Mária évben a kis kegykápolna megnagyobbítását, amely azóta el is
készült. Háromhajós templom lett a kis
kápolnából úgy, hogy az eredeti, régi kápolna megmaradt, a nagy boltívek megnyitásával pedig a két oldalhajót összekapcsolták a
kegykápolnával.
A kápolna a völgynek belső végénél áll.
Három oldalról domb veszi körül. Karcsú
épület, hegyes toronnyal, Kétszárnyú ajtaja
félköríves kőkeretben áll. Amint belépünk,
szemben találjuk az oltárt: alsó része kő,
felső része fa. Tabernákulumán két angyalszobor között csontszínű feszület áll. Az
oltár mögött, falhoz támasztva magas,
faragott keret látható, csúcsán az Atyaisten
szobrával. A keret felső részében áll a
Boldogságos Szűzanyának egyszerű kegyszobra két angyal között. A fején korona
van és az év meghatározott napjain változatos ruhákba öltöztetik. A bal oldalon a
falon Szent Erzsébet, a jobb oldalon Szent
Imre hercegről festmény található, Károlyi
Gyula, festőművész munkája. Az oltár feletti boltozaton a secco a szentkútnál történt
csodás gyógyulásokat ábrázolja.
A másik képen Szűz Máriát látjuk, a kis
Jézussal, aki elé két angyal nagy szentírást
tart. a baloldalon a fal mellett a Fatimai
Szent Szűz szobra áll, amelyet Kondor Lajos magyar lelkész küldött Fatimából a
kápolna századik évfordulójára. A templomban található még a Jézus Szíve szobor,
Szentháromság színes gipszszobra, a kisded
Szűz Mária fekvő szobra. Az oltár felhajtható lapján az olajfestmény Szűz Máriát
mutatja a kis Jézussal, mellettük Zakariás,
Erzsébet, a kis Ker. Szent Jánossal, valamint
Szent Anna és Joákim. Találunk még a templomban Mária Szívének szobrát és Sarlós
Boldogasszony szobrot is.
A tér közepére a szabadtéri oltár fölé,
1986-ban székely díszítésű baldachint
emeltek. A völgy mindkét szélén kőlépcső
vezet le a padsorokhoz. Mögöttük jóval lejjebb van a szentkút medencéje, amiből a víz
állandóan folyik. A bal oldali dombon, a
bükkfák közé ékelve húzódik meg a remetelak. A házikó előterében áll a remetekereszt.
A lakórész bejárata előtt kis lourdesi grotta
van, amelyet Laták Nándor remete készített.
A benne álló Mária szobrot a hívek adományából vásárolták, 1964-ben. A kápolna
mögötti dombon Csöbönyei József első
remete barlangját látjuk. A jobb oldali dombon áll, Názer Imre remete emlékfülkéje a
Magyarok Nagyasszonya szobrával. Vele
szemben találjuk a Getszemáni Jézus
tiszteletére állított emlékművet. Ez Mohári
Lőrinc remete nevét örökítette meg. Kissé
odébb a fák között kőkereszt áll Mária
szoborral. Nem messze innen falombok
között Nepomuki Szent János kőoszlopa
látható.
A szentkúti remeték
A csatkai szentkút képéhez hozzátartoznak az 1861 óta mellette élő remeték is. Ők
egyszerű, jószándékú hívek voltak valamennyien. A nép nevezi őket remetének.
Magányos életmódjuk igazolja ezt az elnevezést. A plébániatörténet kápolna gondnoknak, kápolnaőrnek jelzi őket. Gondozták a Szentkutat, a kápolnát, annak környékét, sekrestyési teendőket láttak el és szolgálatára voltak a búcsúsoknak.
Az első CSÖBÖNYEI JÓZSEF, ferences
harmadrendi, aki megjelenésével minden
igénytelensége ellenére, gyökeres változást
idézett elő a Szentkút történetében. Ácson
született, 1861-ben jelent meg a Szentkútnál
és kérte a plébánost, hogy mellette letelepedhessék és a Szentkút őre lehessen. Itt
barlangot ásott magának és abban lakott. A
plébános "boldog egyszerű"-nek nevezte és
azt mondta róla, hogy álnokság nincsen
benne, böjtöl, imádkozik, két keze munkájából és alamizsnából él. Meghalt
Csatkán 1885. május 21-én 68 éves
korában. Itt temették el a régi temetőben.
A második BONYAI JÓZSEF, ez Földi
Mihály remete szerint 1886 körül itt gyógyult meg, és akkor megfogadta, hogy itt
marad remetének. Néhány év múlva azonban elment. Fiatal ember volt.
A harmadik ERŐS KÁZMÉR, a pozsonymegyei Felbakán született 1846. március 4-én.
Törpe alkat volt. A mai lourdesi grotta helyén
ásott magának barlangot. Meghalt 1916. április
11-én. Sírja a csatkai új temetőben van.
A negyedik NÁZER IMRE, Tósokberenden született. Földműves volt, a harctéren
fogadta meg, hogy remete lesz Csatkán.
Magastermetű volt. Szigorúan vezekelt.
1918-29 között volt a kápolna őre. Meghalt
Csatkán 1929. szeptember 24-én 43 éves
korában. A csatkai temetőben van eltemetve.
Az ötödik DOMJÁN JÓZSEF,
Budapesten született 1907. március 14-én.
Géplakatos volt, majd elvégezte a képzőművészeti főiskolát. Ő építette a remete
házikót. Sokáig külföldön élt és fametszeteivel szerzett hírnevet. Utolsó kivánsága szerint Csatkán temették el, 1993-ban.
A hatodik FÖLDI MIHÁLY, született
Dohán 1865. szeptember 19-én. Ferences
harmadrendi volt. A keresztúttól jobbra eső
széles utat ő lapátolta ki. Kéziratában a
Szentkút történetéről is van néhány feljegyzése. Meghalt Csatkán 1944. március 11-én
80 éves korában.
A hetedik HORVÁTH JÓZSEF, Láziban
született, tüdőbeteg volt. Ezért rövid idő
alatt meghalt 1942. március 23-án 52 éves
korában Csatkán.
A nyolcadik HEGYI GYULA, hosszú
szakállt viselt. A gyermekek nagyon
szerették. 1945 után Súrra, majd egy
veszprém megyei szociális otthonba került.
A kilencedik MOHÁRI LŐRINC, 1958-ban mint magatehetetlen öreg került a pápai
szociális otthonba. Ott is halt meg.
A tizedik LATÁK NÁNDOR, született
1895. október 6-án Adán. Kilenc testvére
volt. Fiatal korában a színművészetet tanulta és gyakorolta. 35 éves korában szervita
szerzetes lett és mint ilyen a Károly testvér
nevet kapta. Mikor a szervita atyáknak el
kellett menniük Súrról, ő itt maradt
remetének.
A tizenegyedik BALÁZS JÓZSEF, aki
kármelita szerzetes volt. Ő 1973 óta remetéskedik Csatkán.
Mais megtalálható a Kegykápolnánál.
Oh, Megváltónk Szűz dajkája
Hitünk márványkő bástyája,
Bizony hisszük csudatévő hatalmadat,
Reméljük is könyörgő irgalmadat.
Ha nem látjuk itt színedet,
Érezzük szeretetedet,
Dicsérjük itt legkegyesebb szent Urunkat
Veled együtt legédesebb Jézusunkat.
Nem kívánunk tetőled mást,
Csak adj ránk anyai áldást,
Kegyelmesen az egekből tekints reánk,
Úgy bocsáss el e Szent helyről Édesanyánk.
Ámen .
A csatkai búcsús könyörgése
Mária, Mária édes jó Anyám
Tekints az égből le reám.
Nyújtsd ki segítő karod felém,
Hogy el ne sodorjon a veszély.
Édes jó Anyám zakatol a szívünk
Csikorog, nyikorog az akaratunk
Oly kivertek fáradtak vagyunk
S mint kivágott fa elszáradunk.
Ölelj anyai szívedre mert megfagyunk
Simogass kezeddel, mert lázban sorvadunk
Gyógyítsd meg vérző kínos sebünk
Szárítsd fel titkon kisírt szemünk.
Ver, tép, vérez az élet vad vihara
Segíts az éjben és vészben, Mária.
S lesz-e az éjnek fénylő csillaga?
Csak te tudod csatkai Szűzanya.
Érdemes-e élni a vágyak világában?
Ki tudunk-e tartani a vágyak ostromában
Bukdácsol az ember, meginog a vártán
Mert megkísértette a pokoli sátán.
A gyűlölet önzés átka veri a magyart
Mert igazán összefogni sose tudott s akart
A sárga kaján irigység Kain óta halált arat
S igaz ember Diogenes lámpásával is alig akad.
Mária, bízom benned és reménylek
Nélküled mit sem ér e földi élet
Anyai mosolyod osszlassa el
a vészes fellegeket,
Hogy a megbántott Isten villáma
se sújtsa a lelkeket
Üres az élet, ha az ember csak vegetál,
Ha nincs eszme, mely nagy tettekre animál.
Ha nincs szív mely a szeretet veri csupán
Ha nincs barát, ki kezet nyújt és segít igazán.
Mária, Mária esengve kérlek
Segíts, hogy ellentálljak a véteknek
S tudjak örülni a legkisebb örömnek
S tudjak örömet szerezni az égnek.
Mária segíts megnyerni bűneim bocsánatát
Pótold ki bennem gyarló bánatom imáját
Erősíts, hogy el ne veszítsem a hit világát
Nyisd meg számomra a vígság
és nyugság kapuját.
Sok a szenny, piszok és kétely a lélekben
De söpörjön dolgozzon itt az isteni kegyelem
Puhítson, frissítsen, emeljen itt a szent helyen,
Hogy Isten és Mária mellett
kitartsunk szüntelen
Mária, csatkai Szűzanya
körülvesszük bölcsődet
Csókkal halmozzuk el arcodat, kezecskédet
Könnyezünk, sírunk, de mindig csak veled
Százszoros áldásodban részesíts bennünket.
Ó áldott szent bölcső, mely Téged hordott
Melyben bontott s bont
minden lélek lombot
Itt vetett és vet szikrát
minden erkölcsi szépség
Itt égetett és ég eI minden szenny és vétség.
Ó, Mária, mikor már
szívünk halkabban dobban
Hallgasd meg fájdalmas sóhajunkat,
annál jobban siess Anyánk segítségünkre
Vezess be az örök életbe.